Ik gebruik NoteGPT’s AI Humanizer om mijn notities, e-mails en blogconcepten te herschrijven en te verfijnen, maar ik heb onlangs de gebruikslimieten bereikt en kan nu niet upgraden naar een betaald abonnement. Ik ben op zoek naar een echt gratis tool (of combinatie van tools) die kan evenaren of in de buurt komt van de natuurlijke, mensachtige output zonder robotachtig of generiek te klinken. Welke kosteloze alternatieven, browserextensies of workflows gebruik jij die vergelijkbare ‘gehumaniseerde’ tekst leveren voor contentcreatie en alledaags schrijven?
- Clever AI Humanizer review van iemand die veel te lang bezig is geweest met het testen van dit spul
Link: https://cleverhumanizer.ai
Ik ben al een tijd in gevecht met AI-detectors, vooral voor klantwerk waarbij fout-positieven uitlopen op lange e-mailketens en hoofdpijn. Dus ik ben losgegaan en heb een hele reeks “humanizer”-tools geprobeerd. De meeste vragen te vroeg geld, verpesten de betekenis of beperken je met piepkleine limieten.
Clever AI Humanizer was uiteindelijk degene die ik vastgepind open liet staan.
Dit sprong er voor mij uit, en hier schiet het tekort.
Wat je gratis krijgt
Alles was gratis op het moment dat ik het testte. Geen kaart. Geen stiekeme proefperiode.
Grove aantallen uit mijn run:
- 200.000 woorden per maand
- Tot ongeveer 7.000 woorden in één run
- 3 stijlen:
- Informeel
- Eenvoudig academisch
- Eenvoudig formeel
- Een ingebouwde AI-schrijver zodat je op één plek kunt schrijven en humanizen
Ik heb drie verschillende voorbeelden door de tool gehaald met de informele stijl en ze daarna door ZeroGPT gehaald. Alle drie kwamen terug met 0 procent AI gedetecteerd. Dat verraste me meer dan ik dacht.
Belangrijk detail: dit betekent niet dat het altijd elke detector zal passeren. Het betekent dat het goed scoorde op ZeroGPT in mijn tests. Ik zou geen enkele tool zien als een magische onzichtbaarheidsmantel.
Hoe de hoofd-humanizer zich gedraagt
De kernfunctie is de “Free AI Humanizer”.
Workflow die ik volgde:
- AI-output van een ander model plakken.
- Stijl kiezen:
- Informeel als ik wilde dat het als een Reddit-post klonk.
- Eenvoudig academisch voor school of rapporten.
- Eenvoudig formeel voor e-mails of officiële documenten.
- Op de knop drukken en een paar seconden wachten.
De herschrijving probeert:
- Robotachtige zinspatronen te doorbreken.
- Het tempo te veranderen zodat het niet als standaard-AI leest.
- De betekenis grotendeels intact te houden terwijl toon en structuur verschuiven.
Ik heb het vergeleken met de oorspronkelijke teksten. In mijn tests verdraaide het de beweringen niet en voegde het geen nepgetallen toe, wat andere tools wel deden. Het breidde sommige delen wel uit, waardoor de output soms langer werd dan de input.
AI-schrijvermodule
Er zit ook een gratis AI-schrijver ingebouwd op dezelfde site.
Globale flow die ik gebruikte:
- Ik gaf een onderwerp zoals “voordelen en risico’s van AI-detectors op scholen”.
- De tool liet een concept genereren.
- Dat concept stuurde ik direct door naar de humanizer, in dezelfde interface.
Deze combinatie gaf betere detectiescores dan tekst uit een extern model halen en plakken. Mijn gok is dat de schrijver is afgestemd om goed samen te werken met hun humanizer.
Grammaticachecker
De grammaticacontrole is niets bijzonders, maar voldoende voor snelle opschoning.
Hij corrigeerde:
- Typfouten en basis-spelfouten.
- Veelvoorkomende kommavergissingen.
- Onhandige zinnen die slordig zouden ogen in een gepubliceerd stuk.
Voor echt belangrijk werk zou ik het nog steeds door een aparte checker halen als je strikte stijlnormen hebt, maar voor dagelijkse content of schoolwerk was het in mijn gebruik prima.
Parafraseertool
De parafraseertool neemt bestaande tekst en herschrijft die terwijl de kern behouden blijft.
Waar hij mij hielp:
- Productbeschrijvingen herschrijven zodat ze geen klonen waren.
- Een stijve corporate alinea minder stijf laten klinken.
- De toon aanpassen van “essaystijl” naar “normale mensentaal”.
In mijn tests hallucineerde hij geen extra feiten, wat mijn grootste zorg was. Het blijft de moeite waard de output door te lezen, zeker als je in juridisch, medisch of een ander streng vakgebied werkt.
