Är Städhjälte eller Kloka Städaren säkrare för min telefon?

Jag försöker välja mellan Rengöringsguru och Listig Rengörare för att optimera min telefon, men jag är orolig för min integritet och säkerhet. Jag är inte säker på vilken som faktiskt är säkrare eller om någon av dem har haft dåligt rykte. Har någon använt båda, eller vet någon vilken app som är mer pålitlig?

Ärlig recension: Rensar din iPhone med Klok Renare vs Reningsmästare

Det finns inget värre än en mobil proppfull med tusentals dubblettfoton, mystiska ”tungviktare” och bortglömda skärmdumpar. Under det senaste året har jag testat löjligt många så kallade ”rensare”-appar, och de flesta? Tja, antingen plågar de dig med reklam eller slänger upp en betalvägg precis när du ska trycka på ’Radera alla’. Reningsmästare är populär, visst, men läs vidare om du vill veta sanningen (och kanske hitta ett bättre alternativ).

Därför gillar jag inte Reningsmästare

Så, jag installerade Reningsmästare för att, ja – de där App Store-recensionerna skriver inte sig själva, eller hur? Gränssnittet såg snyggt ut, den skannade mitt fotobibliotek snabbt, och sen… BAM! Vill du faktiskt städa något? Det blir nästan åtta dollar i veckan eller 40 dollar om året. Inte ens en kopp kaffe värd av rensning innan den vill ha ditt kreditkort.

Samtidigt finns Klok Renare och bara chillar i App Store. Gratis, ingen reklam, inga pop-up-fönster, och den försöker inte tvinga på dig något ”pro”-paket.

Här är sanningen – Appfunktioner jämförda

Jag förklarar det som om jag pratar teknik med mormor:

Kategori Klok Renare (Helt gratis) Reningsmästare (Kräver prenumeration)
Pris Gratis för alltid—inga annonser, inga köp i appen, ingen plötslig betalvägg. Endast prenumeration: 7,99$/vecka (Pro), 39,99$/år
Vad är faktiskt gratis Allt. Full tillgång. Obegränsad användning. Gratis skanning, men kräver prenumeration för att radera, komprimera, eller andra åtgärder.
Kärnfunktioner - Dubblett- & liknande foton-finnare (GRATIS)
- Ta bort massor av skärmdumpar (GRATIS)
- Konvertera Live Photos till stillbilder (GRATIS)
- ”Tungviktare”-finnare—spåra gigantiska filer (GRATIS)
- Dubblettrensning
- Videokomprimering (Pro)
- Slå ihop kontakter (Pro)
- Hitta stora filer (Pro)
- Extra: batteriwidgets, hemligt valv (Pro)
Betyg 4,8 stjärnor (~3 400 betyg) 4,6 stjärnor (~100 000 betyg)
Appstorlek 103 MB 115 MB
Länkar Få gratis iPhone Klok Renare Läs detaljerad Reningsmästare användarrecension

Testat på riktigt: Så funkar det

Tänk dig det här: Jag hade 5 000+ bilder från tio år av iPhones—alla möjliga memes, semester-dubbletter, slumpmässiga skärmdumpar och sådana där ”utifall att”-bilder på kvitton (som jag aldrig använde). Jag körde båda apparna parallellt i en vecka.

• Klok Renare: Hittade och raderade över 300 värdelösa bilder på några minuter. Bad aldrig om att jag skulle uppgradera, titta på reklam eller skapa konto.
  • Reningsmästare: Lät mig skanna… och krävde sen betalning för att fixa röran. Stort nej från mig.

Är Reningsmästare värd det?

Alltså, Reningsmästare är inte dålig på det den gör. Skanningen går snabbt, gränssnittet är modernt och det finns ett valv-alternativ (kräver Pro). Men att låsa grundläggande rensning bakom en veckoprenumeration är svårt att svälja, särskilt när andra appar erbjuder allt det viktiga gratis. Vill du bara ha en renare, lättare och snabbare mobil—spara dina pengar.

De som vill se vad andra tycker kan kika på denna recensionssammanfattning.

Kortfattat: Mitt riktiga råd

Om du är trött på appar som lockar med funktioner för att sen ta bort dem om du inte betalar, testa Klok Renare. Den funkar bara—ingen betalvägg, inget krångel.

Men ja, gillar du prenumerationer och premiumwidgets så är Reningsmästare bara ett kreditkortsnummer bort. Säg bara inte att jag inte varnade dig när kontoutdraget kommer.

Har du hittat en riktigt gratis iPhone-rensare som inte är Klok Renare, eller kör alla andra på samma knep? Dela dina historier nedan—låt oss göra App Store lite mindre betala-för-att-vinna.

1 Like

Lyssna, “säkerhet” och “rensningsappar” går inte alltid hand i hand, och Appbutiken har massor av appar som marknadsför rensning men gör vem vet vad i bakgrunden. Beröm till @mikeapparrecensent för den djupgående genomgången, men jag är fortfarande lite misstänksam mot alla telefonrensare, Smart eller Expert, eftersom det är omöjligt att veta säkert vad som händer bakom kulisserna.

Med det sagt har jag kollat upp båda. Rensare Expert känns märkligt aggressiv med betalväggen, men det betyder inte nödvändigtvis att den är mindre säker – även om appar som pressar så hårt på prenumerationer bara gör mig nervös av andra skäl. Smart Rensningsapp, å andra sidan, är gratis, har färre rapporter om mörka mönster och verkar inte kräva lika många behörigheter eller inloggningar/konton. Ur integritetssynpunkt är det ofta ett gott tecken: mindre inmatade data, färre sätt för din information att läcka ut.

