Mijn USB-stick stopte plotseling met openen nadat ik er belangrijke foto’s, werkdocumenten en back-upbestanden op had gezet. Nu zegt mijn computer dat de USB-stick beschadigd is en vraagt om deze te formatteren, maar ik moet de gegevens echt herstellen zonder iets te verliezen. Ik zoek naar veilige tips voor gegevensherstel van een USB-stick, software-aanbevelingen of stappen om een beschadigde USB-stick te repareren.
Ik ben dit een paar keer tegengekomen, en het eerste scherm van Windows ziet er meestal erger uit dan de schade werkelijk is. Je sluit de USB aan, er staat dat de schijf geformatteerd moet worden, hij verschijnt als RAW, of hij gaat helemaal niet open. Ik heb nog steeds bestanden van sticks in die staat kunnen halen.
Het eerste: formatteer hem niet. Voer ook nog geen willekeurige reparatietools uit. Die stappen brengen de schijf soms weer tot leven, maar ze maken bestandsherstel ook rommeliger. Als je bestanden belangrijk zijn, haal dan eerst de data eraf. Repareer de schijf later.
De oorzaak is erg belangrijk. Als dit begon na onveilig verwijderen, een overdracht werd onderbroken, het bestandssysteem kapotging, malware ermee heeft geknoeid, of een app slechte data heeft weggeschreven, heb je nog steeds een redelijke kans om het zelf te doen. Als de USB-stekker verbogen is, de schijf heet wordt, steeds de verbinding verliest, helemaal niet wordt gedetecteerd, of dingen bevat die je niet kunt missen, dan zou ik daar stoppen en naar een herstelbedrijf gaan. Ik heb dit op de harde manier geleerd met een USB-stick die elke paar seconden opnieuw verbinding maakte. Daarna ging het snel bergafwaarts.
Als de schijf nog steeds zichtbaar is, zou ik beginnen met Disk Drill.
Waarom deze. Omdat het niet volledig afhankelijk is van een leesbaar bestandssysteem. Ik heb het gebruikt op USB-schijven die Windows ontoegankelijk noemde, en het scande nog steeds de ruwe apparaatgegevens eronder. Het houdt mappen meestal ook beter intact dan sommige andere tools die ik heb geprobeerd, en de preview helpt enorm. Je kunt controleren of het herstelde bestand opent voordat je tijd verspilt aan het opslaan van rommel.
Het onderdeel dat ik als eerste zou gebruiken is de Byte-voor-Byte-back-upfunctie. Corrupte flashdrives zijn onvoorspelbaar. De ene dag worden ze gekoppeld. Bij de volgende keer opstarten zijn ze weg. Als je meteen een image maakt, krijg je een volledige momentopname van de USB in de huidige staat. Daarna werk je vanuit de image in plaats van de defecte stick steeds opnieuw te belasten.
Wat ik zou doen
- Installeer Disk Drill op je pc. Niet op de beschadigde USB.
- Sluit de USB-stick aan.
- Open Disk Drill en ga naar Byte-to-Byte Backup.
- Selecteer de USB en maak een volledige image-back-up.
- Nadat de image klaar is, mount of koppel je de image binnen Disk Drill.
- Scan de image op herstelbare bestanden.
- Bekijk een voorbeeld van de bestanden. Controleer een paar belangrijke, foto's, documenten, wat het belangrijkst is.
- Herstel ze naar een andere schijf.
Werken vanaf de image is de veiligere route. Als de USB halverwege het proces besluit ermee te stoppen, heb je nog steeds de vastgelegde kopie en lees je niet steeds opnieuw van een slecht apparaat.
Nadat de bestanden veilig zijn
Pas daarna zou ik me bezighouden met reparaties:
- Voer Windows-foutcontrole of CHKDSK uit.
- Geef het een nieuwe stationsletter als Windows raar doet bij het koppelen.
- Installeer de USB-stuurprogramma's opnieuw als de detectie inconsistent is.
- Formatteer het en test daarna alleen met onbelangrijke bestanden.
Als de corruptie na het formatteren terugkomt, zou ik de schijf in de lade met reserveonderdelen gooien en hem niet meer vertrouwen. Hetzelfde als bestanden opnieuw verdwijnen, schrijfbewerkingen mislukken of de verbinding wegvalt tijdens normaal gebruik. Flashopslag slijt. Zodra een USB-stick zich twee keer vreemd gedraagt, ben ik er klaar mee. Het is het niet waard om je spullen te verliezen voor een stick van $10.
Formatteer het niet.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens op één punt: haal eerst je bestanden eraf. Waar ik van mening verschil, is CHKDSK. Ik zou dat niet vroeg uitvoeren op een flashdrive met belangrijke gegevens. CHKDSK repareert het bestandssysteem vaak door kapotte vermeldingen te verwijderen. Dat is prima voor reparatie, slecht voor herstel.
Wat ik eerst zou doen:
- Probeer een andere USB-poort, daarna een andere pc.
