Er det fortsatt mulig å gjenopprette slettede filer fra harddisken noen dager senere?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra harddisken min for noen dager siden og innså ikke at de var borte før nå. Jeg prøver å finne ut om datagjenoppretting fra harddisk fortsatt er mulig etter flere dager, og hvilke tiltak jeg bør ta med en gang for å unngå å miste dem for godt.

Ikke få panikk ennå. Jeg har slettet ting jeg brydde meg om, og de første minuttene betyr mer enn noe annet. På en harddisk ligger en slettet fil ofte fortsatt der en stund. Oppføringen er borte, dataene er ofte ikke det. Hvis du handler raskt og lar stasjonen være i fred, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Den viktigste regelen er enkel. Slutt å skrive til stasjonen med en gang. Ingen nedlastinger. Ikke kopier tilfeldige filer. Ikke installer verktøy på den. Hvis de manglende filene lå på systemstasjonen din, ikke fortsett å surfe og rote rundt på den heller. Når en fil blir slettet, markerer Windows eller macOS vanligvis plassen som ledig. De gamle dataene blir liggende til noe nytt havner oppå dem. Når det først er overskrevet, er det over. Så ja, slutt å bruke stasjonen. Punktum.

Finn ut hvilken stasjon du mistet filene fra

1. Ekstern stasjon eller sekundær intern stasjon: dette er det enklere tilfellet. Koble den fra, koble den til en annen datamaskin og skann den der. Du unngår ekstra skriving og holder situasjonen ryddig.
  2. Hovedsystemstasjon: dette er vanskeligere. Jeg ville startet fra en USB-pinne eller koblet stasjonen til en annen maskin før du gjør noe alvorlig. Målet er det samme, hold nye data unna den mens du prøver gjenoppretting.

Kjør gjenopprettingsprogramvare raskt

Det er her de fleste gjenopprettinger skjer, hvis slettingen var nylig og disken fortsatt er i god stand. Jeg har testet noen få verktøy, og det jeg stadig kom tilbake til var Disk Drill. Det skanner etter filer utover det du bare slettet for et minutt siden, og forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye. Du kan sjekke om et dokument, bilde eller en video fortsatt kan åpnes før du kaster bort tid på å gjenopprette søppel eller ufullstendige filer. Gratisversjonen lar deg skanne og forhåndsvise først, noe jeg likte.

Én ting folk stadig gjør feil, ikke installer det på samme disk som du vil gjenopprette fra. Legg appen på en annen disk, og skann deretter problemstasjonen.

Ting det er verdt å vite før du starter

1. Gammeldagse HDD-er gir deg som regel en bedre sjanse enn SSD-er. Gjenoppretting er som oftest mer skånsom på roterende disker. Likevel støtter noen nyere harddisker TRIM, så ikke vent i timevis og tro at filene vil ligge der for alltid.
  2. Hvis disken klikker, skraper eller lager rare gjentatte lyder, stopp. Programvare fikser ikke et mekanisk problem. Da er det et gjenopprettingsverksted som gjelder, ikke enda en app.
  3. Ikke kjør endeløse skanninger i håp om at den fjerde skal utrette mirakler. Én ordentlig skanning er som regel nok. Etter det sorterer du resultatene og gjenoppretter det som fortsatt ser intakt ut.

Jeg ville holdt det kjedelig og metodisk. Jobb raskt, ikke skriv til disken, skann fra en annen disk, gjenopprett til et annet sted. Folk får faktisk filer tilbake på denne måten hele tiden. Jeg har sett det fungere, og jeg har også sett folk ødelegge sjansene sine ved å installere gjenopprettingsprogramvare rett oppå de slettede dataene. Ikke gjør det.

