Mistede vigtige filer, har brug for hjælp til datagendannelse fra harddisken

Min harddisk holdt pludselig op med at blive vist på min computer, og jeg tror, jeg har mistet vigtige arbejdsdokumenter, familiebilleder og personlige filer. Jeg har brug for hjælp til datagendannelse fra harddisk og vil gerne vide den sikreste måde at gendanne filer på uden at gøre problemet værre.

Jeg var igennem det her én gang med en gammel 2 TB HDD, og den første fejl jeg begik var at pille for meget ved den. Så første skridt er at stoppe med at bruge drevet nu. Kopiér ikke noget over på det. Installér ikke gendannelsesapps der. Bliv ikke ved med at åbne mapper for at tjekke bare én ting mere. Hver skrivning gør gendannelsen værre. Hvis det indeholder dit OS, så sluk og tilslut det til en anden computer som et sekundært drev, hvis du har muligheden.

Før du kaster værktøjer efter det, så find ud af hvilken type fejl du har. Løsningen på slettede filer er ikke løsningen på et døende drev.

Det jeg tjekker først:

1. Logiske problemer. Slettede filer, utilsigtet formatering, ødelagt partition, RAW-volumen, ødelagt filsystem.

2. Fysiske problemer. Dårlige sektorer, læsefejl, problemer med læsehoved, motorproblemer, mærkelige lyde.

Kør et S.M.A.R.T.-tjek og se hvad drevet rapporterer. På Windows er CrystalDiskInfo den sædvanlige hurtige kontrol. På Mac gør DriveDx den samme slags arbejde. Kig efter dårlige sektorer, omallokerede sektorer, ventende sektorer og antal læsefejl.

Ting jeg med det samme ville betragte som et dårligt tegn:

1. Gentagne klik- eller tiklyde

2. Skurrende eller skrabende støj

3. Drevet forsvinder mens pc'en kører

4. Hele maskinen fryser når du åbner drevet

5. Det spinner, men systemet registrerer det ikke

Hvis du har noget af det, så tag det roligt. Gentagne scanninger på et mekanisk drev der er ved at fejle er en god måde at gøre det værre på. Jeg ville stoppe der hvis filerne betyder noget og kigge på et laboratorium som DriveSavers eller Ontrack. Dyrt, ja. Stadig billigere end at miste ting du ikke kan erstatte.

Hvis drevet er stille og stadig vises, så prøv de kedelige kontroller først. Folk springer dem over og spilder timer.

Kig her:

1. Papirkurv eller Skrald

2. Windows Filhistorik

3. Windows Tidligere versioner, højreklik på mappen, Gendan tidligere versioner

4. Time Machine på Mac

5. Cloud-papirkurvsmapper i OneDrive, Google Drive, Dropbox, iCloud

6. E-mailvedhæftninger, sendt mail, gamle chatuploads

Hvis ingen af dem giver noget, så gå videre til gendannelsessoftware. Jeg har haft rimeligt gode resultater ved at starte med Disk Drill. Det er fint til slettede filer, formaterede diske, beskadigede partitioner og RAW-volumener. Forhåndsvisningsfunktionen betyder mere end folk tror. Hvis forhåndsvisningerne ser ødelagte ud, gør gendannelsesresultatet det ofte også.

Den sikre rækkefølge ser sådan ud:

1. Installér gendannelsesappen på et andet drev.

2. Tilslut den defekte HDD som en sekundær disk hvis muligt.

3. Kør først en hurtig scanning.

4. Hvis hurtig scanning overser noget, så kør den dybere.

5. Forhåndsvis filer før du gendanner dem.

6. Gem gendannede filer på en anden disk, aldrig tilbage på den samme HDD.

7. Åbn de gendannede filer og test dem. Billeder, dokumenter, videoer, det hele.

Hvis disken har dårlige sektorer, ville jeg først lave et image af den og arbejde ud fra imaget. Sektor-for-sektor-kopiéring, og scan så kopien. Jeg lærte det sent, irriterende sent. Hvis scanningen crasher halvvejs, har du stadig originalen urørt så meget som muligt.

Når jeg ville stoppe med at prøve software:

1. Høje kliklyde

2. Ingen opstartsspin

3. Drevet forsvinder igen og igen

4. Software kan se disken men finder intet selv om du ved at der var data der

På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium det realistiske træk. Typisk ligger prisen omkring $300 til $1500 eller mere, afhængigt af hvad der fejlede. De har cleanroom-udstyr og donordele. Hjemmegendannelse har ikke.

