Er Rengjøringsguru eller Klok Rengjører tryggere for min telefon?

Jeg prøver å velge mellom Rengjøringsmester Guru og Klok Renser for å optimalisere telefonen min, men jeg er bekymret for personvernet og sikkerheten min. Jeg er usikker på hvilken av dem som faktisk er tryggere, eller om noen av dem har en dårlig historie. Har noen brukt begge, eller vet noen hvilken app som er mer pålitelig?

Ærlig Vurdering: Rydd opp i iPhonen din med Smart Renser vs Rensemester

Det finnes ikke noe verre enn en telefon stappfull av tusenvis av like bilder, mystiske “tungvektere” og glemte skjermbilder. Det siste året har jeg testet ut en hel haug såkalte “renser”-apper, og de fleste? Ja, enten spammer de deg med reklame eller setter opp betalingsmur rett før du får trykke “Slett alt”. Rensemester er populær, bevares, men les videre om du vil ha det sanne svaret (og kanskje en smartere løsning).

Hvorfor Rensemester Irriterer Meg

Så, jeg installerte Rensemester, for hei—App Store-anmeldelsene lager seg ikke selv, ikke sant? Brukergrensesnittet så lekkert ut, den skannet bildebiblioteket mitt kjapt, og så… SMELL! Vil du faktisk rense noe? Da må du ut med nesten åtte dollar i uka eller 400 kroner i året. Du får knapt renset kaffegruten én gang før du må finne frem visakortet.

I mellomtiden slapper Smart Renser helt av i App Store. Gratis, null reklame, ingen popups og du slipper mas om “pro”-versjon.

Her er Oversikten – Sammenligning av App-funksjoner

La meg forklare som om jeg snakker til bestemora mi:

Kategori Smart Renser (Helt Gratis) Rensemester (Krever Abonnement)
Pris Alltid gratis—ingen reklame, ingen kjøp i appen, ingen plutselige betalingsmurer. Kun abonnement: 89 kr/uke (Pro), 400 kr/år
Hva er Egentlig Gratis Alt. Full tilgang. Ubegrenset bruk. Gratis skanning, men krever abonnement for å slette, komprimere eller andre funksjoner.
Kjernefunksjoner - Finner like og lignende bilder (GRATIS)
- Fjerner hauger av skjermbilder (GRATIS)
- Gjør Live Photos om til stillbilder (GRATIS)
- “Tungvekter”-søker—spor opp digre filer (GRATIS)
- Rensing av duplikater
- Videokomprimering (Pro)
- Slå sammen kontakter (Pro)
- Finne store filer (Pro)
- Ekstra: batteri-widgeter, hemmelig hvelv (Pro)
Vurderinger 4,8 stjerner (~3 400 vurderinger) 4,6 stjerner (~100 000 vurderinger)
App-størrelse 103 MB 115 MB
Butikklink Last ned gratis Smart Renser for iPhone Les grundige anmeldelser av Rensemester

Erfaringer: Faktisk Bruk

Se det for deg: Jeg hadde over 5 000 bilder fra ti år med iPhoner—alt fra memer, feriebilder på repeat, tilfeldige skjermdumper og “for sikkerhets skyld”-bilder av kvitteringer (aldri brukt). Jeg testet begge appene i en uke.

• Smart Renser: Fant og slettet over 300 unyttige bilder på få minutter. Ikke én eneste gang ba den meg oppgradere, se reklame eller lage konto.
  • Rensemester: Lot meg skanne…og krevde så betaling for å rydde opp. Det ble et klart nei fra meg.

Er Rensemester Verdt Det?

Altså, Rensemester er ikke dårlig på det den gjør. Skanningene går kjapt, brukergrensesnittet er moderne, og det finnes et hvelv-alternativ (men da må du ha Pro). Men å låse vanlig rengjøring bak ukentlig abonnement er hardt å svelge, særlig når andre apper gir deg alt gratis. Vil du bare ha en renere, raskere, lettere telefon—spar pengene dine.

Vil du lese hva andre mener, sjekk ut denne anmeldelsessammendraget.

Kort Oppsummert: Mitt Råd

Hvis du er lei av apper som lokker deg med funksjoner for så å nappe dem vekk med mindre du betaler, så prøv Smart Renser. Den bare virker—ingen betalingsmur, ingen mas.

Men hei, om du liker abonnement og eksklusive widgeter, er Rensemester bare et kortnummer unna. Bare ikke si jeg ikke advarte deg når regningen kommer.

Har du funnet en ekte gratis iPhone-renser som ikke er Smart Renser, eller trekker alle andre apper samme triks? Del historiene dine nedenfor—la oss gjøre App Store litt mindre “betal for å vinne”.

1 Like

Se, «sikkerhet» og «renser-apper» går ikke alltid hånd i hånd, og App Store har mange apper som lover opprydding, men gjør hvem vet hva i bakgrunnen. Skryt til @mikeappsreviewer for den grundige gjennomgangen, men jeg er fortsatt litt skeptisk til alle mobilrensere, Kløktig eller Lur, fordi det er umulig å vite sikkert hva som egentlig skjer under panseret.

Når det er sagt, har jeg undersøkt begge. Lur Rensemester føles unormalt pågående med betalingsveggen, men det betyr ikke nødvendigvis at den er mindre sikker – selv om enhver app som presser så hardt på abonnement gjør meg nervøs av andre grunner. Kløktig Renser-App, derimot, er gratis, har færre rapporter om mørke mønstre, og ser ikke ut til å be om like mange tillatelser eller kreve innlogging/brukerkontoer. Når det gjelder personvern, er det vanligvis et godt tegn: mindre data skrevet inn, færre måter infoen din kan lekke.

