Hjälp med återställning av CF-kort efter avbruten filöverföring

En filöverföring från mitt CF-kort avbröts, och nu beter sig kortet konstigt och vissa foton verkar saknas. Jag söker hjälp med återställning av CF-kort, säkra steg för att undvika att förvärra situationen, och det bästa sättet att återställa filerna om kortet skadades under överföringen.

Jag fotograferar evenemang för att leva, och ja, få saker känns värre än att ansluta ett CompactFlash-kort och se att det monteras tomt, eller inte monteras korrekt alls. Det har hänt mig efter långa bröllopsdagar, sportjobb, tråkiga företagsgrejer, hela röran. Den goda nyheten är att filerna ofta fortfarande finns kvar där. Det som är trasigt är indexet, inte alltid själva datan.

Om du vill ha den kortaste vägen med minst antal misstag, börja med återställningsprogram i stället för att pilla med kortet i en timme. Jag har fått bäst resultat med Disk Drill. Det hanterade stora RAW-samlingar bättre för mig, CR2, NEF, ARW, plus stora videoklipp uppdelade över fragmenterade block. Jag testade även PhotoRec och Recuva. PhotoRec hämtade filer, visst, men dumpade dem i en enorm hög med omdöpt skräp, vilket är jobbigt när du snabbt behöver sortera kundjobb. Recuva fungerade ibland och ibland inte när jag matade in professionella kameraformat. Disk Drill kändes mindre rörigt, och förhandsgranskningen räddade mig från att återställa skräpfiler jag inte behövde.

Vad jag skulle göra först

1. Installera återställningsappen på datorns huvudenhet. Lägg den på din interna enhet, inte på CF-kortet, och inte någonstans som påverkar det skadade mediet.
  2. Skapa en fullständig avbild av kortet. Om kortet ger läsfel eller kopplar från, skapa först en byte-för-byte-säkerhetskopia. Skanna avbildsfilen efteråt. Det minskar belastningen på ett kort som kanske håller på att gå sönder.
  3. Skanna kortet eller avbilden. Rikta programvaran mot källan, välj återställningsalternativet och låt den köra. Avbryt den inte om inte kortet fortsätter att kopplas från.
  4. Kontrollera förhandsvisningar innan du återställer. Jag gör alltid detta. Om dina foton öppnas i förhandsvisning och klippen visar korrekt längd eller miniatyrbilder, ser det ganska lovande ut.
  5. Återställ till en annan enhet. Spara allt på din dator, en extern SSD eller vad som helst utom CF-kortet. Att skriva tillbaka till samma kort är så folk begraver sina egna filer.

Medan skanningen körs, eller innan du ens sätter i kortet igen, finns det några regler som är värda att följa. De flesta misslyckade återställningar sker för att någon fortsätter att testa saker, formaterar av misstag eller skriver nya filer till kortet.

Regler jag följer när ett CF-kort går sönder

1. Sluta använda kortet. Inga fler foton. Inga testbilder. Kopiera inte slumpmässiga filer till det. Ny data hamnar på gamla sektorer och raderar det du försöker rädda.
  2. Ignorera formateringsvarningen. Om Windows eller macOS säger att kortet behöver formateras, tryck nej. Låt inte systemet hjälpa till. Det gör upprensningen svårare senare.
  3. Använd en kortläsare, inte kamerakabeln. Jag har haft bättre resultat med direkt åtkomst via kortläsare varje gång. Kamerans USB-väg döljer ibland lågnivååtkomsten du behöver för korrekt skanning.
  4. Kontrollera om systemet ser kortet. I Windows öppnar du Diskhantering. På Mac använder du Skivverktyg. Om kortet visas med rätt kapacitet, även om filsystemet ser trasigt ut, finns det fortfarande en chans för programvaruåterställning. Om det inte visas alls, eller om kortet har fått fysisk skada, handlar det om återställning på labbnivå, möjligen via CleverFiles.
  5. Få inte panik om videor kommer tillbaka trasiga. Fotofiler går ofta att återställa rent innan video gör det. Stora videoklipp fragmenteras mer. Jag har fixat vissa genom att ställa in VLC Media Player på att alltid reparera skadade filer, och andra med Untrunc i Windows när headern var skadad.
  6. Försök laga kortet först efter att dina filer är säkra. När återställningen är klar och du har kontrollerat filerna kan du börja med reparationer. CHKDSK i Windows eller Första hjälpen på Mac kan kanske rensa upp filsystemsfel. För återanvändning brukar jag formatera kortet i kameran och hålla koll på det. Om ett kort har svikit mig en gång litar jag inte på det för betalda jobb igen. För riskabelt.

