Ik heb een paar dagen geleden per ongeluk belangrijke bestanden van mijn harde schijf verwijderd en merkte pas nu dat ze weg waren. Ik probeer uit te zoeken of gegevensherstel van de harde schijf na meerdere dagen nog steeds mogelijk is en welke stappen ik meteen moet nemen om te voorkomen dat ik ze voorgoed verlies.
Raak nog niet in paniek. Ik heb dingen verwijderd waar ik om gaf, en de eerste paar minuten zijn belangrijker dan wat dan ook. Op een harde schijf staat een verwijderd bestand vaak nog een tijdje gewoon daar. De vermelding is weg, de gegevens vaak niet. Als je snel handelt en met je handen van de schijf afblijft, blijven je kansen redelijk goed.
De belangrijkste regel is simpel. Stop onmiddellijk met schrijven naar de schijf. Geen downloads. Geen willekeurige bestanden kopiëren. Installeer er geen hulpmiddelen op. Als de ontbrekende bestanden op je systeemschijf stonden, blijf er dan ook niet op rondkijken en in rommelen. Wanneer een bestand wordt verwijderd, markeren Windows of macOS de ruimte meestal als vrij. De oude gegevens blijven op hun plek totdat er iets nieuws overheen komt. Zodra het is overschreven, ben je klaar. Dus ja, stop met het gebruiken van de schijf. Punt.
Bepaal van welke schijf je de bestanden bent kwijtgeraakt
- Externe schijf of secundaire interne schijf: dit is het eenvoudigere geval. Koppel deze los, sluit hem aan op een andere computer en scan hem daar. Zo voorkom je extra schrijfbewerkingen en houd je de situatie schoon.
- Primaire systeemschijf: dit is lastiger. Ik zou opstarten vanaf een USB-stick of de schijf op een andere machine aansluiten voordat je iets ingrijpends doet. Het doel blijft hetzelfde: houd nieuwe gegevens ervan weg terwijl je herstel probeert.
Voer herstelsoftware snel uit
Hier gebeuren de meeste herstelacties, als het verwijderen recent was en de schijf nog gezond is. Ik heb een paar tools getest en degene waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill. Het scant naar bestanden die verder gaan dan alleen de dingen die je een minuut geleden hebt verwijderd, en de voorbeeldfunctie helpt enorm. Je kunt controleren of een document, foto of video nog steeds opent voordat je tijd verspilt aan het herstellen van rommel of gedeeltelijke bestanden. Met de gratis versie kun je eerst scannen en voorbeelden bekijken, wat ik prettig vond.
Eén ding waar mensen steeds de mist in gaan, installeer het niet op dezelfde schijf waarvan je wilt herstellen. Zet de app op een andere schijf en scan daarna de probleemschijf.
Dingen die het waard zijn om te weten voordat je begint
- Ouderwetse HDD's geven je meestal een betere kans dan SSD's. Herstel verloopt meestal vriendelijker op draaiende schijven. Toch ondersteunen sommige nieuwere harde schijven TRIM, dus wacht niet urenlang in de veronderstelling dat de bestanden voor altijd blijven wachten.
- Als de schijf klikt, schuurt of rare herhaalde geluiden maakt, stop dan. Software lost een mechanisch probleem niet op. Op dat moment heb je een herstelbedrijf nodig, niet nog een app.
- Voer niet eindeloos scans uit in de hoop dat de vierde wonderen verricht. Eén goede scan is meestal genoeg. Daarna sorteer je de resultaten en herstel je wat er nog intact uitziet.
Ik zou het saai en methodisch houden. Handel snel, schrijf niets naar de schijf, scan vanaf een andere schijf, herstel naar een aparte locatie. Mensen krijgen hun bestanden op deze manier echt vaak terug. Ik heb het zien werken, en ik heb ook gezien dat mensen hun kansen verpestten door herstelsoftware precies boven op de verwijderde gegevens te installeren. Doe dt niet.
