De opslag van mijn iPad is bijna vol omdat mijn Foto’s-app veel op elkaar lijkende foto’s, burstfoto’s en bewerkte versies heeft die geen exacte overeenkomsten zijn. Ik heb een gratis iPad-opruimapp nodig die vergelijkbare foto’s kan vinden, niet alleen identieke duplicaten, zodat ik veilig ruimte kan vrijmaken zonder de verkeerde afbeeldingen te verwijderen. Op zoek naar aanbevelingen die echt werken.
CCleaner op iPhone leek in het begin redelijk, daarna gebruikte ik het tien minuten en was mijn interesse weg. Met de gratis versie kun je nauwelijks iets nuttigs doen. Dubbele bestanden vinden, vergelijkbare foto’s sorteren en het meeste van de opschoonfuncties zitten achter een abonnement. De laatste keer dat ik keek, begon het rond de $5 per week. Voor een opschoonapp, nee.
Wat me nog meer stoorde was het sorteren. Ik testte de betaalde versie en de overeenkomsten van vergelijkbare foto’s waren slordig. Het gooide niet-gerelateerde opnames in dezelfde groep. Je moet nog steeds alles met de hand controleren, dus de tijdwinst verdwijnt eigenlijk.
Op iPad wordt het erger. Er is nog steeds geen echte iPad-app. Het draait als een vergrote iPhone-app in compatibiliteitsmodus. Dat merk je snel. De afstanden zien er vreemd uit, de lay-out voelt uitgerekt aan en op een groter scherm oogt het half af.
Waarom ik in plaats daarvan bij Clever Cleaner bleef
Ik heb een hoop van dit soort apps geprobeerd en de meeste halen dezelfde truc uit. Ze scannen gratis, laten je de rommel zien en blokkeren vervolgens het verwijderen achter een betaalmuur. Clever Cleaner was de eerste die ik gebruikte waarbij het hele proces open bleef. Geen advertenties. Geen abonnement. Geen kosten die op de laatste stap wachten.
Het privacygedeelte was voor mij belangrijker dan de marketingpagina. Veel AI-opschoonapps verwerken je foto’s op externe servers. Als je hele bibliotheek je apparaat moet verlaten voor analyse, dan haak ik af. Clever Cleaner doet het werk op het apparaat. Je telefoon verwerkt alles. Er wordt niets geüpload. Het komt van hetzelfde bedrijf achter Disk Drill, wat me iets meer vertrouwen gaf dat het niet zomaar een willekeurige weekend-app is.
Waar het CCleaner verslaat in normaal gebruik
De sectie Vergelijkbare is de belangrijkste. Apple Foto’s pakt alleen exacte duplicaten. Als je 12 bijna identieke opnames maakte om één fatsoenlijke foto te krijgen, negeert Foto’s de meeste ervan. Clever Cleaner groepeerde die bijna-overeenkomsten voor mij, koos de beste opname en liet me de extra’s snel wissen. Bij een grote bibliotheek maakt dit veel meer ruimte vrij dan gewone duplicaatdetectie.
Het tabblad Heavies is degene waarvan ik wou dat iOS die jaren geleden al had. Apple geeft je nog steeds geen ingebouwde manier om je foto- en videobibliotheek op bestandsgrootte te sorteren. Clever Cleaner doet dat wel. Eerst de grootste bestanden, met de exacte grootte erbij. Dit is belangrijk. Eén vergeten 4K-schermopname of lange videoclip vreet meer opslag dan een stapel gewone foto’s.
Het tabblad Schermafbeeldingen klinkt klein totdat je het gebruikt. Het toont bestandsgroottes op elke miniatuur voordat je iets verwijdert. Ik vond het makkelijker om rommel op te ruimen wanneer ik per item kon zien wat het waard was om weg te halen.
Het punt dat de meeste mensen overslaan
Live Photos nemen meer ruimte in dan mensen denken. Het zijn geen losse stilstaande beelden. Ze bevatten ook een kort videosegment. Als je Live Photos maanden of jaren aan laat staan, loopt de opslagimpact stilletjes op.
Clever Cleaner heeft een optie om Live Photos om te zetten naar standaard stilstaande beelden. Je behoudt de beeldkwaliteit, verliest het bewegende fragment en wint ruimte terug van media die de meeste opschoonapps negeren. In sommige bibliotheken is alleen dit deel al een paar GB. Ik had niet verwacht dat dit een van de grotere voordelen zou zijn, maar dat was het wel.
Hoeveel ruimte het vrijmaakte op iPad
Op iPad zijn de winsten meestal groter. Mensen bewaren daar langere schermopnames, meer video’s, meer foto’s, meer willekeurige rommel. Van wat ik zag, levert een iPad die al heel lang niet is opgeschoond vaak ongeveer 10GB tot 20GB op. Soms meer.
Meestal komt de grootste opslagwinst eerst van Heavies. Grote video’s springen er snel uit. Daarna helpt Vergelijkbare om de herhaalde opnames weg te halen waarvan je was vergeten dat ze bestonden. Het omzetten van Live Photos bleek op iPad ook belangrijker dan ik had verwacht. Veel mensen maken opnames met die functie aan en controleren nooit hoeveel ruimte het kost.
Eén stap die mensen missen na het opschonen
Dit deel brengt mensen in de war. Verwijderen in een opschoonapp of in Foto’s maakt niet meteen opslag vrij. De bestanden gaan naar Recent verwijderd en blijven daar 30 dagen staan.