Några små saker som folk hoppar över

Om skanningen hittar tusentals filer, filtrera först efter typ. Börja med RAW och video, och hämta sedan JPEG-filerna efteråt. Om jobbet var viktigt, kopiera det återställda materialet till två platser innan du rör kortet igen. Jag lärde mig den här läxan den hårda vägen. En återställd mapp på en stationär dator räcker inte när du är trött och jobbar i högt tempo.

Så ja, ta ett djupt andetag, skriv inte något till kortet, skapa en avbild av det om kortet verkar instabilt, och återställ till en annan enhet. För det mesta, om kortet fortfarande visas med rätt storlek, har du fortfarande en väg ut ur knipan.

Sluta använda CF-kortet nu. Inga nya bilder. Inga nya kopieringsförsök. Inga reparationsverktyg än.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, skapa först en avbild av kortet om det fortsätter att kopplas bort. Jag håller dock inte med om en del, jag skulle inte gå direkt till CHKDSK eller First Aid senare om inte de återställda filerna har kontrollerats och säkerhetskopierats två gånger. De verktygen fixar ibland mappstrukturen och kan lämna dig med mindre att återställa.

Min ordning skulle vara:

1. Testa en annan kortläsare och en annan USB-port.
  2. Kontrollera om kortet visar korrekt storlek i Diskhantering eller Skivverktyg.
  3. Om det visar storlek, skapa en avbild.
  4. Skanna avbilden, inte kortet, om möjligt.
  5. Återställ filer till en annan enhet.

För återställning av CF-foton är Disk Drill ett bra val eftersom det sorterar hittade filer bättre än många gratisverktyg, och förhandsvisningar hjälper med RAW-uppsättningar. Om kortet monteras men ser tomt ut betyder det ofta filsystemskada, inte raderad data.

Om filer förlorades efter formatering eller en avbruten överföring, här är den enkla versionen som folk söker efter, återställ filer från ett formaterat CF-kort på ett säkert sätt och återställ saknade foton efter filsystemskada.

En sak till. Om kortet blir varmt, kopplas från eller klickar i kortläsaren, stanna. Det tyder på hårdvarufel.

Det här klippet täcker också steg för säker hantering på ett snabbt sätt, se den här snabba genomgången av återställning av CF-kort.

Efter återställningen, pensionera kortet. Jag skulle inte lita på det igen för betalda uppdrag.

Jag skulle vara lite mer konservativ än @mikeappsreviewer och @himmelsjager på en punkt: om överföringen avbröts, anta inte direkt att själva kortet håller på att dö. Ibland är det bara en korrupt katalogpost från att kopieringsprocessen kraschade. Folk pensionerar lagringsmedia för snabbt.

Det jag skulle göra är detta:

• lås kortet om din adapter/läsare stöder det
  • prova en annan läsare innan något annat
  • kontrollera SMART-liknande beteende är omöjligt på CF, så dina ledtrådar är konstiga monteringstider, långsammare läsning och I/O-fel
  • om det går att läsa alls, klona det först
  • om kloningen misslyckas halvvägs, använd ett verktyg som försiktigt kan försöka igen på dåliga sektorer, inte Windows kopiera/klistra in

Efter det, skanna klonen med Disk Drill. Det är förmodligen den enklaste vägen för återställning av foton från CF-kort eftersom det hanterar saknade filtabeller bättre än många enklare verktyg, och förhandsvisningarna hjälper dig att sortera ut vilka RAW/JPEG-filer som faktiskt är intakta innan du slösar tid på att återställa allt.

En sak jag inte skulle göra är att köra filsystemsreparation bara för att kortet verkar tomt. Tomt betyder inte att det är tomt. Det betyder ofta att allokeringsposterna har blivit trasiga.

Dessutom, om din kamera fortfarande visar miniatyrbilder men datorn inte gör det, kopiera via en annan läsare, inte genom kameran. Kameror kan vara märkligt selektiva.

Om du vill ha mer diskussion om återställning av compact flash-kort är den här tråden relevant:
Tips för dataåterställning från CompactFlash-kort för saknade foton och korrupta överföringar

Om kortet försvinner, blir väldigt varmt eller visar fel kapacitet, sluta pilla med det. Det är då gör det själv förvandlas till väl, borde ha slutat tidigare.