Per ongeluk een geformatteerde Memory Stick, hoe herstel ik de bestanden?

Ik heb per ongeluk een geheugenstick geformatteerd waarop belangrijke foto’s en documenten stonden voordat ik alles had gekopieerd. Ik ben meteen gestopt met het gebruiken ervan, maar ik heb echt hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om de verwijderde bestanden te herstellen zonder het erger te maken. Zijn er veilige herstelstappen of tools die echt werken voor een geformatteerde geheugenstick?

Ik heb dit ooit gedaan met een USB-stick vol oude projectbestanden, en het eerste wat ik leerde was simpel. Een formattering wist niet altijd alles. Veel hangt af van welke formatteeroptie is gebruikt, en of je na de fout nieuwe dingen naar de schijf hebt geschreven.

Als het een snelle formattering was, zijn je kansen vaak redelijk goed. Die optie is meestal snel klaar omdat het bestandssysteem opnieuw wordt opgebouwd en de index wordt gewist, niet de ruwe bestandsdata zelf. De bestanden blijven daar vaak staan totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Een volledige formattering is zwaarder. Op de meeste systemen wordt de opslag daarbij overschreven, dus softwarematig herstel mislukt daar vaak.

Eerste stap: stop met het gebruiken van de flashdrive. Meteen. Kopieer er geen bestanden naartoe. Formatteer hem niet opnieuw. Voer CHKDSK of een reparatietool niet uit. Elke nieuwe schrijfactie verkleint je kansen. Dat heb ik jaren geleden op de harde manier geleerd, en ja, het was dom.

Controleer voordat je gaat scannen eerst of de bestanden niet al ergens anders bestaan. Mensen vergeten voortdurend dat ze back-ups hebben. Ik ook.

1. OneDrive, Google Drive, Dropbox of iCloud
  2. Windows Bestandsgeschiedenis of Back-up maken en terugzetten
  3. Een andere USB-stick of externe harde schijf
  4. De mappen Downloads, Bureaublad en Documenten op je pc
  5. E-mailbijlagen of chatapps waarin je de bestanden eerder hebt verstuurd

Als je niets vindt, is herstelsoftware het volgende dat ik zou proberen.

Ik heb goede resultaten gezien met Disk Drill. Het kan overweg met de bestandssystemen die de meeste USB-sticks gebruiken, en de installatie is geen rommel. Dit is de route die ik zou nemen:

1. Installeer Disk Drill op de interne schijf van je computer, niet op de geformatteerde USB-stick.
  2. Sluit de flashdrive aan.
  3. Open Disk Drill en kies de USB-stick uit de apparatenlijst.
  4. Klik op Zoeken naar verloren data en kies daarna Universele scan als daarom wordt gevraagd. Voor geformatteerde schijven is dit vaak de scan waarmee je het beste kunt beginnen.
  5. Laat de scan helemaal afronden. Vroege resultaten verschijnen soms snel, maar later duiken er vaak meer bestanden op.
  6. Bekijk een voorbeeld van wat je vindt. Als een foto opent of een document er normaal uitziet in de preview, zijn de kansen op herstel meestal beter.
  7. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde USB-stick.

Iets wat ik prettig vond: de resultaten worden gesorteerd in groepen zoals Foto’s, Video’s, Documenten, Audio en Archieven. Je kunt ook filteren op extensie, grootte, bestandstype en kans op herstel. Als de originele bestandsnamen beschadigd zijn of de mappen weg zijn, helpt dit enorm.

Als de flashdrive vreemd begint te doen, willekeurige verbreking van de verbinding, leesfouten, kruipende overdrachtssnelheid, dan zou ik herhaalde scans op het originele apparaat vermijden. In Disk Drill zou ik eerst een schijfimage maken en in plaats daarvan de kopie scannen. Veiligere zet. Minder belasting voor een schijf die misschien aan het overlijden is.

