Ik heb per ongeluk enkele belangrijke notities op mijn iPhone verwijderd en ik probeer uit te zoeken of er een prullenbakmap of een sectie Recent verwijderd in de Notities-app is. Ik heb hulp nodig bij het vinden en herstellen van verwijderde iPhone-notities voordat ze voorgoed weg zijn.
Het vervelende is dat de iPhone niet één grote knop Leeg prullenmand heeft zoals een Mac of Windows-pc. Verwijderde bestanden zijn per app verspreid, dus ruimte vrijmaken betekent meestal dat je een paar verschillende plekken moet controleren.
Als je telefoon traag is of klaagt over opslagruimte, begin dan met Foto’s. Verwijderde foto’s en video’s verdwijnen niet echt meteen. Ze blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan, en in die tijd nemen ze nog steeds opslagruimte in.
In de nieuwere Foto’s-indeling wordt dit niet meer als een eenvoudig tabblad Prullenmand weergegeven. Ga naar Collecties, of scrol omlaag voorbij je hoofdbibliotheek, en kijk dan bijna onderaan bij Hulpprogramma’s. Daar vind je Recent verwijderd. Mogelijk wordt om Face ID of je toegangscode gevraagd voordat je het kunt openen. Zodra je daar bent, tik je op Selecteer, vervolgens op de drie puntjes, en kies je Verwijder alles als je de ruimte meteen terug wilt.
Notities en Bestanden werken in grote lijnen hetzelfde. Tik in Notities op de terugpijl totdat je op het scherm Mappen bent, en zoek dan naar Recent verwijderd. Ga in de Bestanden-app naar Bladeren, kijk onder Locaties, en open Recent verwijderd. Die verwijderde onderdelen blijven meestal ook ongeveer 30 dagen staan.
Controleer ook Berichten, want die wordt makkelijk vergeten. Sinds iOS 16 kunnen verwijderde gesprekken in een gedeelte Recent verwijderd blijven staan. Open Berichten, tik op Wijzig of op het filterpictogram bovenaan, en kies daarna Toon recent verwijderd. Als je veel video’s, schermafbeeldingen of grote foto’s verstuurt of ontvangt, kan dit verrassend veel ruimte innemen.
Voor Mail is er ook niet één universele prullenmand. Ga naar je mailboxen, kies het account dat je wilt, zoals Gmail of iCloud, en open daarna de map Prullenmand van dat account. Van daaruit kun je meestal op Wijzig tikken en daarna op Verwijder alles.
Wanneer de opslag helemaal vol zit, kan de hele telefoon enorm traag worden. iOS heeft wat vrije ruimte nodig voor cache, logs en andere tijdelijke systeembestanden. Als Systeemgegevens er enorm groot uitziet in je opslaginstellingen, probeer dan een geforceerde herstart. Daarmee verwijder je je foto’s of apps niet, maar het kan wel wat tijdelijke rommel opruimen waarvoor geen duidelijke verwijderknop bestaat.
Dit allemaal handmatig doen werkt, maar het is irritant omdat je elke app moet onthouden die een eigen gebied voor verwijderde onderdelen heeft. Foto’s, Notities, Bestanden, Berichten, Mail, en soms ook afzonderlijke apps van derden.
Een app die mij hielp met de verborgen opslagchaos was Clever Cleaner. De reden dat ik die ben blijven gebruiken is vrij simpel: hij is gratis, zonder constante advertenties en zonder abonnementsmuur alleen om dingen te verwijderen.
Het tabblad Heavies is handig omdat het je foto’s en video’s op grootte sorteert, zodat je eerst de grootste opslagvreters kunt aanpakken. Er is ook een tabblad Similars dat AI gebruikt om bijna identieke opnamen te groeperen, zoals wanneer je een hele reeks bijna dezelfde foto’s hebt gemaakt en er maar één nodig had. Het toont ook de exacte bestandsgrootte van schermafbeeldingen en foto’s, waardoor je makkelijker kunt zien wat echt de moeite waard is om te verwijderen.
Het privacygedeelte is ook fijn. Alles wordt op het apparaat verwerkt, dus je persoonlijke fotobibliotheek wordt niet ergens geüpload alleen om die te scannen.
Ik zou nog steeds eerst de ingebouwde mappen Recent verwijderd leegmaken, vooral bij Foto’s en Berichten. Maar als de opslag daarna nog steeds krap is, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het heeft me bespaard om handmatig door elk album en elke map te moeten graven.
Als de notitie meer dan ongeveer 30 dagen geleden is verwijderd, verwacht dan niet dat de iPhone ergens nog een verborgen prullenbakmap heeft staan.
Open Notities, tik op terug totdat je bij Mappen komt en controleer vervolgens Recent verwijderd onder hetzelfde account waar de notitie bij hoorde, zoals iCloud, Gmail of Op mijn iPhone. Als die map ontbreekt of leeg is, is je volgende realistische optie het controleren van een iCloud-reservekopie of de provider van de mail/account, niet een opschoonapp.
De vervelende adder onder het gras is dat “Recent verwijderd” alleen helpt als de notitie was opgeslagen in een account dat verwijderde notities daar bewaart. Als deze onder Gmail, Yahoo, Exchange of een andere gesynchroniseerde account stond, controleer dan ook de map Notities van die account op het web, omdat de iPhone-app mogelijk alleen weergeeft wat de server aangeeft. Voor iCloud-notities kun je soms herstellen vanuit de Notities-app of vanuit iCloud in een browser, maar als je deze permanent hebt verwijderd uit Recent verwijderd, zal een opschoonapp of opslagtool die notitie niet terugbrengen. Ik zou vermijden om met opschoonapps te rommelen totdat je eerst de exacte accountmap hebt gecontroleerd, aangezien het echte probleem hier herstel is, niet ruimte vrijmaken.
Herstel niet meteen je hele iPhone vanaf een oude back-up als eerste stap. Dat kan nieuwere dingen op de telefoon vervangen, en het is veel risico alleen om één ontbrekende notitie terug te krijgen.
Open Notities en tik op de terugpijl totdat je bij het scherm Mappen bent. Controleer Recent verwijderd onder elk account dat daar wordt weergegeven, niet alleen het eerste dat je ziet. Veel mensen missen dit omdat ze iCloud-, Gmail- en Op mijn iPhone-mappen allemaal door elkaar hebben staan. Als de notitie daar staat, open die dan en verplaats hem terug naar Notities of een andere map.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over de accountkant. Als de notitie was gekoppeld aan Gmail, Yahoo, Exchange, werkmail enzovoort, dan wordt de prullenbak mogelijk echt door dat account beheerd. Controleer indien mogelijk ook de map Notities van die provider. En ja, Clever Cleaner of welke opslagopschoner dan ook is niet het juiste hulpmiddel om een verwijderde notitie te herstellen. Het kan helpen bij het opschonen van foto’s of grote bestanden, maar voor herstel van Notities moet je stoppen met dingen te veranderen, Recent verwijderd controleren, het account controleren en daarna pas iCloud.com of back-ups overwegen als de notitie echt belangrijk is.