Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra hukommelseskortet i mit Nikon-kamera, før jeg fik taget backup, og nogle af dem er virkelig vigtige. Jeg prøver at finde en gratis måde at gendanne slettede Nikon-billeder på uden at betale for software, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der faktisk virker, før jeg gør situationen værre.
Ja, men der er begrænsninger.
Den store, og den snubler folk over, er enkel. Hvis de slettede billeder allerede er blevet overskrevet, får gratis værktøjer dem ikke tilbage. Det lærte jeg på den hårde måde på et gammelt Nikon-kort, efter at jeg blev ved med at tage billeder og tænkte, at jeg kunne “ordne det senere.” Dårligt træk. Så det første er: stop med at bruge SD-kortet nu. Tag ikke flere billeder. Kopiér ikke noget over på det. Formater det ikke igen. Hver ekstra skrivning forringer dine chancer.
Hvis du vil starte det mindst irriterende sted, ville jeg bruge Disk Drill. Det er ikke helt gratis, men på Windows får du op til 100 MB gendannelse uden omkostninger. For at teste et Nikon-kort er det ofte nok til at se, om de manglende filer stadig er der. Nogle gange er det også nok til at hente et par JPEG-filer eller et par RAW-billeder tilbage.
Sådan ville jeg gøre det:
- Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet, og sæt det i din computer med en kortlæser.
- Installer Disk Drill på din computer. Ikke på SD-kortet.
- Åbn det, vælg SD-kortet, og klik derefter på Search for lost data.
- Brug Universal Scan. Efter min erfaring er det den sikreste første gennemgang for slettede filer og hurtigformaterede kort.
- Når scanningen er færdig, åbner du Review found items og tjekker Pictures.
- Hvis du tager billeder i RAW, så søg efter .NEF og kig dér først.
- Forhåndsvis filer før gendannelse. Hvis forhåndsvisningen åbner rent, ville jeg tage det som et godt tegn.
- Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev. Læg dem ikke tilbage på det samme SD-kort.
Hvis du har brug for mere end de gratis 100 MB og ikke vil betale, er PhotoRec det sædvanlige alternativ. Det virker. Jeg har brugt det. Det føles også som software fra en anden tid. Ingen pæne forhåndsvisninger, grov brugerflade, og gendannede filer kommer ofte tilbage med generiske navne i stedet for de oprindelige. Men hvis dit mål er at få filerne ud, og du er ligeglad med finish, klarer det oftere opgaven, end folk forventer.
Et par ting, der er værd at tjekke, før du bliver sur på kortet:
- Hvis dit Nikon gemte NEF-filer, så sørg for, at gendannelsesappen håndterer NEF ordentligt. Nogle gratis værktøjer klarer JPEG fint og går så i stå med RAW.
- Hvis en gendannet NEF-fil ikke vil åbne i appen Windows Billeder, så afskriv den ikke endnu. Prøv først software med ordentlig understøttelse af Nikon RAW.
- Hvis du også mistede video, så kør Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den normale scanning. Jeg har set almindelige scanninger overse videofiler fra kameraer, og så henter denne tilstand nogle af dem tilbage.
Tjek også, om billederne allerede findes et andet sted. Jeg har set folk gendanne filer, som de allerede havde i en mappe på den bærbare, eller som var synkroniseret via SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller en anden backup, de havde glemt, var slået til. Det tager to minutter at tjekke. Det sparer en time med vrøvl.
En ting mere. Hvis kortet er fysisk beskadiget, ikke vises på din computer eller bliver ved med at miste forbindelsen under scanningen, ville jeg stoppe dér. Jeg ville ikke blive ved med at hamre løs med nye forsøg. Det ender ofte dårligt. På det tidspunkt er et gendannelsesværksted det sikrere valg.
Så ja, gratis gendannelse er mulig i nogle tilfælde. Jeg ville starte med Disk Drill, fordi det er nemt, og de gratis 100 MB hurtigt fortæller dig, om gendannelse ser lovende ud. Hvis du har brug for en helt gratis løsning, er PhotoRec stadig et forsøg værd, selv om det føles lidt brutalt at bruge.
Ja, gratis gendannelse er mulig, hvis kortet ikke er blevet overskrevet. Den del betyder mere end softwaren.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe med at bruge kortet. Jeg er lidt uenig i at starte med PhotoRec, medmindre du er tålmodig. Det er gratis, men det er rodet, filnavne bliver ødelagt, og det er røvirriterende at sortere 800 gendannede filer.
Min rækkefølge ville være:
-
Tjek først for skjulte filer.