Als de eerste scan een lelijk resultaat oplevert, schrijf hem dan nog niet af. Denk terug aan hoe de formattering is gebeurd. Snelle formattering en volledige formattering geven verschillende uitkomsten. Snelle formattering laat vaak meer achter. Als je niet zeker weet welke is gebruikt, scan hem dan toch. Niemand weet wat er is overgebleven totdat de scan klaar is.

Ik heb vaker gezien dat mensen bestanden van een geformatteerde USB-stick terughalen dan de meesten zouden denken. Dus nee, alle hoop is niet verloren. Blijf met je handen van de schijf af terwijl je aan het herstel werkt. Als de bestanden erg belangrijk zijn, werkdocumenten, belastinggegevens, familiefoto’s, dingen die je niet kunt vervangen, en de software niets vindt, dan is een professioneel herstelbedrijf de volgende stap. Zij gebruiken tools en methoden die je thuis niet hebt, en soms halen ze data van schijven die software niet goed kan uitlezen.

Als je meteen bent gestopt met het gebruik van de stick, zijn je kansen nog steeds redelijk goed. Dat is het belangrijkst.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, schrijf niets terug naar de USB. Waar ik iets van mening verschil, is dit. Mensen blijven te veel hangen in de vraag of het een snelle formattering of een volledige formattering was voordat ze de schijf überhaupt testen. Bij veel flashdrives is het enige wat je eerst moet doen een alleen-lezen herstelpoging uitvoeren en kijken wat er verschijnt.

Mijn aanpak:

1. Controleer eerst de gezondheid van de schijf.
    Als Windows leesfouten geeft, willekeurige verbrekingen toont of vraagt om de schijf te repareren, sla reparaties dan over. Die hulpmiddelen maken de rommel vaak erger.

2. Maak een image van de USB als de bestanden belangrijk zijn.
    Zo heb je één stabiele kopie om te scannen in plaats van de originele stick steeds opnieuw zwaar te belasten. Als de schijf instabiel is, is deze stap enorm belangrijk.

3. Voer twee soorten herstel uit.
    Eén scan voor verloren bestandssysteemrecords.
    Eén scan voor raw file carving.
    Foto’s zoals JPG en PNG komen vaak terug via carving, zelfs wanneer mapnamen verdwenen zijn. Office-bestanden zijn minder vergevingsgezind, maar veel zijn nog steeds te herstellen.

4. Herstel naar je pc of een andere externe schijf.
    Sla niet terug op de geheugenstick op. Mensen doen dit nog steeds en vragen zich dan af waarom de helft van de bestanden corrupt is.

5. Controleer de bestandsintegriteit na herstel.
    Open een reeks foto’s. Test een paar documenten. Een herstelde bestandsnaam betekent niets als de bestandsinhoud kapot is.

Disk Drill is hiervoor een goede keuze omdat het zowel metadata-scans als handtekeninggebaseerd herstel op één plek uitvoert, en omdat het bestanden vooraf toont voordat je herstelt. Voor een geformatteerde flashdrive is die preview wat tijd bespaart. Als de previews er goed uitzien, zijn je kansen beter.

Nog iets extra’s. Als je documenten PDF’s, DOCX-, XLSX-bestanden of iets vergelijkbaars waren, sorteer de resultaten dan op bestandsgrootte. Piepkleine herstelde Office-bestanden zijn vaak rommel. Bestanden van normale grootte zijn degene die ik als eerste zou ophalen.

Als je een snelle visuele uitleg wilt, is dit handig voor het herstellen van bestanden van een geformatteerde USB-drive, bekijk deze korte gids voor USB-gegevensherstel.

Qua zoektermen, denk in eenvoudig Engels:
gegevens herstellen van een geformatteerde USB-drive
verwijderde bestanden herstellen van een geheugenstick
USB-foto- en documentherstel na formatteren

Als Disk Drill niets belangrijks vindt en de schijf steeds de verbinding verbreekt, stop dan daar. Herhaalde scans op een falende stick zijn geen goede gok. Op dat moment is een herstelbedrijf de veiligere keuze.

