Er Renser Guro eller Klog Renser mere sikker for min telefon?

Jeg prøver at vælge mellem Renere Guru og Klog Renser for at optimere min telefon, men jeg er bekymret for mit privatliv og min sikkerhed. Jeg er ikke sikker på, hvilken der faktisk er mere sikker, eller om nogen af dem har en dårlig historik. Er der nogen, der har brugt begge, eller ved om hvilken app der er mest troværdig?

Ærlig Anmeldelse: Ryd op på din iPhone med Snedig Rengører kontra Rengøringsguruen

Der findes ikke noget større irritationsmoment end en telefon fyldt med tusindvis af dubletfotos, mystiske “tunge” filer og glemte skærmbilleder. Det sidste år har jeg pløjet mig igennem absurd mange såkaldte “rengøringsapps”, og de fleste af dem? Ja, de plager dig enten med reklamer eller gemmer funktionerne bag betalingsvæg lige når du vil trykke ‘Slet alt’. Rengøringsguruen er populær, bevares, men læs videre hvis du vil kende den virkelige sandhed (og måske finde en bedre løsning).

Hvorfor Rengøringsguruen irriterer mig

Jeg installerede Rengøringsguruen fordi — tja, de anmeldelser i App Butikken skriver jo ikke sig selv! Brugerfladen så smart ud, den scannede mit billedbibliotek hurtigt, og så… BAM! Vil du faktisk rydde op? Så koster det næsten otte dollars om ugen eller 40 dollars om året. Ikke engang en kop kaffe værd af oprydning før den vil have dine kortoplysninger.

Samtidig ligger Snedig Rengører bare og hygger sig i App Butikken. Gratis, ingen reklamer, ingen pop-ups, og den presser dig ikke til at købe et “pro” abonnement.

Her er sandheden – Appfunktioner sammenlignet

Lad mig forklare det, som om jeg taler til min bedstemor:

Kategori Snedig Rengører (Fuldstændig Gratis) Rengøringsguruen (Kræver Abonnement)
Pris Gratis altid — ingen reklamer, køb i appen eller pludselige betalingsvægge. Kun abonnement: 7,99 $/uge (Pro), 39,99 $/år
Hvad er egentlig gratis Alt. Fuld adgang. Ubegrænset brug. Gratis scanning, men abonnement kræves for sletning, komprimering eller andre handlinger.
Kernefunktioner - Dublet- & lignende fotosøger (GRATIS)
- Fjern bunker af skærmbilleder (GRATIS)
- Konverter Live Photos til stillbilleder (GRATIS)
- “Tunge” filer — opdag kæmpe filer (GRATIS)
- Dubletoprydning
- Videokomprimering (Pro)
- Flet kontakter (Pro)
- Find store filer (Pro)
- Ekstra: batteriwidget, hemmeligt pengeskab (Pro)
Bedømmelser 4,8 stjerner (~3.400 bedømmelser) 4,6 stjerner (~100.000 bedømmelser)
Appstørrelse 103 MB 115 MB
Butikslink Hent gratis iPhone Snedig Rengører Læs detaljerede brugerbedømmelser af Rengøringsguruen

Prøvet & Testet: Faktisk Brug

Forestil dig: Jeg havde 5.000+ fotos fra ti års iPhones — alle slags memes, feriedubletter, tilfældige skærmbilleder, og de der “man ved aldrig”-bilder af kvitteringer (som jeg aldrig brugte). Jeg brugte begge apps side om side i en uge.

• Snedig Rengører: Fandt og slettede 300+ ligegyldige billeder på få minutter. Bad mig aldrig om at opgradere, se reklamer eller oprette konto.
  • Rengøringsguruen: Lod mig scanne… og krævede så betaling for at rydde op. Det er et stort nej tak fra mig.

Er Rengøringsguruen det værd?

