Jeg slettet ved et uhell en partisjon på SSD-en min mens jeg administrerte stasjoner, og den inneholdt viktige filer jeg fortsatt trenger. Jeg ser etter råd om gjenoppretting av SSD-partisjoner, hvilke steg jeg bør ta med en gang, og om noen har klart å gjenopprette en slettet partisjon uten å gjøre dataene umulige å gjenopprette.
Jeg gjorde den samme dumme feilen en gang i Diskbehandling og slettet feil partisjonsoppføring. Min første reaksjon var panikk. Det viste seg at dataene fortsatt lå der fordi Windows hadde fjernet kartet, ikke selve innholdet. Så hvis dette har skjedd med deg, slutt å røre disken foreløpig.
Her er delen jeg ville behandlet som haster. Ikke opprett en ny partisjon. Ikke formater det tomme området. Ikke kopier noe til den disken. Hver skriving reduserer sjansene dine for gjenoppretting.
Før du gjør noe annet, sjekk Diskbehandling. Jeg ville sett etter to tilfeller:
- Hvis partisjonen fortsatt vises og bare har mistet stasjonsbokstaven sin, legg til bokstaven igjen og se om volumet kommer tilbake i Filutforsker.
- Hvis området vises som Ikke allokert, ble partisjonsoppføringen sannsynligvis slettet.
Rekkefølgen jeg ville brukt er enkel:
- Slutt å bruke disken.
- Hent ut filene du bryr deg om.
- Åpne et utvalg av de gjenopprettede filene og kontroller at de ikke er ødelagte.
- Bygg deretter enten opp den gamle partisjonen på nytt med TestDisk eller opprett en ny i Diskbehandling.
- Hvis du opprettet en ny partisjon, flytt de gjenopprettede dataene tilbake etterpå.
For gjenopprettingstrinnet ville jeg startet med Disk Drill. Det som fungerte for meg var evnen til å oppdage slettede partisjoner sammen med løse filer. På disken min beholdt det de fleste mappenavnene og oppsettet, noe som sparte tid.
Jeg gjorde dette på Windows 11. Menyene er like nok på eldre Windows-versjoner, så fremgangsmåten er stort sett den samme.
Hent ut filene med Disk Drill
- Installer Disk Drill på en annen disk. Ikke den du prøver å redde.
- Åpne det og velg den fysiske disken der den slettede partisjonen pleide å være.
- Klikk på Søk etter tapte data. På en ekstern disk kan det hende den spør etter en skannetype. Jeg ville valgt Universell skanning nesten hver gang. Hvis de manglende filene er videoopptak fra kamera eller drone, bruk Avansert kameragjenoppretting i stedet.
- La skanningen fullføres. Hvis den finner den gamle partisjonen, åpne den og bla gjennom mappene.
- Forhåndsvis noen få filer. Jeg ville testet bilder, dokumenter og én større fil hvis mulig.
- Velg det du trenger og trykk på Gjenopprett.
- Lagre de gjenopprettede dataene på en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til den samme disken.
Når de viktige filene dine ligger trygt lagret et annet sted, har du to veier videre.
Alternativ 1: Sett tilbake den opprinnelige partisjonen med TestDisk
Hvis du vil ha tilbake den gamle partisjonsstrukturen, er TestDisk det gratisverktøyet jeg ville prøvd først.
- Last ned TestDisk, pakk det ut, og kjør testdisk_win.
- Når det spør om loggen, velg Create.
- Velg den fysiske disken der partisjonen ble slettet.
- Bruk partisjonstabelltypen som den oppdager.
- Gå til Analyse, og kjør deretter Quick Search.
- Hvis den ikke finner noe, kjør Deeper Search.
- Når den manglende partisjonen vises, marker den og velg Write.
- Bekreft, og start deretter PC-en på nytt.
Hvis ingenting annet har overskrevet informasjonen i partisjonstabellen, kan dette noen ganger få partisjonen tilbake i ett stykke. Min kom ikke perfekt tilbake første gangen, så jeg sjekket fortsatt alt før jeg stolte på den.
Alternativ 2: Opprett en ny partisjon og gå videre
Hvis hovedmålet ditt er å gjøre disken brukbar igjen etter at filene er gjenopprettet, er denne løsningen enklere.
- Åpne Diskbehandling.
- Høyreklikk på Ikke allokert-plassen og velg Nytt enkelt volum.
- Gå gjennom veiviseren, velg en stasjonsbokstav og velg filsystemet ditt. NTFS er det vanlige valget i Windows.
- La Hurtigformatering være avkrysset og fullfør.
Etter det kopierer du de gjenopprettede filene til den nye partisjonen.
