Jeg slettet ved et uhell feil mappe fra en HFS-stasjon og trenger hjelp til å finne den tryggeste måten å gjenopprette de tapte filene på. Jeg har ikke skrevet mye til disken siden da, men jeg er ikke sikker på hvilke HFS-gjenopprettingsverktøy eller trinn som er best for å unngå å gjøre ting verre.
Første ting: slutt å skrive noe som helst til den disken. Hvis dette er en gammel ekstern HFS- eller HFS+-disk, kan slettede filer fortsatt ligge der, men hver ny skriving kan overskrive det du prøver å få tilbake. Så ikke kopier noe til den, ikke prøv å reparere den ennå, og ikke formater den på nytt.
Jeg ville sjekket den grunnleggende diskhelsen før jeg hopper til gjenopprettingsprogramvare:
- Åpne Diskverktøy og se om disken vises der.
- Prøv en annen USB-port eller kabel hvis det er en ekstern disk.
- Hvis kabinettet lar deg se SMART-data, sjekk dem. Mange dårlige sektorer eller helseadvarsler betyr at du bør behandle dette som en disk som er i ferd med å feile, ikke et enkelt slettingstilfelle.
- Hvis disken kobler ut, bruker evigheter på å lese eller oppfører seg ustabilt, lag et diskbilde av disken først og gjenopprett fra det i stedet for å skanne originaldisken gjentatte ganger.
For HFS/HFS+-gjenoppretting pleier jeg vanligvis å vise folk til Disk Drill. Det håndterer HFS-volumer ganske bra, og det kan ofte skanne en disk selv når Finder ikke vil montere den, så lenge macOS fortsatt kan se enheten i Diskverktøy.
Den grunnleggende fremgangsmåten er enkel nok:
- Installer Disk Drill et annet sted enn på disken du gjenoppretter fra.
- Velg HFS- eller HFS+-disken i appen.
- Bruk Søk etter tapte data. For de fleste eksterne disker er Universell skanning alternativet jeg ville startet med.
- La skanningen fullføres i stedet for å stoppe den tidlig.
- Forhåndsvis filene som er viktige før du gjenoppretter dem.
- Lagre de gjenopprettede filene på en annen frisk disk, ikke tilbake på originalen.
Å tømme papirkurven betyr ikke automatisk at filene er borte for alltid. Det samme gjelder et hurtigformat. Ofte fjernes filoppføringene, men de faktiske dataene blir værende på disken til noe annet overskriver dem. Derfor er det så viktig å la disken være i fred.
Hvis du også har en Time Machine-sikkerhetskopi, sjekk den før du gjør noe annet. Å gjenopprette fra en sikkerhetskopi er renere og tryggere enn å prøve å bygge opp filer på nytt fra disken.
Der jeg ville stoppet gjør-det-selv-forsøk, er når disken ser fysisk usunn ut. Klikking, skrapelyder, summing, konstante frakoblinger, at Macen fryser, at disken forsvinner fra Diskverktøy, eller at skanninger mislykkes på grunn av lesefeil, er alle dårlige tegn. I den situasjonen kan det å kjøre skanning etter skanning gjøre ting verre. Da begynner et gjenopprettingslaboratorium å gi mer mening.
Hvis disken fortsatt vises og ikke oppfører seg som om maskinvaren er i ferd med å dø, er det verdt å prøve gjenopprettingsprogramvare før du gjør noe som endrer disken. Utilsiktet sletting og filsystemskade er vanligvis langt bedre tilfeller enn en disk som feiler.
Lag et byte-for-byte-bilde av disken før du kjører noen gjenopprettingsskanning, spesielt hvis filene betyr mer enn tiden det tar. Disk Drill eller lignende verktøy er helt greit, men å skanne den opprinnelige disken først er sjansen folk glemmer, siden en svak HFS-disk kan bli verre bare av å bli lest hardt i timevis.
Hvis dette var på en SSD eller en Fusion Drive med TRIM involvert, blir svaret mye mindre håpefullt, fordi slettede blokker kan allerede være nullstilt selv om du knapt brukte Mac-en etterpå. På en vanlig roterende HFS/HFS+ ekstern disk er jeg enig i å lage et image først, men ikke bli overrasket hvis noen gjenopprettede filer mister mappestruktur eller navn siden sletting av en mappe kan slette katalogoppføringene før det faktiske innholdet blir overskrevet. Disk Drill er greit for en første gjennomgang hvis disken er frisk, men for en gratis/grov sjekk kan du prøve PhotoRec/TestDisk mot imaget, med den ulempen at det ofte gjenoppretter etter filtype og dumper rotete filnavn. Uansett hvilket verktøy du bruker, ikke kjør First Aid ennå hvis gjenoppretting er viktig. Det kan fikse filsystemet på en måte som gjør gjenoppretting av slettede filer vanskeligere.