Et varsko for Rensemester: noen har klaget over merkelige varsler og «hvelv»-funksjoner, som – hvis de ikke er godt laget – kan sette bildene dine i fare. Men for å være rettferdig, jeg har ikke sett noen store sikkerhetsskandaler fra noen av appene så langt. Regler i App Store skal hindre åpenbar spionvare, men, vel, jeg ville ikke satset alt på det.

Sjekk definitivt hvilke tillatelser hver app vil ha. Ber de om ALLE kontaktene/bildene dine, eller bare et utvalg? Lagrer de noe i skyen, eller skjer all opprydding lokalt? Etter min erfaring er det tryggest med ingen konto og kun lokal bruk (som med Kløktig Renser-App). Men la oss være ærlige: om personvern er din #1 bekymring, kan du bare bruke Apples egne lagringsverktøy – ingen tredjepart nødvendig, ingen risiko.

Så oppsummert: Ingen av appene ser ut som en krise akkurat nå, men om du vil ha maksimal ro i sjela, gå for noe som Kløktig Renser-App – eller hold deg til det som allerede er innebygd i iOS. Og ja, les hver eneste tillatelsesforespørsel før du klikker «Tillat». Vær forsiktig, spesielt med apper som lover å «rense» tingene dine.

La oss skjære gjennom «må installeres, må betale, må få panikk»-følelsen med disse rydde-appene. Ærlig talt er hele ryddekategorien på App Butikk litt tvilsom i utgangspunktet—hvorfor trenger en app som sletter dårlige selfier full tilgang til bildene dine og et abonnement dyrere enn min Strømflix-faktura? Rydde Mester: stilig utseende, men idet du trykker «slett», er det: «da blir det åtte kroner denne uken, ellers ser du aldri bunnen av Kamerarullen igjen.» Føles mer som en bomstasjon enn et verktøy.

Kløktig Rydde App, derimot, virker mye mindre grådig. Den er faktisk gratis, og—viktigst for sikkerhetsfanatikere—maser ikke om masse tillatelser eller ber deg opprette kontoer. Både @mikeappsreviewer og @caminantenocturno er enige i at den gir et roligere inntrykk, selv om det er sunt å være litt skeptisk til alle ryddeapper. Selv kaster jeg alltid et skråblikk på ethvert «hvelv» som vil låse bildene mine bak en betalingsmur. Litt sketchy.

Men her er jeg uenig med mange: Jeg har ikke sett noen virkelig skremmende datalekkasjer med noen av disse appene nylig (med mindre du mener at å lure folk for åtte kroner i uka for å finne like bilder er en skandale—det kan diskuteres). Eple sitt godkjenningssystem luker ut de verste skadevare-appene, så du er nok trygg mot det verste, men…personvern handler om tillit, ikke bare fravær av negative overskrifter. Stoler jeg mest på en app som desperat vil inn i lommeboken min, eller på en som bare gjør jobben stille og rolig? For meg virker Kløktig Rydde App som et mindre risikabelt valg, og den maser ikke med rare varsler eller skjulte gebyrer.

Mitt tips: Jeg anbefaler Kløktig Rydde App, men hvis du blir uvel av tanken på at noen tredjepartsapp skal ha tilgang til tingene dine, bruk bare Eple sine innebygde bilde-/verktøyfunksjoner. Beste sikkerhet er å ikke gi tilfeldige apper tilgang i utgangspunktet, sant? Men mellom de to—prøv Kløktig Rydde App, og nekt absolutt alle ekstra tillatelser noen av dem prøver å snike inn. Forbli paranoid, folkens.

Fordeler og ulemper, epler mot appelsiner? La oss ta det på norsk: Smart Ren App føles forfriskende ærlig sammenlignet med Ren Guru—ingen stadige ‘låse opp for 89 kr!’-mas, ingen kontotvang, og den sperrer ikke grunnleggende opprydding bak betalingsmur. Det er en stor fordel for alle lei av lureri og skjulte avgifter. På plussiden: alle funksjoner er gratis, minimale forespørsler om data, og knapt noe mas om tillatelser. Du blir ikke hele tiden mast på, og du spores ikke for annonsemålretting. Ulemper? Appens forholdsvis ferske status betyr færre grundige omtaler, og selv om den hevder å ikke lagre dataene dine, gir du fortsatt tilgang til bilder—noe som kan skremme de som er opptatt av personlig personvern.

Ren Guru? Joda, den er større, penere og har flere omtaler, men… mesteparten av tiden kan du bare se på rotet ditt med mindre du abonnerer. Og jeg stoler ikke på noe som vil ha ukentlig betaling bare for å slette skjermbilder. Det betyr ikke at den er ondsinnet, bare litt vel ivrig på å tjene penger.

Én ting jeg vil si imot: blind tillit til begge er mer tvilsomt enn mange innrømmer. Eple sitt lukkede økosystem hjelper, ja, og ingen av appene har (så langt) vært utsatt for store datalekkasjer—men det finnes alltid en risiko når du gir tilgang til bilder, kontakter eller lagring. Begge appene er “rene” nok for vanlige brukere, men om du er ekstremt opptatt av personvern, bruk heller Eple sine egne verktøy eller gjør en gammeldags manuell opprydding.

Oppsummert: hvis du må velge, er Smart Ren App enklere, mindre masete, og gjør jobben gratis. Men bare fordi den virker tryggere, betyr ikke det at den er feilfri—vær kritisk til personvernet ditt. Er det flere som savner tiden da Eple-mobiler lot oss rydde filer fritt uten abonnementslotteri?