Är det fortfarande möjligt att återställa raderade filer från hårddisken några dagar senare?

Jag råkade radera viktiga filer från min hårddisk för några dagar sedan och insåg inte att de var borta förrän nu. Jag försöker ta reda på om dataåterställning från hårddisken fortfarande är möjlig efter flera dagar och vilka steg jag bör ta direkt för att undvika att förlora dem för gott.

Få inte panik än. Jag har själv raderat saker jag brydde mig om, och de första minuterna betyder mer än något annat. På en hårddisk ligger en raderad fil ofta fortfarande kvar ett tag. Posten är borta, men datan är det ofta inte. Om du agerar snabbt och håller händerna borta från disken, är dina chanser fortfarande ganska goda.

Den stora regeln är enkel. Sluta skriva till disken direkt. Inga nedladdningar. Kopiera inga slumpmässiga filer. Installera inga verktyg på den. Om de saknade filerna låg på din systemdisk, fortsätt inte heller att surfa och pilla runt på den. När en fil raderas markerar Windows eller macOS vanligtvis utrymmet som ledigt. Den gamla datan ligger kvar tills något nytt skrivs över den. När den väl har skrivits över är det kört. Så ja, sluta använda disken. Punkt.

Ta reda på från vilken enhet du förlorade filerna

1. Extern enhet eller sekundär intern enhet: detta är det enklare fallet. Koppla från den, anslut den till en annan dator och skanna den där. Du undviker extra skrivningar och håller situationen ren.
  2. Primär systemenhet: detta är knepigare. Jag skulle starta från ett USB-minne eller ansluta enheten till en annan dator innan jag gör något allvarligt. Målet är detsamma, att hålla ny data borta från den medan du försöker återställa.

Kör återställningsprogram snabbt

Det är här de flesta återställningar sker, om raderingen var nylig och enheten fortfarande är frisk. Jag har testat några verktyg och det jag hela tiden återvände till var Disk Drill. Det skannar efter filer bortom sådant du bara raderade för en minut sedan, och förhandsgranskningsfunktionen hjälper mycket. Du kan kontrollera om ett dokument, foto eller en video fortfarande går att öppna innan du slösar tid på att återställa skräp eller ofullständiga filer. Gratisversionen låter dig skanna och förhandsgranska först, vilket jag gillade.

En sak som folk gör fel hela tiden, installera det inte på samma enhet som du vill återställa från. Lägg appen på en annan disk och skanna sedan den drabbade enheten.

Saker som är bra att veta innan du börjar

1. Gamla hederliga HDD:er ger dig oftast bättre chanser än SSD:er. Återställning brukar vara snällare mot roterande diskar. Trots det stöder vissa nyare hårddiskar TRIM, så sitt inte och vänta i timmar och tro att filerna kommer att finnas kvar för alltid.
  2. Om disken klickar, skrapar eller låter konstigt upprepade gånger, stoppa. Programvara kommer inte att fixa ett mekaniskt problem. Då handlar det om ett återställningslabb, inte ännu en app.
  3. Kör inte oändliga skanningar i hopp om att den fjärde ska göra mirakel. En ordentlig skanning räcker vanligtvis. Efter det sorterar du resultaten och återställer det som fortfarande verkar intakt.

Jag skulle hålla det tråkigt och metodiskt. Agera snabbt, skriv inte till disken, skanna från en annan disk, återställ till en separat plats. Folk får faktiskt tillbaka filer på det här sättet hela tiden. Jag har sett det fungera, och jag har också sett folk förstöra sina chanser genom att installera återställningsprogram direkt ovanpå den raderade datan. Gör inte det.

Ja, några dagar senare ligger fortfarande inom tidsfönstret för dataåterställning från hårddisk, om de raderade sektorerna inte har skrivits över.

Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, sluta använda disken. Jag skiljer mig lite när det gäller hur brådskande det är. Några dagar förstör inte automatiskt återställningen på en klassisk HDD. Det som betyder mest är hur mycket ny data som skrevs till samma disk efter raderingen. Om du raderade 20 GB filer och sedan fortsatte att ladda ner, uppdatera Windows eller redigera video på samma disk, sjunker dina chanser snabbt.

Några saker att kontrollera innan du skannar:

1. Kontrollera Papperskorgen först. Låter dumt, men det är ändå värt 10 sekunder.
  2. Leta efter molnkopior. OneDrive, Google Drive, Dropbox, iCloud.
  3. Kontrollera Filhistorik, Tidigare versioner, Time Machine eller backup-programvara.
  4. Om filerna låg på en SSD är chanserna sämre eftersom TRIM ofta rensar raderade block tidigt. På en hårddisk är chanserna till återställning oftast bättre.

Det bästa är att först skapa en fullständig avbildning av disken och sedan skanna avbildningen, inte originalet. De flesta hoppar över detta och fortsätter sedan att belasta disken. Dålig idé. Om disken är frisk skyddar avbildning dig från misstag. Om disken håller på att gå sönder, sluta med gör det själv-försök och skicka den till ett labb.

När det gäller programvara är Disk Drill bra för en första genomgång eftersom det förhandsvisar återställningsbara filer och sorterar resultaten på ett sätt som vanliga människor kan använda. Återställ till en annan disk. Inte samma. Det är där folk gör fel.

Det här tipset om återställning av hårddisk är också värt en snabb titt: tips för återställning av raderade filer från hårddisk

Kort version. HDD efter några dagar, ja, fortfarande möjligt. SSD efter några dagar, mindre hopp. Om disken börjar klicka, sluta.

Japp, fortfarande möjligt. Några dagar senare är ingen magisk tidsgräns, särskilt inte på en vanlig HDD. Jag skulle faktiskt säga emot lite när det gäller paniknivån från @mikeappsreviewer och @codecrafter. Tid spelar roll, absolut, men diskaktivitet spelar större roll än kalendern. Om disken mest bara låg där kan dina chanser fortfarande vara ganska goda. Om det var din OS-disk och du fortsatte använda den utan uppehåll, då blir det snabbt riktigt illa.

En sak jag skulle lägga till som de inte riktigt betonade nog: raderade filer kan komma tillbaka utan den ursprungliga mappstrukturen eller med filnamn som blivit förvrängda. Så förvänta dig inte en snygg återställning med ett klick. Återställning kan vara rörigt, och du kan behöva sortera efter filtyp, storlek eller ändringsdatum för att hitta det du behöver. Det överraskar många.

Innan du gör en djup återställning, kolla också om appen som skapade filen har ett eget system för autospar, cache eller versioner. Office-appar, Adobe-appar, vissa videoredigerare och till och med ersättare till Anteckningar lämnar ibland tillfälliga kopior efter sig. Folk glömmer det här hela tiden.

Om du gör en skanning, använd något pålitligt som Disk Drill, men var realistisk. Att kunna förhandsgranska filer är väldigt viktigt eftersom bara för att en fil visas i resultaten betyder det inte alltid att den går att använda. Återställ de hittade filerna till en annan disk, så klart. Inte samma. Det är rätt galet hur många som fortfarande gör så och sedan undrar varför återställningen blev sämre lol.

Och om det här var en extern hårddisk, kan det här också hjälpa: tips och diskussion om filåterställning för extern hårddisk

Kort version: HDD efter några dagar? Ja, absolut möjligt. SSD? Mycket sämre odds. Om filerna är värda mycket pengar eller kan leda till juridiska problem, hoppa över gör det själv och gå direkt till ett återställningslabb innan du gör det värre.