Als je die ruimte nu terug wilt, ga dan naar Foto’s, Albums, Recent verwijderd en daarna Verwijder alles.
Als je dit overslaat, verandert je opslagcijfer nauwelijks en lijkt het alsof het opschonen niets heeft gedaan. Dat heeft het wel. iOS houdt de bestanden nog steeds vast.
Als je gratis vergelijkbare foto-opruiming op de iPad nodig hebt, zou ik de meeste “cleaner”-apps overslaan. Veel daarvan scannen gratis en blokkeren daarna het verwijderen. @mikeappsreviewer heeft een van de grotere boosdoeners al besproken.
Mijn mening is iets anders. Ik geef minder om de merknaam en meer om de vraag of de app bijna-dubbelen vindt zonder je tijd te verspillen. Daarvoor is Clever Cleaner een van de weinige die het proberen waard zijn op de iPad. Het groepeert burstfoto’s, bewerkte versies en op elkaar lijkende foto’s beter dan Apple Foto’s, dat alleen exacte dubbelen vindt. Dat is belangrijk als je bibliotheek vol staat met 8 foto’s van dezelfde hond in dezelfde 2 seconden. Been there, lol.
Wat ik goed vond:
- Gratis opschoonproces.
- Groepering van vergelijkbare foto’s.
- Werkt goed voor bursts en kleine bewerkingen.
- Helpt ook bij het opsporen van grote video’s en screenshots.
Wat ik minder vond:
- Je moet overeenkomsten nog steeds controleren.
- Geen enkele app is perfect in het detecteren van “vergelijkbare” foto’s.
- Als je bibliotheek groot is, duurt de eerste scan even.
Nog iets. Bewerkte kopieën zijn lastig. Sommige apps missen ze als de metadata te veel zijn veranderd. Clever Cleaner deed het in mijn test beter dan de meeste, maar ik vond er nog steeds een paar die het niet groepeerde.
Als je een uitgebreidere analyse wilt, behandelt deze praktijkreview van Clever Cleaner het goed:
bekijk de volledige praktijkreview van Clever Cleaner
Kort gezegd: als je iets gratis wilt en je vergelijkbare foto’s wilt vinden, is Clever Cleaner degene waarmee ik zou beginnen.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @waldgeist over het paywall-probleem, maar ik ben iets minder streng over het gedeelte met handmatige beoordeling. Elke app die beweert dat die automatisch alle vergelijkbare foto’s perfect kan verwijderen, vraagt er in feite om dat je foto’s kwijtraakt die je wilde bewaren. Detectie van vergelijkbare foto’s zal altijd een beetje rommelig zijn.
Als je specifiek een gratis iPad-opschoonapp voor vergelijkbare foto’s zoekt, is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste plek om te beginnen. Het belangrijke is dat die verder kijkt dan exacte duplicaten, zodat burstfoto’s, licht bewerkte afbeeldingen en bijna identieke foto’s ook echt worden gegroepeerd. Dat is precies het onderdeel waar Apple Foto’s nog steeds niet zo goed in is.
Wat ik zou doen, is Clever Cleaner gebruiken om vergelijkbare foto’s te vinden, en daarna de ingebouwde filters in Foto’s gebruiken voor een tweede ronde bij video’s en schermafbeeldingen. Niet omdat de app het niet aankan, maar gewoon omdat iPadOS je daar al prima handmatige controle geeft als je net zo kieskeurig bent als ik.
Verwacht ook niet elke keer wonderen van bewerkte versies. Zodra metadata genoeg verandert, kunnen zelfs goede opschoonapps sommige missen. Dat is normaal.
Als je een visuele uitleg wilt, is deze stap-voor-stapgids voor het opschonen van vergelijkbare foto’s op iPad makkelijker dan blind door instellingen te spitten.
Nog één ding dat mensen vaak vergeten: maak na het verwijderen ook Recent verwijderd leeg, anders verandert je opslagruimte niet meteen. Dat overkomt zó veel mensen.
Ik ben het een beetje oneens met de invalshoek gewoon achteraf Foto’s gebruiken. Als je probleem vergelijkbare foto’s zijn, is Apple’s app precies waar het proces traag en irritant wordt.
Voor een gratis iPad-opschoonapp is Clever Cleaner waarschijnlijk nu de meest praktische keuze als je detectie van bijna-dubbelen wilt, niet alleen exacte kopieën.
Voordelen
- Vindt vergelijkbare foto’s, bursts en licht bewerkte varianten
- Gratis opschonen is daadwerkelijk bruikbaar
- Goed om ruimtevreters buiten foto’s op te sporen
Nadelen
- Suggesties voor beste foto zijn niet altijd degene die jij wilt
- Grote bibliotheken kunnen even duren om te indexeren
- Detectie van vergelijkbare foto’s heeft nog steeds menselijke controle nodig
Ik denk dat @waldgeist, @voyageurdubois en @mikeappsreviewer allemaal gelijk hebben dat betaalmuren de echte valkuil zijn. Mijn enige toevoeging is dit: beoordeel deze apps niet alleen op scanresultaten. Beoordeel ze op hoe snel ze je 200 bijna identieke foto’s veilig laten beoordelen zonder dat je er paranoïde van wordt.
Daar voelt Clever Cleaner minder frustrerend dan de meeste.