Nogle gange er billederne der stadig, og filtabelen er blevet mærkelig. På Windows skal du slå skjulte elementer til. På Mac skal du bruge Command + Shift + Punktum i Finder. -
Prøv Nikon-software, du allerede har.
NX Studio eller ældre installationer af Nikon Transfer har hjulpet nogle mennesker med at se filer, som andre apps overså. Ikke almindeligt, men det er 5 minutter værd. -
Kør Windows File Recovery, hvis du bruger Windows.
Det er gratis fra Microsoft. Kun kommandolinje, så det er grimt, men det koster ingenting. Bedst på kort med simpel sletning, dårligere efter formatering. -
Hvis du først vil have nem scanning, så brug Disk Drill.
Det er ikke ubegrænset gratis, men det er en af de bedre måder at forhåndsvise, hvad der stadig kan gendannes, før du spilder tid. For Nikon RAW skal du kigge efter NEF-understøttelse og forhåndsvise dem først. -
Hvis nul kroner er den hårde grænse, så brug PhotoRec til sidst.
Det ignorerer filsystemet og udskærer filer efter signatur. Fantastisk til JPEG og ofte ganske okay til NEF. Dårligt til originale navne og mappestruktur.
Lille tip: Lav først et fuldt image af SD-kortet med USB Image Tool eller Win32 Disk Imager. Scan så imaget, ikke kortet. Mere sikkert, hvis kortet er ustabilt.
Hvis kortet klikker, kobler fra eller læser langsomt som bare pokker, så stop. Softwaregendannelse bliver risikabelt derefter.
I forhold til søgeintention er dette den ligefremme version, folk leder efter: gendan slettede billeder fra et Nikon SD-kort gratis.
Denne korte video er også ganske fin, hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang, se en hurtig demo af gendannelse af billeder fra Nikon SD-kort.
Ja, det kan du, men jeg vil tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @suenodelbosque kun var let inde på: nogle gange er de “slettede” Nikon-billeder stadig synlige på grund af mærkeligheder i kameraets egen database, ikke fordi de faktisk er væk. Før du kører gendannelsesscanninger, så sæt kortet i en kortlæser og tjek DCIM-mapperne manuelt fra din computer. Kig også efter sidecar-filer og mærkelige tomme mapper. Jeg har set Nikon-kort opføre sig dumt efter at være blevet trukket ud for hurtigt.
Et andet gratis-agtigt trick er at bruge en Linux live-USB og køre TestDisk/PhotoRec derfra, så Windows ikke bliver ved med at rode med kortet i baggrunden. Lidt nørdet, men sikrere efter min mening.
Hvis du vil have det nemmeste første tjek, er Disk Drill stadig den praktiske løsning, fordi du hurtigt kan forhåndsvise, hvad der kan gendannes, især Nikon NEF-filer. Jeg er ikke helt enig i, at tjek af skjulte filer løser ret meget, men det tager 30 sekunder, så pyt.
Det er også værd at læse denne tråd med praktiske tips til gendannelse af Nikon-billeder fra fotografer.
Vigtig regel: gendan til et andet drev. Ikke det samme kort. Hvis du dummer dig dér, så ja, er det game over ret hurtigt.
En vinkel, som de andre næsten ikke nævnte: tjek, om kortet var låst, eller om kameraet kun fjernede poster fra indekset. På nogle Nikon-kort ser billeder ud til at være væk i kameraet, men de kan stadig åbnes fint, hvis du først kopierer hele kortet til en pc.
Jeg er lidt uenig i at gå direkte til tunge gendannelsesscanninger, medmindre de grundlæggende tjek fejler. Scanninger er nyttige, men hvis filsystemet kun er let beskadiget, kan en fuld mappekopi bevare flere metadata.
Min vurdering:
- Først, klon kortet hvis muligt.
- Prøv derefter en almindelig filkopi af hele DCIM-træet.
- Brug derefter gendannelsesværktøjer.
Om Disk Drill:
Fordele
- Nem forhåndsvisning
- God registrering af Nikon NEF
- Hurtig til at tjekke, om gendannelse overhovedet er mulig
Ulemper
- Grænsen for gratis gendannelse er lille
- Kan friste folk til kun at gendanne forhåndsvisninger i stedet for fulde filer
- Ikke reelt ubegrænset gratis
@suenodelbosque, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer har ret i, at man ikke må skrive noget tilbage til kortet. Den del er vigtigst. Hvis du vil have helt gratis, er TestDisk plus PhotoRec stadig nulomkostningsløsningen. Hvis du vil have det hurtigste realitetstjek, før du bruger timer, er Disk Drill det praktiske mellemvalg.