Altså, Rengøringsguruen er ikke dårlig til det, den gør. Scanningerne er hurtige, grænsefladen er moderne, og der er endda pengeskabsfunktion (dog kun med Pro). Men at låse basal oprydning bag et ugeligt abonnement lyder skørt, når andre apps klarer alt det vigtigste helt gratis. Hvis du blot vil have en renere, hurtigere, lettere telefon—så spar pengene.

Hvis du vil se hvad andre har sagt, tjek denne anmeldelsesoversigt .

TL;DR: Mit ærlige råd

Hvis du er træt af apps, der lokker med funktioner kun for at flå dem væk medmindre du betaler, så prøv Snedig Rengører . Den virker bare — ingen betalingsvægge, intet bøvl.

Men hvis du nyder abonnementer og premium-widgets, er Rengøringsguruen kun et kreditkort væk. Bare sig ikke jeg ikke advarede dig, når bankudtoget lander.

Har du fundet en ægte gratis iPhone-rengøringsapp der ikke er Snedig Rengører, eller trækker alle de andre det samme trick? Del dine erfaringer herunder — lad os gøre App Butikken lidt mindre betale-for-at-vinde.

3 Likes

Se, “sikkerhed” og “oprydningsapps” går ikke altid hånd i hånd, og Butik for Programmer vrimler med apps, der lover oprydning, men som gør hvem-ved-hvad i baggrunden. Ros til @mikeappsreviewer for den grundige gennemgang, men jeg er stadig lidt skeptisk over for hver eneste mobiloprydder, Snedig eller Guru, fordi det er umuligt at vide med sikkerhed, hvad der foregår bag kulisserne.

Når det er sagt, har jeg undersøgt begge dele. Oprydnings-Guru føles mærkeligt aggressiv omkring betalingsmuren, men det betyder ikke nødvendigvis, at den er mindre sikker—selvom enhver app, der presser så hårdt på for abonnementer, bare gør mig nervøs af andre grunde. Snedig Oprydningsapp, derimod, er gratis, har færre rapporter om mørke mønstre og ser ikke ud til at bede om så mange tilladelser eller kræve logins/kontoer. Når det gælder privatliv, er det som regel et godt tegn: færre data indtastet, færre måder dine oplysninger kan lække på.

Et advarselstegn for Guru: nogle brugere har klaget over mærkelige notifikationer og “hvælving”-funktioner, som, hvis de ikke er godt implementeret, kan bringe dine fotos i fare. Men for at være retfærdig har jeg ikke set nogen store overskrifter om alvorlige brud fra nogen af disse apps indtil nu. Butik for Programmer-strategier bør forhindre åbenlyst spionprogram, men, tja, jeg ville ikke satse alt på det.

Tjek helt sikkert, hvilke tilladelser de to apps ønsker. Spørger de om ALLE dine kontakter/fotos, eller kun et udvalg? Gemmer de noget i skyen, eller foregår al oprydning lokalt? Ud fra min erfaring er ingen-konto, kun-lokalt modellen (ligesom hos Snedig Oprydningsapp) som regel mere sikker. Men lad os være ærlige: hvis privatliv virkelig er din #1 prioritet, kan du bare bruge Æbles egne opbevaringsværktøjer—ingen tredjepart nødvendig, ingen risiko.

Så opsummeret: Ingen af appsene ser ud til at være en katastrofe lige nu, men hvis du vil have mest ro i sindet, så vælg noget som Snedig Oprydningsapp—eller hold dig til det, der allerede findes i Styresystem til iPhone. Og ja, læs alle tilladelsesforespørgsler, før du trykker “Tillad.” Vær forsigtig, især med apps, der lover at “rense” dine ting.

Lad os skære igennem de der “du skal installere, du skal betale, du skal gå i panik” vibes med disse oprydningsapps. Helt ærligt, hele kategorien med oprydningsapps i App Store er lidt suspekt fra starten af—hvorfor skal en app, der skal slette dårlige selfies, have fuld adgang til alle billeder og et abonnement, der matcher mit streamingbudget? Renser-Guru: lækkert design, men så snart du trykker på “slet”, står der: “det bliver 50 kr. denne uge, ellers ser du aldrig bunden af din kamerarulle igen.” Føles mere som en betalingsbom end et værktøj.

