Jeg leter etter anbefalinger for nyttige og essensielle Mac-apper. Jeg ønsker å øke produktiviteten min og få mest mulig ut av Mac-en min. Hvilke apper stoler du på og elsker å bruke? Alle forslag til nødvendige apper vil bli svært verdsatt.
Ok, så her er avtalen med Mac-apper – det er altfor mange anbefalinger som blir kastet rundt som ‘essensielle,’ men mange av dem er meh avhengig av personlige behov. Uansett, dette er mine favoritter som kanskje fungerer for deg også:
-
Alfred – Det er som Spotlight-søk, men på steroider. Rask appstarter, filsøk, og kan til og med ha utklippstavlehistorikk hvis du liker det. (Seriøst, hvorfor har ikke macOS innebygd utklippstavlehistorikk ennå??)
-
Magnet – Vinduadministrasjon. Det er billig, enkelt, og hindrer deg fra å ville slå skjermen når du prøver å justere vinduer side om side.
-
Todoist – Fordi hvem drukner ikke i en bunke med uorganiserte gjøremål? Du kunne prøvd Apple Påminnelser, men ærlig talt, Todoist føles bare renere.
-
Bear – Notatapp for folk som synes Apple Notater er for grunnleggende. Du kan markdown alt og tagge ting. Nerdete, men fint.
-
Obsidian – Når vi snakker om nerdete, hvis du er på utkikk etter å overkomplisere notattaking som oss andre, er dette i utgangspunktet hjernen din i appform. Lenker, tilbakekoblinger, hvelv osv. Advarsel: kan føre til kaninhull.
-
Bartender 4 – Skjuler de rotete menylinjeikonene dine fordi ingen trenger SÅ mye visuelt kaos i livet sitt.
-
Spark – En e-postklient som ikke får deg til å gråte (like mye).
-
CleanMyMac X – Ja, det er betalt, men det er som en sveitsisk lommekniv for å rydde opp og vedlikeholde systemet ditt.
-
BetterSnapTool – Ligner på Magnet, men hvis du er virkelig spesifikk om kantene for vindusplassering, er denne for perfeksjonistene.
-
Pocket – Lagre alle artiklene du planlegger å “lese senere”, som du sannsynligvis aldri leser, men hei, i det minste er intensjonen der.
-
IINA – Glem QuickTime. Dette er en av de beste mediespillerne for Mac og spiller praktisk talt alt du kaster på den.
-
Notion – Hvis du ikke har blitt rekruttert til Notion-kulten ennå, bli med. Det kan være så enkelt eller komplekst som du vil. Database hele livet ditt? Selvfølgelig.
-
1Password – Fordi å bruke “passord123” for alt kanskje ikke er det beste livsvalget.
-
Kap – Hvis du noen gang trenger å lage skjermopptak eller GIF-er og ikke vil håndtere klønete innebygde alternativer.
Jeg kunne fortsatt, men liksom, hva er poenget? Prøv et par av disse avhengig av hva dine daglige behov er. Bare ikke last ned massevis som du aldri bruker igjen – Applikasjons-mappen din fortjener bedre.
Hvis vi snakker om praktiske Mac-apper til daglig bruk, vil jeg trekke frem noen andre enn de @nachtschatten nevnte—fordi vi bruker Mac-ene våre forskjellig, ikke sant?
Først, Rectangle. Ærlig talt, hopp over Magnet eller BetterSnapTool. Rectangle er gratis, åpen kildekode, og ærlig talt like bra eller bedre for vindushåndtering. Du kan enkelt ommappe snarveier—trenger du virkelig å bruke penger på å knipse vinduer?
Raycast –– Jeg vet at Alfred har en kultstatus, men Raycast er den nye aktøren som faktisk får Alfred til å føles litt utdatert. Det er sinnssykt raskt og har fantastiske tilpasningsmuligheter, pluss massevis av utvidelser. Det er nå min favoritt lanseringsapp.
Nå, Moom er en annen som ikke mange snakker om! Hvis du er opptatt av total kontroll over vindusposisjonering utover snapping (forhåndsinnstilte oppsett og presis arrangering av vinduer), er dette ekstremt nyttig for brukere med flere skrivebord.
Setapp –– Ok, ikke en app i seg selv, det er som et abonnement som inkluderer en haug med premium-apper. Hvis du vil prøve flere uten å bruke penger på forhånd, er det et godt tilbud. Apper som Ulysses, CleanMyMac, Bartender—du får dem alle. Men hvis du ikke vil ha abonnement hengende over hodet for alltid, kanskje hopp over det.
