Harddisken min sluttet plutselig å vises på datamaskinen min, og jeg tror jeg har mistet viktige arbeidsdokumenter, familiebilder og personlige filer. Jeg trenger hjelp med datagjenoppretting fra harddisk og vil vite den tryggeste måten å gjenopprette filer på uten å gjøre problemet verre.
Jeg gikk gjennom dette én gang med en gammel 2 TB HDD, og den første feilen jeg gjorde var å rote for mye med den. Så, første steg, slutt å bruke disken nå. Ikke kopier noe over på den. Ikke installer gjenopprettingsapper der. Ikke fortsett å åpne mapper for å sjekke én ting til. Hver skriving gjør gjenoppretting verre. Hvis den inneholder operativsystemet ditt, slå av og koble den til en annen datamaskin som en sekundær disk hvis du har muligheten.
Før du kaster verktøy på den, finn ut hva slags feil du har. Løsningen for slettede filer er ikke løsningen for en disk som er i ferd med å dø.
Det jeg sjekker først:
Logiske problemer. Slettede filer, utilsiktet formatering, ødelagt partisjon, RAW-volum, ødelagt filsystem.
Fysiske problemer. Dårlige sektorer, lesefeil, problemer med lesehodet, motorproblemer, rare lyder.
Kjør en S.M.A.R.T.-sjekk og se hva disken rapporterer. På Windows er CrystalDiskInfo den vanlige raske sjekken. På Mac gjør DriveDx samme type jobb. Se etter dårlige sektorer, omallokerte sektorer, ventende sektorer og antall lesefeil.
Ting jeg ville regnet som et dårlig tegn med en gang:
Gjenta klikking eller tikkelyder
Skurrende eller skrapende lyd
Disken kobler ut mens PC-en kjører
Hele maskinen henger når du åpner disken
Den spinner, men systemet oppdager den ikke
Hvis du har noe av dette, gå saktere frem. Gjentatte skanninger på en sviktende mekanisk disk er en god måte å gjøre det verre på. Jeg ville stoppet der hvis filene betyr noe og sett på et laboratorium som DriveSavers eller Ontrack. Dyrt, ja. Fortsatt billigere enn å miste ting du ikke kan erstatte.
Hvis disken er stille og fortsatt vises, prøv de kjedelige sjekkene først. Folk hopper over disse og kaster bort timer.
Se her:
Papirkurv eller Trash
Windows Filhistorikk
Windows Tidligere versjoner, høyreklikk på mappe, Gjenopprett tidligere versjoner
Time Machine på Mac
Skybaserte papirkurvmapper i OneDrive, Google Drive, Dropbox, iCloud
E-postvedlegg, sendt e-post, gamle opplastinger i chat
Hvis ingen av disse gir treff, gå videre til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt greie resultater med å starte med Disk Drill. Det fungerer fint for slettede filer, formaterte disker, skadede partisjoner og RAW-volumer. Forhåndsvisningsfunksjonen betyr mer enn folk tror. Hvis forhåndsvisningene ser ødelagte ut, er gjenopprettingsresultatet ofte det også.
Den sikre rekkefølgen ser slik ut:
Installer gjenopprettingsappen på en annen disk.
Koble den dårlige HDD-en til som en sekundær disk hvis mulig.
Kjør en hurtigskanning først.
Hvis hurtigskanningen ikke finner ting, kjør den dypere.
Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem.
Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på samme HDD.
Åpne de gjenopprettede filene og test dem. Bilder, dokumenter, videoer, alt sammen.
Hvis disken har dårlige sektorer, ville jeg laget et bilde av den først og jobbet ut fra bildet. Sektor-for-sektor-kopi, deretter skanne kopien. Jeg lærte dette sent, irriterende sent. Hvis skanningen krasjer halvveis, har du fortsatt originalen mest mulig urørt.
Når jeg ville sluttet å prøve programvare:
Høy klikking
Ingen oppspinning
Disken forsvinner igjen og igjen
Programvaren ser disken, men finner ingenting selv om du vet at det var data der
På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium det realistiske valget. Typisk pris ligger rundt $300 til $1500 eller mer, avhengig av hva som feilet. De har cleanroom-utstyr og donor-deler. Gjenoppretting hjemme har ikke det.
Hvis du vil ha kortversjonen, er det dette. Slutt å bruke disken. Sjekk S.M.A.R.T. Prøv sikkerhetskopier og papirkurvmapper. Bruk gjenopprettingsprogramvare fra en annen disk. Gjenopprett til en annen disk. Hvis den klikker, skurrer eller forsvinner, stopp og send den inn.
