Jeg leder efter anbefalinger til nyttige og essentielle Mac-apps. Jeg vil gerne øge min produktivitet og få mest muligt ud af min Mac. Hvilke apps stoler du på og elsker at bruge? Alle forslag til uundværlige apps vil blive meget værdsat.
Okay, så her er sagen med Mac-apps – der er alt for mange anbefalinger, der bliver kastet rundt som ‘essentielle,’ men mange af dem er meh afhængigt af personlige behov. Dog er disse mine favoritter, som måske også fungerer for dig:
-
Alfred – Det er som Spotlight-søgning, men på steroider. Hurtig appstarter, filsøgning og kan endda gemme udklipshistorik, hvis du er til det. (Seriøst, hvorfor har macOS stadig ikke en indbygget udklipshistorik??)
-
Magnet – Vinduesstyring. Den er billig, enkel og forhindrer dig i at ville smadre din skærm, når du prøver at justere vinduer side om side.
-
Todoist – Fordi hvem drukner ikke i en bunke af uorganiserede at-gøre-lister? Du kunne prøve Apple Påmindelser, men ærligt talt føles Todoist bare renere.
-
Bear – Notes-app til folk, der synes, at Apple Noter er for basal. Du kan markdown alt og tagge ting. Nørdet men dejligt.
-
Obsidian – Apropos nørdet, hvis du vil overkomplicere notetagning ligesom os andre, er dette i bund og grund din hjerne i app-form. Links, backlinks, vaults osv. Advarsel: kan føre til et kaninhul.
-
Bartender 4 – Skjuler dine rodede menulinjeikoner, fordi ingen har brug for SÅ meget visuel kaos i deres liv.
-
Spark – En e-mailklient, der ikke får dig til at græde (så meget).
-
CleanMyMac X – Ja, det er betalt, men det er som en schweizerkniv til at rydde op og vedligeholde dit system.
-
BetterSnapTool – Ligner Magnet, men hvis du er meget specifik omkring vinduessnapping, er denne til perfektionisterne.
-
Pocket – Gem alle de artikler, du planlægger at ‘læse senere,’ som du sandsynligvis aldrig læser, men hey, intentionen er i det mindste der.
-
IINA – Glem QuickTime. Dette er en af de bedste medieafspillere til Mac og spiller stort set alt, hvad du kaster efter den.
-
Notion – Hvis du endnu ikke er blevet en del af Notion-kulten, så kom med. Det kan være så simpelt eller komplekst, som du vil have det. Organiser hele din eksistens i en database? Selvfølgelig.
-
1Password – Fordi det måske ikke er det bedste valg at bruge “password123” til alting.
-
Kap – Hvis du nogensinde skal lave skærmoptagelser eller GIF’er og ikke vil rode med klodsede indbyggede muligheder.
Jeg kunne fortsætte, men altså, hvad er pointen? Prøv et par af disse afhængigt af, hvad dine daglige behov er. Bare lad være med at hente en masse bare for aldrig at bruge dem igen – din Programmer-mappe fortjener bedre.
Hvis vi taler om praktiske Mac-apps til daglig brug, vil jeg fremhæve et par forskellige fra dem, som @nachtschatten nævnte—fordi vi alle bruger vores Macs forskelligt, ikke?
Først, Rectangle. Helt ærligt, spring Magnet eller BetterSnapTool over. Rectangle er gratis, open-source, og ærligt talt lige så god eller bedre til vindueshåndtering. Du kan nemt omkonfigurere genveje—behøver du virkelig bruge penge på at justere vinduer?
Raycast –– Jeg ved, at Alfred har en kultfølge, men Raycast er den nye dreng i klassen, der faktisk får Alfred til at føles en smule gammeldags. Det er utroligt hurtigt og har fantastiske tilpasningsmuligheder plus masser af udvidelser. Det er min foretrukne launcher nu.
Nu, Moom er en anden, som ikke mange taler om! Hvis du går op i ultimativ kontrol over vinduespositionering ud over snapping (forudindstilning af layouts og præcis arrangering af vinduer), er dette ekstremt nyttigt for brugere med flere skriveborde.
Setapp –– Okay, ikke en app i sig selv, det er som et abonnement, der samler en masse premium-apps. Hvis du vil prøve en hel masse uden at bruge penge på forhånd, er det en god aftale. Apps som Ulysses, CleanMyMac, Bartender—du får dem alle. Hvis du ikke vil have abonnementer hængende over hovedet for evigt, så måske spring det over.
