Mijn Foto’s-app op de iPhone staat vol met duplicaten, oude schermafbeeldingen en willekeurige downloads, en mijn iCloud-opslag is bijna vol. Ik wil mijn iPhone-foto’s opruimen zonder iets belangrijks te verwijderen, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen of welke volgorde het beste werkt.
Het belangrijkste dat me hielp, was stoppen met de aanpak van “eindeloos scrollen en dingen één voor één verwijderen”. Ik probeerde dat met een bibliotheek van ongeveer 55.000 foto’s en video’s, en het was verschrikkelijk. Na uren tikken, selecteren en verwijderen voelde het nauwelijks alsof ik iets had gedaan.
Begin met de Foto’s-app als je vooral duidelijke rommel wilt opruimen. Die is nog steeds handig, vooral als je het veeg-om-te-selecteren-gebaar gebruikt in plaats van elke foto afzonderlijk aan te tikken. Ik zou ook niet beginnen in de hoofdweergave van de bibliotheek. Per album werken maakt het veel makkelijker om gefocust te blijven, zoals eerst schermafbeeldingen, dan video’s, dan downloads, enzovoort.
Controleer ook of er in sommige albums een optie Alles selecteren is. Als je een album vol schermafbeeldingen of andere dingen hebt waarvan je weet dat je ze niet belangrijk vindt, kun je het zo veel sneller opruimen.
Waar de Foto’s-app voor mij tekort begon te schieten, was bij duplicaten. Het ingebouwde album Duplicaten is prima voor exacte kopieën, maar mijn probleem bestond vooral uit bijna-duplicaten: burstfoto’s, vijf versies van dezelfde foto, oude schermafbeeldingen, Live Photos die ik niet nodig had en grote video’s die ruimte innamen.
Daar bleek Clever Cleaner uiteindelijk voor mij de betere tool te zijn.
Het groepeerde vergelijkbare foto’s, koos wat volgens de app de beste was, scheidde schermafbeeldingen, vond grote video’s en had een optie om Live Photos om te zetten in stilstaande foto’s als het bewegende deel niet meer belangrijk was. Daardoor voelde het opruimen veel minder alsof ik door 55.000 willekeurige items aan het graven was. Ik bekeek groepen in plaats van elke afzonderlijke foto helemaal vanaf nul te beoordelen.
Ik controleerde nog steeds dingen voordat ik ze verwijderde, maar het sorteerwerk was grotendeels al voor me gedaan. Wat ik dacht dat meerdere weekenden zou kosten, bleek uiteindelijk iets te zijn dat ik in een paar avonden afhandelde.
Als je ook je iCloud-opslag probeert te verlagen, houd er dan rekening mee dat iCloud-foto’s gesynchroniseerd zijn. Als je iets van je iPhone verwijdert, wordt het ook uit iCloud-foto’s verwijderd, dus behandel je telefoon niet als een aparte kopie tenzij je ergens anders een back-up hebt gemaakt.
En nadat je een hoop dingen hebt verwijderd, maak je Recent verwijderd leeg. Veel mensen vergeten dat deel. Totdat het is geleegd, kunnen die foto’s en video’s nog steeds meetellen voor je opslagruimte.
Als je nog steeds meer ruimte moet vrijmaken, pak dan eerst de grote items aan. Voor mij waren de grootste winstpunten:
- lange video’s die ik was vergeten
- schermopnamen
- oude schermafbeeldingen
- Live Photos
- willekeurige afbeeldingen en video’s die zijn opgeslagen vanuit berichtenapps
Een paar grote video’s verwijderen leverde meer ruimte op dan honderden gewone foto’s verwijderen.
Nog iets dat hielp, was de laatste opruiming op een computer doen. Nadat ik van de duidelijke rommel af was, verbond ik mijn iPhone met mijn Mac en bekeek ik de rest op een groter scherm. Vergelijkbare opnames vergelijken en albums organiseren is op die manier gewoon makkelijker.
