Kan någon återställa en NTFS-partition från RAW utan att skicka den till ett labb?

Min NTFS-enhet visas plötsligt som RAW efter en omstart, och Windows vill att jag formaterar den. Den innehåller viktiga filer som jag inte har säkerhetskopierat, och jag försöker undvika att skicka den till ett dataräddningslaboratorium på grund av kostnaden. Jag behöver hjälp med att ta reda på säkra återställningssteg och vilka verktyg som kan fungera utan att göra saken värre.

Jag har stött på det här tidigare, och jag skulle inte börja med att försöka göra om RAW till NTFS. När Windows visar en enhet som RAW var det här vad jag vanligtvis såg: filerna låg fortfarande kvar på disken, men NTFS-strukturen var tillräckligt skadad för att Windows skulle sluta läsa den.

Så den säkrare vägen är tråkig, men den sparar mycket besvär.

Ta först ut dina filer från disken

1. Sluta skriva något till RAW-disken. Ingen formatering, ingen initiering och ingen CHKDSK ännu.
  2. Installera Disk Drill någon annanstans. Jag menar en annan intern disk eller en annan extern, inte den trasiga disken.
  3. Starta Disk Drill och välj RAW-enheten. Om den visar både partitionen och hela disken skulle jag skanna hela den fysiska disken först.
  4. Klicka på Sök efter förlorade data.
  5. Vänta. Stora diskar tar tid, och skanningar av skadad NTFS går inte snabbt.
  6. När resultaten visas, kontrollera Befintliga, Raderade eller förlorade och Rekonstruerade.
  7. Använd filter och sökning så att du inte gräver igenom skräp i en timme.
  8. Förhandsgranska några filer innan du återställer dem. Om förhandsvisningarna öppnas utan problem brukade jag se det som ett ganska bra tecken.
  9. Välj det du behöver.
  10. Återställ allt till en annan disk med tillräckligt mycket ledigt utrymme. Skriv inte tillbaka återställda filer till RAW-disken. Jag gjorde det en gång för flera år sedan. Dåligt drag.

Anledningen till att det här steget är viktigt är enkel. Disk Drill läser RAW-volymer utan att Windows först behöver montera dem. I vissa fall hittar det fortfarande mappnamn och ursprungliga filnamn om en del av NTFS-metadata har överlevt. Om filsystemet är mer förstört går det tillbaka till resultat baserade på filsignaturer, vilket är mindre prydligt men ofta fortfarande användbart.

När dina data är säkra, fixa själva disken

I det här skedet, om du inte längre behöver något från disken, kan du bygga om den som NTFS.

Alternativ 1, formatera den i Diskhantering

1. Öppna Diskhantering.
  2. Leta upp RAW-partitionen.
  3. Högerklicka på den och välj sedan Formatera.
  4. Välj NTFS.
  5. Låt Snabbformatering vara aktiverat.
  6. Byt namn på den om du vill.
  7. Tryck på OK och låt det bli klart.

Det här är den rena, normala vägen. Den reparerar inte det gamla filsystemet. Den ersätter det med ett nytt, vilket är varför jag bara skulle göra det efter återställning.

Alternativ 2, gör samma sak från Utforskaren

1. Öppna Den här datorn.
  2. Högerklicka på RAW-disken.
  3. Välj Formatera.
  4. Ställ in filsystemet till NTFS.
  5. Låt Snabbformatering vara ikryssat.
  6. Starta den.

Alternativ 3, använd DiskPart om Windows vägrar formatera den normalt

1. Öppna Kommandotolken som administratör.
  2. Skriv diskpart
  3. Skriv list disk
  4. Skriv select disk X, där X är numret på RAW-disken
  5. Skriv list volume
  6. Skriv select volume X för RAW-volymen
  7. Skriv format fs=ntfs quick
  8. Skriv assign
  9. Skriv exit

Jag skulle sakta ner här och dubbelkolla disknumret innan jag trycker på Enter för något alls. DiskPart förlåter inte slarviga klick eller sömnig skrivning.

En sak till. Om disken formateras utan problem och sedan senare går tillbaka till RAW skulle jag sluta lita på den för något viktigt. I mitt fall visade det sig att diskar som gjorde så här hade dåliga sektorer, opålitliga USB-bryggkort eller hårdvaruproblem som jag inte kunde lösa med programvara.

Ja. Jag har återställt RAW NTFS-enheter hemma mer än en gång.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig punkt, formatera inte först. Jag håller dock inte helt med om en sak. Innan en lång filskanning skulle jag kontrollera om det är partitionstabellen eller NTFS-startsektorn som har gått sönder. Om det är det, kan du kanske få tillbaka hela volymen med namn och mappar intakta, vilket är renare än filåterställning via carving.

Min ordning skulle vara:

1. Kontrollera SMART-hälsan med CrystalDiskInfo eller smartctl.
    Om hälsan är dålig, eller om omallokerade och väntande sektorer ökar, klona enheten först. Använd ddrescue om du kör Linux. Arbeta från klonen, inte originalet.

2. Prova TestDisk.
    Det är gratis. Det reparerar ofta NTFS-startsektorn eller hittar den förlorade partitionsposten. I bästa fall monteras enheten igen och dina data finns där. I värsta fall förändras inget.

