Slettede du ved et uheld videoer, kan videogendannelse fra SD-kort hjælpe?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige videoer fra mit SD-kort, mens jeg frigjorde plads, og nu prøver jeg at finde ud af, om videogendannelse fra SD-kort er mulig. Disse filer betyder meget for mig, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste gendannelsesmetode eller software, før noget bliver overskrevet.

Jeg mistede engang en optagelse, og den første fejl, jeg næsten begik, var at bruge kortet igen. Hvis din video blev slettet, så stop alt. De første få minutter betyder mere, end folk tror.

Det meste af tiden sletter en sletning ikke videodataene med det samme. Kortet markerer normalt pladsen som ledig og venter, indtil nye optagelser bliver skrevet ovenpå. Hvis intet har overskrevet det endnu, har du stadig en chance.

1. Stop med at røre kortet

Gør dette først, ingen omveje:

1. Stop optagelsen.
  2. Tag ikke billeder.
  3. Formatér ikke kortet.
  4. Tag det ud af kameraet.

Jeg har set gendannelser mislykkes, fordi nogen blev ved med at filme i ti minutter mere og troede, at et slettet klip ville blive liggende. Det gjorde det ikke.

2. Se, om din computer stadig kan se kortet

Sæt kortet i en kortlæser, og tilslut det til din computer.

Hvis Windows viser en formateringsprompt eller markerer kortet som RAW, så gå ikke i panik endnu. Jeg har haft kort i værre stand, som stadig blev scannet fint i gendannelsesværktøjer. Det vigtigste er enkelt, enheden skal overhovedet vises.

Hvis kortet ikke vises nogen steder, hjælper gentagen frakobling og tilslutning som regel ikke. På det tidspunkt giver et gendannelsesværksted mere mening.

3. Start med gendannelsessoftware

For slettede videofiler ville jeg starte med Disk Drill.

Årsagen er tilstanden Advanced Camera Recovery. Mange kameraer gemmer ikke lange videofiler i én pæn blok. De spreder dele af klippet ud over kortet. Så en scanner kan finde datastykker, men stadig ikke genskabe en ren, afspillelig video.

Denne tilstand er bygget til den slags. Den forsøger at samle fragmenterede optagelser igen, hvilket hjælper med optagelser fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashcams og lignende udstyr. Jeg har set fragmenterede filer komme tilbage i ét værktøj og forblive ødelagte i et andet, så denne del betyder noget.

Grundlæggende forløb:

1. Tilslut kortet med en kortlæser.
  2. Åbn Disk Drill.
  3. Vælg hukommelseskortet.
  4. Vælg Advanced Camera Recovery.
  5. Kør scanningen.
  6. Forhåndsvis det, der dukker op.
  7. Gem gendannede videoer på et andet drev.

Gendan ikke filer tilbage til det samme kort. Jeg ved godt, det lyder åbenlyst, men folk gør det.

4. Prøv andre værktøjer, hvis første scanning ikke finder det hele

Intet enkelt program finder alt. Jeg har oplevet, at ét værktøj overså klip, og et andet hentede halvdelen af dem tilbage.

1. PhotoRec er gratis og nyttigt, selv om filnavne og mappestruktur normalt kommer tilbage som et rod.
  2. R-Studio går dybere og giver dig meget kontrol, men brugerfladen er lidt tung at komme i gang med.
  3. DiskGenius hjælper, når kortet har filsystemproblemer eller partitionsskader.

Forskellige værktøjer scanner på forskellige måder. Hvis scanning ét ser dårlig ud, kan scanning to med et andet program nogle gange trække ekstra filer ud. Mærkeligt, men sandt.

5. Lav først et image af kortet, hvis optagelserne er vigtige

Hvis klippene er vigtige, så arbejd ud fra et fuldt image i stedet for det originale kort.

Et byte for byte-image giver dig en nøjagtig kopi. Derefter kører du gendannelsesforsøg på kopien, ikke på selve kortet. Jeg foretrækker dette, når optagelserne er vigtige, eller kortet virker ustabilt. Det holder den oprindelige tilstand intakt til senere forsøg.

6. Vid, hvornår du skal stoppe med at gøre det selv

Software fungerer bedst til logiske problemer som disse:

1. Slettede videoer.
  2. Utilsigtet formatering.
  3. Filsystemkorruption.
  4. RAW-kort.
  5. Manglende filer på et kort, der stadig opfører sig normalt.

