Beste software om bestanden van een ExFAT-harde schijf te herstellen

Ik heb een externe harde schijf geformatteerd als exFAT, en enkele belangrijke bestanden zijn verdwenen nadat deze onverwacht werd losgekoppeld. De schijf wordt nog steeds weergegeven, maar ik ben bang om er iets naar te schrijven en het herstel moeilijker te maken. Welke betrouwbare software voor gegevensherstel werkt het beste voor het terughalen van bestanden van een exFAT-harde schijf?

Eerste punt: raak de schijf niet meer aan. Als dit een exFAT-externe schijf is en de bestanden pas zijn verwijderd, is de kans groot dat ze nog herstelbaar zijn, maar elke nieuwe schrijfactie naar die schijf kan de situatie verergeren.

Wanneer bestanden op exFAT worden verwijderd, worden de gegevens meestal niet meteen gewist. Het bestandssysteem markeert die ruimte vooral als opnieuw bruikbaar. De bestanden kunnen daar dus nog steeds staan totdat iets anders eroverheen wordt geschreven.

Dus kopieer voorlopig niets naar de schijf, formatteer hem niet als Windows daarom vraagt, voer CHKDSK nog niet uit en installeer geen herstelsoftware op diezelfde schijf. Als het een externe HDD is, let dan ook op vreemd gedrag zoals klikken, schrapen of voortdurend verbreken van de verbinding. Dat verandert de situatie.

Controleer eerst de eenvoudige dingen

Voordat ik van het ergste uitga, zou ik vanaf een Windows-pc eerst een paar snelle controles doen:

1. Zoek in Verkenner naar de naam van de ontbrekende map of het ontbrekende bestand.
  2. Zet Verborgen bestanden weergeven aan.
  3. Als je vertrouwd bent met Opdrachtprompt, controleer dan of de bestanden als verborgen zijn gemarkeerd en verwijder dat met de opdracht attrib.

Het klinkt eenvoudig, maar ik heb meegemaakt dat mensen dachten dat een schijf was gewist terwijl Windows de bestanden gewoon niet normaal weergaf.

Als de bestanden echt zijn verwijderd

Dan zou ik herstelsoftware gebruiken. In mijn geval was Disk Drill de makkelijkste optie en het haalde bijna alles terug van een externe exFAT-schijf nadat ik een map had verwijderd waarvan ik dacht dat ik die al had geback-upt.

De veiligere manier om dit te doen is:

1. Installeer Disk Drill op je hoofdsysteemschijf, niet op de getroffen externe schijf.
  2. Als de schijf instabiel lijkt, maak dan eerst een schijfimage en scan die in plaats van de originele schijf steeds opnieuw zwaar te belasten.
  3. Kies de exFAT-schijf of de image die je hebt gemaakt.
  4. Voer Universal Scan uit.
  5. Laat de scan voltooien in plaats van vroegtijdig te stoppen.
  6. Bekijk een voorbeeld van de bestanden die belangrijk voor je zijn.
  7. Herstel ze naar een andere schijf, nooit terug naar de schijf waarvan je herstelt.

Disk Drill laat je ook tot 100 MB gratis herstellen op Windows, wat handig is om te controleren of het je bestanden daadwerkelijk kan vinden voordat je ergens voor betaalt.

Andere opties

Als dit meer een probleem met een beschadigde partitie is dan een normaal probleem met verwijderde bestanden, is TestDisk het bekijken waard. Het is gratis en bestaat al eeuwig, maar het is niet bepaald beginnersvriendelijk. Je moet er voorzichtiger mee omgaan.

Als je ook Bestandsgeschiedenis, OneDrive of een andere recente back-up hebt, gebruik die dan eerst. Herstellen vanaf een back-up is meestal sneller en minder stressvol dan herstelscans.

Als Windows zegt dat de schijf geformatteerd moet worden

Formatteer deze dan nog niet.

Als de schijf nog steeds in Schijfbeheer verschijnt met de juiste grootte, kan het probleem gewoon beschadiging van het bestandssysteem zijn. Hersteltools kunnen vaak gegevens van een schijf lezen, zelfs wanneer Windows weigert deze te openen.

Maar als de schijf klikkende of schurende geluiden maakt, tijdens scans verdwijnt, de verkeerde capaciteit toont of op meerdere computers niet wordt gedetecteerd, zou ik stoppen met doe-het-zelfpogingen. Dat wijst meestal eerder op hardwarefalen dan op een eenvoudig exFAT-probleem.

Wanneer software niet de juiste keuze is

Als de schijf is gevallen, nat is geworden, niet goed meer draait of steeds de verbinding verbreekt, is een dataherstellab de veiligere optie. Veel betrouwbare labs beoordelen het gratis en werken op basis van no cure, no pay. Afhankelijk van wat er mis is, kan het variëren van ongeveer $300 tot ruim boven de $1,000, wat pijnlijk is, maar het kan de moeite waard zijn voor familiefoto's, werkbestanden of alles wat je niet kunt vervangen.

In het beste geval gaat het alleen om per ongeluk verwijderen of logische corruptie. Die zijn meestal veel beter te herstellen, zolang je stopt met het gebruiken van de schijf voordat de verwijderde gegevens worden overschreven.

