Jeg kom ved et uheld til at slette den forkerte mappe fra et HFS-drev og har brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne de mistede filer på. Jeg har ikke skrevet meget til disken siden, men jeg er ikke sikker på, hvilke HFS-gendannelsesværktøjer eller trin der er bedst for at undgå at gøre situationen værre.
Det første: stop med at skrive noget som helst til det drev. Hvis dette er en gammel HFS- eller HFS+-ekstern disk, kan slettede filer stadig ligge der, men hver ny skrivning kan overskrive det, du prøver at få tilbage. Så kopiér ikke noget til den, prøv ikke at reparere den endnu, og formatér den ikke igen.
Jeg ville tjekke drevets grundlæggende tilstand, før jeg går i gang med gendannelsessoftware:
- Åbn Diskværktøj og se, om drevet vises der.
- Prøv en anden USB-port eller et andet kabel, hvis det er et eksternt drev.
- Hvis kabinettet lader dig se SMART-data, så tjek dem. En masse dårlige sektorer eller sundhedsadvarsler betyder, at du bør behandle dette som et svigtende drev, ikke et simpelt sletningsproblem.
- Hvis disken falder ud, tager meget lang tid om at læse eller opfører sig ustabilt, så lav først et image af drevet og gendan fra det i stedet for at scanne den originale disk igen og igen.
Til HFS/HFS+-gendannelse plejer jeg normalt at henvise folk til Disk Drill. Det håndterer HFS-diskenheder ret godt, og det kan ofte scanne et drev, selv når Finder ikke vil montere det, så længe macOS stadig kan se enheden i Diskværktøj.
Det grundlæggende forløb er enkelt nok:
- Installer Disk Drill et andet sted end på det drev, du gendanner fra.
- Vælg HFS- eller HFS+-drevet i appen.
- Brug Søg efter mistede data. For de fleste eksterne diske er Universel scanning den mulighed, jeg ville starte med.
- Lad scanningen blive færdig i stedet for at stoppe den for tidligt.
- Forhåndsvis de filer, der betyder noget, før du gendanner dem.
- Gem de gendannede filer på et andet sundt drev, ikke tilbage på det originale.
At tømme Papirkurv betyder ikke automatisk, at filerne er væk for altid. Det samme gælder en hurtig formatering. Meget ofte bliver filposterne fjernet, men de faktiske data bliver liggende på disken, indtil noget andet overskriver dem. Derfor er det så vigtigt at lade drevet være i fred.
Hvis du også har en Time Machine-sikkerhedskopi, så tjek den, før du gør noget som helst andet. Gendannelse fra en sikkerhedskopi er renere og mere sikker end at prøve at genskabe filer fra disken.
Der, hvor jeg ville stoppe gør det selv-forsøg, er, når drevet ser fysisk usundt ud. Kliklyde, slibelyde, summen, konstante afbrydelser, at Mac'en fryser, at drevet forsvinder fra Diskværktøj, eller at scanninger mislykkes på grund af læsefejl, er alle dårlige tegn. I den situation kan det gøre tingene værre at køre scanning efter scanning. Et gendannelseslaboratorium giver mere mening dér.
Hvis drevet stadig vises og ikke opfører sig, som om hardwaren er ved at dø, så er gendannelsessoftware værd at prøve, før du gør noget, der ændrer disken. Utilsigtet sletning og filsystemskader er som regel meget bedre tilfælde end et svigtende drev.
Lav et byte-for-byte-billede af drevet, før du kører nogen gendannelsesscanning, især hvis filerne betyder mere end den tid, det tager. Disk Drill eller lignende værktøjer er fine, men at scanne den oprindelige disk først er det sats, folk glemmer, da et svagt HFS-drev kan blive værre bare af at blive læst intensivt i timevis.
Hvis dette var på en SSD eller et Fusion-drev med TRIM involveret, bliver svaret meget mindre håbefuldt, fordi slettede blokke muligvis allerede er nulstillet, selv hvis du næsten ikke brugte Mac’en bagefter. På en almindelig roterende HFS/HFS+ ekstern disk er jeg enig i at lave et image først, men bliv ikke overrasket, hvis nogle gendannede filer mister mappestruktur eller navne, da sletning af en mappe kan rydde katalogposterne, før det faktiske indhold overskrives. Disk Drill er fin til en første gennemgang, hvis disken er sund, men til en gratis/grov kontrol kan du prøve PhotoRec/TestDisk mod imaget, med den ulempe at det ofte gendanner efter filtype og ender med rodede filnavne. Uanset hvilket værktøj du bruger, så kør ikke Førstehjælp endnu, hvis gendannelse er vigtig. Det kan reparere filsystemet på en måde, der gør gendannelse af slettede filer sværere.