Jag råkade radera foton från minneskortet i min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och några av dem är verkligen viktiga. Jag försöker hitta ett gratis sätt att återställa raderade Nikon-foton utan att betala för programvara, och jag behöver hjälp att förstå vad som faktiskt fungerar innan jag gör saken värre.
Ja, men det finns begränsningar.
Den stora grejen, och det här lurar många, är enkel. Om de raderade bilderna redan har skrivits över kommer gratisverktyg inte att få tillbaka dem. Jag lärde mig det den hårda vägen på ett gammalt Nikon-kort efter att jag fortsatte fotografera och tänkte att jag skulle fixa det senare. Dåligt drag. Så första steget är att sluta använda SD-kortet nu. Ta inga fler bilder. Kopiera inte något till det. Formatera det inte igen. Varje extra skrivning försämrar dina chanser.
Om du vill börja på det minst irriterande sättet skulle jag använda Disk Drill. Det är inte helt gratis, men på Windows får du upp till 100 MB återställning utan kostnad. För att testa ett Nikon-kort räcker det ofta för att se om de saknade filerna fortfarande finns där. Ibland räcker det också för att få tillbaka några JPEG-bilder eller ett par RAW-bilder.
Så här skulle jag göra:
- Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran och anslut det till datorn med en kortläsare.
- Installera Disk Drill på datorn. Inte på SD-kortet.
- Öppna programmet, välj SD-kortet och klicka sedan på Sök efter förlorad data.
- Använd Universal Scan. Enligt min erfarenhet är det den säkraste första genomgången för raderade filer och snabbformaterade kort.
- När skanningen är klar öppnar du Granska hittade objekt och kontrollerar Bilder.
- Om du fotograferar i RAW, sök efter .NEF och titta där först.
- Förhandsgranska filer före återställning. Om förhandsvisningen öppnas utan problem skulle jag se det som ett gott tecken.
- Spara återställda filer på datorn eller en annan enhet. Lägg inte tillbaka dem på samma SD-kort.
Om du behöver mer än de gratis 100 MB och inte vill betala är PhotoRec det vanliga alternativet. Det fungerar. Jag har använt det. Det känns också som programvara från en annan era. Inga snygga förhandsvisningar, grovt gränssnitt, och återställda filer kommer ofta tillbaka med generiska namn i stället för originalnamnen. Men om ditt mål är att få ut filerna och du inte bryr dig om finesser gör det jobbet oftare än folk tror.
Några saker som är värda att kontrollera innan du blir arg på kortet:
- Om din Nikon sparade NEF-filer, se till att återställningsappen hanterar NEF ordentligt. Vissa gratisverktyg klarar JPEG fint och faller sedan på RAW.
- Om en återställd NEF-fil inte går att öppna i appen Windows Foton, avfärda den inte ännu. Prova först programvara med ordentligt stöd för Nikon RAW.
- Om du även förlorade video, kör Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den vanliga skanningen. Jag har sett vanliga skanningar missa kameravideofiler, och sedan får det här läget tillbaka en del av dem.
Kontrollera också om bilderna redan finns någon annanstans. Jag har sett folk återställa filer som de redan hade i en mapp på en laptop, eller synkade via SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller någon annan säkerhetskopia de hade glömt att de hade. Det tar två minuter att kontrollera. Sparar en timmes strul.
En sak till. Om kortet är fysiskt skadat, inte dyker upp på datorn eller fortsätter att tappa anslutningen under skanningen skulle jag stanna där. Jag skulle inte fortsätta nöta på det med nya försök. Det brukar sluta illa. Då är en återställningsverkstad det säkrare valet.
Så ja, gratis återställning är möjlig i vissa fall. Jag skulle börja med Disk Drill eftersom det är enkelt och de gratis 100 MB snabbt visar om återställning verkar lovande. Om du behöver en helt kostnadsfri väg är PhotoRec fortfarande värt ett försök, även om det känns rätt brutalt att använda.
Ja, gratis återställning är möjlig om kortet inte har skrivits över. Den delen är viktigare än programvaran.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda kortet. Jag håller inte riktigt med om att börja med PhotoRec om du inte har tålamod. Det är gratis, men det är rörigt, filnamn blir förstörda och att sortera 800 återställda filer är ett riktigt helvete.
Min ordning skulle vara:
-
Kontrollera dolda filer först.