Ja, een paar dagen later valt nog steeds binnen het venster voor gegevensherstel van een harde schijf, als de verwijderde sectoren niet zijn overschreven.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt: stop met het gebruiken van de schijf. Over de urgentie denk ik iets anders. Een paar dagen betekent niet automatisch dat herstel op een klassieke HDD onmogelijk is. Wat het meest telt, is hoeveel nieuwe gegevens na het verwijderen op dezelfde schijf zijn geschreven. Als je 20 GB aan bestanden hebt verwijderd en daarna bent blijven downloaden, Windows hebt bijgewerkt of video hebt bewerkt op diezelfde schijf, dan dalen je kansen snel.
Een paar controles voordat je gaat scannen:
- Controleer eerst de Prullenbak. Klinkt dom, maar is nog steeds 10 seconden waard.
- Kijk naar kopieën in de cloud. OneDrive, Google Drive, Dropbox, iCloud.
- Controleer Bestandsgeschiedenis, Vorige versies, Time Machine of back-upsoftware.
- Als de bestanden op een SSD stonden, zijn de kansen slechter omdat TRIM verwijderde blokken vaak vroeg wist. Op een harde schijf zijn de kansen op herstel meestal beter.
De beste zet is om eerst een volledige image van de schijf te maken en daarna die image te scannen, niet het origineel. De meeste mensen slaan dit over en blijven de schijf dan belasten. Slecht idee. Als de schijf gezond is, beschermt imaging je tegen fouten. Als de schijf defect raakt, stop dan met doe-het-zelfpogingen en stuur hem naar een lab.
Qua software is Disk Drill prima voor een eerste poging omdat het herstelbare bestanden kan tonen en de resultaten sorteert op een manier die gewone mensen kunnen gebruiken. Herstel naar een andere schijf. Niet naar dezelfde. Daar gaat het vaak mis.
Ook is deze tip voor herstel van harde schijven een snelle blik waard: tips voor herstel van harde schijf bij verwijderde bestanden
Korte versie. HDD na een paar dagen, ja, nog steeds mogelijk. SSD na een paar dagen, minder hoop. Als de schijf begint te klikken, stop dan.
Ja, nog steeds mogelijk. Een paar dagen later is geen magische deadline, zeker niet op een gewone HDD. Ik zou het paniekniveau van @mikeappsreviewer en @codecrafter zelfs een heel klein beetje nuanceren. Tijd is belangrijk, zeker, maar schijfactiviteit is belangrijker dan de kalender. Als de schijf er vooral gewoon lag, kunnen je kansen nog steeds best behoorlijk zijn. Als het je OS-schijf was en je die onafgebroken bent blijven gebruiken, dan wordt het snel lelijk.
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat zij niet echt genoeg hebben benadrukt: verwijderde bestanden kunnen terugkomen zonder de oorspronkelijke mapstructuur of met door elkaar gehusselde bestandsnamen. Verwacht dus geen nette herstelactie met één klik. Herstel kan rommelig zijn, en je moet mogelijk sorteren op bestandstype, grootte of wijzigingsdatum om te vinden wat je nodig hebt. Dat overvalt mensen vaak.
Controleer ook, voordat je een diepgaand herstel uitvoert, of de app waarmee het bestand is gemaakt een eigen systeem voor automatisch opslaan, cache of versies heeft. Office-apps, Adobe-apps, sommige videobewerkers, zelfs Notepad-vervangers laten soms tijdelijke kopieën achter. Mensen vergeten dit voortdurend.
Als je wel gaat scannen, gebruik dan iets betrouwbaars zoals Disk Drill, maar blijf realistisch. Bestanden kunnen voorvertonen is heel belangrijk, omdat een bestand dat in de resultaten verschijnt niet altijd betekent dat het bruikbaar is. Herstel de gevonden bestanden natuurlijk naar een andere schijf. Niet naar dezelfde. Best bizar hoeveel mensen dat nog steeds doen en zich dan afvragen waarom het herstel slechter werd lol.
En als dit een externe harde schijf was, kan dit ook helpen: tips en discussie over bestandsherstel van externe harde schijven
Korte versie: HDD na een paar dagen? Ja, absoluut mogelijk. SSD? Veel slechtere kansen. Als de bestanden serieus geld waard zijn of juridische problemen kunnen opleveren, sla doe-het-zelf dan over en ga meteen naar een herstel-lab voordat je het erger maakt.