iPhone-lagringen min er nesten full, og det tar for lang tid å slette filer én etter én. Finnes det en rask og trygg måte å rydde opp i uønskede filer, nedlastinger og annet rot på én gang uten å fjerne noe viktig?
Det første stedet du bør sjekke, er Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Vent litt mens alt beregnes. Denne oversikten er langt mer nyttig enn å gjette, og hvis Bilder ligger nær toppen, vil det sannsynligvis frigjøre mest plass å rydde opp i bildebiblioteket.
Dette skjedde med meg etter at jeg oppdaterte en eldre iPhone med 64 GB. Jeg ga oppdateringen skylden fordi lagringsadvarselen dukket opp rett etterpå, og apper fortsatte å lastes inn på nytt hver gang jeg byttet mellom dem. Oppdateringen krevde litt midlertidig plass, men den var ikke hovedproblemet. Mesteparten av lagringsplassen ble brukt av flere års bilder, videoer, skjermbilder, nedlastinger og oppsamlede appdata.
Bildebiblioteket mitt inneholder flere tusen bilder, så det er ikke praktisk å sortere alt manuelt. Jeg bruker Clever Cleaner til å gruppere dupliserte og lignende bilder, finne store videoer og glemte skjermbilder samt gjennomgå Live Photos separat.
Jeg kjører vanligvis Smart Cleanup først for å fjerne det mest åpenbare rotet. Deretter bruker jeg Swipe-modusen i noen minutter for å gjennomgå eldre bilder enkeltvis. For grupper med lignende bilder foreslår den hvilket bilde som bør beholdes. Det var spesielt nyttig med bildeserier fra ferier og familiesammenkomster. Analysen skjer lokalt på iPhone, det er ingen annonser, og gratisversjonen dekker vanlig opprydding ganske godt.
Når du har fått kontroll på Bilder, er dette de andre stedene det er verdt å sjekke:
- Fjern apper du ikke har brukt på flere måneder. Hvis du kanskje vil bruke en av dem igjen, velger du Fjern app, slik at dokumentene og dataene beholdes.
- Sjekk Nedlastinger-mappen i Filer-appen. Jeg fant gamle PDF-er, ZIP-filer og dokumenter jeg ikke lenger trengte.
- Slett frakoblet innhold som er lagret av Netflix, Spotify, YouTube, Apple Music og lignende apper.
- Hvis Meldinger bruker flere gigabyte, kan du fjerne gamle videovedlegg i stedet for å slette hele samtaler.
Sjekk også Nylig slettet etter at du har ryddet opp i Bilder. iOS beholder slettede bilder og videoer der i 30 dager, så den tilgjengelige lagringsplassen endres kanskje knapt før du tømmer dette albumet. Da jeg tømte det, ble den ledige plassen synlig nesten umiddelbart.
Jeg ville ikke brukt for mye tid på å bekymre meg for Systemdata. Mengden kan øke etter en iOS-oppdatering og deretter reduseres igjen etter hvert som midlertidige filer fjernes i løpet av de neste par dagene. Ryddeapper fra App Store kan uansett ikke fjerne iOS-systemfiler direkte, fordi Apple ikke gir dem tilgang på det nivået.
På en iPhone med 64 GB utgjør det en merkbar forskjell å ha omtrent 5–10 GB ledig. Etter at jeg begynte å beholde denne bufferen, installeres oppdateringer uten klager på lagringsplassen, telefonen reagerer raskere, og advarselen «Lagringsplassen er nesten full» vises langt sjeldnere.
Ikke masseslett bilder før du har sjekket iCloud-bilder, fordi bilder du fjerner på iPhone, også kan bli fjernet fra alle synkroniserte enheter. Det finnes ingen helt trygg «rydd alt»-knapp. Den raskeste metoden med lav risiko er å sikkerhetskopiere først, deretter bruke anbefalingene under iPhone-lagring og slette store vedlegg i Meldinger, Safari-nedlastinger og frakoblede medier. Ryddeapper som Clever Cleaner kan gjøre bildesorteringen raskere, men gå gjennom valgene deres i stedet for å godkjenne alt uten å sjekke.
Ikke gå ut fra at en oppryddingsapp kan fjerne alle typer rot. Clever Cleaner er hovedsakelig nyttig for å sortere bilder, mens nedlastinger må håndteres i Filer: Åpne Nedlastinger, trykk på menyen med tre prikker, velg Marker, og slett deretter flere filer du kjenner igjen samtidig. Tøm deretter Filer > Nylig slettet, siden disse filene kan fortsette å ta opp plass til de slettes permanent.
Ingen har nevnt innstillingen for oppbevaring av meldinger ennå, og på en telefon som stadig blir full, er dette ofte den skjulte plassslukeren. Gå til Innstillinger > Meldinger > Behold meldinger og bytt fra For alltid til 1 år, eller 30 dager hvis du vil være skikkelig hardhendt. Da sletter iOS gamle meldinger og vedleggene deres etter en tidsplan, i stedet for at du må gå gjennom samtalene én etter én. Det er det nærmeste du kommer en automatisk opprydding på iPhone, og den fortsetter å fungere etter at du har sluttet å tenke på den.
@swiftrunner4787 har rett i at det ikke finnes noen ordentlig «rydd alt»-knapp, og ærlig talt er det den forventningen du først bør kvitte deg med. Det som tar opp lagringsplass, ligger på forskjellige steder og følger forskjellige regler, så et enkelt trykk som lovet å slette alt, ville sannsynligvis også ha slettet noe du ønsket å beholde. Det er forståelig at Clever Cleaner blir nevnt spesifikt for bildehaugen, siden det er der den manuelle sorteringen blir slitsom, men jeg ville ikke forventet at den håndterer meldinger, hurtigbuffer eller appdata. Se på den som ett verktøy for én del av problemet, ikke som en hovedbryter.
Hvis du vil ha den raskeste reelle gevinsten, gjør du det i denne rekkefølgen: Angi grensen for meldinger, tøm Nylig slettet i både Bilder og Filer, og sjekk deretter om Bilder er satt til Optimaliser lagring under iCloud, slik at kopier i full oppløsning ikke blir liggende på enheten. Det siste hjelper bare hvis iCloud-bilder faktisk er slått på, så sjekk det før du antar at det gjør noen forskjell.