Hjelp med gjenoppretting av CF-kort etter avbrutt filoverføring

En filoverføring fra CF-kortet mitt ble avbrutt, og nå oppfører kortet seg merkelig, og noen bilder ser ut til å mangle. Jeg ser etter hjelp med gjenoppretting av CF-kort, sikre trinn for å unngå å gjøre ting verre, og den beste måten å gjenopprette filene på hvis kortet ble korrupt under overføringen.

Jeg fotograferer arrangementer for å leve, og ja, få ting føles verre enn å koble til et CompactFlash-kort og se at det monteres tomt, eller ikke monteres riktig i det hele tatt. Jeg har opplevd dette etter lange bryllupsdager, sportsoppdrag, kjedelige bedriftsgreier, hele rotet. Den gode nyheten er at filene ofte fortsatt ligger der. Det som er ødelagt er indeksen, ikke alltid selve dataene.

Hvis du vil ha den korteste veien med færrest feil, start med gjenopprettingsprogramvare i stedet for å pirke på kortet i en time. Jeg har hatt best resultater med Disk Drill. Det håndterte store RAW-sett bedre for meg, CR2, NEF, ARW, pluss store videoklipp delt opp over fragmenterte blokker. Jeg prøvde også PhotoRec og Recuva. PhotoRec hentet ut filer, klart det, men dumpet dem i en gigantisk haug med omdøpt søppel, noe som er tøft når du må sortere klientarbeid raskt. Recuva var ustabilt når jeg matet det med profesjonelle kameraformater. Disk Drill føltes mindre rotete, og forhåndsvisningen reddet meg fra å gjenopprette søppelfiler jeg ikke trengte.

Hva jeg ville gjort først

1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinens hoveddisk. Legg den på den interne disken, ikke på CF-kortet, og ikke noe sted som berører det skadede mediet.
  2. Lag et fullstendig bilde av kortet. Hvis kortet gir lesefeil eller kobler fra, lag først en byte-for-byte-sikkerhetskopi. Skann bildefilen etterpå. Dette reduserer belastningen på et kort som kanskje er i ferd med å dø.
  3. Skann kortet eller bildet. Pek programvaren mot kilden, velg gjenopprettingsalternativet, og la den kjøre. Ikke avbryt den med mindre kortet stadig kobler seg fra.
  4. Sjekk forhåndsvisninger før du gjenoppretter. Jeg gjør alltid dette. Hvis bildene dine åpnes i forhåndsvisning og klippene viser riktig lengde eller miniatyrbilder, er du i ganske god form.
  5. Gjenopprett til en annen disk. Lagre alt på datamaskinen din, en ekstern SSD, hva som helst bortsett fra CF-kortet. Å skrive tilbake til det samme kortet er slik folk begraver sine egne filer.

Mens skanningen kjører, eller før du i det hele tatt setter inn kortet igjen, er det noen regler det er verdt å følge. De fleste mislykkede gjenopprettinger skjer fordi noen fortsetter å teste ting, formaterer ved en feil, eller skriver nye filer til kortet.

Regler jeg følger når et CF-kort går dårlig

1. Slutt å bruke kortet. Ingen flere bilder. Ingen testbilder. Ikke kopier tilfeldige filer over på det heller. Nye data havner på gamle sektorer og sletter det du prøver å redde.
  2. Ignorer formateringsadvarselen. Hvis Windows eller macOS sier at kortet må formateres, trykk nei. Ikke la systemet hjelpe. Det gjør oppryddingen vanskeligere senere.
  3. Bruk en kortleser, ikke kamerakabelen. Jeg har hatt bedre hell med direkte tilgang via kortleser hver eneste gang. USB-ruten via kameraet skjuler noen ganger lavnivåtilgangen du trenger for ordentlig skanning.
  4. Sjekk om systemet ser kortet. På Windows åpner du Diskbehandling. På Mac bruker du Diskverktøy. Hvis kortet vises med riktig kapasitet, selv om filsystemet ser ødelagt ut, har programvaregjenoppretting fortsatt en sjanse. Hvis det ikke vises i det hele tatt, eller kortet har fått fysisk skade, er du i laboratoriegjenopprettingsland, muligens via CleverFiles.
  5. Ikke få panikk hvis videoer kommer tilbake ødelagte. Bildefiler blir ofte gjenopprettet rent før video gjør det. Store videoklipp blir mer fragmentert. Jeg har fikset noen ved å sette VLC Media Player til alltid å reparere skadede filer, og andre med Untrunc på Windows når headeren var ødelagt.
  6. Reparer kortet først etter at filene dine er trygge. Når gjenopprettingen er ferdig og du har sjekket filene, kan du begynne med reparasjoner. CHKDSK på Windows eller Førstehjelp på Mac kan rydde opp i filsystemfeil. For videre bruk formaterer jeg vanligvis kortet i kameraet og følger med på det. Hvis et kort har sviktet meg én gang, stoler jeg ikke på det til betalt arbeid igjen. For risikabelt.