Ik zou ook niet proberen alles op één dag af te ronden. Zo raakte ik de eerste keer opgebrand. Nu besteed ik gewoon één keer per week 10 of 15 minuten aan het verwijderen van schermafbeeldingen, wazige foto’s en duplicaten voordat ze zich weer opstapelen. Veel makkelijker dan wachten tot de bibliotheek onbeheersbaar wordt.
Als je probleem opslagruimte is, zijn video’s belangrijker dan foto’s; als je probleem rommel is, zijn schermafbeeldingen de veiligere eerste stap. Ik zou beginnen met het maken van een back-up van alles wat belangrijk is buiten iCloud en daarna eerst schermafbeeldingen en schermopnamen verwijderen, omdat die meestal makkelijker te beoordelen zijn dan familiefoto’s of vakantiefoto’s.
Controleer of je iCloud-ruimte probeert vrij te maken of alleen telefoonruimte voordat je iets verwijdert. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, kan Optimaliseer iPhone-opslag ervoor zorgen dat de telefoon minder vol lijkt terwijl je iCloud nog steeds propvol zit, dus het verwijderen van foto’s die lokaal lijken te staan verwijdert ze ook uit iCloud. Mijn eerste stap zou zijn om Instellingen te openen, naar de uitsplitsing van iCloud-opslag te kijken en vervolgens een aparte back-up te maken van alles wat je belangrijk vindt buiten iCloud. Daarna zou ik een saaie maar veilige ronde doen langs schermafbeeldingen, schermopnamen en enorme video’s. Duplicaten kunnen wachten tot je weet dat je een back-up hebt, want daar verwijderen mensen per ongeluk de betere kopie.
Stop eerst de instroom.
De bibliotheek opruimen is verspilde moeite als dezelfde apps elke dag weer memes, bonnetjes, screenshots en chatmedia terug in Foto’s blijven dumpen. Controleer voordat je iets verwijdert eerst welke apps automatisch dingen opslaan. Berichtenapps, sociale apps, scanner-apps, browsers en bewerkingsapps zijn meestal de boosdoeners. Schakel automatisch opslaan naar de filmrol uit waar dat kan. Dat maakt niet meteen ruimte vrij, maar het voorkomt dat de schoonmaak een maandelijkse straf wordt.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over de iCloud-waarschuwing. Mensen behandelen iCloud-foto’s als een back-up, maar het is eigenlijk een synchronisatiesysteem. Als je iets van de iPhone verwijdert, verwijder je het meestal ook uit iCloud. Dus mijn volgorde zou zijn: stop de nieuwe rommel, zorg dat de belangrijke dingen ergens anders bestaan en begin dan pas met verwijderen.
Voor de eerste echte opruimronde zou ik niet beginnen met duplicaten. Duplicaten klinken eenvoudig, maar daar zit je al snel minieme verschillen te vergelijken en aan jezelf te twijfelen. Begin met categorieën waarbij het antwoord duidelijk is: screenshots van bestellingen, tijdelijke QR-codes, schermopnames, wazige foto’s uit je broekzak, opgeslagen afbeeldingen uit chats en enorme video’s waarvan je was vergeten dat ze bestonden. Dat zijn verwijderingen zonder emotionele lading.
Als je iets zoals Clever Cleaner gebruikt, zou ik het zien als een sorteertool en niet als een magische verwijderknop. Laat het vergelijkbare foto’s groeperen of grote bestanden vinden en bekijk daarna zelf de groepen. De tijdwinst zit erin dat je niet handmatig naar de rommel hoeft te zoeken. De beslissing moet nog steeds van jou zijn, vooral bij familiefoto’s, reizen, documenten of alles met sentimentele waarde.
En meet je voortgang niet aan het aantal verwijderde foto’s. Tien oude video’s kunnen meer betekenen dan duizend willekeurige afbeeldingen. Als opslagruimte het knelpunt is, sorteer dan eerst op de grootste bestanden. Als rommel het knelpunt is, begin dan met screenshots. Dat zijn twee verschillende opruimacties, en ze door elkaar halen is hoe mensen zich gaan ergeren en halverwege afhaken.