En varningsflagga för Expert: vissa användare har klagat på märkliga aviseringar och “valv”-funktioner, vilket om det inte implementeras väl, kan äventyra dina foton. Men för att vara rättvis har jag inte sett några stora skandalnyheter om dataintrång från någon av apparna hittills. Appbutikens regler bör förhindra uppenbar spionprogramvara, men, tja, jag skulle inte satsa allt på det.

Kolla absolut vilka behörigheter vardera appen vill ha. Begär de åtkomst till ALLA dina kontakter/foton, eller bara vissa? Lagrar de något i molnet, eller görs all rensning lokalt? Enligt min erfarenhet är modellen utan konto och endast lokal (som med Smart Rensningsapp) oftast säkrare. Men om vi ska vara ärliga: om integritet är din högsta prioritet kan du lika gärna använda Apples egna lagringsverktyg – inget tredjepartsbehov, ingen risk.

Så sammanfattning: Ingen av apparna verkar vara en katastrof just nu, men om du vill ha maximal sinnesro, välj något som Smart Rensningsapp – eller håll dig bara till det som är inbyggt i iOS. Och ja, läs varje behörighetsförfrågan innan du trycker på “Tillåt.” Ta det säkra före det osäkra, särskilt med appar som lovar att “rensa” dina saker.

Låt oss skära igenom ”måste installera, måste betala, måste få panik”-känslan med dessa städarappar. Helt ärligt är hela kategorin städappar i Appbutiken lite skum från början—varför behöver en app som raderar dåliga selfies fullständig fototillgång och en prenumeration som nästan kostar som mitt strömningsabonnemang? Städguru: snyggt gränssnitt, men så fort du trycker på ”radera” är det som, ”det där blir 85 kronor den här veckan eller så kommer du aldrig se botten av din kamerarulle igen.” Känns mer som en vägtull än ett verktyg.

Smart Städare-appen, å andra sidan, verkar mycket mindre girig. Den är faktiskt gratis, och—viktigast för säkerhetsnördar—kör inte med massa tillståndsbegäran eller ber dig skapa konton till höger och vänster. Både @mikeappargranskaren och @nattsmygaren verkar hålla med om att den känns lugnare, men de har rätt i att vara lite vaksamma mot alla städare. Själv kastar jag alltid ett misstänksamt öga mot allt som säger ”valv” och vill låsa mina bilder bakom en betalvägg. Känns fishy.

Här skiljer jag mig dock: jag har inte sett några riktigt allvarliga dataintrång med någon av apparna nyligen (om man inte tycker att folk luras på 85 kr/vecka för dubblettkontroll är en skandal, vilket man faktiskt kan tycka). Apples granskning hjälper till att sortera bort den verkliga skadliga mjukvaran, så du är troligen skyddad från det värsta, men ändå… sekretess handlar om förtroende, inte bara uteblivna rubriker. Litar jag på en app som desperat vill åt min plånbok, eller på någon som bara gör sitt jobb tyst? För mig verkar Smart Städare-appen mindre riskabel och den bombarderar mig inte med konstiga aviseringar eller dolda avgifter.

Mitt tips: Jag rekommenderar Smart Städare-appen, men om du tycker det känns obehagligt att någon tredjepartsapp får tillgång till dina grejer, använd Apples inbyggda foto-/verktygsfunktioner istället. Bästa säkerheten är att inte ge slumpmässiga appar åtkomst alls, eller hur? Men mellan dessa två—testa Smart Städare-appen, och neka absolut alla extra tillstånd någon av dem försöker smyga in. Håll dig misstänksam, vänner.

För- och nackdelar, äpplen mot päron? Låt oss avslöja: Kluriga Städaren App känns uppfriskande ärlig jämfört med Städarförmannen—inga ständiga “lås upp för 89 kr!”-tjatar, inga nödvändiga kontoskapanden, och den låser inte grundläggande städningsfunktioner bakom betalväggar. Det är en stor vinst för alla som är trötta på lockbeten och oväntade avgifter. På plussidan: alla funktioner gratis, minimala databegäranden och knappt några behörighetsproblem. Du blir inte ständigt tjatad på och heller inte spårad för annonssyften. Nackdelar? Appens relativt nya status ger färre djupgående omdömen, och även om den påstår sig inte lagra din data, ger du ändå fototillgång—vilket kanske är en avgörande punkt för integritetsentusiaster.

Städarförmannen? Visst, den är större, mer elegant, har många fler recensioner, men… du får mest titta på din röra om du inte prenumererar. Dessutom litar jag inte på något som vill ha veckobetalning bara för att radera skärmdumpar. Det betyder inte att den är illasinnad, bara för aggressiv med pengarna.

En sak jag vill opponera mig mot: att lita fullt ut på någon av dem är mer osäkert än de flesta vill erkänna. Äpplets trädgård hjälper, ja, och ingen av apparna (än så länge) är i rubrikerna för dataläckor—men det finns alltid en risk när man ger åtkomst till foton, kontakter eller lagring. Båda appar är “rena” nog för vanliga användare, men om du är integritetsbejakande, kanske håll dig till Äpplets verktyg eller kör en gammal hederlig manuell städning.

Sammanfattningsvis: om du måste välja, Kluriga Städaren App är enklare, mindre spammig och gör jobbet gratis. Men bara för att den känns mindre skum betyder det inte att den är perfekt—vara försiktig med integriteten ändå. Är det fler än jag som saknar tiden när äppletelefoner lät oss hantera filer utan prenumerationslotteri?