Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone door alle foto’s te verwijderen behalve de foto’s die als Favorieten zijn gemarkeerd. Ik ben bang dat ik per ongeluk belangrijke foto’s verwijder of ze uit iCloud verlies, dus ik heb een veilige stapsgewijze manier nodig om dit te doen.
Ja, dit is veel irritanter dan het zou moeten zijn. Ik liep tegen precies hetzelfde aan toen mijn bibliotheek enorm groot werd, rond de 20.000 items, en mijn iPhone daardoor eigenlijk onbruikbaar werd. Foto's liepen vast, dingen verwijderen werkte nauwelijks, en Apple heeft nog steeds op de een of andere manier geen eenvoudige optie om alles behalve favorieten te verwijderen.
Het belangrijkste met iCloud is dit: je favorieten zijn alleen veilig als je ze niet verwijdert. iCloud-foto's spiegelt wat er op de telefoon gebeurt. Het is geen aparte back-upmap. Dus als je per ongeluk je favorieten op het apparaat verwijdert, kunnen ze ook uit iCloud verdwijnen. Controleer voordat je iets groots doet nog eens goed of het hartpictogram gevuld is bij de foto's waar je om geeft.
Als je binnen de ingebouwde Foto's-app wilt blijven, is de veiligste oplossing die ik heb gevonden het gebruik van het Verborgen-album om je favorieten tijdelijk uit de weg te halen:
- Open het album Favorieten.
- Tik op Selecteer en vervolgens op Selecteer alles.
- Gebruik het menu met de drie puntjes of de deelknop, afhankelijk van je iOS-versie, en kies Verberg.
- Ga nu terug naar Bibliotheek of Recent. Je favorieten zouden daar nu niet meer zichtbaar moeten zijn.
- Tik op Selecteer, begin bij de laatste foto en sleep omhoog om te selecteren. Je kunt dicht bij de bovenkant van het scherm tikken terwijl je vasthoudt om het sneller te laten gaan.
- Verwijder alles wat zichtbaar is.
- Ga daarna naar Verborgen onder Hulpprogramma's, selecteer al je favorieten en kies Maak zichtbaar.
Het is omslachtig, maar het houdt de favorieten wel uit de hoofdweergave terwijl je de rest verwijdert.
Een andere optie is de duplicaattruc. Ga naar Favorieten, selecteer alles en tik op Dupliceer. Die duplicaten zouden aan het einde van je filmrol moeten belanden. Daarna kun je alles ervoor verwijderen. Ik zou hierbij nog steeds voorzichtig zijn, vooral als de telefoon al bijna vol is, want het dupliceren van een groot favorietenalbum kan het opslagprobleem tijdelijk verergeren.
Het deel dat echt problemen veroorzaakt, is wanneer de telefoon bijna geen vrije ruimte meer heeft. Als je op zoiets zit als 127,9 GB gebruikt van de 128 GB, kan iOS de opschoning nauwelijks aan. De Foto's-app kan vastlopen, crashen tijdens het in batches verwijderen of een opslagcijfer tonen dat niet verandert. Het heeft een beetje vrije ruimte nodig alleen al om het verwijderen te verwerken.
Daar schiet de standaard Foto's-app tekort. Die toont geen bestandsgroottes, dus je kunt eindeloos kleine foto's verwijderen terwijl één oude 4K-video meer ruimte inneemt dan honderden afbeeldingen.
Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken, en dat maakte het proces een stuk minder pijnlijk. Ik ben meestal wantrouwig tegenover opschoonapps omdat veel ervan vol advertenties zitten of abonnementen opdringen, maar deze was gratis toen ik hem gebruikte, zonder betaalmuur of irritante advertenties.
Het nuttige deel was de sectie Heavies. Die sorteert je bibliotheek op bestandsgrootte, zodat je eerst de enorme bestanden kunt verwijderen. In mijn geval betekende dat oude schermopnamen en video-exporten die ik helemaal was vergeten. De sectie Similars was ook handig, omdat die opnamen groepeert die bijna hetzelfde zijn, zoals wanneer je vijf versies van één foto hebt gemaakt en er maar één nodig hebt. Er is ook een sectie Screenshots die bestandsgroottes direct op de miniaturen toont, wat veel beter is dan gokken. Het verwerkt ook alles op het apparaat, dus je foto's worden niet ergens naartoe gestuurd.
Voor mij zorgde het verwijderen van de grootste bestanden er eerst voor dat de telefoon vrij snel weer bruikbaar werd. Zodra er wat vrije ruimte was, stopte de Foto's-app met zo erg vastlopen.
Vergeet de laatste stap niet: verwijderde foto's blijven nog steeds 30 dagen in Recent verwijderd staan. Ga naar Albums, scroll omlaag naar Recent verwijderd en tik op Verwijder alles als je de opslag echt meteen terug wilt. Als Instellingen daarna nog steeds het oude getal toont, start de telefoon dan opnieuw op. Soms heeft iOS gewoon een herstart nodig voordat de opslag correct wordt bijgewerkt.
Schakel iCloud-foto’s hierbij niet halverwege uit, tenzij je al begrijpt wat download originelen versus optimaliseer opslag doet. Dat kan het opruimen verwarrender maken, vooral als sommige onderdelen alleen in iCloud zijn opgeslagen en niet volledig op de telefoon staan. Ik zou eerst de saaie veiligheidsstap doen: maak een tijdelijk album genaamd Keep, voeg daar alle favorieten aan toe en controleer dan of het aantal overeenkomt met je Favorieten-album voordat je iets verwijdert. De Hidden-truc werkt, maar een normaal album geeft je een eenvoudig aantal om te vergelijken. Na het verwijderen van de niet-favorieten ga je naar Recent verwijderd en controleer je dat voordat je op Verwijder alles tikt. Als je iets als Clever Cleaner gebruikt voor grote video’s, prima, maar ik zou Favorieten nog steeds als de enige bron van waarheid behandelen en geen enkele opschoon-app laten beslissen wat belangrijk is.
Een normaal album is alleen een verwijzing, geen veilige kopie, dus vertrouw niet op een album Bewaren om iets te beschermen terwijl je uit Recent verwijdert. Gebruik het om te tellen als je wilt, maar de echte bescherming is Verbergen of een externe back-up. Veiligste volgorde: zorg ervoor dat iCloud-foto’s klaar is met synchroniseren, maak een back-up of exporteer alles wat onvervangbaar is, open Favorieten en selecteer alles, verberg ze, ga naar Recent en verwijder wat overblijft, controleer daarna Recent verwijderd voordat je het leegt. Maak daarna de Favorieten weer zichtbaar. Ik ben het eens met de waarschuwing hierboven over iCloud: verwijderen op de telefoon verwijdert het ook uit iCloud, dus beschouw Recent verwijderd als je laatste kans om een fout te herstellen, niet als een back-upplan.
Maak eerst een aparte back-up van de Favorieten, al is het maar door ze te exporteren naar een computer of Bestanden, want Verborgen is slechts een tijdelijke sorteerttruc, geen bescherming.
Daarna is de verberg-verwijder-ontgrendel-methode prima, maar maak Recent verwijderd niet leeg totdat je opnieuw in het album Favorieten hebt gezocht en hebt bevestigd dat het aantal er goed uitziet. Ik zou geen enkele opschoonapp gebruiken op de Favorieten zelf.