HFS-återställning efter att ha raderat fel mapp, något hopp?

Jag råkade av misstag radera fel mapp från en HFS-enhet och behöver hjälp att ta reda på det säkraste sättet att återställa de förlorade filerna. Jag har inte skrivit mycket till disken sedan dess, men jag är inte säker på vilka HFS-återställningsverktyg eller steg som är bäst för att undvika att göra situationen värre.

Först och främst: sluta skriva något till den disken. Om detta är en gammal extern HFS- eller HFS+-disk kan raderade filer fortfarande finnas kvar där, men varje ny skrivning kan skriva över det du försöker få tillbaka. Kopiera alltså inte något till den, försök inte reparera den ännu och formatera den inte igen.

Jag skulle kontrollera diskens grundläggande hälsa innan jag går vidare till återställningsprogram:

1. Öppna Skivverktyg och se om disken visas där.
  2. Prova en annan USB-port eller kabel om det är en extern disk.
  3. Om höljet låter dig se SMART-data, kontrollera det. Många dåliga sektorer eller hälsovarningar betyder att du bör behandla detta som en disk som håller på att gå sönder, inte som ett enkelt raderingsproblem.
  4. Om disken kopplar från, tar väldigt lång tid att läsa eller beter sig instabilt, skapa först en avbild av disken och återställ från den i stället för att skanna originaldisken om och om igen.

För HFS/HFS+-återställning brukar jag vanligtvis hänvisa folk till Disk Drill. Det hanterar HFS-volymer ganska bra, och det kan ofta skanna en disk även när Finder inte monterar den, så länge macOS fortfarande kan se enheten i Skivverktyg.

Det grundläggande flödet är enkelt nog:

1. Installera Disk Drill någon annanstans än på disken du återställer från.
  2. Välj HFS- eller HFS+-disken i appen.
  3. Använd Sök efter förlorade data. För de flesta externa diskar är Universal Scan alternativet jag skulle börja med.
  4. Låt skanningen slutföras i stället för att avbryta den i förtid.
  5. Förhandsgranska filerna som är viktiga innan du återställer dem.
  6. Spara de återställda filerna på en annan fungerande disk, inte tillbaka på originaldisken.

Att tömma papperskorgen betyder inte automatiskt att filerna är borta för alltid. Samma sak gäller en snabbformatering. Väldigt ofta tas filposterna bort men själva datan ligger kvar på disken tills något annat skriver över den. Därför är det så viktigt att låta disken vara.

Om du dessutom har en Time Machine-säkerhetskopia, kontrollera den innan du gör något annat. Att återställa från en säkerhetskopia är renare och säkrare än att försöka återskapa filer från disken.

Där jag skulle sluta med egna försök är när disken verkar vara fysiskt ohälsosam. Klickande, skrapande, surrande, ständiga frånkopplingar, att den får Macen att frysa, att den försvinner från Skivverktyg eller att skanningar misslyckas på grund av läsfel är alla dåliga tecken. I den situationen kan det bli värre att köra skanning efter skanning. Då börjar ett återställningslab vara mer rimligt.

Om disken fortfarande visas och inte beter sig som att hårdvaran håller på att dö, då är återställningsprogram värt att prova innan du gör något som ändrar disken. Oavsiktlig radering och filsystemsskador är vanligtvis mycket bättre fall än en disk som håller på att gå sönder.

Skapa en byte-för-byte-avbildning av disken innan du kör någon återställningsskanning, särskilt om filerna är viktigare än tiden det tar. Disk Drill eller liknande verktyg fungerar bra, men att först skanna originaldisken är risken folk glömmer bort, eftersom en svag HFS-disk kan bli sämre bara av att läsas intensivt i timmar.

Om detta var på en SSD eller en Fusion-enhet där TRIM är inblandat blir svaret mycket mindre hoppfullt, eftersom raderade block kan ha nollställts redan även om du knappt använde Macen efteråt. På en vanlig snurrande extern HFS/HFS+ håller jag med om att först skapa en avbild, men bli inte förvånad om vissa återställda filer förlorar mappstruktur eller namn eftersom radering av en mapp kan rensa katalogposterna innan det faktiska innehållet skrivs över. Disk Drill duger för en första genomgång om disken är frisk, men för en gratis/grov kontroll kan du prova PhotoRec/TestDisk mot avbilden, med haken att det ofta återställer efter filtyp och dumpar röriga filnamn. Oavsett vilket verktyg du använder, kör inte Första hjälpen ännu om återställning är viktigt. Det kan fixa filsystemet på ett sätt som gör återställning av raderade filer svårare.