Jeg slettet ved et uhell bilder og videofiler fra SD-kortet mitt mens jeg prøvde å flytte dem til Macen min, og nå ser kortet tomt ut. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut den enkleste måten å gjenopprette filer fra SD-kort på en Mac før noe blir overskrevet.
Jeg har vært der, og ja, det suger. Du fullfører en fotografering, setter SD-kortet inn i Mac-en, og Finder viser absolutt ingenting. Eller du skulle bare slette ett dårlig bilde og slettet kortet i stedet. Jeg gjorde dette en gang etter en helgetur og ble sittende og stirre på skjermen i et helt minutt. macOS og kameramedier kommer ikke alltid godt overens.
Det første du må gjøre, er å slutte å bruke kortet nå. Ta det ut av kameraet. Koble det fra Mac-en. Slettede filer ligger ofte fortsatt på kortet til nye data skrives oppå dem. Hvis du fortsetter å fotografere, kopiere eller rote rundt for mye, øker du sjansen for å ødelegge det du vil ha tilbake. Når sektorer blir overskrevet, er det over.
Før du installerer noe, ville jeg sjekket de dumme, enkle tingene først.
Se på den lille låsebryteren på SD-kortet. Hvis den har glidd til låst posisjon, kan Mac-en oppføre seg rart med det, nekte skriving eller vise oppførsel som ikke gir mening. Prøv så en annen kortleser. Deretter en annen USB-port. Jeg har opplevd at en ustabil dongle fikk et friskt kort til å se dødt ut. Støv, løs kontakt, billig adapter, alt dette betyr mer enn folk tror.
En Mac-spesifikk ting mange overser, er den skjulte papirkurvmappen på selve kortet. Hvis du slettet filer mens SD-kortet var koblet til Mac-en, kan de ligge i en skjult mappe som heter .Trashes på kortet, ikke i den vanlige Papirkurv på skrivebordet.
Åpne kortet i Finder, og trykk deretter Command + Shift + . for å vise skjulte filer. Se etter en falmet mappe som heter .Trashes eller noe lignende. Jeg fikk tilbake et helt sett bilder på denne måten en gang. Følte meg dum etterpå, men også lettet.
Hvis kortet ikke vises i Finder, åpner du Diskverktøy. Spotlight finner det raskt nok. Sjekk sidepanelet. Hvis kortet vises i grått, trykk på Monter. Hvis det vises, men ser feil ut, kan du prøve Førstehjelp, men jeg ville vært forsiktig. Noen ganger endrer reparasjonsverktøy nok på kortet til at senere gjenoppretting blir vanskeligere. Denne lærte jeg på den irriterende måten.
Hvis de innebygde verktøyene ikke hjelper, blir det en jobb for gjenopprettingsprogramvare. Av det jeg har prøvd på Mac, er Disk Drill den jeg vanligvis anbefaler folk først.
Hovedgrunnen er at det føles som en Mac-app i stedet for en klønete portering med rare knapper og ødelagt tekstavstand. Viktigere er det at hvis SD-kortet oppfører seg ustabilt, bør du bruke funksjonen Byte-to-Byte backup først. Den lager et fullstendig bilde av kortet, og så skanner du bildet i stedet for å belaste originalmediet om og om igjen. SD-kort svikter på stygge måter. Hvis et kort allerede er på grensen, er en lang skanning av det fysiske kortet noen ganger det som tar knekken på det.
Hvis du tar bilder eller video, er denne delen enda viktigere. Mange gjenopprettingsapper klarer seg greit med JPEG-filer og faller så helt sammen på videoklipp, spesielt ting fra actionkameraer eller droner der filer blir fragmentert. Disk Drill har en modus for Advanced Camera Recovery for slike tilfeller. Jeg har sett klipp komme tilbake avspillbare i stedet for halvødelagte svarte filer, og det er forskjellen mellom å redde noe og å kaste bort tid. Sist jeg sjekket, kan du skanne først og se hva som dukker opp før du betaler, noe som hjelper.