“Beste software” is hier de verkeerde eerste vraag; de eerste vraag is of dit een echte draaiende harde schijf is of een externe SSD. Als het een SSD is met TRIM-ondersteuning, kunnen verwijderde bestanden al weg zijn, ongeacht welke herstelapp je gebruikt. Als het een normale HDD is, zijn je kansen beter. Disk Drill is prima voor een beginner omdat het eenvoudig is om bestanden te bekijken, maar ik zou het niet als de enige optie zien. DMDE is goedkoper en erg goed voor exFAT als je de lelijke interface kunt verdragen, en R-Studio is sterker als het bestandssysteem rommelig is. PhotoRec is gratis, maar verwacht herstelde bestanden met slechte of ontbrekende namen, wat pijnlijk is als je veel documenten had. Wat je ook probeert, scan indien mogelijk een image en sla herstelde bestanden ergens anders op. “Repareer” de exFAT-schijf nooit voordat je de gegevens hebt gekopieerd.

Het feit dat de schijf zichtbaar is, betekent niet dat de schijf gezond genoeg is om er steeds opnieuw over te scannen.

Omdat de bestanden direct na een onverwachte ontkoppeling verdwenen, zou ik dit minder benaderen als welke app de fijnste herstelknop heeft en meer als hoe voorkom ik dat ik van een herstelbare exFAT-puinhoop een nog ergere maak. exFAT raakt vrij gemakkelijk van slag omdat het geen journaling-bestandssysteem is. Een slechte ontkoppeling kan mapvermeldingen of toewijzingsinformatie in een vreemde staat achterlaten, ook al staat de daadwerkelijke bestandsinhoud er nog gewoon op.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Voer CHKDSK nog niet uit.
  2. Laat Windows het niet repareren.
  3. Kopieer er niets naartoe.
  4. Herstel geen bestanden terug naar diezelfde externe schijf.
  5. Als de schijf ook maar één keer de verbinding verbreekt tijdens een scan, stop dan en maak eerst een image.

Het ontbrekende stukje in veel van deze discussies is de USB-kant. Als het oorspronkelijke probleem een onverwachte ontkoppeling was, kunnen de behuizing, kabel, hub of voeding deel van het probleem zijn. Een onbetrouwbare USB-kabel kan elke hersteltool slecht laten lijken. Sluit de schijf rechtstreeks op de computer aan, sla frontpaneelpoorten en goedkope hubs over, en gebruik indien mogelijk een andere kabel waarvan je weet dat die goed is. Als het een externe 3.5’ schijf is, zorg er dan ook voor dat de voedingsadapter in orde is.

Wat software betreft, zou ik makkelijk scheiden van best.

Disk Drill is prima als de schijf stabiel is en je iets beginnersvriendelijks met voorvertoningen wilt. Dat is belangrijk, want naar duizenden gevonden bestanden staren zonder enig idee wat het is, is ellendig. Maar ik zou er niet automatisch van uitgaan dat het het beste is in het opnieuw opbouwen van een beschadigde exFAT-structuur.

DMDE is waarschijnlijk waar ik zou beginnen als je zorgvuldig te werk kunt gaan. Het ziet er niet mooi uit, maar het is erg capabel en vaak goed in het tonen van de bestaande mappenstructuur wanneer het bestandssysteem slechts gedeeltelijk beschadigd is. Het risico is dat het meer low-level opties toont, dus klik nergens op dat wijzigingen naar de schijf schrijft tenzij je echt weet waarom je dat doet.

R-Studio zou ik kiezen wanneer het bestandssysteem meer door elkaar ligt of wanneer de mappenstructuur belangrijk is. Het kost meer, maar het is meestal sterker in lastige gevallen. UFS Explorer zit in dezelfde algemene categorie van serieuze tools. PhotoRec is de terugvaloptie wanneer het bestandssysteem te ver heen is en je alleen ruwe bestandsherkenning wilt, maar verwacht lelijke resultaten: bestandsnamen weg, mappen weg, duplicaten, en veel handmatig sorteerwerk.

Als de bestanden vooral foto’s en video’s zijn, kan ruwe bestandsherkenning acceptabel zijn. Als het projectmappen, spreadsheets, documenten met betekenisvolle namen, code of iets anders zijn waarbij de mapindeling belangrijk is, gebruik dan eerst een tool die de bestandssysteemstructuur kan scannen voordat je terugvalt op carving.

De veiligste werkwijze is om een image van de hele schijf naar een andere schijf te maken en daarna de image te scannen. Dat betekent dat je genoeg vrije ruimte nodig hebt voor de volledige grootte van de externe schijf, niet alleen voor de gebruikte ruimte. Een schijf van 4 TB heeft een imagedoel van 4 TB nodig. Vervelend, maar het beschermt je als de schijf begint te falen of steeds van USB wegvalt.

Als je geen image kunt maken omdat je geen andere grote schijf hebt, zorg er dan in elk geval voor dat je eerste scan telt. Kies één tool, laat die voltooien, bekijk een voorvertoning van wat belangrijk is en herstel alleen naar een andere fysieke schijf. Spring niet tussen vijf programma’s heen en weer die allemaal volledige scans op het origineel uitvoeren als de schijf zich vreemd gedraagt.

Klein detail dat mensen vergeten: controleer de herstelde bestanden voordat je de overwinning uitroept. Open een paar documenten, speel een paar video’s verder af dan alleen de eerste seconden, controleer bestandsgroottes en zorg ervoor dat de belangrijke dingen niet beschadigd zijn. Dat een herstelprogramma een bestandsnaam toont, betekent niet altijd dat de inhoud intact is.

Dus mijn praktische antwoord zou zijn: Disk Drill als je de gemakkelijkste eerste poging wilt op een stabiele schijf, DMDE als je een goedkopere en meer technische optie wilt, R-Studio als de mappenstructuur belangrijk is en het bestandssysteem beschadigd lijkt. Maar als de schijf klikt, verdwijnt, de verkeerde capaciteit toont of de verbinding verbreekt tijdens het lezen, stop dan met zoeken naar software en pak eerst het hardwareprobleem aan.