Mijn schijf toont plotseling “Niet toegankelijk. De parameter is onjuist” wanneer ik deze in Windows probeer te openen. Ik moet de toegang herstellen zonder te formatteren, omdat er nog belangrijke bestanden op staan. Wat zijn de veiligste oplossingen om eerst te proberen?
Als Windows 'De parameter is onjuist' meldt bij een externe schijf, zou ik niet meteen overgaan tot formatteren of reparaties uitvoeren. Ik heb dit zelf meegemaakt met een externe HDD met jaren aan foto’s erop, en ja, dat voelt vreselijk. Maar die melding betekent vaak dat Windows te maken heeft met bestandssysteembeschadiging, partitieproblemen of een ander logisch probleem. Het betekent niet automatisch dat de bestanden weg zijn.
De veiligste volgorde is: kopieer of herstel eerst de gegevens en probeer daarna pas de schijf te repareren. CHKDSK, formatteren en reparatietools schrijven allemaal wijzigingen naar de schijf. Soms is dat prima. Soms maakt het herstel juist lastiger, vooral als de schijf al aan het falen is.
Begin met de eenvoudige dingen voordat je iets ingrijpends doet:
- Probeer een andere USB-kabel.
- Gebruik een andere USB 3.0-poort.
- Sluit de schijf aan op een andere computer.
- Controleer Schijfbeheer en kijk of de schijf met de juiste grootte wordt weergegeven.
Ik zou ook eerst de gezondheid van de schijf controleren voordat je er intensief op gaat scannen. CrystalDiskInfo werkt hiervoor, en Disk Drill heeft ook een ingebouwde S.M.A.R.T.-monitor. Als je waarschuwingen ziet over wachtende sectoren, opnieuw toegewezen sectoren of de algehele gezondheid, behandel de schijf dan alsof die aan het overlijden is. Blijf er niet meer aan rommelen dan nodig is.
Als de schijf nog steeds zichtbaar is in Schijfbeheer, zelfs wanneer Verkenner hem niet wil openen, kan herstel nog steeds mogelijk zijn. Daarvoor zou ik Disk Drill gebruiken. Het kan werken met beschadigde NTFS-, exFAT-, FAT32- en RAW-partities, en met schijven die Windows normaal niet kan openen.
Het basisproces zou zijn:
- Installeer Disk Drill op je interne schijf, niet op de problematische schijf.
- Als de schijf instabiel lijkt, maak dan eerst een Byte-voor-byte-back-up. Dat geeft je een exacte schijfkopie, zodat je de kopie kunt scannen in plaats van de originele schijf extra te belasten.
- Voer een Universele scan uit op de kopie, of rechtstreeks op de schijf als die stabiel lijkt.
- Bekijk eerst een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt.
- Sla herstelde bestanden op een ander opslagapparaat op, nooit terug op de beschadigde schijf.
Een handig punt is dat je met de Windows-versie tot 100 MB gratis kunt herstellen. Dat is meestal genoeg om te bevestigen of je bestanden echt nog intact zijn voordat je ergens voor betaalt.
Zodra de belangrijke bestanden veilig ergens anders zijn opgeslagen, zou ik pas nadenken over het repareren van de schijf.
- Als het bestandssysteem nog herkenbaar is, probeer dan CHKDSK met
chkdsk X: /r, waarbij jeX:vervangt door de juiste stationsletter. - Als de partitie als RAW wordt weergegeven of CHKDSK niet wil draaien, is TestDisk het proberen waard. Het is erg goed in het herstellen van beschadigde partitiestructuren, maar de interface is niet bepaald beginnersvriendelijk.
- Als het herstel al is uitgevoerd en de gegevens veilig zijn, kan een snelle formattering logische beschadiging vaak verhelpen door een nieuw bestandssysteem aan te maken.
Er zijn ook een paar vreemde oorzaken aan de Windows-kant. Als dezelfde fout bij meerdere schijven begint op te treden, of je deze ook ziet tijdens andere Windows-taken, controleer dan het decimaalteken in de regionale instellingen. Het uitvoeren van SFC en DISM kan ook helpen om beschadigde Windows-systeembestanden uit te sluiten. Dat is niet de gebruikelijke oplossing, maar het heeft voor sommige mensen gewerkt.