Et gendannelseslaboratorium er det sikrere valg, når du ser ting som dette:

1. Fysisk skade på kortet.
  2. Kortet bliver varmt.
  3. Din computer registrerer det slet ikke.
  4. Det afbrydes under scanninger.
  5. Optagelserne er vigtige nok til, at du ikke vil risikere et dårligt gør det selv-forsøg.

Hvis noget af det sker, ville jeg stoppe med at pille ved det. Ekstra forsøg på et svigtende kort gør nogle gange næste skridt sværere.

Ja, gendannelse af video fra SD-kort er mulig, hvis dine slettede klip ikke er blevet overskrevet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den vigtigste regel: stop med at bruge kortet. Jeg er dog uenig på ét punkt. Jeg ville først lave et image af kortet, før jeg kørte flere scannere på originalen, selv når kortet ser fint ud. SD-kort fejler på grimme måder, og gentagne fulde scanninger er ikke uden risiko.

Min rækkefølge ville være denne:

1. Lås SD-kortet, hvis det har en kontakt.
  2. Tilslut det med en ordentlig kortlæser, ikke kameraet.
  3. Opret en fuld image-fil af kortet.
  4. Kør gendannelse på imaget, ikke kortet.
  5. Gem gendannede videoer på din computer eller et andet drev.

For slettede videoer er Disk Drill et solidt førstevalg. Dets kamerafokuserede gendannelse er nyttig til MP4- og MOV-filer fra kameraer, droner, GoPros og telefoner, især hvis klippene var opdelt eller fragmenterede. Hvis filnavne betyder mindre end rå gendannelse, henter PhotoRec ofte flere fildata, men outputtet er rodet som bare pokker.

Én ting mere, som folk overser. Hvis du slettede filer i kameraet, skriver nogle mærker hurtigt nye indeksdata. Det forringer chancerne for gendannelse, selv hvis du ikke optog nyt materiale. Så tiden er vigtig.

Hvis kortet afbryder forbindelsen, viser 0 byte eller bliver varmt, så stop. Send det til et laboratorium.

Hvis du vil have en hurtig forklaring, dækker denne reel om gendannelse af video fra SD-kort og hukommelseskort det grundlæggende godt:
se denne hurtige reel om gendannelse af video fra SD-kort

Kort sagt, ja, du har stadig en chance. Skriv ikke noget nyt til kortet, gendan ikke tilbage til det, og start med et image plus Disk Drill.

Ja, gendannelse af video fra SD-kort er absolut mulig, men chancerne afhænger af én kedelig ting, som ingen har lyst til at høre: om der er blevet skrevet nye data til kortet efter sletningen.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque, men jeg er lidt mindre overbevist om, at folk altid behøver at hoppe mellem en masse værktøjer med det samme. Nogle gange gør det bare gendannelsen kaotisk. Hvis det bare er en almindelig utilsigtet sletning, og kortet stadig monteres normalt, ville jeg starte simpelt.

Et par ting folk glemmer:

• Tjek kameraets interne app eller galleri-cache, hvis videoerne på noget tidspunkt blev vist på en telefon/tablet.
  • Nogle kameraer opretter proxyfiler, miniaturer eller ledsagende klip i lav opløsning. De kan i det mindste bekræfte, hvad der var der.
  • Hvis den gendannede video ikke vil afspilles, betyder det ikke altid, at den ikke kan gendannes. Mange gendannede MP4/MOV-filer skal bare repareres, fordi metadata-headeren er beskadiget.

Til selve gendannelsen giver Disk Drill mening her, fordi videofiler fra SD-kort ofte er fragmenterede, især fra actionkameraer og droner. Jeg ville scanne, forhåndsvise det, den finder, og gendanne til et computerdrev, ikke tilbage til kortet. Hvis du får filer tilbage, men de er beskadigede, så se på videoreparation som trin to, ikke trin et.

Jeg er også en smule uenig i tilgangen med at blive ved med at prøve en masse scanninger. På et ustabilt SD-kort kan flere scanninger hurtigt være en dårlig idé. Hvis kortet begynder at opføre sig mærkeligt, så lad være med at rode mere med det.

Hvis du vil have mere reelle råd om gendannelse af slettede videoer fra et SD-kort, er den tråd også værd at læse.

Kort version: ja, gendannelse er mulig, og hvis kortet ikke er blevet genbrugt, er dine chancer ganske gode.