Hvis økonomien er stram og du ikke har noe imot røffe verktøy, er PhotoRec verdt en titt. Det er gratis og åpen kildekode. Haken er at det ikke er brukervennlig. Ingen polert brukerflate. Du må bruke Terminal og hakke deg gjennom menyer, og gjenopprettede filer kommer vanligvis tilbake med generiske navn som File001.jpg, File002.jpg og så videre. Hvis du gjenoppretter noen hundre eller noen tusen filer, blir sorteringen en straff i seg selv. Likevel, når du trenger noe gratis, jobber du med det du har.
Noen ting jeg ville holdt meg til, uten unntak:
- Ikke gjenopprett filer til det samme SD-kortet. Legg gjenopprettede data på Mac-en eller en ekstern disk. Å skrive gjenopprettede filer tilbake til kildekortet er slik folk sletter resten av det de prøvde å redde.
- Løs ut kortet riktig. Jeg vet det, alle hopper over dette helt til det svir én gang. Å trekke ut et kort mens macOS fortsatt indekserer eller skriver metadata, er en vanlig måte å korruptere det på.
- Formater kortet i kameraet etter gjenoppretting, ikke på Mac-en. Når filene dine er trygge, bruker du kameraets egen formateringsfunksjon. Det pleier å holde kortstrukturen i tråd med enheten som bruker det.
Så ja, ikke legg noe nytt på kortet, start med å sjekke den skjulte mappen, deretter Diskverktøy, og så gjenopprettingsprogramvare hvis det trengs. Hvis du går forsiktig fram, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Ikke perfekte, men ganske gode.
Hopp over Finder først. Sjekk hva kortet rapporterer på systemnivå.
Åpne Terminal og kjør:
diskutil list
Finn SD-kortet. Kjør deretter:
diskutil info /dev/diskX
Du vil se om macOS fortsatt oppdager et filsystem, ledig plass og partisjonskart. Hvis brukt plass ser ut til å være mer enn null, men Finder viser tomt, var filene ofte skjult, katalogen ble skadet, eller macOS monterte det ikke riktig. Jeg ville gjort dette før Førstehjelp. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer der, fordi Førstehjelp er greit for milde problemer, men på et kort med slettede mediefiler foretrekker jeg skrivebeskyttede kontroller først.
Se deretter i Bildeoverføring, ikke Finder. Mange overser dette. macOS kan noen ganger lese kameramedier der selv når Finder oppfører seg dumt. Sjekk også importvisningen i Bilder hvis kortet kom fra et kamera.
Hvis kortet monteres, kopier hele kortet til en mappe på Macen din med rsync eller i Terminal. Hvis ikke, lag et image først, og jobb deretter fra imaget. Disk Drill er det enkleste Mac-alternativet for de fleste, hovedsakelig fordi forhåndsvisningen er rask og videogjenoppretting er bedre enn i mange gratisverktøy. Lagre gjenopprettede filer på Macen din, ikke tilbake på SD-kortet. Opplagt, men folk gjør det fortsatt.
Hvis kortet er viktig nok, stopp gjør det selv etter én mislykket skanning. Flash-minne forringes raskt når det begynner å bli dårlig.
For en enkel gjennomgang på vanlig engelsk, prøv trinnvis SD-kortgjenoppretting på Mac.
Beste søkevennlige tittel for dette emnet:
Hvordan gjenopprette slettede filer fra et SD-kort på Mac, enkel guide til gjenoppretting av bilder og video i macOS
En ting til, hvis filene dine ble flyttet, ikke kopiert, sjekk Spotlight etter filnavnene og sorter Macen din etter dato lagt til. Jeg har sett slettede filer ligge i Nedlastinger eller Bilder fordi Finders flytteoperasjon ble bare halvferdig.