Ja, noen få dager senere er fortsatt innenfor tidsvinduet for gjenoppretting av data fra harddisk, hvis de slettede sektorene ikke har blitt overskrevet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, slutt å bruke disken. Jeg er litt uenig om hvor akutt det er. Noen få dager ødelegger ikke automatisk gjenoppretting på en klassisk HDD. Det viktigste er hvor mye nye data som har blitt skrevet til den samme disken etter slettingen. Hvis du slettet 20 GB med filer, og deretter fortsatte å laste ned, oppdatere Windows eller redigere video på samme disk, faller sjansene raskt.

Noen ting å sjekke før du skanner:

1. Sjekk Papirkurv eller Trash først. Høres dumt ut, men er fortsatt verdt 10 sekunder.
  2. Se etter kopier i skyen. OneDrive, Google Drive, Dropbox, iCloud.
  3. Sjekk Filhistorikk, Tidligere versjoner, Time Machine eller sikkerhetskopiprogramvare.
  4. Hvis filene lå på en SSD, er sjansene dårligere fordi TRIM ofte sletter slettede blokker tidlig. På en harddisk er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre.

Det beste er å lage et fullstendig bilde av disken først, og deretter skanne bildet, ikke originalen. De fleste hopper over dette og fortsetter å belaste disken. Dårlig idé. Hvis disken er frisk, beskytter imaging deg mot feil. Hvis disken er i ferd med å svikte, stopp med gjør det selv og send den til et laboratorium.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill greit for en første gjennomgang fordi det forhåndsviser filer som kan gjenopprettes og sorterer resultatene på en måte vanlige folk kan bruke. Gjenopprett til en annen disk. Ikke den samme. Det er der folk gjør feil.

Dette tipset om gjenoppretting fra harddisk er også verdt en rask titt: tips for gjenoppretting av slettede filer fra harddisk

Kortversjonen. HDD etter noen få dager, ja, fortsatt mulig. SSD etter noen få dager, mindre håp. Hvis disken begynner å klikke, stopp.

Ja, fortsatt mulig. Noen dager senere er ikke en slags magisk frist, spesielt på en vanlig HDD. Jeg ville faktisk dempet panikknivået litt fra @mikeappsreviewer og @codecrafter. Tid betyr noe, klart, men diskaktivitet betyr mer enn kalenderen. Hvis disken stort sett bare ble liggende ubrukt, kan sjansene dine fortsatt være ganske gode. Hvis det var OS-disken din og du fortsatte å bruke den uten stopp, er det der ting blir fort stygge.

Én ting jeg vil legge til som de egentlig ikke understreket nok: slettede filer kan komme tilbake uten den opprinnelige mappestrukturen eller med filnavn som er rotet til. Så ikke forvent en ryddig gjenoppretting med ett klikk. Gjenoppretting kan være rotete, og du må kanskje sortere etter filtype, størrelse eller endringsdato for å finne det du trenger. Det overrasker mange.

Før du gjør en dyp gjenoppretting, bør du også sjekke om appen som opprettet filen har sitt eget autosave-, cache- eller versjonssystem. Office-apper, Adobe-apper, noen videoredigerere, til og med Notepad-erstatninger legger noen ganger igjen midlertidige kopier. Folk glemmer dette hele tiden.

Hvis du skanner, bruk noe pålitelig som Disk Drill, men vær realistisk. Å forhåndsvise filer er veldig viktig fordi at en fil dukker opp i resultatene ikke alltid betyr at den er brukbar. Gjenopprett de funne filene til en annen disk, åpenbart. Ikke den samme. Litt vilt hvor mange som fortsatt gjør det og så lurer på hvorfor gjenopprettingen ble verre lol.

Og hvis dette var en ekstern harddisk, kan dette også hjelpe: tips og diskusjon om filgjenoppretting fra ekstern harddisk

Kortversjon: HDD etter noen dager? Ja, absolutt mulig. SSD? Mye dårligere odds. Hvis filene er verdt seriøse penger eller juridiske problemer, hopp over gjør det selv og gå rett til et gjenopprettingslaboratorium før du gjør det verre.