Mijn iPhone-opslag is bijna vol, en ik denk dat grote videobestanden de belangrijkste reden zijn. Ik heb onlangs een heleboel clips opgenomen, maar nu kan ik niet zien welke video’s de meeste ruimte innemen. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de grootste video’s op mijn iPhone, zodat ik ze kan verwijderen of verplaatsen en snel opslagruimte kan vrijmaken.
Ik liep steeds tegen dezelfde domme muur aan op de iPhone. Mijn opslag zat verstopt met video's, en Foto's biedt je nog steeds geen nette manier om ze op bestandsgrootte te sorteren. Zelfs op iOS 26 is er geen eenvoudige groottefilter. Je rommelt óf één clip tegelijk aan, óf je gebruikt een omweg.
Als je doel is om snel de grootste ruimtevreters te vinden, zijn dit de twee methoden die de moeite waard zijn.
Methode 1: Gebruik Clever Cleaner
Ik probeerde eerst de handmatige route. Daar was ik snel klaar mee. Als je de kortste weg wilt, zou ik kiezen voor een iPhone-opruimapp, en Clever Cleaner is degene waarbij ik de minste moeite had. Het is gratis, er dook geen rare betaalmuur op, en het heeft een sectie die speciaal is bedoeld voor grote bestanden.
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store en open het.
- Geef het toegang tot je Foto's-bibliotheek zodat het je video's kan scannen.
- Open onderaan de sectie Heavies.
- Tik bovenaan op het sorteermenu en zet het op Op grootte.
- Je krijgt eerst een lijst met je grootste video's te zien, daarna de kleinere.
- Open een item om het te bekijken, of selecteer alles als je een volledige opruiming doet.
- De app laat zien hoeveel opslagruimte je gaat terugkrijgen, wat mij hielp om niet blind willekeurige dingen te verwijderen.
- Tik op Verplaats naar prullenmand.
- Tik daarna in de app op Prullenmand legen om het verwijderen te voltooien.
Dit was de enige manier die ik vond waarbij het snel voelde in plaats van irritant.
Methode 2: Video’s opslaan in Bestanden en daar sorteren
Apple heeft sorteren op bestandsgrootte wel op één plek, vreemd genoeg niet in Foto’s. Het zit in de app Bestanden. Het nadeel is dat je video’s daar eerst naartoe moet verplaatsen of kopiëren.
- Open Foto’s.
- Kies de video’s waarvan je denkt dat ze ruimte innemen.
- Tik op Deel en daarna op Bewaar in Bestanden.
- Kies een map, zoals Op mijn iPhone.
- Open de app Bestanden en ga naar de map die je hebt gekozen.
- Tik op het menu met de drie puntjes rechtsboven.
- Kies de sorteeroptie voor Grootte.
- Nu worden de video’s weergegeven op volgorde van bestandsgrootte, grootste eerst.
Het werkt. Het is ook een beetje omslachtig. Nog iets: als je een gekopieerd bestand in Bestanden verwijdert, staat het origineel in Foto’s er mogelijk nog steeds. Dat heb ik een keer verkeerd gedaan, ik dacht dat ik ruimte had vrijgemaakt, dus niet. Ik moest ook het origineel verwijderen.
Waarom Foto's dit nog steeds niet doet
Ik heb meer dan eens gezocht naar een ingebouwde sorteermogelijkheid op grootte in Foto's. Die is er niet. Dus als je binnen de app van Apple blijft, blijven er twee slechte opties over.
- Controleer de videolengte en gok. Langere clips nemen vaak meer ruimte in, al verstoren resolutie en framesnelheid dit, dus de schatting is grof.
- Open elke video, tik of veeg omhoog voor het infopaneel en lees de bestandsgrootte één voor één.
Als je 20 video's hebt, prima. Als je er 400 hebt, geen kans. Het wordt al snel nutteloos werk.
Wis ook Recent verwijderd
Dit deel is belangrijk. Wanneer je video's op de iPhone verwijdert, verdwijnen ze niet meteen. Ze gaan naar Recent verwijderd in Foto's.
Als je nu opslagruimte terug nodig hebt, open dan Recent verwijderd en verwijder ze daar ook. Als timing je niet uitmaakt, wist de iPhone ze vanzelf na 30 dagen.
Dus ja, als je de simpelste aanpak wilt, is Clever Cleaner de optie met de minste moeite. Als je geen extra app op je telefoon wilt, werkt de Bestanden-truc nog steeds prima. Hoe dan ook, zodra ik de enorme video's had verwijderd, nam de druk op de opslag meteen af.
Ik zou de exporttruc via Bestanden overslaan, tenzij je dubbele bestanden en extra opruimwerk wilt. @mikeappsreviewer heeft het behandeld, maar voor mij is het meer gedoe dan hulp.