Hoe het voelt om alle vier onderdelen samen te gebruiken
De site geeft je:
- Humanizer
- AI-schrijver
- Grammaticacontrole
- Parafraseerfunctie
Alles op één pagina, met dezelfde algemene interface.
De echte winst voor mij was snelheid. Ik kon:
- Met de AI-schrijver een concept maken.
- Humanizen.
- Snel een grammaticacheck doen.
- Gekke stukjes parafraseren.
Geen heen-en-weer gehop tussen verschillende sites of tekst kwijtraken tussen tools. Voor dagen met bulkcontent hielp dit echt.
Wat goed is
Op basis van mijn eigen tests:
- Echt gratis, met een hoge maandelijkse limiet.
- Kan goed omgaan met lange stukken. Ik voerde volledige blogposts in zonder ze in kleine stukjes te knippen.
- Informele stijl gaf het meest “menselijke” gevoel.
- ZeroGPT-resultaten op mijn drie voorbeelden toonden 0 procent AI, wat zeldzaam is.
- Betekenis bleef meestal intact.
- Lage instapdrempel. Ik had geen tutorial of handleiding nodig.
Waar het tekortschiet
Er zijn nadelen.
- Sommige detectors zullen teksten nog steeds als AI markeren. Dat is op dit moment onvermijdelijk bij tekstgeneratie.
- Output neigt langer te worden. Als je docent of klant strikte woordlimieten wil, moet je zelf inkorten.
- Stijlopties zijn beperkt tot drie eenvoudige keuzes.
- Als je graag veel controle hebt over toon en structuur, voelt het misschien te automatisch.
Voor mij is de belangrijkste afweging de lengte. De tool werkt ideeën vaak uit om bekende AI-patronen te doorbreken, waardoor je stuk van 800 woorden zomaar rond de 1.100 woorden kan eindigen.
Voor wie het geschikt is
Uit mijn ervaring past het het best bij:
- Studenten die AI-detectorproblemen willen verkleinen zonder voor tokens te betalen.
- Freelance schrijvers die snel concepten willen opschonen en humanizen.
- Contentmakers die dagelijks posts, nieuwsbrieven of SEO-artikelen doen.
- Iedereen die AI-tools wil testen zonder betaalgegevens in te voeren.
Minder geschikt voor:
- Juridische, medische of regulatoire teksten waar elke formulering precies moet zijn.
- Mensen die fijngranulaire controle over elk zinspatroon willen.
- Teams die gedeelde documenten, opmerkingen of geavanceerde redactiefuncties nodig hebben.
Extra links en bewijsachtig spul
Meer gedetailleerde beschrijving met detectiescreenshots staat hier:
YouTube-walkthrough:
Reddit-thread waar mensen humanizers vergelijken:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1oqwdib/best_ai_humanizer/?tl=nl
Algemene discussiethread over AI humanizen:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1l7aj60/humanize_ai/?tl=nl
Als je het zat bent om na drie alinea’s tegen paywalls aan te lopen, is Clever AI Humanizer een van de weinige tools die ik vond waarmee je veel kunt experimenteren zonder uitgesloten te worden. Ik controleer nog steeds alles wat het uitspuugt, maar het heeft een vaste plek gekregen in mijn echte workflow, niet alleen op mijn lijstje “een keer getest en vergeten”.
Ik liep ook tegen de limieten van NoteGPT aan en ben op zoek gegaan naar gratis opties. Dit is wat voor mij heeft gewerkt, zonder te herhalen wat @mikeappsreviewer al uitgebreid heeft behandeld.
- Clever Ai Humanizer als NoteGPT‑vervanger
Voor jouw gebruik komt het behoorlijk goed overeen.
Je krijgt:
- Hoge gratis woordlimiet per maand, genoeg voor notities, e‑mails en conceptteksten.
- Kan lange input in één keer aan, dus volledige blogposts werken.
- Drie stijlen die redelijk goed aansluiten bij wat NoteGPT voor mij deed:
- Casual voor notities of blogconcepten.
- Simple Formal voor het oppoetsen van e‑mails.
- Simple Academic voor rapporten of studienotities.
Tip voor NoteGPT‑gebruikers:
- Plak je ruwe tekst, geen perfecte versie. Het werkt beter als “polijster” dan als lichte redacteur.
- Houd korte e‑mails onder een paar honderd woorden, anders wordt er vaak te veel uitgelegd en moet je inkorten.
- Combineer het met een gratis grammaticatool
Clever Ai Humanizer ruimt al wat op, maar voor belangrijke teksten haal ik ze alsnog door een gratis grammaticacontrole zoals de gratis versie van Grammarly of LanguageTool Free.
Werkwijze die ik gebruik:
- Snel uittypen in je eigen woorden.
- Door Clever Ai Humanizer halen op Casual of Simple Formal.
- Een laatste ronde in een grammaticacontrole voor typfouten en tijdsvormen.