- Controleer Schijfbeheer. Als de schijf de juiste grootte toont, zijn de kansen op herstel nog redelijk.
- Als deze als RAW of niet-toegewezen verschijnt, of vraagt om te formatteren, stop dan met ernaar schrijven.
- Gebruik Disk Drill om de USB te scannen en bestanden te herstellen naar je interne schijf of een andere externe schijf.
- Bekijk foto’s en documenten eerst in de voorbeeldweergave voordat je ze opslaat. Beschadigde namen komen vaak voor, maar de bestandsinhoud kan nog prima zijn.
Als de schijf de verbinding verbreekt, heet wordt of als 0 bytes wordt gelezen, stop dan. Dat wijst eerder op hardwarestoringen dan op schade aan het bestandssysteem. Herhaalde scans op een stervende stick maken het soms erger.
Als je een snelle visuele handleiding wilt, helpt deze korte video: videohandleiding voor gegevensherstel van USB-flashdrive
Gooi de flashdrive na het herstel weg als deze niet slaagt voor een volledige formattering en kopieertest. USB-sticks vallen vaker uit dan mensen denken. Ik heb er zelf twee zonder waarschuwing zien overlijden, dus ja, ik vertrouw ze niet meer voor back-ups.
Klik niet op Formatteren. Die melding is Windows dat lui is, niet behulpzaam.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @nachtschatten over het vermijden van schrijfacties naar de stick, maar ik wil één ding toevoegen dat zij niet echt benadrukten: controleer of het probleem alleen de partitietabel is, en niet de bestanden zelf. Open Schijfbeheer en kijk precies hoe de USB wordt weergegeven. Als de juiste capaciteit wordt getoond maar de partitie ontbreekt of als niet-toegewezen is gemarkeerd, kunnen de gegevens er nog grotendeels intact op staan.
Op dat punt zou ik herstel vermijden en eerst de herstelmodus gebruiken. Disk Drill is hier een goede optie omdat het verder kan scannen dan het beschadigde bestandssysteem en foto’s, documenten en andere veelvoorkomende bestandstypen kan terughalen van een corrupte flashdrive. Als de schijf stabiel genoeg is om verbonden te blijven, scan hem dan één keer, herstel eerst alleen de belangrijkste bestanden en sla ze op een andere schijf op. Niet op dezelfde USB, uiteraard.
Eén kleine kanttekening: ik ben er geen fan van om hem herhaaldelijk op 5 machines en 12 poorten te testen als hij zich instabiel gedraagt. Als hij de verbinding verbreekt, je eeuwig laat wachten of 0 bytes toont, stop dan met eraan rommelen. Dat kan een stervende flashdrive nog verder verslechteren.
En als je een duidelijkere uitleg wilt voordat je iets doet, dan is deze eenvoudige Disk Drill-recensie en USB-herstelhandleiding eigenlijk best nuttig.
Als het je lukt de bestanden te herstellen, gebruik de drive dan niet meer. Echt. USB-sticks gaan voortdurend om stomme redenen kapot, en mensen blijven er veel te veel op vertrouwen.
Ik ben het met @nachtschatten, @suenodelbosque en @mikeappsreviewer eens over de grote regel: formatteer niet eerst. Waar ik het een beetje oneens ben, is met de aanpak om het “meteen te scannen” als de schijf zich vreemd gedraagt. Als de USB ontkoppelgeluiden maakt, Verkenner laat vastlopen of de capaciteit onjuist weergeeft, zou ik eerst controleren dat SMART-achtig gedrag op de meeste flashdrives niet beschikbaar is, dus je enige aanwijzing is stabiliteit. Als hij zelfs maar een paar minuten niet gekoppeld kan blijven, kan softwareherstel je kans juist verspillen.
Een paar dingen die niet genoeg worden genoemd:
- Probeer hem uit te lezen op een Linux live-USB. Soms koppelt Linux een beschadigde stick als alleen-lezen wanneer Windows weigert.
- Gebruik USBDeview of Apparaatbeheer om verouderde USB-apparaatvermeldingen te verwijderen als Windows hem steeds verkeerd identificeert.
- Als de bestanden onvervangbaar zijn, maak dan een sectorimage met iets als HDD Raw Copy Tool of USB Image Tool voordat je verder experimenteert.
Over Disk Drill: goede keuze als de schijf nog leesbaar genoeg is om te scannen.
Voordelen
- Eenvoudige voorbeeldweergave voor foto’s/documenten
- Kan herstellen van RAW/beschadigde bestandssystemen
- De interface is veel gebruiksvriendelijker dan die van veel ouderwetse hersteltools
Nadelen
- Diepe scans kunnen even duren
- Bestandsnamen/mapstructuur blijven niet altijd behouden
- Minder bruikbaar als de flashdrive een echte hardwarefout heeft
Als Disk Drill niet veel vindt, zou ik het vergelijken met PhotoRec of R-Studio om de resultaten naast elkaar te leggen. Verschillende tools herstellen soms verschillende sets. Herstel alleen naar een andere schijf en neem die flashdrive daarna definitief uit gebruik.