De snelste ingebouwde controle is dit:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s
Dit toont niet elke video op exacte grootte, wat dom is, maar het laat wel zien of Foto’s het hoofdprobleem is. Open daarna Foto’s, tik op Albums, scroll naar Mediatypen, tik op Video’s. Sorteer op Wijzigingsdatum als je recente opnamen het probleem zijn. Lange 4K-clips met 60 fps zijn vaak enorm. Een clip van 10 minuten in 4K60 is vaak meerdere GB groot, dus begin daar.
Controleer ook:
Instellingen > Camera > Neem video op
Als je 4K met 60 fps of ProRes ziet, dan is dat de opslagvreter.
Als je een lijst op grootte wilt, is Clever Cleaner makkelijker. Het toont grote video’s zonder dingen te verplaatsen. Dit vond ik ook nuttig:
Reddit-discussie over Clever Cleaner voor het vinden van grote iPhone-video’s
Nog één ding: schermopnamen worden snel enorm en mensen vergeten ze vaak. Controleer die eerst. Het klinkt logisch, maar ze vreten opslagruimte als een gek.
Ik zou eigenlijk beginnen met een Mac of pc als je er een in de buurt hebt, niet met de telefoon zelf. Ik ben het hier een beetje oneens met @mikeappsreviewer en @waldgeist: opschoonapps zijn sneller, zeker, maar als je het meest nauwkeurige overzicht wilt van welke video’s enorm zijn, is een computer minder rommelig dan gokken binnen Foto’s.
Wat ik doe:
- iPhone verbinden met een Mac
- Image Capture of de importweergave van Foto’s openen
- Overschakelen naar lijstweergave als die beschikbaar is
- Daar de bestandsgroottes controleren voordat je iets importeert of verwijdert
Op Windows werkt de DCIM-mapmethode ook, al maakt Apple het zoals gewoonlijk weer vreemd.
Waarom ik dit fijner vind:
- je ziet de echte bestandsgroottes
- geen kopieën exporteren naar Bestanden
- makkelijker om grote clips in bulk te beoordelen
- minder kans dat je half slapend om 1 uur ’s nachts het verkeerde verwijdert
Als je alleen op de iPhone wilt blijven, dan ja, Clever Cleaner is waarschijnlijk de praktischere optie omdat die grote video’s direct kan tonen. Het is in feite een eenvoudige iPhone-opslagopschoner voor grote video’s en rommel in je fotobibliotheek, en daarom blijven mensen het noemen.
Controleer ook Cinematic, slow-motion en schermopnames. Dat zijn stiekeme kleine opslagkobolden.
En als je een visuele uitleg wilt, dit was best goed:
bekijk hoe je enorme video’s op de iPhone kunt vinden en verwijderen
Nog één ding dat mensen vaak missen: als Optimaliseer iPhone-opslag aanstaat voor Foto’s, kunnen de groottes die op het apparaat worden getoond inconsistent aanvoelen omdat de originelen mogelijk in iCloud staan. Dat brengt mensen vaak in de war.
Ik zou dit opsplitsen in twee vragen: wat gebruikt opslagruimte versus welke exacte video’s moet ik verwijderen.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @waldgeist en @codecrafter: sorteren op datum of camerainstellingen controleren vertelt je alleen waar je moet kijken, niet wat daadwerkelijk het grootst is. Nuttig, maar nog steeds veel giswerk.
Een ingebouwde truc die nauwelijks is genoemd, is deze:
Foto’s > Albums > Mediatypen > Schermopnamen / Slow-motion / Cinematisch
Die categorieën zijn vaak de grootste boosdoeners. Ook niet altijd de langste clips. Vooral slow-motion kan absurd groot zijn voor wat aanvoelt als een korte video. Open die albums eerst en veeg vervolgens omhoog bij een paar verdachte bestanden om de werkelijke bestandsgrootte in het infopaneel te zien. Het is handmatig, maar veel gerichter dan door je hele Video’s-album scrollen.
Nog een stiekeme plek:
Berichten > grote video-bijlagen
Als je veel clips verstuurt/ontvangt, kunnen oude gesprekken ongemerkt enorme bijlagen blijven bewaren.
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten en bekijk het gedeelte met grote bijlagen. Mensen missen dit voortdurend.
Wat betreft Clever Cleaner denk ik dat @mikeappsreviewer gelijk heeft dat het de makkelijkste optie op het apparaat is als je een op grootte gerichte weergave wilt.
Voordelen
- toont grote video’s sneller dan Foto’s
- je hoeft niet één bestand tegelijk te openen
- makkelijker om rommel in je bibliotheek op één plek te bekijken
Nadelen
- je moet een app van derden nog steeds toegang tot je fotobibliotheek vertrouwen
- app-scans kunnen lang duren bij enorme bibliotheken
- ik zou nog steeds dubbel controleren voordat je iets belangrijks verwijdert
Dus mijn volgorde zou zijn:
- Controleer eerst de categorieën in iPhone-opslag
- Bekijk Schermopnamen, Slow-motion, Cinematisch en Berichten-bijlagen
- Als je snelheid wilt, gebruik dan Clever Cleaner om de echte ruimtevreters te vinden zonder het gedoe met kopieën in Bestanden dat @mikeappsreviewer noemde