Ik probeer opslagruimte op mijn iPhone vrij te maken en merkte dat mijn Verborgen-album veel oude foto’s heeft. Ik kan ze één voor één verwijderen, maar ik heb een snellere manier nodig om meerdere verborgen foto’s tegelijk te verwijderen zonder iets te missen. Is er een optie om in bulk te verwijderen in de Foto’s-app van de iPhone?
Het Verborgen album op een iPhone is iets verwarrender dan het lijkt. Als Face ID niet wordt geactiveerd, het album verdwenen lijkt, of verwijderde foto’s ruimte blijven innemen, zijn dat meestal afzonderlijke problemen met afzonderlijke oplossingen.
Controleer eerst de twee Foto’s-instellingen
Ga naar Instellingen - Foto’s en zoek naar de opties voor het Verborgen album. Daar staan twee verschillende instellingen, en die doen verschillende dingen.
Toon verborgen album bepaalt alleen of de map Verborgen zichtbaar is in Foto’s onder Hulpprogramma’s. Als je dat uitschakelt, verdwijnt het album uit de Foto’s-app, maar de foto’s erin staan er nog steeds.
Gebruik Face ID bepaalt of het album vergrendeld is. Als dat is uitgeschakeld, opent Verborgen als een normale map zonder om een gezichtsscan te vragen.
Als je op Verborgen tikt en Face ID niets doet, zou iOS uiteindelijk in plaats daarvan de toegangscode moeten aanbieden. Als het nooit zover komt, start de iPhone opnieuw op. Dat lost dit soort vastgelopen melding meestal op.
Alles uit Verborgen verwijderen
Open Foto’s, ga naar het tabblad Albums, scrol omlaag naar Hulpprogramma’s en open daarna Verborgen. Vanaf daar:
- Tik rechtsboven op Selecteer
- Veeg over rijen om snel een hele reeks foto’s te selecteren
- Tik op het prullenbakpictogram
Daardoor worden de foto’s alleen verplaatst naar Recent verwijderd. Ze staan nog steeds op de telefoon en gebruiken nog steeds opslagruimte gedurende 30 dagen, tenzij je ze daar ook verwijdert.
Dus nadat je Verborgen hebt leeggemaakt, ga je terug naar Hulpprogramma’s, open je Recent verwijderd en tik je op Verwijder alles als je zeker weet dat je ze niet nodig hebt. Dat is de stap die daadwerkelijk ruimte vrijmaakt.
Als je per ongeluk iets hebt verwijderd, kun je het terughalen via Recent verwijderd. Open het onderdeel en tik op Zet terug voordat de periode van 30 dagen voorbij is.
iCloud is hier belangrijk
Het Verborgen album is geen aparte privéopslag. Het is nog steeds onderdeel van je normale fotobibliotheek, alleen gefilterd in een andere weergave.
Dus als iCloud-foto’s is ingeschakeld, wordt iets verwijderen uit Verborgen op je iPhone ook verwijderd uit iCloud, je iPad, je Mac en overal elders waar dezelfde bibliotheek wordt gebruikt. Met deze methode kun je niet alleen de lokale kopie verwijderen terwijl je de cloudversie behoudt.
Het grotere opslagprobleem zit meestal buiten Verborgen
Verborgen opruimen kan helpen, maar op zichzelf maakt het vaak geen enorm verschil. Het grootste deel van de verspilde ruimte zit meestal in de gewone bibliotheek: foto’s die op duplicaten lijken, burstfoto’s, oude schermafbeeldingen en grote video’s die nooit zijn bijgesneden of verwijderd.
Zodra de iPhone-opslag krap wordt, begint iOS trager te reageren. De camera opent mogelijk langzamer, apps kunnen haperen bij het wisselen, en achtergrondtaken duren langer. Verborgen opruimen is een goede eerste stap, maar zelden de volledige oplossing.
Nadat Verborgen is leeggemaakt
Clever Cleaner kan het Verborgen album niet scannen of opschonen. Apple blokkeert apps van derden om toegang te krijgen tot die map, dus de handmatige stappen hierboven blijven nodig voor Verborgen.