Jeg vil faktisk legge til én ting verken @mikeappsreviewer eller @espritlibre la nok vekt på: sjekk sky/app-importer på Macen før du går helt i recovery-modus. Hvis du holdt på å flytte fra kortet, kopierte Finder noen ganger deler av det, og så ble kortet tømt eller avmontert. Så sjekk Bilder, importer i iMovie-biblioteket, Skrivebord, Nedlastinger og til og med ~/Pictures. Jeg har sett filer se borte ut når de bare ble dumpet et idiotisk sted av macOS.
Hvis kortet fortsatt viser riktig kapasitet, men ingen filer, betyr det vanligvis slettede katalogoppføringer, ikke øyeblikkelig totalt tap. På godt norsk kan dataene fortsatt være der. Ikke kjør en haug med reparasjonsgreier først. Jeg vet folk elsker First Aid, men på flyttbare medier er jeg litt lunken til det med mindre du allerede har akseptert mulige endringer i filsystemet.
Enkleste vei på Mac, helt ærlig:
- Slutt å bruke SD-kortet.
- Bruk en annen kortleser hvis den nåværende er tvilsom.
- Skann med Disk Drill på Macen din.
- Gjenopprett til Macen din eller en ekstern disk, aldri tilbake til SD-kortet.
Disk Drill er sannsynligvis det enkleste alternativet for gjenoppretting av SD-kort på Mac hvis du vil ha bilder og video tilbake uten å kjempe med kommandolinjeverktøy i en time. Forhåndsvis det den finner først. Hvis den ser filene dine med ordentlige miniatyrbilder eller klippforhåndsvisninger, er det et solid tegn.
Også, hvis kortet begynner å koble fra, lage rare lyder gjennom leseren eller tilfeldig monteres på nytt, stopp gjør-det-selv. Det er der folk gjør et kort som kan gjenopprettes om til elektronisk avfall.
Hvis du vil ha mer diskusjon om gjenoppretting av SD-kort på Mac fra virkeligheten, er dette en grei lesning:
Tips fra Reddit om gjenoppretting av SanDisk SD-kort på Mac
Jeg ville lagt til en Mac-spesifikk sjekk som @espritlibre, @techchizkid og @mikeappsreviewer bare var inne på indirekte: se etter en dårlig håndtrykksforbindelse med kortleseren, ikke bare et dårlig filsystem.
På Macer feilleser noen billige USB-C-huber/kortlesere SD-kort og viser dem som tomme selv når dataene fortsatt er der. Test kortet i:
- en annen leser
- en annen Mac hvis mulig
- selve kameraet, hvis det har avspilling
Hvis kameraet fortsatt kan forhåndsvise bilder, ikke kjør reparasjonsverktøy ennå. Det betyr vanligvis at mediefilene finnes, og at problemet er hvordan macOS leser kortet.
En liten uenighet med tilnærmingen om å skanne ASAP: hvis dette var en FLYTTING, ligger filene noen ganger allerede på Macen inne i en bibliotekspakke, spesielt ved importer knyttet til Bilder eller Final Cut. Bruk Finder-søk med filendelser som .jpg, .mp4, .mov, og sorter etter endringsdato på tvers av Denne Macen.
Hvis programvare for gjenoppretting er nødvendig, er Disk Drill sannsynligvis den enkleste løsningen på macOS.
Fordeler med Disk Drill:
- veldig Mac-vennlig
- god forhåndsvisning for bilder/video
- kan skanne SD-kort og kortavbildninger
- mindre skremmende enn kommandolinjeverktøy
Ulemper:
- gratis bruk er begrenset
- dypskanninger kan gi mange irrelevante treff
- ikke mitt førstevalg hvis kortet er i ferd med å få alvorlig fysisk feil
Så rekkefølgen min ville vært: slutt å bruke kortet, test en annen leser/enhet, søk på Macen etter filer som allerede er flyttet, bruk deretter Disk Drill og gjenopprett kun til intern/ekstern lagring. Hvis kortet kobles fra under lesing, stopp gjør-det-selv.