En filoverførsel fra mit CF-kort blev afbrudt, og nu opfører kortet sig mærkeligt, og nogle billeder ser ud til at mangle. Jeg leder efter hjælp til gendannelse af CF-kort, sikre trin for at undgå at gøre tingene værre, og den bedste måde at gendanne filerne på, hvis kortet blev beskadiget under overførslen.
Jeg fotograferer events professionelt, og ja, der er få ting, der føles værre end at sætte et CompactFlash-kort i og se det blive monteret tomt, eller slet ikke blive monteret korrekt. Det er sket for mig efter lange bryllupsdage, sportsopgaver, kedelige virksomhedsting, hele molevitten. Den gode nyhed er, at filerne ofte stadig ligger der. Det, der er ødelagt, er indekset, ikke altid selve dataene.
Hvis du vil have den korteste vej med færrest fejl, så start med gendannelsessoftware i stedet for at rode med kortet i en time. Jeg har haft de bedste resultater med Disk Drill. Det håndterede store RAW-sæt bedre for mig, CR2, NEF, ARW, plus store videoklip opdelt på fragmenterede blokke. Jeg prøvede også PhotoRec og Recuva. PhotoRec hentede godt nok filer, men dumpede dem i en kæmpe bunke med omdøbt rod, hvilket er hårdt, når du hurtigt skal sortere kundeopgaver. Recuva var lidt hit or miss, da jeg gav det professionelle kameraformater. Disk Drill føltes mindre rodet, og forhåndsvisningen reddede mig fra at gendanne affaldsfiler, jeg ikke havde brug for.
Hvad jeg ville gøre først
- Installer gendannelsesappen på computerens primære drev. Læg den på dit interne drev, ikke på CF-kortet, og ikke noget sted, der berører det beskadigede medie.
- Lav et fuldt image af kortet. Hvis kortet giver læsefejl eller afbryder forbindelsen, så opret først en byte-for-byte-sikkerhedskopi. Scan derefter imagefilen. Det aflaster et kort, som måske er ved at dø.
- Scan kortet eller imaget. Peg softwaren mod kilden, vælg gendannelsesindstillingen, og lad den køre. Afbryd den ikke, medmindre kortet bliver ved med at gå offline.
- Tjek forhåndsvisninger før gendannelse. Det gør jeg altid. Hvis dine billeder åbner i forhåndsvisning, og klippene viser korrekt længde eller miniaturer, ser det rimeligt godt ud.
- Gendan til et andet drev. Gem alt på din computer, en ekstern SSD eller hvad som helst undtagen CF-kortet. At skrive tilbage til det samme kort er sådan, folk begraver deres egne filer.
Mens scanningen kører, eller før du overhovedet sætter kortet i igen, er der nogle få regler, det er værd at følge. De fleste mislykkede gendannelser sker, fordi nogen bliver ved med at teste ting, kommer til at formatere eller skriver nye filer til kortet.
Regler jeg følger, når et CF-kort går i stykker
- Stop med at bruge kortet. Ingen flere billeder. Ingen testbilleder. Ingen kopiering af tilfældige filer over på det. Nye data lander på gamle sektorer og overskriver det, du prøver at redde.
- Ignorer advarslen om formatering. Hvis Windows eller macOS siger, at kortet skal formateres, så tryk nej. Lad ikke systemet hjælpe. Det gør oprydningen sværere senere.
- Brug en kortlæser, ikke kamerakablet. Jeg har haft bedre held med direkte adgang via kortlæser hver eneste gang. Kameraets USB-forbindelse skjuler nogle gange adgang på lavt niveau, som du har brug for til korrekt scanning.
- Tjek, om systemet kan se kortet. På Windows skal du åbne Diskhåndtering. På Mac skal du bruge Diskværktøj. Hvis kortet vises med den rigtige kapacitet, selv hvis filsystemet ser ødelagt ud, er der stadig en chance for gendannelse med software. Hvis det slet ikke vises, eller kortet har fået fysisk skade, er du ude i laboratoriegendannelse, muligvis via CleverFiles.
- Gå ikke i panik, hvis videoer kommer tilbage ødelagte. Billedfiler kan ofte gendannes rent før video. Store videoklip bliver oftere fragmenteret. Jeg har repareret nogle ved at indstille VLC Media Player til altid at reparere beskadigede filer, og andre med Untrunc på Windows, når headeren var ødelagt.
- Reparer først kortet, når dine filer er i sikkerhed. Når gendannelsen er færdig, og du har tjekket filerne, kan du begynde at rode med reparationer. CHKDSK på Windows eller Førstehjælp på Mac kan måske rydde op i filsystemfejl. Til genbrug formaterer jeg normalt kortet i kameraet og holder øje med det. Hvis et kort har svigtet mig én gang, stoler jeg ikke på det til betalt arbejde igen. Det er for risikabelt.