Hvis du vil have den korte version, er det her den. Stop med at bruge drevet. Tjek S.M.A.R.T. Prøv sikkerhedskopier og papirkurvsmapper. Brug gendannelsessoftware fra et andet drev. Gendan til et andet drev. Hvis det klikker, skurrer eller forsvinder, så stop og send det ind.

Jeg ville starte med S.M.A.R.T.-rapporten først. Det fortæller dig som regel om det er rod i filsystemet eller om disken er på vej ud.

Hvis drevet slet ikke vises, ville jeg bruge 2 minutter på hardwaren før scanninger. Skift SATA- eller USB-kablet. Prøv en anden port. Prøv et kabinet eller en dock med strømforsyning, hvis det er en 3,5-tommers HDD. En svag USB-port narrer folk hele tiden. Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer i at starte med S.M.A.R.T. hver gang, for hvis BIOS eller Diskhåndtering ikke kan se drevet, skal du først tjekke forbindelsen.

Tjek derefter, hvor det fejler:
BIOS kan se det, Windows kan ikke. Sandsynligvis et problem med partition, filsystem eller drevbogstav.
Diskhåndtering ser det som ikke-allokeret eller RAW. Formatér det ikke.
Intet kan se det. Mere alvorligt.

I Windows skal du åbne Diskhåndtering og se, om disken vises med den rigtige størrelse. Hvis den gør, skal du ikke initialisere den. Den prompt fælder mange mennesker.

Hvis drevet monteres som skrivebeskyttet eller kun virker delvist, så kopiér de vigtigste filer først, de mindste uerstattelige ting først. Dokumenter og billeder før store videoer.

Til softwaregendannelse er Disk Drill et solidt valg, hvis disken registreres. Det håndterer mistede partitioner og slettede filer godt, og forhåndsvisningen hjælper dig med at undgå at spilde timer. Gem output på et andet drev.

Hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang, er denne videoguide til HDD-gendannelsessoftware og sikre trin til filredning nem at følge.

En ting mere: Hvis dette er en SSD, skal du ikke blive ved med at genscanne den efter sletning. TRIM får gamle data til at forsvinde hurtigt. Helt anderledes.

Hvis drevet pludselig stoppede med at dukke op, vil jeg tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @techchizkid lagde nok vægt på: tjek, om dette faktisk er en fejl i kabinettet/adapteren, før du behandler det som en død harddisk. Jeg har set masser af eksterne HDD’er se døde ud, når det billige USB-brokort var det egentlige problem. Tag drevet ud af kabinettet, hvis du kan, og tilslut det direkte via SATA, eller prøv en powered dock, som du ved virker.

Vær også forsigtig med automatiske reparationsværktøjer. Jeg ved, at folk elsker at køre chkdsk i det sekund Windows bliver mærkelig, men på et ustabilt drev kan det hurtigt skabe rod. Hvis filerne er vigtige, ville jeg endnu ikke lade Windows rette noget. Det samme gælder at klikke på Initialiser disk, når du bliver bedt om det. Det er dér, folk panikklikker og bagefter fortryder det.

Min rækkefølge ville være:

1. Test strøm, kabel, kabinet og en anden maskine.
  2. Tjek, om drevet bliver varmt eller overhovedet spinner op.
  3. Hvis det bare dukker op kortvarigt, så tag først en fuld klon eller et image, hvis muligt.
  4. Scan først derefter klonen, ikke originalen, hvis drevet virker ustabilt.

Hvis drevet er læsbart nok, er Disk Drill et rimeligt valg til datagendannelse fra harddisk, fordi det er enkelt med forhåndsvisninger og som regel lettere for ikke-tekniske folk end nogle af de ældre værktøjer. Men jeg ville kun bruge det, efter at problemer med forbindelsen er udelukket. Alt for mange springer direkte til scanninger, når USB-kortet i virkeligheden er den egentlige idiot i rummet.

Hvis du vil have en trinvis gennemgang af harddiskgendannelse i Windows, er denne lette guide til harddiskgendannelse i Windows mere nyttig end mange opslag kun med tekst.

Én ting jeg er en smule uenig med @techchizkid i: at kopiere filer enkeltvis fra et drev, der halvt virker, er ikke altid bedst, hvis det hurtigt bliver dårligere. Nogle gange er det værre at belaste filsystemet igen og igen end at lave én direkte kloning. Det afhænger af, hvor syg disken virkelig er.

Hvis drevet laver støj, ikke spinner, eller afbrydes hvert par sekunder, så stop med gør det selv-forsøg. Så er det et job for et laboratorie.