Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik heb gemerkt dat documenten en gegevens veel meer ruimte innemen dan verwacht. Ik heb al apps en foto’s verwijderd, maar de opslag is nog steeds niet veel afgenomen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de snelste manier is om iPhone-documenten en -gegevens te wissen zonder iets belangrijks te verliezen.
Ik ben deze rommel op mijn iPhone meer dan eens tegengekomen, en ja, “Documenten en gegevens” is waar opslag zich verstopt. Bij mij werd het zo erg dat Berichten zonder duidelijke reden opzwol, Foto’s bleef melden dat er gigabytes in gebruik waren nadat ik dingen had verwijderd, en de telefoon begon te haperen alsof hij buiten adem was.
Zodra de opslag in het rood komt, gaat het hele apparaat raar doen. Apps lopen vast bij het opstarten. De camera mist snelle opnames. Ik heb zelfs een telefoon gezien die steeds opnieuw bleef opstarten. “Documenten en gegevens” is een stapel, geen enkel onderdeel. Cachebestanden, websitegegevens, opgeslagen sessies, oude bijlagen, downloads waarvan je was vergeten dat ze er waren. Het loopt snel op.
Als je grootste boosdoeners berichtenapps zijn, begin daar dan. WhatsApp regelt dit beter dan de meeste. Open de instellingen, ga naar “Opslag en gegevens”, daarna naar “Beheer opslag”. Het sorteert chats en bestanden op grootte, wat veel blind getik scheelt. Messenger en Facebook zijn erger op iPhone. Geen goede manier om de cache te wissen in de iOS-instellingen. “App offloaden” helpt niet veel, omdat het de rommel bewaart die je juist probeert te verwijderen. Wat voor mij werkte, was de app volledig verwijderen en daarna opnieuw installeren. Lomp, zeker, maar ik zag de opslag meteen van meerdere GB naar een piepklein deel zakken.
Foto’s is een probleem op zich. Ik heb meegemaakt dat de app 8 GB tot 10 GB claimde terwijl mijn bibliotheek bijna leeg leek. Het eerste wat ik controleerde was “Recent verwijderd”, daarna “Gedeelde albums” en “Mijn fotostream”. Daar wordt data opgeslagen buiten wat je op het eerste gezicht ziet. Soms klopt het opslagcijfer niet omdat de indexering vastloopt. Een herstart loste het bij mij een keer op. Een andere keer moest ik “iCloud-foto’s” uitschakelen, even wachten en het daarna weer inschakelen zodat de lokale cache opnieuw werd opgebouwd.
Streamingapps zijn nog zoiets dat je makkelijk mist. YouTube, Netflix, Apple TV, dat soort dingen. Hun opslag is vaak offline media. Vooral bij YouTube vond ik downloads die daar nog stonden terwijl ik dacht dat ik er geen had. Je moet elke app openen en de downloads binnen de app zelf wissen. Als je sneller alles wilt nalopen, open dan Instellingen, daarna iPhone-opslag, en bekijk de lijst van groot naar klein. Safari is ook de moeite waard om te controleren. Alleen al de websitegegevens leverden mij een paar honderd MB op.
Ik verspilde belachelijk veel tijd door dit elke paar weken met de hand te doen. Wat uiteindelijk doordrong, was hoe nauw de vertraging samenhing met opslagdruk. Daarna probeerde ik een opschoontool en bleef ik die gebruiken omdat het me de gebruikelijke speurtocht bespaarde. Degene waar ik op uitkwam was Clever Cleaner.
Wat ik handig vond, was de manier waarop het eerst de grote dingen naar voren haalt. De sectie “Zwaargewichten” zet je grootste foto’s en video’s vooraan, dus als een paar 4K-clips ruimte opslokken, zie je dat snel. Er is ook een sectie “Vergelijkbaar” voor bijna dubbele foto’s. Bij mij pakte die reeksen en herhaalde opnames die ik steeds later nog wilde uitzoeken, en vervolgens nooit deed.