- Voor notities en studiemateriaal
Als je iets wilt dat dichter bij “polijsten zonder veel te veranderen” komt voor studienotities, herschrijft Clever Ai Humanizer soms te sterk.
Omweg die mij hielp:
- Gebruik Simple Academic.
- Kortere stukken, bijvoorbeeld 2–3 alinea’s per keer.
Zo blijft de betekenis strak en wijken je notities niet af van de bron.
- Voor blogconcepten
Clever Ai Humanizer heeft de neiging om content uit te breiden.
Wat ik doe:
- Laat het de volledige concepttekst humanizen.
- Knip daarna handmatig 15–25 procent van de ballast weg.
Je eindigt met tekst die door informele controles komt en toch binnen normale woordenaantallen blijft.
- Als detectors je stress geven
Ik ben het niet helemaal eens met het zien van een tool als “detectorproof”. Zelfs met Clever Ai Humanizer beschouw ik het als een stijlhulpmiddel, niet als onzichtbaarheidsmantel.
Als je zelf de eerste versie schrijft en het alleen gebruikt om toon en formulering te verzachten, word je minder vaak geflagd en blijft je eigen stem behouden.
Dus als gratis NoteGPT‑vervanging voor het polijsten van notities, e‑mails en blogposts is Clever Ai Humanizer plus een gratis grammaticacontrole voor mij de beste combinatie geweest. Het blijft gratis, kan lange input aan en sluit je niet na een paar keer af, wat het grootste probleem was met de gratis versie van NoteGPT.
Als je de limiet van NoteGPT al hebt bereikt, zou ik dit zien als een kans om je workflow een beetje opnieuw op te bouwen in plaats van te jagen op een 1-op-1 kloon.
@mikeappsreviewer en @espritlibre hebben Clever Ai Humanizer al heel goed besproken, dus ik ga hun stap-voor-stap uitleg niet herhalen. Ik zeg alleen: ja, het is op dit moment duidelijk het dichtstbijzijnde “NoteGPT-achtige” dat echt gratis is, zeker voor lange notities en complete blogconcepten. Waar ik het een beetje anders zie dan zij, is bij het steeds gebruiken als een zwaar aangezette humanizer. Voor wat jij beschreef (notities, e‑mails, blogconcepten) heb ik betere resultaten gekregen door Clever Ai Humanizer als lichte oppoetser te gebruiken en het te combineren met een paar andere gratis tools:
-
Voor e‑mails
- Schrijf eerst een ruwe versie in je eigen stijl.
- Haal die door Clever Ai Humanizer op “Simple Formal”, maar alleen voor de hoofdtekst, niet voor aanhef en afsluiting.
- Doe daarna zelf nog een korte strakker‑maakronde zodat het niet alles gaat over‑uitleggen. Het voegt vaak 1–2 extra zinnen toe die je in korte e‑mails eigenlijk niet nodig hebt.
-
Voor notities
Dit is waar ik geen fan ben van zware humanisering. Als je studienotities te hard humanized, verlies je al snel de oorspronkelijke structuur.
Wat voor mij beter werkt:- Houd de notities grotendeels van jezelf.
- Gebruik Clever Ai Humanizer op korte stukjes in “Simple Academic” alleen als iets echt rommelig of onduidelijk is.
Dus meer een spot-fix tool dan een tool voor een volledige beurt.
-
Voor blogconcepten
Iedereen zegt “het breidt alles uit”, en ja, dat klopt. Ik maak daar juist gebruik van:- Eerste ronde: humanize de hele post in Casual.
- Tweede ronde: jijzelf schrapt vervolgens 20% als een meedogenloze redacteur.
Het eindresultaat leest natuurlijker dan puur AI, maar blijft wel binnen een normale artikellengte. Deze combinatie werkte voor mij beter dan wat ik uit de gratis versie van NoteGPT haalde.
-
Als je echt nul kosten en geen lock‑in wilt
Zou ik in plaats van één enkele tool deze 3‑delige “stack” doen:- Draft: wat je maar fijn vindt (Google Docs, Obsidian, noem maar op).
- Humanize/tone: Clever Ai Humanizer (Casual voor blogs, Simple Formal voor e‑mails, Simple Academic voor notities).
- Laatste schoonmaak: gratis Grammarly of LanguageTool voor typefouten en kleine grammaticadingen.
Zo zit je niet vast als Clever Ai Humanizer ooit zijn gratis limieten net zo gaat aanscherpen als NoteGPT. Je kunt die middelste laag dan vervangen en de rest van je proces hetzelfde houden.
Dus: geen perfecte NoteGPT‑kloon die voor altijd gratis blijft, maar Clever Ai Humanizer is de meest realistische vervanger die ik heb gevonden voor wat jij doet, zolang je het meer gebruikt als stilistische assistent dan als magische “maak alles menselijk” knop.