Jeg ville startet med S.M.A.R.T.-rapporten først. Det forteller deg vanligvis om dette er et filsystemrot eller om disken er på vei ut.
Hvis stasjonen ikke vises i det hele tatt, ville jeg brukt 2 minutter på maskinvaren før skanninger. Bytt SATA- eller USB-kabelen. Prøv en annen port. Prøv et kabinett eller en dokk med egen strøm hvis det er en 3,5-tommers HDD. En svak USB-port lurer folk hele tiden. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer i å starte med S.M.A.R.T. hver gang, fordi hvis BIOS eller Diskbehandling ikke ser stasjonen, må du først sjekke tilkoblingene.
Sjekk deretter hvor det feiler:
BIOS ser den, Windows gjør det ikke. Sannsynligvis et problem med partisjon, filsystem eller stasjonsbokstav.
Diskbehandling ser den som ikke-allokert eller RAW. Ikke formater den.
Ingenting ser den. Mer alvorlig.
I Windows åpner du Diskbehandling og ser om disken vises med riktig størrelse. Hvis den gjør det, må du ikke initialisere den. Den meldingen fanger mange mennesker.
Hvis stasjonen monteres skrivebeskyttet eller bare delvis fungerer, kopierer du de viktigste filene først, og de minste uerstattelige tingene først. Dokumenter og bilder før store videoer.
For programvarebasert gjenoppretting er Disk Drill et solid valg hvis disken blir oppdaget. Det håndterer tapte partisjoner og slettede filer godt, og forhåndsvisningen hjelper deg å unngå å kaste bort timevis. Lagre resultatet på en annen disk.
Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne videoguiden til HDD-gjenopprettingsprogramvare og sikre trinn for filredning enkel å følge.
En ting til, hvis dette er en SSD, ikke fortsett å skanne den på nytt etter sletting. TRIM gjør at gamle data forsvinner raskt. Helt annerledes.
Hvis stasjonen «plutselig sluttet å vises», ville jeg lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @techchizkid la nok vekt på: sjekk om dette faktisk er en feil i kabinettet/adapteren før du behandler det som en død harddisk. Jeg har sett mange eksterne HDD-er se døde ut når det billige USB-brokortet egentlig var problemet. Ta disken ut av kabinettet hvis du kan, og koble den direkte til via SATA, eller prøv en kjent fungerende dokkingstasjon med strøm.
Vær også forsiktig med automatiske reparasjonsverktøy. Jeg vet at folk elsker å kjøre chkdsk i det øyeblikket Windows oppfører seg rart, men på en ustabil disk kan det fort gjøre stor skade. Hvis filene er viktige, ville jeg ikke latt Windows «fikse» noe ennå. Det samme gjelder å klikke på «Initialiser disk» når du blir bedt om det. Det er der folk klikker i panikk og angrer etterpå.
Min rekkefølge ville vært:
- Test strøm, kabel, kabinett og en annen maskin.
- Sjekk om disken blir varm eller i det hele tatt spinner.
- Hvis den dukker opp, om så bare kort, lag først en full klone eller et image hvis mulig.
- Først deretter skann klonen, ikke originalen, hvis disken virker ustabil.
Hvis disken er lesbar nok, er Disk Drill et rimelig valg for datagjenoppretting fra harddisk fordi det er enkelt når det gjelder forhåndsvisninger og vanligvis lettere for ikke-tekniske folk enn noen av de eldre verktøyene. Men jeg ville bare brukt det etter at ting rundt tilkoblingsproblemer er utelukket. Altfor mange hopper rett til skanninger når USB-kortet egentlig er den virkelige idioten i rommet.
Hvis du vil ha en trinnvis gjennomgang av gjenoppretting av harddisk i Windows, er denne enkle guiden for gjenoppretting av harddisk i Windows mer nyttig enn mange innlegg med bare tekst.
Én ting jeg er litt uenig med @techchizkid om: å kopiere filer enkeltvis fra en disk som «halvfungerer» er ikke alltid best hvis den forringes raskt. Noen ganger er det verre å belaste filsystemet om og om igjen enn å gjøre én rett kloningspassering. Det avhenger av hvor syk disken faktisk er.
Hvis disken lager lyd, ikke spinner, eller kobler fra hvert par sekunder, stopp gjør det selv-forsøkene. Det er laboratoriearbeid.