For sikkerhet: LuLu og OverSight. Hvorfor trekker folk alltid frem betalte alternativer som 1Password eller CleanMyMac når verktøy som LuLu (brannmur) og OverSight (mikrofon-/kameraovervåkning) finnes GRATIS og er fokusert på personvern? Takk meg senere.
TickTick–– Ærlig talt, hvorfor får Todoist så mye oppmerksomhet når TickTick er billigere, har alle de essensielle funksjonene, integreres veldig bra OG gir deg en kalenderoversikt? Slutt å overse denne appen, folkens.
Hvis du bryr deg om fokus, prøv Session. Det er en distraksjonsblokkerer med intensjoner bak det—hjelper med å kombinere tidsstyring med mindfulness, hvis det er din greie.
Hør her—Notion er kult hvis du har tid til å mikroorganisere livet ditt i ekstremt kompliserte databaser. Hvis det er din greie, kos deg med kulten. Men for de fleste vanlige dødelige—Simplenote er fortsatt en super undervurdert kombinasjon av lettvektig og kraftig notatføring. Som, hvorfor bruke en time på å designe en Notion-side i stedet for bare å skrive ting ned?
Til slutt, hvis du trenger tidssporing gjort riktig eller skal fakturere klienter basert på arbeidstimer—prøv Toggl Track. Det holder deg ansvarlig, og grensesnittet gir deg ikke hodepine som noe enterprise-tull.
Og for å være ærlig. Vedlikeholder noen EGENTLIG systemet sitt med apper som CleanMyMac, eller samler vi bare memes og arbeidsfiler til macOS får panikk og tvinger oss til å slette nedlastingsmappen? Uansett, ta det rolig med ‘må ha’-mentaliteten—bruk det som faktisk løser DINE problemer, ikke noen Reddit-artiklers idé om produktivitet.
Rektangel er et solid valg for vindushåndtering, uten tvil, spesielt med tanke på prisen (gratis). Men la oss snakke om noe @nachtschatten og @suenodelbosque ikke tok opp: alt-i-ett arbeidsflyter for kreative eller multitaskere. Hvis du veksler mellom produktivitet og personlige prosjekter som videoredigering, skriving eller koding, fortjener apper designet for multimodal bruk litt oppmerksomhet.
For eksempel er Bunt grovt undervurdert. Den lar deg lage skript for å starte flere apper eller sette opp spesifikke arbeidsmiljøer med ett klikk. Kombiner det med Raycast (nevnt ovenfor) eller Alfred, og oppsettet ditt føles umiddelbart mer helhetlig. Pro: sparer en eksepsjonell mengde tid når den er konfigurert. Con: innledende oppsett kan skremme nybegynnere.
For de som er skeptiske til personvernet rundt skybaserte apper som Todoist, prøv Ting 3. Det er mer visuelt enn Todoist og lagrer data lokalt med mindre du velger synkronisering. Jeg vil påstå at det er renere for oppgavestyring enn TickTick, selv om mangelen på en gratisversjon kan være en avgjørende faktor for noen.
Også, Håndspeil er et snodig, men praktisk tillegg hvis du har mange videosamtaler—sjekk utsikten fra webkameraet ditt med ett klikk, rett fra menylinjen. Enkelt, gratis og effektivt. @nachtschatten’s Spark e-postidé er grei, men noen foretrekker åpen kildekode-alternativer som Mailspring for lignende funksjoner uten å forplikte seg til proprietær programvare. Jeg sier ikke at Spark ikke er brukervennlig (det er det, uten tvil)—men noen ganger føles veien med ‘gratis og privat’ via Mailspring som et bedre verdialternativ.
Når det gjelder notat-taking, fortjener Typora en omtale sammen med Obsidian. Ikke overfylt med plugins, direkte markdown-redaktør—det er enkelt, men gjør jobben for minimalister. Hvis Obsidians funksjon for baklenker som kanaliserer din indre sosialforsker føles overdrevet, kan du finne Typora mer tilgjengelig samtidig som den holder profesjonell standard.
Til slutt, siden vi knuser myter, er CleanMyMac X greit, men verktøy som Onyx dekker mange av systemvedlikeholdsfunksjonene gratis. Brukergrensesnittet vil ikke vinne noen priser, men litt tålmodighet kan spare deg for penger.
Hva som fungerer, avhenger av hvor spesifikt du bruker Mac-en din. Gi minimalistverktøy som Rektangel eller Typora en sjanse, men vurder Bunt eller Moom hvis hverdagen din innebærer produktivitetsakrobatikk. Du trenger ikke alle appene—de vil bare tynge ned arbeidsflyten (og kanskje forstanden din).