Ik kreeg een “Machine Mount HD mislukt”-fout op mijn Mac en ik weet niet zeker waardoor die is veroorzaakt of hoe ernstig die is. De fout verscheen terwijl ik probeerde mijn harde schijf te openen of te koppelen, en nu kan ik niet bepalen of het probleem bij macOS, de schijf zelf of mijn instellingen ligt. Ik heb hulp nodig om te begrijpen wat deze fout betekent en welke stappen ik moet nemen om het op te lossen zonder gegevens te verliezen.
Ik ga er niet meteen van uit dat een externe schijf dood is zodra macOS weigert die te koppelen. Ik heb te vaak meegemaakt dat de schijf er eerst slecht uitzag, maar uiteindelijk gewoon een beschadigd bestandssysteem bleek te hebben en niets meer dan dat. Schijfhulpprogramma zag hem nog steeds. Het activiteitslampje bleef normaal knipperen. De behuizing en schijf waren in orde. macOS was het onderdeel dat moeilijk deed.
Voordat ik iets riskants aanraak, sluit ik eerst de saaie dingen uit.
Vervang de kabel. Sluit de schijf rechtstreeks aan op de Mac. Sla de hub over. Probeer een andere USB- of Thunderbolt-poort.
Controleer de Finder-instellingen en zorg dat externe schijven niet verborgen zijn. Als de schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt en de grootte ongeveer klopt, zie ik dat als een goed teken. Je Mac communiceert nog steeds met de hardware.
Dan komt het deel waar mensen te snel aan voorbijgaan. Bepaal of de bestanden belangrijk zijn.
Als de gegevens belangrijk zijn, begin dan niet met reparatiepogingen. Haal eerst de gegevens eraf. Dat heb ik een tijd geleden op de harde manier geleerd, en ik rommel niet meer met die volgorde.
Voor niet-gekoppelde schijven is Disk Drill voor mij meestal de makkelijkste route geweest. Het leest het opslagapparaat rechtstreeks uit, dus soms ziet het bestanden zelfs wanneer macOS weigert het volume te koppelen.
Als je bestanden belangrijk zijn, is dit de volgorde die ik zou gebruiken:
1. Installeer en open Disk Drill.
2. Zoek de niet-gekoppelde schijf in de apparatenlijst.
3. Maak eerst een byte-voor-byte-back-up als de schijf instabiel, traag of willekeurig lijkt.
4. Scan de oorspronkelijke schijf of scan in plaats daarvan de back-upimage.
5. Bekijk wat het vindt.
6. Bekijk een voorbeeld van de bestanden die belangrijk voor je zijn en controleer of ze openen.
7. Herstel ze naar een andere schijf, niet terug naar dezelfde.
Zodra de bestanden ergens anders veilig staan, heb je ruimte om te experimenteren zonder van een klein probleem een groter probleem te maken.
Als de oude inhoud je niet interesseert en je de schijf alleen weer bruikbaar wilt maken, is formatteren vaak de snelste oplossing.
Formatteer de schijf opnieuw
Opnieuw formatteren bouwt het bestandssysteem vanaf nul opnieuw op. Daarbij wordt de huidige inhoud gewist, dus dit is geen goede keuze als je de gegevens nog nodig hebt. Toch heb ik gezien dat het bij aankoppelingsproblemen snel duidelijkheid kan geven.
1. Open Schijfhulpprogramma.
2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.
3. Kies de fysieke schijf, niet het volume dat eronder is genest.
4. Klik op Wis.
5. Typ een naam voor de schijf.
6. Kies APFS als de schijf alleen in een Mac-configuratie blijft.
7. Kies exFAT als je zowel macOS als Windows gebruikt.
8. Klik op Wis en wacht.
9. Koppel de schijf los en sluit hem daarna opnieuw aan.
Als hij hierna normaal wordt aangekoppeld, zou ik eerder denken aan beschadiging van het bestandssysteem dan aan een defecte schijf.
Als je herstel wilt proberen voordat je alles wist, zijn er een paar dingen die het testen waard zijn. Ik heb daar wisselende resultaten mee gehad. Lichte schade, soms wel. Ernstigere corruptie, meestal niet.
Methode 1: Voer EHBO uit op de fysieke schijf
Soms zit het probleem hoger in de partitiestructuur, niet in het volume zelf. Mensen missen dit en voeren reparaties uit op het verkeerde onderdeel.
1. Open Schijfhulpprogramma.
2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.
3. Selecteer de fysieke schijf op het hoogste niveau.
4. Klik op EHBO.
5. Bevestig de reparatie.
6. Laat het proces voltooien.
7. Probeer de schijf opnieuw te koppelen.
Als de schade beperkt is, is deze stap soms voldoende.
Methode 2: Een vastgelopen fsck-proces beëindigen
Ik heb macOS zien vastlopen tijdens een achtergrondcontrole van het bestandssysteem, terwijl de schijf al die tijd niet werd aangekoppeld. Geen geluid, geen duidelijke waarschuwing, niets nuttigs op het scherm. Het leek dood, maar dat was het niet.
