Några råd om hur man återställer filer från ett skadat flashminne?

Mitt USB-minne slutade plötsligt att gå att öppna efter att jag flyttat viktiga foton, arbetsdokument och säkerhetskopieringsfiler till det. Nu säger min dator att USB-enheten är skadad och ber mig att formatera den, men jag behöver verkligen återställa datan utan att förlora något. Jag letar efter säkra tips för dataåterställning från USB-minne, förslag på programvara eller steg för att reparera en skadad USB-enhet.

Jag har stött på det här några gånger, och den första skärmen från Windows ser vanligtvis värre ut än skadan faktiskt är. Du ansluter USB-enheten, det står att den behöver formateras, den visas som RAW eller så går den inte att öppna alls. Jag har ändå lyckats få ut filer från minnen i det skicket.

Först och främst, formatera den inte. Kör inte heller några slumpmässiga reparationsverktyg än. De stegen kan ibland få enheten att fungera igen, men de gör också filåterställningen mer komplicerad. Om dina filer är viktiga, hämta ut datan först. Fixa enheten senare.

Orsaken spelar stor roll. Om detta började efter att enheten togs bort på ett osäkert sätt, en överföring avbröts, filsystemet gick sönder, skadlig kod påverkade den eller något program skrev felaktig data, har du fortfarande en ganska god chans att klara det själv. Om USB-kontakten är böjd, enheten blir varm, fortsätter att kopplas från, inte känns igen alls eller innehåller sådant du inte har råd att förlora, skulle jag stanna där och gå till en återställningsverkstad. Jag lärde mig den läxan den hårda vägen med ett USB-minne som fortsatte att återansluta varannan sekund. Det blev snabbt mycket värre.

Om enheten fortfarande syns skulle jag börja med Disk Drill.

Varför just det här. För att det inte är helt beroende av att filsystemet går att läsa. Jag har använt det på USB-enheter som Windows kallade otillgängliga, och det kunde ändå skanna den råa enhetsdatan under ytan. Det brukar också bevara mapparnas struktur bättre än vissa andra verktyg jag har testat, och förhandsvisningen hjälper enormt mycket. Du kan kontrollera om den återställda filen går att öppna innan du slösar tid på att spara skräp.

Den del jag skulle använda först är funktionen Byte-to-Byte Backup. Korrupta flashenheter är opålitliga. Ena dagen monteras de. Nästa uppstart är de borta. Om du skapar en avbild direkt får du en fullständig ögonblicksbild av USB-enheten i dess nuvarande skick. Sedan arbetar du från avbilden i stället för att belasta det felande minnet om och om igen.

Vad jag skulle göra

1. Installera Disk Drill på din dator. Inte på det skadade USB-minnet.
  2. Anslut USB-enheten.
  3. Öppna Disk Drill och gå till Byte-to-Byte Backup.
  4. Välj USB-enheten och skapa en fullständig imagebackup.
  5. När imagen är klar, montera eller anslut imagen i Disk Drill.
  6. Skanna imagen efter filer som går att återställa.
  7. Förhandsgranska filerna. Kontrollera några viktiga, foton, dokument eller vad som nu är viktigast.
  8. Återställ dem till en annan enhet.

Att arbeta från imagen är det säkrare alternativet. Om USB-minnet skulle sluta fungera mitt i processen har du fortfarande den sparade kopian och slipper läsa om en dålig enhet gång på gång.

När filerna är säkra

Först då skulle jag börja med reparationer:

1. Kör Windows felkontroll eller CHKDSK.
  2. Ge den en ny enhetsbokstav om Windows beter sig konstigt vid montering.
  3. Installera om USB-drivrutinerna om identifieringen är inkonsekvent.
  4. Formatera den och testa sedan bara med oviktiga filer.

Om korruptionen kommer tillbaka efter formatering skulle jag lägga enheten i lådan för reservdelar och sluta lita på den. Samma sak om filer försvinner igen, skrivningar misslyckas eller om den tappar anslutningen under normal användning. Flashlagring slits ut. När ett USB-minne börjar bete sig konstigt för andra gången är jag klar med det. Det är inte värt att förlora dina saker för ett minne för 10 dollar.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, få först bort dina filer. Där jag tycker annorlunda är CHKDSK. Jag skulle inte köra det tidigt på ett USB-minne med viktig data. CHKDSK fixar ofta filsystemet genom att ta bort trasiga poster. Det är bra för reparation, dåligt för återställning.