3. Om TestDisk ser filer, kopiera ut data därifrån.
    Försök inte laga något förrän du har fått ut de viktiga filerna.

4. Om metadata är för skadad, byt till Disk Drill.
    Det är där Disk Drill hjälper mycket. Det brukar göra ett bättre jobb med att sortera återställningsbara filer än äldre gratisverktyg, särskilt om NTFS-informationen är halvt trasig.

5. Efter återställningen, rensa och formatera om disken som NTFS. Testa den sedan.

En sak till. Kör inte CHKDSK på en RAW-enhet om filerna är viktiga. CHKDSK är till för filsystemskonsistens, inte dataräddning. På skadad NTFS gör det ibland röran värre.

Om du vill ha en läsbar steg-för-steg-guide är den här helt okej:
hur man konverterar RAW till NTFS utan att förlora data

Kort version, ja, återställning hemma fungerar ganska ofta. Om enheten klickar, kopplar ner, eller skannar i snigelfart, stoppa. Det är då gör det själv börjar bli riskabelt väldigt snabbt.

Jag skulle dela upp detta i två separata mål: återställa data och ta reda på varför det blev RAW. Folk tenderar att blanda ihop de två, och det är så filer försvinner.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @byteguru, men jag är lite mindre ivrig att “reparera” volymen tidigt om inte enheten tydligt är frisk. Om detta hände direkt efter en omstart är problemet ibland inte själva NTFS-volymen utan anslutningsvägen. Innan du gör något tungt, prova en annan USB-kabel, en annan port eller, om det är en extern enhet, ett annat kabinett/en annan adapter. Jag har sett en helt fungerande NTFS-disk visas som RAW bara för att USB-bryggan betedde sig konstigt. Irriterande, men sant.

Kolla också Event Viewer efter diskfel och se om enhetens storlek visas korrekt i Disk Management. Om kapaciteten är fel eller om den kopplas från mitt under en skanning är det en varningssignal.

Om hårdvarusidan ser stabil ut skulle jag först skapa en sektor-för-sektor-avbild om möjligt och sedan arbeta utifrån den. Därefter kan du använda något som Disk Drill för att skanna avbilden i stället för att belasta originaldisken om och om igen. Den delen förbises ofta. Upprepade omskanningar på en instabil enhet är så ett “återställningsbart” problem blir ett “oj då”-problem.

En sak jag ibland inte håller med om: TestDisk är fantastiskt, men att skriva tillbaka ändringar till problemdisken innan du har kopior av de viktiga filerna kan bli riskabelt väldigt snabbt. Jag skulle först använda det mer som ett diagnosverktyg.

Om Disk Drill fortfarande kan se den ursprungliga mappstrukturen är det vanligtvis din enklaste väg. Om inte, återställ det viktigaste först och ge dig sedan på reparationer senare. Och ja, låt absolut inte Windows formatera den bara för att det tjatar.

Om du vill ha fler verktyg att jämföra är denna sammanställning rätt bra:
bästa programvaran för dataåterställning för RAW- och NTFS-enheter

Om enheten klickar, får Explorer att frysa eller skannar i glaciärfart, sluta med gör-det-själv. Det är gränsen där labbpriser börjar vara mer rimliga, även om det suger.

En extra vinkel som nästan ingen tryckt på tillräckligt: kontrollera om NTFS backup-startsektorn fortfarande matchar den primära innan du gör någon reparationsskrivning. Om den primära startsektorn skadades av en dålig avstängning kan backupkopian i slutet av volymen ibland bekräfta att partitionen till största delen fortfarande är intakt. Det är ett mycket snävare problem än att hela filsystemet är dött.

Jag håller inte riktigt med om att gå direkt in i något reparationsförsök på originaldisken, inte ens med TestDisk, om inte SMART ser bra ut och enheten beter sig normalt under en tid. En disk som blev RAW efter en enda omstart kan lika gärna vara på väg att fallera i tysthet.

Min ordning skulle vara:

• verifiera att disken rapporterar korrekt kapacitet
  • kontrollera om den fungerar likadant på en annan dator/adapter
  • skapa en avbild om det finns minsta konstighet
  • först därefter avgöra mellan metadatareparation eller filåterställning

När det gäller programvara är Disk Drill bra för återställningssidan, särskilt om du vill ha ett renare gränssnitt än äldre verktyg.

Fördelar med Disk Drill

• enkel förhandsgranskning
  • bra på att sortera hittade filer
  • kan återställa från RAW-volymer och avbilder
  • mindre skrämmande än kommandoradsverktyg

Nackdelar

• ingen magi om metadata är allvarligt sönderslagen
  • djupa skanningar kan ta en evighet
  • gratisanvändningen är begränsad beroende på plattform
  • kan få folk att skanna originaldisken upprepade gånger i stället för att först skapa en avbild

Så ja, jag håller med @byteguru, @andarilhonoturno och @mikeappsreviewer om den stora regeln: formatera inte. Mitt tillägg är att om diskstorleken, adapterns beteende eller frånkopplingsmönstret verkar fel, behandla detta först som möjliga hårdvaruproblem och sedan som ett filsystemsproblem.