1. Open Terminal.
2. Voer uit: sudo pkill -f fsck
3. Druk op Return.
4. Voer je beheerderswachtwoord in als macOS daarom vraagt.
5. Wacht een paar seconden.
6. Kijk of de schijf vanzelf wordt aangekoppeld.
Dit repareert de schijf niet. Het stopt een vastgelopen achtergrondproces dat het aankoppelen mogelijk blokkeert.
Methode 3: Handmatig koppelen in Terminal
Schijfhulpprogramma faalt soms op vreemde manieren. Terminal kan af en toe een volume koppelen wanneer de grafische hulpmiddelen dat niet doen.
1. Open Terminal.
2. Voer uit: diskutil list
3. Zoek de identificatie van je schijf, iets zoals disk4s1.
4. Voer uit: diskutil mount /dev/disk4s1
5. Vervang disk4s1 door je eigen identificatie.
6. Druk op Return.
7. Lees de foutuitvoer als het mislukt.
Wanneer dit werkt, wordt het volume meteen gekoppeld. Wanneer dat niet zo is, is het bericht van Terminal vaak nuttiger dan wat Schijfhulpprogramma laat zien. Soms sluipen hier typfouten in, dus controleer de identificatie nog eens voordat je op Return drukt.
Als laatste, dit alles gaat ervan uit dat de hardware van de schijf nog gezond is. Als de schijf helemaal niet verschijnt in Schijfhulpprogramma, de verkeerde capaciteit toont, klikt, steeds opnieuw de verbinding verbreekt, of niet opstart of inschakelt, zou ik het niet langer behandelen als een koppelprobleem. Op dat moment lijkt het meer op hardwarefalen. Softwarehulpmiddelen lossen daar meestal niet veel op, en extra proberen en fouten maken kan herstel moeilijker maken.
“Machine Mount HD mislukt” betekent meestal dat macOS heeft geprobeerd het bestandssysteem van de schijf te koppelen en dat dit is mislukt. Het betekent niet altijd dat de schijf defect is. Het wijst vaak op een van deze 4 dingen:
- Het bestandssysteem is beschadigd.
- De partitietabel is onjuist of onleesbaar.
- macOS kan niet goed overweg met het schijfformaat of de versleutelingsstatus.
- De hardwareverbinding is instabiel.
Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer. Als de schijf nog steeds wordt weergegeven met de juiste grootte, is dat een redelijk goed teken. Ik zou niet meteen processen gaan beëindigen in Terminal, tenzij je eenvoudigere controles al hebt uitgesloten. Op Macs hangen koppelingsfouten vaak samen met machtigingen, met FileVault versleutelde volumes, foutief uitgeworpen schijven of een onbetrouwbare bridge board in de behuizing.
Wat ik hierna zou controleren:
Open Systeeminformatie en ga dan naar USB of Thunderbolt. Kijk of de Mac het apparaat op hardwareniveau detecteert. Als het daar wel verschijnt maar niet als een koppelbaar volume, zit het probleem hoger in de keten dan de communicatie via de kabel.
Open daarna Terminal en voer uit:
diskutil list
Let op deze aanwijzingen:
- “Apple_APFS” of “GUID_partition_scheme” betekent dat de structuur op zijn minst deels zichtbaar is.
- “FDisk_partition_scheme” op een oudere of hergebruikte schijf veroorzaakt soms vreemd gedrag op nieuwere Macs.
- Een grootte van 0 bytes, of een onzinnige capaciteit, wijst eerder op een hardwareprobleem.
Als de schijf APFS gebruikt, is schade aan de container iets dat vaak over het hoofd wordt gezien. Schijfhulpprogramma laat soms wel de fysieke schijf zien, maar faalt bij de APFS-container of volumegroep. In zulke gevallen helpt het weinig om alleen het volume te koppelen.
Als je bestanden belangrijk zijn, zou ik eerder kiezen voor herstel dan voor reparatie. Disk Drill is het bekijken waard op Mac, omdat het een niet-gekoppelde schijf vaak goed genoeg kan lezen om gegevens eraf te halen voordat je iets destructiefs doet. Dit is nog belangrijker als de schijf de verbinding verbreekt, Finder laat vastlopen of er erg lang over doet om te verschijnen.
Als de schijf extern is en via de bus van stroom wordt voorzien, test hem dan op een andere Mac. Niet alleen om te zien of hij gekoppeld wordt. Let erop of hij sneller verschijnt, de volledige capaciteit meldt en 5 tot 10 minuten verbonden blijft. Die details zeggen veel.
