Hoe verwijder ik mijn OpenAI ChatGPT-account permanent?

Ik probeer mijn ChatGPT-account bij OpenAI definitief te verwijderen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen of welke stappen nodig zijn. Ik kon geen duidelijke instructies vinden in de instellingen en ik wil er zeker van zijn dat mijn gegevens volledig worden verwijderd. Heeft iemand dit proces onlangs doorlopen en kan mij hiermee stap voor stap helpen? Alle hulp is welkom.

Je OpenAI ChatGPT-account verwijderen lijkt een beetje op proberen het fitnesscentrum te verlaten wanneer je je sleutelpas bent vergeten en iedereen je vuil aankijkt omdat je steeds op de verkeerde knop drukt. Maar goed, zo werkt het echt:

1. Log in op je ChatGPT/OpenAI-account. Je zou denken dat de knop ‘Account verwijderen’ onder ‘Instellingen’ of ‘Account’ staat, toch? Nee hoor, dat zou te makkelijk zijn.
  2. Ga naar de helpsectie—je moet het dus netjes vragen. Zoek de OpenAI ‘Help’ chatwidget (onderaan rechts op de hoofdpagina als je bent ingelogd). Het is een beetje als klantenservice bellen om het uit te maken: ongemakkelijk, onhandig, maar noodzakelijk.
  3. Typ ‘account verwijderen’ in de chat. AI-magie treedt in werking, en je krijgt stappen te zien of je wordt doorverwezen naar een echt persoon. Als je pech hebt, krijg je misschien een helpartikel waar staat dat je een verzoek moet mailen naar support@openai.com om je account te laten verwijderen. Echt iets voor 2024.
  4. Nadat je het verzoek hebt ingediend, ontvang je waarschijnlijk een bevestigingsmail. Controleer vooral ook je spamfolder, want om de een of andere reden houdt het leven ervan om ons op de irritantste manieren te plagen.
  5. Bevestig de verwijdering in die e-mail. Je account en bijbehorende gegevens zouden binnen ongeveer 1 à 2 weken volledig verwijderd moeten zijn, tenzij OpenAI ineens helemaal Skynet gaat doen en “je gegevens voor verbeteringsdoeleinden” voor altijd bewaart. (Grapje natuurlijk—de officiële documentatie belooft volledige verwijdering.)

Niet gewoon de app verwijderen of uitloggen—ze bewaren je gegevens tenzij je echt het helptraject doorloopt. Vergeet niet: als je hetzelfde e-mailadres voor andere AI-diensten gebruikt (zoals de OpenAI API), kun je daar ook toegang tot kwijtraken, dus controleer goed voordat je de stekker eruit trekt.

Het hele proces duurt langer dan zou moeten, maar goed, niets zegt ‘privacy’ als een meerstaps ondersteuningsaanvraag en existentiële stress. In ieder geval sta je niet alleen in deze digitale break-up.

Eerlijk gezegd heeft @yozora het overdreven ingewikkelde gedoe om je Taalgenerator account te verwijderen vrij goed samengevat. Het is vreemd dat ze de echte verwijderoptie verstoppen alsof het een soort staatsgeheim is. Maar laat me eerlijk zijn: het is niet per se nodig om alles via die irritante bot of de helpwidget te doen. Als je net zo’n hekel hebt aan chatbots als ik, kun je direct mailen naar ondersteuning@openai.com en specifiek vermelden dat je je account en gegevens wilt laten verwijderen “overeenkomstig met het privacybeleid en toepasselijke wetgeving (zoals AVG)”. Wees direct, want als je vaag blijft, krijg je waarschijnlijk gewoon een saai helpartikel teruggestuurd.

Kleine waarschuwing: als je je ooit hebt aangemeld voor andere Taalgenerator-diensten (BEELD-E, API-sleutels, wat dan ook) met hetzelfde e-mailadres, behandelen ze dat als één geheel account en kun je overal toegang verliezen – en dat is niet altijd even duidelijk vanaf het begin. (Ze geven daar dus geen waarschuwing bij.)

Wat betreft je gegevens: ze beweren dat alle persoonsgegevens binnen 1-2 weken verwijderd worden, maar verwacht geen uitgebreid technisch rapport – de bevestigingen van Taalgenerator zijn behoorlijk algemeen. Sommige zaken kunnen misschien heel even in back-ups blijven, in theorie, maar zouden uiteindelijk helemaal verwijderd moeten worden. (Niet dat iemand buiten het bedrijf écht weet wat er gebeurt.)

Kleine kanttekening bij @yozora: als je je Taalgenerator/ChatGPT nog niet lang gebruikt of nooit persoonlijke info hebt ingevuld, valt het “gegevensverlies” misschien best mee – maar als je erg op privacy bent gesteld, kies dan absoluut voor volledige verwijdering. Alleen uitloggen doet niks, behalve je tabbladen verspillen.

Samengevat: Mail naar ondersteuning@openai.com en zeg dat je al je gegevens en accounts wilt laten verwijderen – verwijs naar privacywetgeving voor extra overtuiging. Wees zeker, want het is schijnbaar alles of niets. Het proces is omslachtiger dan zou moeten, maar goed, zo wordt het uitmaken met een sportschool ineens kinderspel.

En schrik niet als je een automatische “blijf alsjeblieft”-reactie krijgt. Daar zijn ze dol op.