Voor de gewone fotobibliotheek is het echter gratis, zonder advertenties en zonder abonnement.
Het tabblad Vergelijkbaar scant de bibliotheek en groepeert foto’s die er bijna hetzelfde uitzien. Het stelt een Beste foto voor, meestal de scherpste in de reeks, en laat je de rest verwijderen zonder door elke afzonderlijke foto te hoeven tikken.
Het tabblad Grootste sorteert bestanden op grootte, grootste eerst. Hier zit meestal de meeste winst, omdat een paar grote video’s meer ruimte kunnen innemen dan duizenden normale foto’s.
De groottes van schermafbeeldingen worden ook getoond voordat je iets verwijdert, wat het makkelijker maakt om te beslissen wat echt de moeite waard is om te bewaren.
Het scannen en opschonen gebeurt op de iPhone zelf. Er wordt tijdens het proces niets geüpload of verzonden.
Er is geen aparte knop om verborgen opslag te wissen, dus de snelste manier is om Verborgen te openen, op Selecteer te tikken en Alles selecteren te gebruiken als jouw iOS-versie dat toont. Controleer eerst de selectie, want verwijderen uit Verborgen verwijdert de daadwerkelijke foto’s, niet alleen het label verborgen.
Begin niet met elke miniatuur afzonderlijk aan te tikken. Tik in het Verborgen-album op Selecteer en veeg vervolgens over de eerste rij en blijf omlaag vegen richting de onderkant van het scherm. Foto’s zouden geselecteerd moeten blijven worden terwijl het scherm scrollt, zodat je vrij snel een groot aantal kunt pakken zonder elke foto aan te tikken.
Het vervelende is dat je hierbij gemakkelijk te ver gaat, vooral als er video’s tussen kleine schermafbeeldingen staan. Pauzeer voordat je op het prullenbakpictogram tikt en kijk snel naar de geselecteerde vinkjes. Als jouw iOS-versie Alles selecteren heeft, gebruik dat dan, maar als dat niet zo is, is de veeg-en-scrollmethode meestal de op één na snelste ingebouwde optie.
Na het verwijderen ben ik het eens met het eerdere punt over Onlangs verwijderd. Verborgen is geen aparte prullenbak. De foto’s worden alleen uit Verborgen verplaatst naar Onlangs verwijderd, dus opslagruimte komt pas echt terug nadat je ze daar ook verwijdert. Ik zou die pas legen nadat je het nog één keer hebt gecontroleerd, want zodra je Onlangs verwijderd wist, is er geen normale manier om dat ongedaan te maken.
Je krijgt waarschijnlijk geen perfecte opruiming met één tik, tenzij je Foto’s-app Alles selecteren toont. Als dat niet zo is, is de beste snelheidsmethode om het raster kleiner te maken voordat je selecteert. Knijp in het Verborgen-album naar binnen zodat je meer miniaturen op het scherm ziet, tik daarna op Selecteer en sleep door het raster. Minder reusachtige miniaturen betekent minder scrollen en minder kans om een rij te missen.
Ik zou wel een beetje voorzichtig zijn met de sleep-om-te-selecteren-methode die mensen noemden, want die is snel maar slordig. Als je een mix hebt van schermafbeeldingen, korte clips en oudere opgeslagen afbeeldingen, is het makkelijk om per ongeluk gaten over te slaan terwijl het scherm automatisch scrolt. Ik zou het in batches per maand of per zichtbaar scherm doen, verwijderen en daarna terugkomen voor het volgende deel. Het voelt langzamer, maar het is meestal netter dan honderden tegelijk selecteren en daarna piepkleine blauwe vinkjes proberen te controleren.
En ja, verwijderen uit Verborgen is echt verwijderen uit de bibliotheek. Het is niet alleen ze weer zichtbaar maken. Als opslagruimte de reden is dat je dit doet, rond het dan af in Recent verwijderd, maar alleen als je het zeker weet. Die tweede verwijdering is het moment waarop je geen vangnet meer hebt.