Meteen stoppen was het slimste wat je had kunnen doen. Alleen dat al houdt herstel mogelijk.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @codecrafter, maar ik zou nog één extra punt benadrukken: controleer voordat je een grote herstelscan uitvoert of de USB in Schijfbeheer nog steeds de oorspronkelijke capaciteit correct weergeeft. Als hij ineens een vreemde grootte toont, RAW aangeeft of steeds offline gaat, dan is dat minder een per ongeluk geformatteerd probleem en meer een hardware- of controllerprobleem. In dat geval kan softwareherstel snel ingewikkeld worden.

Een paar dingen die ik zou doen en die nog niet echt genoeg zijn benadrukt:

• Gebruik een andere USB-poort, bij voorkeur direct op de pc, niet via een hub
  • Probeer het indien mogelijk op een andere computer om driverproblemen uit te sluiten
  • Noteer welk bestandssysteem eerder werd gebruikt, als je dat nog weet: FAT32, exFAT, NTFS
  • Als je foto’s van een camera of telefoon kwamen, controleer dan ook of dezelfde foto’s nog op het bronapparaat of in de back-up van de app staan

Ik ben het enigszins oneens met het idee dat een volledige formattering meteen einde verhaal is, want bij sommige verwisselbare media kunnen de resultaten nog gemengd zijn. Meestal slecht nieuws, ja, maar niet altijd absoluut hopeloos. Dus het is de moeite waard om eerst te scannen voordat je van het ergste uitgaat.

Qua software is Disk Drill nog steeds een redelijke keuze voor herstel van een geformatteerde USB, vooral als je snel foto’s en documenten moet uitzoeken. De previewfunctie is belangrijker dan mensen denken. Beoordeel succes niet alleen op bestandsnamen, maar op de vraag of de bestanden echt openen.

Als je ook meer praktijkervaringen wilt lezen voordat je het gebruikt, is deze thread best goed:
lees deze Disk Drill review en herstelbespreking

Nog een praktische tip: herstel eerst de belangrijkste bestandstypen. Foto’s, pdf’s, DOCX, XLSX. Verspil geen tijd aan het terughalen van duizenden nutteloze tijdelijke bestanden als familiefoto’s prioriteit hebben.

Als de stick begint te klikken, te verbreken, Verkenner laat vastlopen of scans erg traag maakt, stop dan ermee. Dat is het punt waarop zelf proberen het erger kan maken.

Eén kleine meningsverschil met @codecrafter en @reveurdenuit: ik zou een goedkope USB-stick niet steeds opnieuw blijven scannen alleen omdat herstelsoftware hem nog detecteert. Flashdrives kunnen snel achteruitgaan zodra ze kuren beginnen te vertonen, en elke extra poging is een gok.

Wat ik hieraan zou toevoegen is dit: controleer of de herstelde bestanden daadwerkelijk bruikbaar zijn voordat je uren besteedt aan het exporteren van alles. Voor foto’s is een voorbeeldweergave genoeg. Voor documenten, vooral DOCX/XLSX/PDF, wordt corruptie vaak pas zichtbaar wanneer je ze volledig opent. Daar komt Disk Drill goed van pas, omdat je snel kunt sorteren, voorbeelden kunt bekijken en eerst de waardevolste bestanden kunt ophalen.

Voordelen van Disk Drill

• Goede ondersteuning voor voorbeeldweergave
  • Verwerkt scans van geformatteerde USB-sticks goed
  • Eenvoudig om foto’s en documenten te filteren
  • Kan scannen op bestandssysteemsporen plus bestandssignaturen

Nadelen van Disk Drill

• Diepe scans kunnen even duren
  • De herstelde oorspronkelijke mapstructuur is niet altijd perfect
  • Grote herstelacties kunnen rommelig worden als je de uitvoermappen niet ordent

Als de bestanden bovendien erg belangrijk waren, herstel dan eerst alleen een steekproef. Open 10 tot 20 bestanden. Als die in orde zijn, voer dan pas de volledige herstelactie uit. Dat bespaart tijd en opslagruimte.

@mikeappsreviewer had het juiste instinct door het gebruik meteen te stoppen. Dat heeft waarschijnlijk meer geholpen dan wat dan ook.