En ting til, og denne delen er viktig. Hvis stasjonen er en SSD, må du handle raskt. TRIM kan slette slettede blokker i bakgrunnen, og gjenoppretting blir dårligere når det begynner å skje. Hvis det er en mekanisk harddisk, er sjansene vanligvis bedre så lenge du ikke skriver nye data til den.
Ja, folk gjenoppretter slettede SSD-partisjoner. Det har jeg gjort. Timing betyr mer på SSD-er enn på HDD-er.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om hovedregelen, slutt å bruke disken. Der jeg skiller lag er dette. Jeg ville tatt et image av SSD-en først hvis filene betyr mye. Jobb fra klonen, ikke originalen. SSD-er kjører TRIM, garbage collection og bakgrunnsopprydding. Hver oppstart og montering er en risiko.
Min rekkefølge ville vært:
- Slå av PC-en.
- Koble SSD-en til en annen maskin som en sekundær disk, eller bruk en USB-adapter.
- Lag et sektor-for-sektor-image med noe som R-Studio, UFS Explorer eller ddrescue på Linux.
- Kjør gjenoppretting på imaget.
- Gjenopprett filer til en annen disk.
Hvis Windows allerede sendte TRIM til det slettede volumet, synker sjansene for gjenoppretting kraftig. På mange SATA-SSD-er leses trimmede blokker tilbake som nuller. NVMe-disker varierer etter fastvare. Så hastighet betyr noe.
Disk Drill er en solid første gjennomgang fordi det ofte finner slettede partisjoner og rekonstruerte filtrær raskt. Jeg ville brukt det til triage. Hvis Disk Drill viser mappene dine og forhåndsvisningene åpnes uten problemer, gjenopprett det viktige først. Deretter kan du bekymre deg for å gjenopprette partisjonsoppsettet.
En ekstra sjekk. Hvis BitLocker var på og du mistet partisjonsoppføringen, ha gjenopprettingsnøkkelen klar. Rågjenoppretting fra et kryptert volum er mye mer rotete.
Hvis du vil ha litt ekstra lesing, er denne oversikten over den beste datagjenopprettingsprogramvaren for 2026 ganske bra:
beste datagjenopprettingsprogramvare for SSD og slettede partisjoner
Kortversjonen, stopp skriving, klon først, skann klonen, gjenopprett til en annen disk. Hvis TRIM allerede har kjørt, blir filgjenoppretting fort stygt.
Ja, det er mulig, men gjenoppretting fra SSD er langt mindre tilgivende enn gjenoppretting fra gamle HDD-er.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @waldgeist, men én ting jeg ville vært uenig i er å gå rett til partisjonsreparasjon. Hvis filene er viktige, ville jeg brydd meg mindre om å gjenopprette partisjonen og mer om å bekrefte om dataene fortsatt er lesbare. En slettet partisjonsoppføring kan fikses. Trimmet NAND, ikke så mye.
Det jeg ville sjekket først som ikke har blitt nevnt nok:
- Se i Enhetsbehandling og SMART-verktøy for å forsikre deg om at selve SSD-en er frisk
- Hvis det var en intern system-SSD, slutt å boote fra den hvis mulig
- Hvis partisjonen var exFAT eller NTFS, er filsystemmetadataene noen ganger delvis intakte selv om partisjonskartet er borte
Dessuten, hvis dette skjedde helt nylig, unngå å la Windows hjelpe deg. Windows elsker å montere ting, indeksere ting og gjøre gjenoppretting mer irriterende enn den burde være.
Min vurdering:
- Koble SSD-en til en annen maskin som skrivebeskyttet hvis du kan
- Skann hele den fysiske disken, ikke bare den tomme plassen
- Gjenopprett de mest verdifulle filene først
- Verifiser dem
- Først da bør du rote med partisjonsrekonstruksjon
Disk Drill er et solid valg her fordi det er ganske bra på gjenoppretting av slettede partisjoner på SSD-er og vanligvis viser raske forhåndsvisninger, noe som forteller deg med en gang om du fortsatt har ekte data eller bare filspøkelser. Hvis forhåndsvisninger mislykkes over hele linjen, er det et dårlig tegn og betyr ofte at TRIM allerede har gjort jobben sin.
Én ting til folk glemmer: hvis den slettede partisjonen inneholdt virtuelle maskiner, PST-filer eller store videoprosjekter, gjenopprett dem først. Store sammenhengende filer har en tendens til å avsløre korrupsjon raskere.
For en lettfattelig guide om å gjenopprette en slettet partisjon på SSD eller HDD trinn for trinn, er den forklaringen verdt en rask gjennomgang.
Så ja, vellykket gjenoppretting skjer hele tiden, men på SSD-er tikker klokken ganske hardt. Hvis dataene er viktige på nivå med jobb/juss/familiebilder, ville jeg ikke fortsatt å eksperimentere for lenge.