Beste programvare for å gjenopprette filer fra ExFAT-harddisk

Jeg har en ekstern harddisk formatert som exFAT, og noen viktige filer forsvant etter at den ble koblet fra uventet. Harddisken vises fortsatt, men jeg er redd for å skrive noe til den og gjøre gjenopprettingen vanskeligere. Hvilken pålitelig programvare for datagjenoppretting fungerer best for å gjenopprette filer fra en exFAT-harddisk?

Første ting: slutt å røre disken. Hvis dette er en ekstern exFAT-disk og filene nettopp ble slettet, er det en god sjanse for at de fortsatt kan gjenopprettes, men hver nye skriving til den disken kan gjøre ting verre.

Når filer blir slettet på exFAT, blir dataene vanligvis ikke slettet med en gang. Filsystemet markerer for det meste bare plassen som gjenbrukbar. Så filene kan fortsatt ligge der til noe annet blir skrevet over dem.

Så foreløpig: ikke kopier noe til disken, ikke formater den hvis Windows spør, ikke kjør CHKDSK ennå, og ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den samme disken. Hvis det er en ekstern HDD, bør du også være oppmerksom på merkelig oppførsel som klikkelyder, skraping eller stadige frakoblinger. Det endrer situasjonen.

Sjekk de enkle tingene først

Før du antar det verste, ville jeg gjort et par raske kontroller fra en Windows-PC:

1. Søk etter navnet på den manglende mappen eller filen i Filutforsker.
  2. Slå på Vis skjulte filer.
  3. Hvis du er komfortabel med å bruke Ledetekst, sjekk om filene er merket som skjulte og fjern det med kommandoen attrib.

Det høres grunnleggende ut, men jeg har sett folk tro at en disk var slettet når Windows bare ikke viste filene på vanlig måte.

Hvis filene faktisk ble slettet

Det er da jeg ville brukt gjenopprettingsprogramvare. I mitt tilfelle var Disk Drill det enkleste alternativet, og det hentet tilbake nesten alt fra en ekstern exFAT-stasjon etter at jeg slettet en mappe jeg trodde jeg allerede hadde sikkerhetskopiert.

Den tryggere måten å gjøre det på er:

1. Installer Disk Drill på hovedsystemstasjonen din, ikke på den berørte eksterne stasjonen.
  2. Hvis stasjonen virker ustabil, lag først et diskbilde og skann det i stedet for å belaste den originale stasjonen om og om igjen.
  3. Velg exFAT-stasjonen eller bildet du opprettet.
  4. Kjør Universal Scan.
  5. La skanningen fullføres i stedet for å stoppe tidlig.
  6. Forhåndsvis filene du bryr deg om.
  7. Gjenopprett dem til en annen stasjon, aldri tilbake til den du gjenoppretter fra.

Disk Drill lar deg også gjenopprette opptil 100 MB gratis på Windows, noe som er nyttig for å sjekke om det faktisk kan finne filene dine før du betaler for noe.

Andre alternativer

Hvis dette mer er et problem med en skadet partisjon enn et vanlig problem med slettede filer, er TestDisk verdt å se nærmere på. Det er gratis og har eksistert i evigheter, men det er ikke akkurat nybegynnervennlig. Du må være mer forsiktig med det.

Hvis du også har Filhistorikk, OneDrive eller en annen nylig sikkerhetskopi, bruk den først. Å gjenopprette fra en sikkerhetskopi er vanligvis raskere og mindre stressende enn gjenopprettingsskanninger.

Hvis Windows sier at stasjonen må formateres

Ikke formater den ennå.

Hvis stasjonen fortsatt vises i Diskbehandling med riktig størrelse, kan problemet bare være filsystemkorrupsjon. Gjenopprettingsverktøy kan ofte lese data fra en stasjon selv når Windows nekter å åpne den.

Men hvis stasjonen klikker, skraper, forsvinner under skanninger, viser feil kapasitet eller ikke blir oppdaget på flere datamaskiner, ville jeg stoppet gjør det selv-forsøkene. Det peker vanligvis mer mot maskinvarefeil enn et enkelt exFAT-problem.

Når programvare ikke er det riktige valget

Hvis disken ble mistet i gulvet, ble våt, ikke vil spinne ordentlig, eller stadig kobler fra, er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere alternativet. Mange seriøse laboratorier vil vurdere den gratis og jobbe etter prinsippet om no data, no fee. Avhengig av hva som er galt, kan det koste fra rundt $300 til godt over $1,000, noe som svir, men det kan være verdt det for familiebilder, arbeidsfiler eller annet du ikke kan erstatte.

I beste fall er dette bare en utilsiktet sletting eller logisk korrupsjon. Slike tilfeller er vanligvis mye lettere å gjenopprette, så lenge du slutter å bruke disken før de slettede dataene blir overskrevet.