Als je meer Mac-specifieke ideeën wilt voor externe schijven die weigeren te koppelen, is deze discussie nuttig:
een externe harde schijf repareren die niet wil koppelen op Mac
Korte versie. Als de schijf verschijnt in Schijfhulpprogramma of Systeeminformatie, heb je vaak te maken met een probleem in het bestandssysteem. Als dat niet zo is, of als de grootte er verkeerd uitziet, zou ik de behuizing, kabel, poort of de schijf zelf verdenken. Als de gegevens belangrijk zijn, stop dan met er te veel aan te rommelen en herstel eerst de data.
“Machine Mount HD mislukt” betekent meestal dat macOS een deel van de schijf kan zien, maar het koppelen van het volume niet kan voltooien zodat Finder het kan gebruiken. Dus nee, het betekent niet automatisch dat de schijf dood is. Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer en @viaggiatoresolare zeiden, maar ik zou één punt sterker benadrukken: soms is dit een storing in de mountservice van macOS, niet alleen bestandssysteemcorruptie.
Een paar controles die ik zou doen en die niet echt zijn behandeld:
- Start de Mac volledig opnieuw op en sluit de schijf daarna opnieuw aan na het inloggen.
- Start op in Veilige modus en test de schijf daar. Als hij in Veilige modus wel koppelt, kan achtergrondsoftware, een inlogonderdeel of een schijftool van derden storen.
- Controleer Console.app op schijfarbitrage- of I/O-fouten direct na de mislukking. Dat kan je vertellen of macOS de koppeling weigert of dat de schijf een time-out krijgt.
- Als het een oude externe behuizing is, kan de SATA-naar-USB-bridge het echte probleem zijn. Ik heb perfect goede schijven gezien die vastzaten in waardeloze behuizingen.
Als de schijf zichtbaar is maar niet wil koppelen en de bestanden belangrijk zijn, zou ik de gegevens herstellen voordat ik iets ingrijpends probeer. Disk Drill is een goede Mac-optie voor niet-gekoppelde schijven, omdat het de schijf direct kan scannen, zelfs als Finder niet meewerkt. Als de schijf zich vreemd gedraagt, maak dan eerst een back-upimage.
Als de gegevens niet belangrijk zijn, dan is wissen/herformatteren de snelste test. Als wissen ook mislukt, wijst dat sterker op hardware.
Ook de moeite waard om te bekijken:
Videohandleiding voor reparatie van Mac-harde schijf die niet koppelt
Korte versie:
- Te zien in Schijfhulpprogramma met normale grootte = waarschijnlijk logisch/softwareprobleem
- Toont verkeerde grootte, verbreekt verbinding, klikt, bevriest = waarschijnlijk hardware-/behuizingsprobleem
Die fout is vervelend, maar niet per se een doodvonnis voor de schijf.
“Machine Mount HD mislukt” is meestal een fout op mount-laagniveau, geen precieze diagnose. In gewone taal: de Mac vond een schijfachtig apparaat maar kon dit niet omzetten naar een bruikbaar volume in Finder.
Ik ben het grotendeels eens met @viaggiatoresolare, @sognonotturno en @mikeappsreviewer, maar ik zou nog één extra invalshoek benadrukken: soms komt dit door de opstart-/mount-stack zelf, vooral na een crash, geforceerd loskoppelen, een sluimer/ontwaak-bug of een vastgelopen helperproces voor externe schijven. Ik zou dus niet elke keer als eerste uitgaan van schade aan het bestandssysteem.
Een paar controles als aanvulling op wat zij al hebben behandeld:
- Probeer te mounten vanuit Schijfhulpprogramma in de herstelmodus. Als het daar wel mount, kan macOS in je normale opstart de oorzaak zijn.
- Controleer of de schijf daadwerkelijk alleen-lezen is door corruptie. In Terminal kan
diskutil info /dev/diskXde mountstatus tonen en aangeven of het besturingssysteem schrijfacties weigert. - Als het een externe SSD of HDD in een behuizing is, test de losse schijf dan indien mogelijk in een andere behuizing. Ik heb meer defecte USB-brugprinten gezien dan echt kapotte schijven.
- Kijk in Console naar herhaalde I/O-fouten, klachten van “diskarbitrationd” of waarschuwingen over APFS-containers.
Eén punt waar ik het licht mee oneens ben: willekeurige processen beëindigen is niet waar ik zou beginnen, tenzij logs duidelijk laten zien dat er iets is vastgelopen.
Als de gegevens belangrijk zijn, herstel ze dan voordat je repareert. Disk Drill is hier nuttig omdat het een niet-gemounte schijf direct kan scannen.
Voordelen van Disk Drill:
- goed voor niet-gemounte volumes
- eenvoudige workflow voor voorbeeldweergave en herstel
- kan eerst een byte-voor-byte-image maken
Nadelen van Disk Drill:
- diepe scans kunnen lang duren
- de kwaliteit van herstel hangt af van hoe beschadigd het bestandssysteem is
- volledig herstel is betaald
Als de schijf een verkeerde capaciteit toont, de verbinding verliest of geluid maakt, denk dan eerst aan hardware. Als de schijf de normale grootte toont, denk dan eerst aan een structuurprobleem of een macOS-mountprobleem.