Ik heb per ongeluk belangrijke video’s van mijn SD-kaart verwijderd terwijl ik ruimte vrijmaakte, en nu probeer ik uit te zoeken of videoherstel van een SD-kaart mogelijk is. Deze bestanden zijn belangrijk voor me, en ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste herstelmethode of software voordat er iets wordt overschreven.
Ik ben ooit opnamen kwijtgeraakt, en de eerste fout die ik bijna maakte was de kaart opnieuw gebruiken. Als je video is verwijderd, stop dan meteen met alles. Die eerste paar minuten zijn belangrijker dan de meeste mensen denken.
Meestal wist verwijderen de videogegevens niet meteen. De kaart markeert de ruimte meestal als vrij en wacht totdat er nieuw beeldmateriaal overheen wordt geschreven. Als er nog niets is overschreven, maak je nog kans.
1. Raak de kaart niet meer aan
Doe dit eerst, zonder omwegen:
- Stop met opnemen.
- Maak geen foto’s.
- Formatteer de kaart niet.
- Haal hem uit de camera.
Ik heb herstelpogingen zien mislukken omdat iemand nog tien minuten bleef filmen, in de veronderstelling dat één verwijderde clip wel zou blijven staan. Dat was niet zo.
2. Kijk of je computer de kaart nog ziet
Plaats de kaart in een kaartlezer en sluit die aan op je computer.
Als Windows vraagt om te formatteren of de kaart als RAW aanduidt, raak dan nog niet in paniek. Ik heb kaarten in slechtere staat gehad die in herstelprogramma’s nog prima gescand konden worden. Het belangrijkste is simpel: het apparaat moet überhaupt zichtbaar zijn.
Als de kaart nergens verschijnt, heeft herhaaldelijk loskoppelen en opnieuw aansluiten meestal geen zin. Op dat moment begint een herstelbedrijf logischer te worden.
3. Begin met herstelsoftware
Voor verwijderde videobestanden zou ik beginnen met Disk Drill.
De reden is de modus Advanced Camera Recovery. Veel camera’s slaan lange videobestanden niet op als één net blok. Ze verspreiden stukken van de clip over de kaart. Een scanner kan dus delen van gegevens vinden, maar er toch niet in slagen om daar weer een schone, afspeelbare video van te maken.
Deze modus is daarvoor gemaakt. Hij probeert gefragmenteerde opnamen weer samen te voegen, wat helpt bij beeldmateriaal van GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashcams en vergelijkbare apparatuur. Ik heb gezien dat gefragmenteerde bestanden in het ene programma terugkwamen en in het andere kapot bleven, dus dit deel is belangrijk.
Basale werkwijze:
- Sluit de kaart aan met een kaartlezer.
- Open Disk Drill.
- Selecteer de geheugenkaart.
- Kies Advanced Camera Recovery.
- Voer de scan uit.
- Bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden.
- Sla herstelde video’s op een andere schijf op.
Zet bestanden niet terug op dezelfde kaart. Ik weet dat het vanzelfsprekend klinkt, maar mensen doen het toch.
4. Probeer andere tools als de eerste scan dingen mist
Geen enkel programma vindt alles. Ik heb meegemaakt dat het ene programma clips miste en het andere de helft ervan terughaalde.
- PhotoRec is gratis en nuttig, al komen bestandsnamen en mapindeling meestal als een rommeltje terug.
- R-Studio gaat dieper en geeft je veel controle, maar de interface is in het begin nogal stroef.
- DiskGenius helpt wanneer de kaart problemen met het bestandssysteem of partitieschade heeft.
Verschillende tools scannen op verschillende manieren. Als scan één er slecht uitziet, haalt scan twee met een ander programma er soms extra bestanden uit. Vreemd, maar waar.
5. Maak eerst een image van de kaart als het beeldmateriaal belangrijk is
Als de clips belangrijk zijn, werk dan vanaf een volledige image in plaats van vanaf de originele kaart.
Een byte-voor-byte-image geeft je een exacte kopie. Daarna voer je herstelpogingen uit op de kopie, niet op de kaart zelf. Dit heeft mijn voorkeur wanneer het beeldmateriaal belangrijk is of de kaart instabiel lijkt. Zo blijft de oorspronkelijke staat intact voor latere pogingen.
6. Weet wanneer je hiermee zelf moet stoppen
Software werkt het best bij logische problemen zoals deze:
- Verwijderde video’s.
- Per ongeluk formatteren.
- Corruptie van het bestandssysteem.
- RAW-kaarten.
- Ontbrekende bestanden op een kaart die verder nog normaal werkt.
