Hulp nodig bij het herstellen van bestanden van een geformatteerde harde schijf

Ik heb per ongeluk een externe harde schijf geformatteerd waarop belangrijke foto’s, werkdocumenten en back-ups stonden, en nu probeer ik uit te zoeken wat de beste methode voor gegevensherstel is voordat ik het erger maak. Ik heb hulp nodig bij het kiezen van een betrouwbare tool of dienst voor herstel van harde schijven die echt werkt na formatteren, vooral als er een goede kans is om bestanden terug te krijgen.

De verkeerde schijf geformatteerd? Dit is wat ik eerst zou doen

Ik heb dit ooit gedaan, de verkeerde schijf gekozen, op formatteren gedrukt, gekeken hoe de balk volliep en me daarna misselijk gevoeld. De schijf verscheen leeg en ik dacht dat ik mijn leven met één klik had gewist. Het bleek ernstig, maar niet altijd fataal. Als jij hetzelfde hebt gedaan, doe dan rustig aan en raak de schijf niet meer aan.

Eerste stap: stop met het gebruiken van de schijf

Dit is belangrijker dan mensen denken.

Als het een externe schijf is, koppel die dan los.

Als het een interne schijf is, laat die met rust. Download er niets naartoe. Installeer daar geen programma’s. Kopieer er geen bestanden naartoe. Gebruik geen willekeurige reparatietools omdat een zoekresultaat dat zei.

Wat herstel schaadt, zijn nieuwe schrijfacties. Zodra oude gegevens worden overschreven, is het voorbij.

Controleer op kopieën voordat je met herstel begint

Ik heb mensen in paniek zien raken en daarna ontdekt dat de helft van hun bestanden gewoon in cloudsynchronisatie stond.

Kijk in:

• OneDrive
  • Google Drive
  • iCloud
  • Windows Bestandsgeschiedenis

Het klinkt te voor de hand liggend, ik weet het. Toch de moeite waard om te controleren. Ik heb mensen een uur zien verspillen aan herstelscans om er daarna achter te komen dat hun bureaubladmap al die tijd werd gesynchroniseerd.

Snelformatteren vs volledig formatteren: dit deel verandert je kansen

Hier begint veel van de verwarring.

Snelformatteren

Bij een snelformattering verwijdert het systeem vaak de bestandssysteemrecords en laat het de schijf leeg lijken. De bestanden zelf kunnen nog steeds op de schijf staan totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven.

Dus ja, herstelsoftware werkt vaak behoorlijk goed na een snelformattering.

Volledig formatteren

Een volledige formattering is zwaarder. Moderne systemen schrijven meestal over de schijf heen en controleren op slechte sectoren. Als de oorspronkelijke gegevens zijn overschreven, kunnen hersteltools die niet meer opnieuw samenstellen.

Dus als je een volledige formattering hebt uitgevoerd, dalen je kansen sterk.

Als er geen back-up is, zou ik overstappen op herstelsoftware

Na verloop van tijd heb ik allerlei tools geprobeerd, maar bij een geformatteerde schijf zou ik meestal beginnen met Disk Drill.

Wat ik prettig vond toen ik het gebruikte, waren de eenvoudige dingen. Het werkte niet tegen. Het ondersteunt gangbare bestandssystemen, draait op Windows en Mac, en het vindt na een formattering meestal een behoorlijke hoeveelheid terug.

Eén functie waar ik op zou letten is de optie Byte-to-Byte Backup. Ik scan liever een image van de schijf dan dat ik direct op de originele schijf werk, vooral als de schijf oud is of zich vreemd gedraagt.

Het basisproces dat ik zou volgen

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf.
  2. Scan de geformatteerde schijf.
  3. Wacht. Sommige scans duren even.
  4. Bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden.
  5. Herstel de bestanden die je wilt.
  6. Sla ze ergens anders op, nooit terug op dezelfde schijf.

Dat laatste deel staat niet ter discussie. Herstelde bestanden terugschrijven naar de bronschijf is hoe mensen hun eigen herstel verpesten.

Voorbeeldweergave is belangrijker dan mensen verwachten

Ik heb dit op de vervelende manier geleerd.

Als een foto opent in de voorbeeldweergave, of een document daar normaal wordt weergegeven, is de kans groter dat je herstelde kopie bruikbaar is. Als de voorbeeldweergave kapot is, zou ik mijn verwachtingen verlagen.

Pak dus niet blind een enorme batch. Controleer eerst een paar bestanden.

Als je een gratis optie wilt

PhotoRec is het bekijken waard.

Het is goed. Ook een beetje lastig.

Je krijgt veel ruwe herstelkracht, maar het nadeel is rommel. Bestandsnamen komen vaak verminkt terug of ontbreken, en de mapstructuur verdwijnt meestal. Als je duizenden bestanden herstelt, wordt het sorteren achteraf snel vervelend. Ik heb het één keer gedaan en zou het niet leuk noemen.