«Beste programvare» er feil første spørsmål her; det første spørsmålet er om dette faktisk er en roterende harddisk eller en ekstern SSD. Hvis det er en SSD med TRIM-støtte, kan slettede filer allerede være borte uansett hvilket gjenopprettingsprogram du bruker. Hvis det er en vanlig HDD, er sjansene dine bedre. Disk Drill er greit for en nybegynner fordi det er enkelt å forhåndsvise filer, men jeg ville ikke behandlet det som det eneste alternativet. DMDE er billigere og veldig bra for exFAT hvis du kan tåle det stygge grensesnittet, og R-Studio er sterkere hvis filsystemet er rotete. PhotoRec er gratis, men forvent gjenopprettede filer med dårlige eller manglende navn, noe som er smertefullt hvis du hadde mange dokumenter. Uansett hva du prøver, skann et diskbilde hvis mulig og lagre gjenopprettede filer et annet sted. Aldri reparer exFAT-disken før du har kopiert dataene av den.

At at en disk vises er ikke det samme som at den er frisk nok til å skannes om og om igjen.

Siden filene forsvant rett etter en uventet frakobling, ville jeg behandlet dette mindre som hvilket program som har den fineste gjenopprettingsknappen og mer som hvordan jeg unngår å gjøre et gjenopprettbart exFAT-rot verre. exFAT er ganske lett å forstyrre fordi det ikke er et journalførende filsystem. En dårlig frakobling kan etterlate katalogoppføringer eller allokeringsinformasjon i en merkelig tilstand selv om det faktiske filinnholdet fortsatt ligger der.

Min rekkefølge ville vært:

1. Ikke kjør CHKDSK ennå.
  2. Ikke la Windows reparere det.
  3. Ikke kopier noe over på det.
  4. Ikke gjenopprett filer tilbake til den samme eksterne disken.
  5. Hvis disken kobler fra bare én gang under en skanning, stopp og lag et image først.

Det som mangler i mange av disse trådene er USB-siden. Hvis det opprinnelige problemet var en uventet frakobling, kan kabinettet, kabelen, huben eller strømforsyningen være en del av problemet. En ustabil USB-kabel kan få alle gjenopprettingsverktøy til å se dårlige ut. Koble den direkte til datamaskinen, hopp over porter på frontpanelet og billige huber, og bruk en annen kjent god kabel hvis mulig. Hvis det er en 3.5’ ekstern disk, sørg for at strømadapteren også er stabil.

Når det gjelder programvare, ville jeg skilt mellom enkelt og best.

Disk Drill er helt greit hvis disken er stabil og du vil ha noe nybegynnervennlig med forhåndsvisninger. Det betyr noe, fordi det er elendig å stirre på tusenvis av funne filer uten å ane hva de er. Men jeg ville ikke antatt at det automatisk er best til å bygge opp igjen en skadet exFAT-struktur.

DMDE er sannsynligvis der jeg ville startet hvis du er komfortabel med å være forsiktig. Det er ikke pent, men det er veldig kapabelt og ofte bra til å vise det eksisterende mappetreet når filsystemet bare er delvis skadet. Faren er at det gir tilgang til flere lavnivåvalg, så ikke klikk på noe som skriver endringer til disken med mindre du virkelig vet hvorfor du gjør det.

R-Studio er det jeg ville valgt når filsystemet er mer rotete eller katalogtreet betyr noe. Det koster mer, men det pleier å være sterkere i stygge tilfeller. UFS Explorer er i samme generelle kategori av seriøse verktøy. PhotoRec er reserveløsningen når filsystemet er for ødelagt og du bare vil ha rå filuttrekking, men forvent stygge resultater: filnavn borte, mapper borte, duplikater og mye manuell sortering.

Hvis filene stort sett er bilder og videoer, kan rå filuttrekking være til å leve med. Hvis det er prosjektmapper, regneark, dokumenter med meningsfulle navn, kode eller noe annet der mappestrukturen betyr noe, bruk et verktøy som kan skanne filsystemstrukturen først før du faller tilbake på filuttrekking.

Den tryggeste arbeidsflyten er å lage et image av hele disken til en annen disk og deretter skanne imaget. Det betyr at du trenger nok ledig plass til hele størrelsen på den eksterne disken, ikke bare den brukte plassen. En disk på 4 TB trenger et imagemål på 4 TB. Irriterende, men det beskytter deg hvis disken er i ferd med å feile eller fortsetter å falle ut av USB.

Hvis du ikke kan lage et image fordi du ikke har en annen stor disk, så sørg i det minste for at den første skanningen teller. Velg ett verktøy, la det fullføre, forhåndsvis det som betyr noe, og gjenopprett bare til en annen fysisk disk. Ikke hopp mellom fem programmer og kjør fullskanninger på originalen hvis disken oppfører seg merkelig.

En liten detalj folk glemmer: sjekk de gjenopprettede filene før du erklærer seier. Åpne noen dokumenter, spill av noen videoer forbi de første sekundene, sjekk filstørrelsene, og forsikre deg om at de viktige tingene ikke er korrupte. At et gjenopprettingsprogram viser et filnavn betyr ikke alltid at innholdet er intakt.

Så mitt praktiske svar ville være: Disk Drill hvis du vil ha det enkleste første forsøket på en stabil disk, DMDE hvis du vil ha et billigere og mer teknisk alternativ, R-Studio hvis mappestrukturen betyr noe og filsystemet ser skadet ut. Men hvis disken klikker, forsvinner, viser feil kapasitet eller kobler fra under lesing, slutt å lete etter programvare og ta tak i maskinvareproblemet først.