Ik zou stoppen met doe-het-zelfoplossingen als de schijf:
- klikt of piept,
- steeds opnieuw de verbinding verbreekt,
- verdwijnt uit Schijfbeheer,
- ernstige SMART-fouten toont,
- of steeds offline gaat terwijl Disk Drill aan het scannen is.
Dat wijst meer op hardwarefalen. In dat stadium kan herhaaldelijk inschakelen de situatie verergeren. Een professioneel dataherstellaboratorium is dan de veiligere keuze als de bestanden echt belangrijk zijn.
Goede laboratoria beoordelen de schijf meestal eerst en geven je een prijsopgave voordat ze het daadwerkelijke herstel uitvoeren. Veel werken ook volgens het principe 'geen data, geen kosten', wat betekent dat je meestal niet voor het herstel zelf betaalt als ze niets kunnen terughalen. De prijs hangt af van wat er mis is, maar logisch herstel begint vaak rond de $300 tot $600 USD. Schijven die cleanroomwerk of hardwareherstel nodig hebben, zitten vaker in de $700 tot $2,000+ USD klasse.
En nadat je dit één keer hebt meegemaakt, zou ik echt aanraden om minstens twee kopieën van alles belangrijks te bewaren. Externe schijven zijn prima voor back-ups, maar ze zouden niet de enige plek moeten zijn waar je foto’s, documenten of andere onvervangbare bestanden staan. Een tweede externe schijf of een cloudback-up kan je later exact deze paniek besparen.
Klik niet op “Initialiseren”, “Formatteren” of “Scannen en herstellen” als Windows dit aanbiedt, want die meldingen gaan erover de schijf bruikbaar te maken voor Windows, niet over het behouden van je bestanden.
Een goedkope snelle controle is om op te starten vanaf een Linux live-USB en te kijken of de schijf daar alleen-lezen wordt aangekoppeld. Als dat lukt, kopieer dan eerst de bestanden eraf; als dat niet lukt, stop dan en gebruik herstelsoftware of maak een image van de schijf voordat je reparaties probeert.
Een verborgen valkuil bij sommige externe schijven is de USB-behuizing zelf. Als dit een fabrieksmatig gemaakte externe schijf is, maak hem dan niet meteen open en sluit de kale schijf niet direct aan op een SATA-dock, tenzij het echt moet. Sommige behuizingen doen sectorvertaling, en een paar regelen encryptie in de bridgeprint. Het verplaatsen van de schijf kan ervoor zorgen dat een leesbaar bestandssysteem op onzin lijkt, zelfs als de schijf niet verder verslechterd is.
Ik ben het met de anderen eens om hem niet te formatteren, maar ik zou voorzichtiger zijn met CHKDSK dan sommige handleidingen aanraden. Als je de bestanden nog niet hebt gekopieerd, voer het dan niet uit. Als je de schijf hebt gekopieerd of er een image van hebt gemaakt, zou ik chkdsk X: /f proberen vóór /r. De /r-scan raakt het hele oppervlak en kan eeuwig duren op een zwakke schijf. Dat is prima voor een gezonde schijf die je repareert, minder prima voor een schijf die je probeert te redden.
Voor een pad zonder formatteren zou ik dit doen: bevestig dat de juiste grootte wordt weergegeven in Schijfbeheer, controleer SMART als het zichtbaar is en maak daarna een image/kloon naar een andere schijf als de bestanden belangrijk zijn. Werk indien mogelijk vanaf de image. Als herstelsoftware de mappenstructuur kan zien, herstel dan naar een andere schijf en negeer de neiging om het origineel eerst te “repareren”. Nadat de gegevens veilig zijn, kun je CHKDSK, TestDisk of gewoon opnieuw partitioneren en formatteren proberen. Als Schijfbeheer 0 bytes, een onjuiste capaciteit, constante verbrekingen laat zien, of de schijf geluid maakt, behandel het dan niet langer als een Windows-probleem. Dan verspillen meer scans meestal alleen maar de resterende levensduur van de schijf.
Converteer, initialiseer of wijzig de partititiestijl in Schijfbeheer niet alleen omdat Windows daar knoppen voor aanbiedt. Als de schijf nog steeds de juiste capaciteit toont, behandel deze dan als leesbaar maar beschadigd: maak er eerst een image van en scan daarna de image met herstelsoftware zoals Disk Drill in plaats van te experimenteren op de enige kopie.