De korte versie

Herstel na formatteren is een kwestie van tijd.

Gebruik de schijf minder, en je kansen blijven groter.

Blijf je hem gebruiken, dan brokkel je af wat er nog over is.

Dus als dit jou is overkomen:

• stop met het gebruiken van de schijf
  • controleer cloudback-ups en Bestandsgeschiedenis
  • zoek uit of het een snelformattering of volledige formattering was
  • voer herstelsoftware alleen uit vanaf een andere schijf
  • sla herstelde bestanden op een andere locatie op

Ik heb bijna volledige herstelacties gezien na een formattering. Ik heb ook gezien dat mensen hun eigen laatste kans vernietigden door de schijf nog een dag of twee te blijven gebruiken. Als de bestanden belangrijk zijn, behandel de schijf dan als bewijsmateriaal en laat hem met rust.

Als de schijf belangrijk is, zou ik één ding doen vóór elke scan. Maak er eerst een kloon van.

Ik ben het enigszins oneens met @mikeappsreviewer over meteen beginnen met een scan, zelfs met degelijke software. Als de behuizing, kabel of schijf onbetrouwbaar is, maken herhaalde leesacties het alleen maar erger. Een sector-voor-sector image geeft je één stabiele bron om mee te werken. Op Windows werkt HDD Raw Copy Tool. Op Linux is ddrescue beter als de schijf slechte sectoren heeft.

Test daarna het herstel op de image, niet op het origineel.

Qua software is Disk Drill een solide eerste keuze als je een overzichtelijke interface en preview-ondersteuning wilt. R-Studio is sterker bij beschadigde bestandssystemen en gemengde partities, maar is minder beginnersvriendelijk. PhotoRec vindt heel veel, maar bestandsnamen komen verminkt terug, wat lastig is voor werkdocumenten en fotobibliotheken.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Maak een image.
  2. Scan de image met Disk Drill.
  3. Als de resultaten zwak lijken, probeer R-Studio.
  4. Herstel naar een andere schijf.

Nog iets wat mensen vaak missen. Als dit een SSD in een USB-behuizing was, kan TRIM blokken snel hebben gewist. De kans op herstel daalt daar flink. Oude draaiende HDD’s geven meestal betere kansen na een snelle formattering.

Voor een duidelijke uitleg is deze stapsgewijze handleiding om bestanden van een geformatteerde harde schijf te herstellen het bekijken waard.

Als de bestanden bedrijfskritisch zijn of onvervangbare familiefoto’s, stop dan met zelf proberen bij het eerste teken van klikgeluiden, verbrekingen van de verbinding of I/O-fouten. Herstel in een lab is duur, maar het onherstelbaar maken ook.

Ik zou dit eerst opsplitsen in één beslissing: heb je bestandssysteemherstel nodig of ruwe bestandsherkenning. Daar wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer en @mike34, omdat mensen zich vaak blindstaren op snel formatteren vs volledig formatteren en vergeten dat het type bestanden ook belangrijk is.

Als je de oorspronkelijke mapstructuur, bestandsnamen en tijdstempels nodig hebt voor werkdocumenten, projecten, back-ups, enz., gebruik dan iets dat de bestandssysteemweergave kan reconstrueren. Dat is waar Disk Drill logisch is voor een geformatteerde externe schijf, vooral omdat het gemakkelijk is om resultaten te bekijken en je snel kunt zien of het echte metadata vindt of gewoon een hoop generieke bestanden. Als het enige dat je interesseert is gewoon de JPG’s op de een of andere manier terughalen, dan kunnen zelfs rommelige carving-tools werken.

Eén ding dat ik nog niet zou doen, is CHKDSK, First Aid of een tool gebruiken die zegt repareer deze schijf. Die zijn bedoeld om een bruikbare schijf te repareren, niet om verwijderde of geformatteerde gegevens te behouden. Mensen halen dat heel vaak door elkaar.

Ook, als de schijf voor back-ups werd gebruikt, wees dan voorzichtig met je verwachtingen. Back-upcontainers, archieven en virtuele schijven kunnen herstellen als één gigantisch beschadigd bestand in plaats van nette schone mappen. Foto’s herstellen meestal beter dan complexe back-upsets.

Als je een leesbare uitleg wilt voordat je software kiest, dan is deze Disk Drill-recensie en herstelgids voor geformatteerde schijven waarschijnlijk het bekijken waard.

Mijn praktische kijk:

• foto’s en documenten: redelijke kans na snel formatteren
  • back-uparchieven: kleinere kans, meer alles of niets
  • SSD in USB-behuizing: veel slechtere kansen
  • schijf klikt of verbreekt verbinding: stop met doe-het-zelf

Dus ja, Disk Drill is een redelijke eerste stap, maar beoordeel het op de kwaliteit van de preview en de herstelde mapstructuur, niet alleen op wow het vond 300.000 bestanden. Dat aantal kan echt totale onzin zijn tbh.