Det jag skulle göra först:

1. Prova en annan USB-port, sedan en annan dator.
  2. Kontrollera Diskhantering. Om enheten visar rätt storlek är chanserna för återställning fortfarande ganska goda.
  3. Om den visas som RAW, oallokerad eller ber om formatering, sluta skriva till den.
  4. Använd Disk Drill för att skanna USB-minnet och återställa filer till din interna disk eller en annan extern enhet.
  5. Förhandsgranska foton och dokument innan du sparar dem. Korrupta namn är vanliga, men filinnehållet kan fortfarande vara okej.

Om enheten kopplas från, blir varm eller läses som 0 byte, sluta. Det pekar mer på maskinvarufel än på filsystemskada. Upprepade skanningar på ett döende minne gör det ibland värre.

Om du vill ha en snabb visuell guide hjälper den här kortvideon: videoguide för dataåterställning från USB-minne

Efter återställningen, släng USB-minnet om det misslyckas med ett fullständigt formaterings- och kopieringstest. USB-minnen går sönder oftare än folk tror. Jag har haft två som dog utan förvarning, så ja, jag litar inte längre på dem för säkerhetskopior.

Klicka inte på Formatera. Den uppmaningen är Windows som är lat, inte hjälpsam.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @nachtschatten om att undvika skrivningar till minnet, men jag vill lägga till en sak som de inte riktigt betonade: kontrollera om problemet bara är partitionstabellen, inte själva filerna. Öppna Diskhantering och se exakt hur USB-enheten listas. Om den visar rätt kapacitet men partitionen saknas eller är markerad som oallokerad, kan datan fortfarande finnas där och vara mestadels intakt.

Vid den punkten skulle jag undvika reparera och i stället gå in i återställningsläge först. Disk Drill är ett bra alternativ här eftersom det kan skanna bortom det trasiga filsystemet och hämta tillbaka foton, dokument och andra vanliga filtyper från ett korrupt USB-minne. Om enheten är tillräckligt stabil för att förbli ansluten, skanna den en gång, återställ bara det viktigaste först och spara till en annan disk. Inte samma USB, förstås.

En liten invändning: jag gillar inte att testa det upprepade gånger på 5 datorer och 12 portar om det beter sig instabilt. Om det kopplas från, får dig att vänta i evigheter eller visar 0 byte, sluta peta på det. Det kan göra ett döende USB-minne värre.

Om du också vill ha en tydligare genomgång innan du gör något, är den här enkla genomgången av Disk Drill och USB-återställning faktiskt ganska användbar.

Om du lyckas återställa filerna, pensionera enheten. På riktigt. USB-minnen går sönder av dumma skäl hela tiden, och folk fortsätter lita på dem alldeles för mycket.

Jag håller med @nachtschatten, @suenodelbosque och @mikeappsreviewer om den stora regeln: formatera inte först. Där jag är lite oenig är om man ska gå på metoden att skanna den direkt om enheten beter sig konstigt. Om USB-minnet ger ifrån sig frånkopplingsljud, fryser Explorer eller visar fel kapacitet, skulle jag först kontrollera att SMART-liknande information inte finns tillgänglig på de flesta flash-enheter, så din enda ledtråd är stabiliteten. Om den inte kan förbli monterad ens i några minuter kan mjukvaruåterställning bara slösa bort din chans.

Ett par saker som inte nämns tillräckligt ofta:

• Försök läsa den med en Linux live-USB. Ibland monterar Linux ett skadat minne som skrivskyddat när Windows vägrar.
  • Använd USBDeview eller Enhetshanteraren för att ta bort gamla USB-enhetsposter om Windows fortsätter att identifiera den fel.
  • Om filerna är oersättliga, skapa en sektoravbild med något som HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool innan du experimenterar vidare.

Om Disk Drill: bra val om enheten fortfarande är tillräckligt läsbar för att skannas.

Fördelar

• Enkel förhandsvisning för foton/dokument
  • Kan återställa från RAW/korrupta filsystem
  • Gränssnittet är mycket vänligare än hos många äldre återställningsverktyg

Nackdelar

• Djupskanningar kan ta ett tag
  • Filnamn/mappstruktur bevaras inte alltid
  • Mindre användbart om flash-enheten har ett verkligt hårdvarufel

Om Disk Drill inte hittar mycket skulle jag jämföra med PhotoRec eller R-Studio bara för att jämföra resultaten. Olika verktyg återställer ibland olika uppsättningar. Återställ bara till en annan enhet och pensionera sedan det flash-minnet permanent.