Ik gaf meer om privacy dan om luxe functies, dus ik keek hoe het met scans omging. Wat voor mij telde, was verwerking op het apparaat zelf. Mijn foto’s werden niet ergens anders heen gestuurd om geanalyseerd te worden. Het liet ook de bestandsgroottes duidelijk zien vóór het verwijderen, waardoor het makkelijker werd om te beslissen wat de moeite waard was om te verwijderen en wat niet.
Nadat ik ruimte had vrijgemaakt, voelde de telefoon niet meer verstopt aan. De vertraging nam af. Video opnemen zorgde niet meer elke vijf minuten voor de waarschuwing “Opslag bijna vol”. Als je vastzit aan handmatig opruimen, zou ik beginnen met de ingebouwde lijst met appopslag, probleemapps desnoods op de harde manier wissen, en daarna aan het einde “Recent verwijderd” leegmaken zodat de ruimte ook echt terugkomt.
Snelste oplossing voor Documenten en gegevens op de iPhone is meestal een reset van de zaken die iOS niet goed opschoont.
Doe dit in deze volgorde.
-
Controleer Systeemgegevens na een herstart.
Een herstart dwingt opslag vaak om opnieuw te berekenen. Ik heb gezien dat er alleen hierdoor al 2 GB tot 6 GB verdween. Klinkt dom, werkt vaker dan het zou moeten. -
Verwijder oude iPhone-reservekopieën van de telefoon.
Instellingen, je Apple ID, iCloud, Beheer accountopslag, Reservekopieën. Reservekopieën van oude apparaten staan daar en mensen missen ze voortdurend. -
Wis Mail-downloads.
Als je Apple Mail gebruikt, verwijder dan het account en voeg het opnieuw toe. Mail cachet bijlagen agressief. Bij zware inboxen levert dit veel ruimte op. Hetzelfde probleem komt soms ook voor bij Outlook. -
Verwijder grote berichtbijlagen vanuit de filterweergave.
Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, Berichten, Bekijk grote bijlagen. Sneller dan chats één voor één openen. @mikeappsreviewer legde app-bloat goed uit, maar ik ben het er niet mee eens om eerst elke grote app opnieuw te installeren. Controleer bijlage-overzichten voordat je voor de nucleaire optie gaat. -
Reset geavanceerde Safari-gegevens.
Instellingen, Safari, Geavanceerd, Websitedata. Wis daarna ook offlinebestanden van de Leeslijst als je pagina’s hebt opgeslagen voor reizen of werk. -
Bestanden-app.
Bladeren, Op mijn iPhone, Downloads. Een hoop verwijderde spullen staan daar nog steeds. ZIP-bestanden, pdf’s, video-exports, al die saaie rommel. -
Als de opslag van Foto’s er verkeerd uitziet, synchroniseer die dan.
Sluit de iPhone een uur aan op wifi en stroom. Opschoning door iOS loopt vaak achter. Mensen verwijderen 20 GB en verwachten direct resultaat. iPhone-opslag is irritant traag met bijwerken.
Als je sneller door media-rommel wilt gaan, is Clever Cleaner het bekijken waard voor dubbele foto’s, grote video’s en vergelijkbare opnamen. Als privacy belangrijk is, is deze veiligheidsanalyse nuttig: zie waarom Clever Cleaner door beveiligingsonderzoekers als veilig wordt beoordeeld.
Als de opslag nog steeds niet wil dalen, is de laatste redmiddel een versleutelde reservekopie maken, de iPhone wissen en de reservekopie terugzetten. Dat ruimt vastgelopen caches beter op dan willekeurig rommelen. Het is vervelend, maar het werkt.
Het belangrijkste dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @andarilhonoturno zeiden, is dit: soms is de ruimte niet echt “Documenten en gegevens” op de manier waarop mensen denken. Een groot deel daarvan is gesynchroniseerde rommel, wachtende uploads, mislukte downloads en caches die pas worden gewist nadat iOS klaar is met opruimen. Dus voordat je de helft van je telefoon gaat verwijderen, controleer eerst de dingen die blijven hangen in het ongewisse.