Een herstelbedrijf is de veiligere keuze wanneer je dit soort dingen ziet:
- Fysieke schade aan de kaart.
- De kaart wordt heet.
- Je computer detecteert hem helemaal niet.
- Hij verbreekt de verbinding tijdens scans.
- Het beeldmateriaal is belangrijk genoeg dat je geen risico wilt lopen met een mislukte doe-het-zelfpoging.
Als een van die dingen gebeurt, zou ik stoppen met eraan te prutsen. Extra pogingen op een falende kaart maken de volgende stap soms moeilijker.
Ja, herstel van video’s van een SD-kaart is mogelijk als je verwijderde clips niet zijn overschreven.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over de belangrijkste regel: stop met het gebruiken van de kaart. Over één punt denk ik wel anders. Ik zou eerst een image van de kaart maken voordat ik meerdere scanners op het origineel loslaat, zelfs als de kaart er prima uitziet. SD-kaarten kunnen op lelijke manieren falen, en herhaalde volledige scans zijn niet zonder risico.
Mijn volgorde zou deze zijn:
- Vergrendel de SD-kaart, als die een schakelaar heeft.
- Sluit hem aan met een degelijke kaartlezer, niet met de camera.
- Maak een volledig imagebestand van de kaart.
- Voer herstel uit op de image, niet op de kaart.
- Sla herstelde video’s op je computer of een andere schijf op.
Voor verwijderde video’s is Disk Drill een solide eerste keuze. De op camera’s gerichte herstelmethode is handig voor MP4- en MOV-bestanden van camera’s, drones, GoPro’s en telefoons, vooral als de clips gesplitst of gefragmenteerd waren. Als bestandsnamen minder belangrijk zijn dan ruwe dataherstel, haalt PhotoRec vaak meer bestandsdata terug, maar de output is rommelig als de hel.
Nog iets dat mensen vaak missen. Als je bestanden in de camera hebt verwijderd, schrijven sommige merken snel nieuwe indexdata. Dat verkleint de kans op herstel, zelfs als je geen nieuwe beelden hebt opgenomen. Dus tijd is belangrijk.
Als de kaart de verbinding verbreekt, 0 bytes toont of warm wordt, stop dan. Stuur hem naar een lab.
Als je een snelle uitleg wilt, behandelt deze reel over herstel van video’s van SD-kaarten en geheugenkaarten de basis goed:
bekijk deze korte reel over herstel van video’s van SD-kaarten
Korte versie: ja, je maakt nog steeds kans. Schrijf niets nieuws naar de kaart, herstel niet terug naar die kaart en begin met een image plus Disk Drill.
Ja, videoherstel van een SD-kaart is absoluut mogelijk, maar de kans hangt af van één saai ding dat niemand wil horen: of er na het verwijderen nieuwe gegevens naar die kaart zijn geschreven.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque, maar ik ben er iets minder van overtuigd dat mensen meteen tussen een heleboel tools moeten springen. Soms verandert dat herstel juist in chaos. Als dit gewoon een rechttoe rechtaan per ongeluk verwijderen is en de kaart nog normaal wordt aangekoppeld, zou ik eenvoudig beginnen.
Een paar dingen die mensen vergeten:
- Controleer de interne app of galerijcache van de camera als de video’s ooit op een telefoon/tablet zijn bekeken.
- Sommige camera’s maken proxybestanden, miniaturen of begeleidende clips met lage resolutie. Die kunnen op zijn minst bevestigen wat er stond.
- Als de herstelde video niet wil afspelen, betekent dat niet altijd dat deze niet te herstellen is. Veel herstelde MP4/MOV-bestanden hoeven alleen gerepareerd te worden omdat de metadata-header beschadigd is.
Voor het daadwerkelijke herstel is Disk Drill hier logisch, omdat videobestanden van SD-kaarten vaak gefragmenteerd zijn, vooral van actioncams en drones. Ik zou scannen, bekijken wat het vindt en herstellen naar een computerstation, niet terug naar de kaart. Als je bestanden terugkrijgt maar ze beschadigd zijn, kijk dan naar videoreparatie als stap twee, niet als stap één.
Ook een klein meningsverschil met de aanpak van heel veel scans blijven proberen. Op een haperende SD-kaart kunnen meer scans al snel een slecht idee zijn. Als de kaart zich vreemd begint te gedragen, stop dan met ermee rommelen.
Als je meer praktisch advies over het herstellen van verwijderde video’s van een SD-kaart wilt, is die thread ook de moeite waard om te lezen.
Korte versie: ja, herstel is mogelijk, en als de kaart niet opnieuw is gebruikt, zijn je kansen behoorlijk goed.