Et par små ting, folk springer over
Hvis scanningen finder tusindvis af filer, så filtrer først efter type. Start med RAW og video, og hent derefter JPEG'er. Hvis dit arbejde betød noget, så kopiér det gendannede sæt til to steder, før du rører kortet igen. Den her lærte jeg på den hårde måde. Én gendannet mappe på en stationær computer er ikke nok, når du er træt og arbejder hurtigt.
Så ja, træk vejret, skriv ikke noget til kortet, lav et image af det, hvis kortet virker ustabilt, og gendan til et andet drev. Det meste af tiden, hvis kortet stadig vises med den korrekte størrelse, har du stadig en vej ud af hullet.
Stop med at bruge CF-kortet nu. Ingen nye billeder. Ingen nye kopieringsjob. Ingen reparationsværktøjer endnu.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt, lav først et image af kortet, hvis det bliver ved med at forsvinde. Jeg er dog uenig i én del, jeg ville ikke gå direkte til CHKDSK eller Førstehjælp senere, medmindre de gendannede filer er kontrolleret og sikkerhedskopieret to gange. De værktøjer kan nogle gange “rette” mappestrukturen og efterlade dig med mindre at gendanne.
Min rækkefølge ville være:
- Test en anden kortlæser og en anden USB-port.
- Tjek om kortet viser korrekt størrelse i Diskhåndtering eller Diskværktøj.
- Hvis det viser størrelse, så lav et image.
- Scan imaget, ikke kortet, hvis muligt.
- Gendan filer til et andet drev.
Til gendannelse af CF-fotos er Disk Drill et solidt valg, fordi det sorterer fundne filer bedre end mange gratis værktøjer, og forhåndsvisninger hjælper med RAW-sæt. Hvis kortet monteres, men ser tomt ud, betyder det ofte filsystemskade, ikke slettede data.
Hvis filer gik tabt efter formatering eller en ødelagt overførsel, er dette den enkle version, folk søger efter, gendan filer fra et formateret CF-kort sikkert og genskab manglende billeder efter filsystemkorruption.
En ting mere. Hvis kortet bliver varmt, afbryder forbindelsen eller klikker i læseren, så stop. Det peger på hardwarefejl.
Dette klip dækker også sikre håndteringstrin på en hurtig måde, se denne hurtige gennemgang af gendannelse af CF-kort.
Efter gendannelsen skal kortet tages ud af brug. Jeg ville ikke stole på det igen til betalt arbejde.
Jeg ville være lidt mere konservativ end @mikeappsreviewer og @himmelsjager på ét punkt: hvis overførslen blev afbrudt, så antag ikke med det samme, at selve kortet er ved at dø. Nogle gange er det bare en korrupt mappepost, fordi kopieringsprocessen crashede. Folk pensionerer medier alt for hurtigt.
Det, jeg ville gøre, er dette:
- lås kortet, hvis din adapter/læser understøtter det
- prøv en anden kortlæser før noget som helst andet
- SMART-lignende adfærd kan ikke kontrolleres på CF, så dine spor er mærkelige monteringstider, langsomme læsninger og I/O-fejl
- hvis det overhovedet kan læses, så klon det først
- hvis kloningen fejler undervejs, så brug et værktøj, der nænsomt kan prøve dårlige sektorer igen, ikke Windows kopier/indsæt
Derefter skal du scanne klonen med Disk Drill. Det er sandsynligvis den nemmeste vej til gendannelse af fotos fra CF-kort, fordi det håndterer manglende filtabel-data bedre end mange grundlæggende værktøjer, og forhåndsvisningerne hjælper med at sortere, hvilke RAW-/JPEG-filer der faktisk er intakte, før du spilder tid på at gendanne det hele.
Én ting, jeg ikke ville gøre, er at køre filsystemreparation, bare fordi kortet ser tomt ud. Tomt betyder ikke tomt. Det betyder ofte, at allokeringsposterne er blevet ødelagt.
Hvis dit kamera stadig kan se miniaturebilleder, men computeren ikke kan, så kopiér via en anden kortlæser, ikke gennem kameraet. Kameraer kan være mærkeligt selektive.
Hvis du vil have mere diskussion om gendannelse af compact flash-kort, er denne tråd relevant:
Tips til datagendannelse fra CompactFlash-kort ved manglende billeder og korrupte overførsler
Hvis kortet forsvinder, bliver meget varmt, eller kapaciteten vises forkert, så hold op med at rode med det. Det er der, gør det selv bliver til nu skulle man have stoppet tidligere.