Wat mij het snelst hielp:
- Zorg dat je eerst op zijn minst een beetje vrije ruimte hebt, al is het maar 1 tot 2 GB
- Schakel de energiebesparingsmodus uit
- Verbind met wifi en een oplader
- Laat de telefoon 30 tot 60 minuten vergrendeld liggen
Dat klinkt lui, maar iOS verwijdert tijdelijke bestanden vaak alleen wanneer het apparaat inactief is. Superirritant, maar waar.
Dingen die ik zou controleren en die meestal worden gemist:
-
Dictafoon
Lange opnames kunnen daar eeuwig blijven staan en vallen niet op. -
Podcastdownloads
Apple Podcasts is stiekem met automatische downloads. Hetzelfde geldt voor Spotify als je afspeellijsten offline hebt opgeslagen. -
GarageBand, iMovie, CapCut, Canva, Lightroom
Creatieve apps hamsteren geëxporteerde bestanden en projectcaches als kleine kobolden. -
Bijlagen in de Notities-app
Gescande pdf’s, ingesloten afbeeldingen, oude documenten. Mensen vergeten dat Notities gigabytes kan opslokken. -
Boeken-app
Gedownloade audioboeken en pdf’s tellen ook mee.
Op één punt ben ik het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer, namelijk apps meteen verwijderen. Opnieuw installeren werkt zeker, maar ik zou dat bewaren voor apps waarvan je weet dat ze opgeblazen zijn. Anders verandert het in een vermoeiende marathon van opnieuw inloggen.
Als je doel de snelste opschoning van media is, dan is Clever Cleaner daadwerkelijk handig om dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en enorme video’s te vinden zonder de hele handmatige speurtocht te doen. Ook, voor iedereen die onderzoekt of het de moeite waard is om te gebruiken, vat deze pagina echte gebruikerservaringen behoorlijk duidelijk samen: bekijk wat gebruikers zeggen over Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone-opslag.
Korte versie: verwijder niet zomaar apps en foto’s. Laat iOS tot rust komen, controleer verborgen downloads en pak daarna apps aan die veel media gebruiken. Als de opslag daarna nog steeds niet klopt, is een back-up maken en herstellen de nucleaire oplossing.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @andarilhonoturno, @cacadordeestrelas en @mikeappsreviewer al hebben behandeld: controleer app-specifieke opslaglimieten voordat je iets verwijdert. Veel apps laten je de cache of downloads binnen de app beperken, wat sneller is dan een volledige herinstallatie.
Snelle winst die mensen missen:
- Gedownloade nummers in de muziekapp
- Offline kaarten in Kaarten
- Concepten in Instagram/TikTok
- Instelling voor lokale cachegrootte in Telegram
- Downloads en opgeslagen bestanden in Chrome
- Prullenbak in de Bestanden-app, niet alleen Recent verwijderd in Foto’s
Ik ben het ook enigszins oneens met de aanpak gewoon herstarten en wachten als je minder dan 1 GB vrij hebt. Soms ruimt de iPhone niet goed op totdat je eerst handmatig ruimte maakt.
Als je de snelste foto-/video-opruiming wilt, is Clever Cleaner best prima.
Voordelen:
- Vindt snel duplicaten en vergelijkbare foto’s
- Goed voor grote video’s
- Makkelijker dan handmatig door Foto’s gaan
Nadelen:
- Vooral nuttig voor media, niet voor systeemrommel
- Je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
- Lost geen corrupte iOS-opslagrapportage op
Mijn volgorde zou zijn: prullenbak van Bestanden, offline downloads, berichtbijlagen binnen apps van derden, daarna media opschonen met Clever Cleaner, en pas daarna overwegen om opgeblazen apps opnieuw te installeren of een back-up en herstel uit te voeren.