Noen småting folk hopper over

Hvis skanningen finner tusenvis av filer, filtrer etter type først. Start med RAW og video, og hent JPEG-er etterpå. Hvis jobben din betydde noe, kopier det gjenopprettede settet til to steder før du rører kortet igjen. Jeg lærte dette på den harde måten. Én gjenopprettet mappe på en stasjonær PC er ikke nok når du er sliten og jobber fort.

Så ja, trekk pusten, ikke skriv noe til kortet, lag et bilde av det hvis kortet virker ustabilt, og gjenopprett til en annen disk. Mesteparten av tiden, hvis kortet fortsatt vises med riktig størrelse, har du fortsatt en vei ut av knipa.

Slutt å bruke CF-kortet nå. Ingen nye bilder. Ingen nye kopieringsforsøk. Ingen reparasjonsverktøy ennå.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, lag først et bilde av kortet hvis det fortsetter å koble ut. Jeg er derimot uenig på ett punkt, jeg ville ikke hoppet til CHKDSK eller First Aid senere med mindre de gjenopprettede filene er kontrollert og sikkerhetskopiert to ganger. Slike verktøy fikser noen ganger mappestrukturen og etterlater deg med mindre å gjenopprette.

Min rekkefølge ville være:

1. Test en annen kortleser og en annen USB-port.
  2. Sjekk om kortet viser riktig størrelse i Disk Management eller Disk Utility.
  3. Hvis det viser størrelse, lag et bilde.
  4. Skann bildet, ikke kortet, hvis mulig.
  5. Gjenopprett filer til en annen disk.

For gjenoppretting av bilder fra CF-kort er Disk Drill et solid valg fordi det sorterer funne filer bedre enn mange gratisverktøy, og forhåndsvisning hjelper med RAW-sett. Hvis kortet monteres men ser tomt ut, betyr det ofte filsystemskade, ikke slettede data.

Hvis filer gikk tapt etter formatering eller en mislykket overføring, er dette den enkle versjonen folk søker etter, gjenopprett filer fra et formatert CF-kort trygt og gjenopprett manglende bilder etter filsystemkorrupsjon.

En ting til. Hvis kortet blir varmt, kobler fra eller klikker i leseren, stopp. Det peker mot maskinvarefeil.

Dette klippet dekker også trinn for sikker håndtering på en rask måte, se denne raske gjennomgangen av gjenoppretting fra CF-kort.

Etter gjenoppretting, pensjoner kortet. Jeg ville ikke stolt på det igjen til betalt arbeid.

Jeg ville vært litt mer konservativ enn @mikeappsreviewer og @himmelsjager på ett punkt: hvis overføringen ble avbrutt, ikke anta at selve kortet er i ferd med å dø med en gang. Noen ganger er det bare en korrupt katalogoppføring fordi kopieringsprosessen krasjet. Folk pensjonerer lagringsmedier for fort.

Det jeg ville gjort er dette:

• lås kortet hvis adapteren eller kortleseren din støtter det
  • prøv en annen kortleser før noe annet
  • SMART-lignende oppførsel kan ikke sjekkes på CF, så sporene dine er rare monteringstider, treg lesing og I/O-feil
  • hvis det kan leses i det hele tatt, klon det først
  • hvis kloningen mislykkes underveis, bruk et verktøy som kan prøve dårlige sektorer forsiktig på nytt, ikke kopier og lim inn i Windows

Etter det, skann klonen med Disk Drill. Det er sannsynligvis den enkleste løsningen for bildegjenoppretting fra CF-kort fordi det håndterer manglende filtabeler bedre enn mange enkle verktøy, og forhåndsvisningene hjelper med å sortere hvilke RAW/JPEG-filer som faktisk er intakte før du kaster bort tid på å gjenopprette alt.

En ting jeg ikke ville gjort, er å kjøre filsystemreparasjon bare fordi kortet ser tomt ut. Tomt betyr ikke tomt. Det betyr ofte at allokeringspostene har blitt ødelagt.

Dessuten, hvis kameraet ditt fortsatt viser miniatyrbilder men datamaskinen ikke gjør det, kopier via en annen kortleser, ikke gjennom kameraet. Kameraer kan være merkelig selektive.

Hvis du vil ha mer diskusjon om gjenoppretting av compact flash-kort, er denne tråden relevant:
Tips for datagjenoppretting fra CompactFlash-kort ved manglende bilder og korrupte overføringer

Hvis kortet forsvinner, blir veldig varmt eller kapasiteten vises feil, slutt å tukle med det. Det er da gjør det selv blir til «jaja, burde ha stoppet tidligere.»