Jeg slettede ved et uheld vigtige filer fra min harddisk for et par dage siden og opdagede først nu, at de var væk. Jeg prøver at finde ud af, om datagendannelse fra harddisken stadig er mulig efter flere dage, og hvilke skridt jeg bør tage med det samme for at undgå at miste dem for altid.
Gå ikke i panik endnu. Jeg har slettet ting, jeg holdt af, og de første par minutter betyder mere end noget andet. På en harddisk ligger en slettet fil ofte stadig der i et stykke tid. Indgangen er væk, dataene er det ofte ikke. Hvis du handler hurtigt og holder fingrene fra drevet, er dine chancer stadig gode.
Den store regel er enkel. Stop med at skrive til drevet med det samme. Ingen downloads. Ingen kopiering af tilfældige filer. Installer ikke værktøjer på det. Hvis de manglende filer lå på dit systemdrev, så lad også være med at blive ved med at browse og rode rundt på det. Når en fil bliver slettet, markerer Windows eller macOS som regel pladsen som ledig. De gamle data bliver liggende, indtil noget nyt lander ovenpå dem. Når det først er overskrevet, er det slut. Så ja, hold op med at bruge drevet. Punktum.
Find ud af, hvilket drev du mistede filerne fra
- Eksternt drev eller sekundært internt drev: dette er den nemmere situation. Frakobl det, tilslut det til en anden computer, og scan det der. Så undgår du ekstra skrivninger og holder situationen ren.
- Primært systemdrev: dette er mere vanskeligt. Jeg ville starte fra en USB-nøgle eller tilslutte drevet til en anden maskine, før du gør noget alvorligt. Målet er det samme, at undgå nye data på det, mens du forsøger gendannelse.
Kør gendannelsessoftware hurtigt
Det er her, de fleste gendannelser sker, hvis sletningen var nylig, og drevet stadig er sundt. Jeg har testet et par værktøjer, og det, jeg blev ved med at vende tilbage til, var Disk Drill. Det scanner efter filer ud over dem, du kun slettede for et minut siden, og forhåndsvisningsfunktionen hjælper meget. Du kan kontrollere, om et dokument, billede eller en video stadig kan åbnes, før du spilder tid på at gendanne skrammel eller delvise filer. Den gratis version lader dig scanne og forhåndsvise først, hvilket jeg godt kunne lide.
Én ting, folk hele tiden gør forkert, installer det ikke på det samme drev, du vil gendanne fra. Læg appen på en anden disk, og scan derefter problemdrevet.
Ting, der er værd at vide, før du går i gang
- Gammeldags HDD'er giver dig som regel en bedre chance end SSD'er. Gendannelse er ofte mere skånsom for roterende drev. Alligevel understøtter nogle nyere harddiske TRIM, så vent ikke i timevis og tro, at filerne bliver liggende for evigt.
- Hvis drevet klikker, skurrer eller laver mærkelige gentagne lyde, så stop. Software løser ikke et mekanisk problem. På det tidspunkt er det et gendannelseslaboratorium, du har brug for, ikke endnu en app.
- Kør ikke endeløse scanninger i håb om, at den fjerde vil gøre mirakler. Én ordentlig scanning er som regel nok. Derefter sorterer du resultaterne og gendanner det, der stadig ser intakt ud.
Jeg ville holde det kedeligt og metodisk. Handl hurtigt, skriv ikke til drevet, scan fra en anden disk, gendan til en separat placering. Folk får faktisk filer tilbage på den måde hele tiden. Jeg har set det virke, og jeg har også set folk ødelægge deres chancer ved at installere gendannelsessoftware direkte oven på de slettede data. Lad være med det.