Klog Renser-App, derimod, virker langt mindre grådig. Den er faktisk gratis og—vigtigst for sikkerhedsnørder—kaster sig ikke over dig for at få adgangstilladelser eller tigger dig om at oprette en konto. Både @mikeappsanmelder og @natvandrer virker enige om den rolige tilgang, selvom de har ret i at være en smule skeptiske over for alle renseapps. Jeg er altid skeptisk over for enhver “boks”, der vil låse mine billeder bag en betalingsmur. Lidt mistænkeligt.

Men her adskiller jeg mig: jeg har ikke stødt på nogen virkelig skræmmende sikkerhedsskandaler med nogen af disse apps for nylig (medmindre man tæller at narre folk til at betale 50 kr. om ugen for at finde dublerede billeder som en skandale, hvilket det nok er). Æblets gennemgangsproces hjælper med at sortere det værste malware fra, så du er sikkert beskyttet mod det allerfarligste, men alligevel… privatliv handler om tillid, ikke bare om manglen på overskrifter. Stoler jeg på en app, der er desperat efter at få adgang til mine penge, eller en der bare stille og roligt gør jobbet? For mig virker Klog Renser-App mindre risikabel og oversvømmer mig ikke med mærkelige notifikationer eller skjulte gebyrer.

Mit råd: jeg anbefaler Klog Renser-App, men hvis tanken om enhver tredjeparts renser-apps, der får adgang til dine ting, gør dig nervøs, så brug bare Æblets indbyggede billede-/værktøjer. Den bedste sikkerhed er at lade være med at give tilfældige apps adgang til at begynde med, ikke? Men hvis du skal vælge—prøv Klog Renser-App og afvis absolut alle ekstra tilladelser, nogen af dem prøver at snige sig igennem. Forbliv skeptisk, venner.

Fordele og ulemper, æbler og appelsiner? Lad os spilde bønnerne: Kloge Renser App føles forfriskende gennemsigtig sammenlignet med Rensemester—ingen konstante “låse op for 59 kr.!”-påmindelser, ingen obligatoriske kontooprettelser, og den gemmer ikke de grundlæggende oprydningsfunktioner bag en betalingsmur. Det er et stort plus for alle, der er trætte af lokke-betalingsvægge. På plussiden: alle funktioner gratis, minimale dataforespørgsler og stort set ingen problemer med tilladelser. Du bliver ikke generet konstant, og du bliver ikke sporet til målrettet reklame. Ulemper? Appens forholdsvis nye status betyder færre dybdegående anmeldelser, og selv om den hævder ikke at gemme dine data, giver du stadig adgang til billeder—potentielt et no-go for privatlivsentusiaster.

Rensemester? Jo, den er større, mere glat, har flere anmeldelser, men… du får mest lov til at kigge på dit rod, medmindre du abonnerer. Og jeg stoler ikke på noget, der kræver ugentlig betaling bare for at slette skærmbilleder. Det betyder ikke, at den er ondsindet, bare at den er for aggressiv med hensyn til betaling.

En ting jeg vil udfordre: fuld tillid til nogen af dem er mere tvivlsom end de fleste vil indrømme. Æbles lukkede system hjælper, ja, og ingen af dem (indtil videre) har været involveret i skandaler—men der er altid en risiko, når du giver adgang til billeder, kontakter eller lager. Begge apps er “rene” nok for almindelige brugere, men hvis du er maksimalist med hensyn til privatliv, så hold dig til Æbles værktøjer eller giv din telefon en god gammeldags manuel oprydning.

Kort sagt: hvis du skal vælge, er Kloge Renser App enklere, mindre spammy og gør jobbet gratis. Men bare fordi den virker mindre tvivlsom, betyder det ikke, at den er perfekt—tag altid privatlivsforbehold. Er der andre, der savner dengang, hvor Æble-telefoner bare lod os håndtere filer uden abonnementsroulette?