Ibland finns bilderna fortfarande kvar och filtabellen har blivit konstig. I Windows, slå på dolda objekt. På Mac, använd Command + Shift + Period i Finder. -
Prova Nikon-programvara du redan har.
NX Studio eller äldre installationer av Nikon Transfer har hjälpt vissa att se filer som andra appar missade. Inte vanligt, men värt 5 minuter. -
Kör Windows File Recovery om du använder Windows.
Det är gratis från Microsoft. Endast kommandorad, så det är fult, men det kostar inget. Bäst på kort med enkel radering, sämre efter formatering. -
Om du vill ha enkel skanning först, använd Disk Drill.
Det är inte obegränsat gratis, men det är ett av de bättre sätten att förhandsgranska vad som fortfarande går att återställa innan du slösar tid. För Nikon RAW, leta efter stöd för NEF och förhandsgranska dem först. -
Om noll kronor är den hårda gränsen, använd PhotoRec sist.
Det ignorerar filsystemet och återskapar filer efter signatur. Suveränt för JPEG och ofta ganska bra för NEF. Dåligt för ursprungliga namn och mappstruktur.
Litet tips, skapa först en fullständig avbild av SD-kortet med USB Image Tool eller Win32 Disk Imager. Skanna sedan avbilden, inte kortet. Säkrare om kortet är instabilt.
Om kortet klickar, kopplar från eller läser långsamt som fan, stoppa. Programvaruåterställning blir riskabel då.
För sökintention är detta versionen på enkel svenska som folk letar efter, återställ raderade bilder från ett Nikon SD-kort gratis.
Dessutom är det här korta klippet okej om du vill ha en snabb visuell genomgång, se en snabb demo av fotoåterställning från Nikon SD-kort.
Ja, det kan du, men jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @suenodelbosque bara berörde lite lätt: ibland syns de “raderade” Nikon-bilderna fortfarande på grund av konstigheter i kamerans egen databas, inte för att de faktiskt är borta. Innan du kör återställningsskanningar, sätt kortet i en kortläsare och kontrollera DCIM-mapparna manuellt från datorn. Leta också efter sidovagnsfiler och konstiga tomma mappar. Jag har sett Nikon-kort bete sig dumt efter att ha dragits ut för snabbt.
Ett annat gratisaktigt trick är att använda ett Linux live-USB och köra TestDisk/PhotoRec därifrån, så att Windows inte fortsätter peta på kortet i bakgrunden. Lite nördigt, men säkrare enligt mig.
Om du vill ha den enklaste första kontrollen är Disk Drill fortfarande det praktiska alternativet eftersom du snabbt kan förhandsgranska vad som går att återställa, särskilt Nikon NEF-filer. Jag håller inte helt med om att kontroller av dolda filer löser särskilt mycket, men det tar 30 sekunder så visst.
Det är också värt att läsa den här tråden med praktiska tips om återställning av Nikon-bilder från fotografer.
Viktig regel: återställ till en annan enhet. Inte till samma kort. Gör du fel där så är det kört ganska snabbt.
En vinkel som de andra knappt nämnde: kontrollera om kortet var låst eller om kameran bara tog bort poster från indexet. På vissa Nikon-kort verkar bilderna vara borta i kameran men går fortfarande att öppna fint om du först kopierar hela kortet till en PC.
Jag skulle vara lite oenig om att gå direkt till tunga återställningsskanningar om inte grundläggande kontroller misslyckas. Skanningar är användbara, men om filsystemet bara är lätt skadat kan en fullständig kopia av mapparna bevara mer metadata.
Min syn:
- Klona först kortet om möjligt.
- Försök sedan med en vanlig filkopiering av hela DCIM-trädet.
- Använd därefter återställningsverktyg.
Om Disk Drill:
Fördelar
- Enkla förhandsvisningar
- Bra identifiering av Nikon NEF
- Snabbt för att kontrollera om återställning ens är möjlig
Nackdelar
- Den kostnadsfria återställningsgränsen är liten
- Kan fresta folk att bara återställa förhandsvisningar i stället för fullständiga filer
- Inte verkligen obegränsat gratis
@suenodelbosque, @viaggiatoresolare och @mikeappsreviewer har rätt om att inte skriva tillbaka något till kortet. Den delen är viktigast. Om du vill ha helt gratis är TestDisk plus PhotoRec fortfarande vägen utan kostnad. Om du vill ha den snabbaste rimlighetskontrollen innan du lägger timmar på det är Disk Drill den praktiska mellanvägen.