Ja, et par dage senere er stadig inden for vinduet for datagendannelse fra harddisken, hvis de slettede sektorer ikke er blevet overskrevet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen, stop med at bruge drevet. Jeg er dog lidt uenig om hastværket. Et par dage ødelægger ikke automatisk gendannelse på en klassisk HDD. Det vigtigste er, hvor meget ny data der er blevet skrevet til det samme drev efter sletningen. Hvis du slettede 20 GB filer og derefter fortsatte med at downloade, opdatere Windows eller redigere video på den samme disk, falder dine chancer hurtigt.
Et par tjek, før du scanner:
- Tjek først Papirkurv eller Affald. Det lyder dumt, men er stadig 10 sekunder værd.
- Kig efter cloud-kopier. OneDrive, Google Drive, Dropbox, iCloud.
- Tjek Filhistorik, Tidligere versioner, Time Machine eller backupsoftware.
- Hvis filerne lå på en SSD, er chancerne dårligere, fordi TRIM ofte rydder slettede blokke tidligt. På en harddisk er chancerne for gendannelse normalt bedre.
Det bedste træk er først at lave et fuldt image af drevet og derefter scanne imaget, ikke originalen. De fleste springer dette over og bliver så ved med at belaste disken. Dårlig idé. Hvis drevet er sundt, beskytter imaging dig mod fejl. Hvis drevet er ved at fejle, så stop med gør det selv-forsøg og send det til et laboratorium.
Med hensyn til software er Disk Drill fin til en første gennemgang, fordi den viser forhåndsvisning af filer, der kan gendannes, og sorterer resultaterne på en måde, som almindelige mennesker kan bruge. Gendan til et andet drev. Ikke det samme. Det er dér, folk laver fejl.
Dette tip om harddiskgendannelse er også værd at kigge hurtigt på: tips til harddiskgendannelse af slettede filer
Kort version. HDD efter et par dage, ja, stadig muligt. SSD efter et par dage, mindre håb. Hvis drevet begynder at klikke, så stop.
Ja, stadig muligt. Et par dage senere er ikke en eller anden magisk deadline, især ikke på en almindelig HDD. Jeg ville faktisk dæmpe panikken en lille smule fra @mikeappsreviewer og @codecrafter. Tid betyder noget, klart, men drevaktivitet betyder mere end kalenderen. Hvis drevet for det meste bare har ligget der, kan dine chancer stadig være ganske gode. Hvis det var dit OS-drev, og du blev ved med at bruge det nonstop, så er det dér, det hurtigt bliver grimt.
En ting, jeg ville tilføje, som de ikke rigtig understregede nok: slettede filer kan komme tilbage uden den oprindelige mappestruktur eller med sammenblandede filnavne. Så forvent ikke en pæn gendannelse med ét klik. Gendannelse kan være rodet, og du kan være nødt til at sortere efter filtype, størrelse eller ændringsdato for at finde det, du har brug for. Det overrasker mange.
Inden du laver en dyb gendannelse, så tjek også, om appen, der oprettede filen, har sit eget system til autosave/cache/versioner. Office-apps, Adobe-apps, nogle videoredigeringsprogrammer, selv erstatninger for Notesblok efterlader nogle gange midlertidige kopier. Folk glemmer det hele tiden.
Hvis du scanner, så brug noget troværdigt som Disk Drill, men vær realistisk. At kunne forhåndsvise filer er meget vigtigt, fordi det, at en fil dukker op i resultaterne, ikke altid betyder, at den kan bruges. Gendan de fundne filer til et andet drev, selvfølgelig. Ikke det samme. Det er lidt vildt, hvor mange der stadig gør det og så undrer sig over, hvorfor gendannelsen blev værre lol.
Og hvis dette var en ekstern harddisk, kan dette måske også hjælpe: tips og diskussion om gendannelse af filer fra ekstern harddisk
Kort version: HDD efter et par dage? Ja, absolut muligt. SSD? Meget dårligere odds. Hvis filerne er mange penge værd eller kan give juridiske problemer, så spring gør det selv over og gå direkte til et gendannelseslaboratorium, før du gør det værre.