For sikkerhed: LuLu og OverSight. Hvorfor promoverer folk altid betalte muligheder som 1Password eller CleanMyMac, når værktøjer som LuLu (firewall) og OverSight (mikrofon/kamera overvågning) findes GRATIS og er privatlivsorienterede? Sig tak senere.
TickTick–– Helt ærligt, hvorfor får Todoist så meget opmærksomhed, når TickTick er billigere, har alle de essentielle funktioner, integreres virkelig godt, OG giver dig en kalenderoversigt? Altså, lad være med at overse denne app, folkens.
Hvis du er en person, der bekymrer sig om fokus, så prøv Session. Det er en distraktionsblokker med intention bag den—hjælper med at forene tidsstyring med mindfulness, hvis du er til den slags.
Hør her—Notion er cool hvis du har tid til at mikroadministrere dit liv ind i umuligt komplicerede databaser. Hvis det er din stil, nyd kulten. Men for de fleste normale dødelige—Simplenote er stadig en vildt undervurderet kombination af letvægt og kraftfuld notetagning. Som, hvorfor bruge en time på at designe en Notion-side, i stedet for bare at skrive ting ned?
Endelig, hvis du har brug for tidsregistrering gjort rigtigt eller fakturering af kunder baseret på arbejdstimer—prøv Toggl Track. Det vil holde dig ansvarlig, og UI’en giver dig ikke hovedpine, som noget virksomhedsjunk gør.
Og lad os være ærlige. Er der nogen, der egentlig ‘vedligeholder deres system’ med apps som CleanMyMac, eller hamstrer vi alle bare memes og arbejdsfiler, indtil macOS går i panik og tvinger os til at tømme Downloads-mappen? Under alle omstændigheder, tag det roligt med ‘must-have’-mentaliteten—brug det, der faktisk løser DINE problemer, ikke en eller anden Reddits liste over produktivitetsidéer.
Rektangel er et solidt valg til vindueshåndtering, ingen tvivl, især med dens pris (gratis). Men lad os tale om noget @nachtschatten og @suenodelbosque ikke dykkede ned i: alt-i-en arbejdsgange for kreative eller multitaskere. Hvis du skifter mellem produktivitet og personlige projekter som videoredigering, skrivning eller kodning, fortjener apps designet til multimodal brug en anbefaling.
For eksempel er Bunch kriminelt undervurderet. Den giver dig mulighed for at lave scripts til at starte flere apps eller sætte specifikke arbejdsmiljøer med ét klik. Kombiner det med Raycast (nævnt ovenfor) eller Alfred, og dit setup føles straks sammenhængende. Pro: ekstrem tidsbesparelse når det er konfigureret. Con: den oprindelige opsætning kan intimidere nybegyndere.
For dem, der er skeptiske over for privatliv omkring skybaserede apps som Todoist, prøv Things 3. Det er mere visuelt end Todoist og gemmer data lokalt, medmindre du vælger at synkronisere. Jeg vil hævde, at det er renere til opgavestyring end TickTick, selvom manglen på en gratis version kan være en ulempe for nogle.
Derudover er Hand Mirror en quirky men praktisk tilføjelse, hvis du ofte har videoopkald—tjek dit webcam-visning med ét klik, direkte fra menulinjen. Enkel, gratis og effektiv. @nachtschatten’s Spark mail-idé er fin, men nogle foretrækker open-source alternativer som Mailspring til lignende funktioner uden at skulle binde sig til proprietær software. Jeg siger ikke, at Spark ikke er brugervenlig (det er den uden tvivl)—men nogle gange føles ‘gratis og privat’ løsningen med Mailspring mere værd.
Til notetagning fortjener Typora en omtale ved siden af Obsidian. Ikke overfyldt med plugins, enkel markdown-editor—det er simpelt, men klarer opgaven for minimalister. Hvis Obsidians backlinks-funktion føles som overkill, kan du finde Typora mere tilgængelig samtidig med, det stadig er professionelt.
Til sidst, nu hvor vi slår myter ihjel, CleanMyMac X er okay, men værktøjer som Onyx dækker mange af systemvedligeholdelsesfunktionerne gratis. UI’en vinder ingen priser, men lidt tålmodighed sparer dig penge.
Hvad der virker afhænger af, hvordan du specifikt bruger din Mac. Giv minimalistiske værktøjer som Rectangle eller Typora en chance, men overvej Bunch eller Moom, hvis din daglige indsats involverer produktivitetsakrobatik. Du behøver ikke hver eneste app—de vil bare trække din arbejdsgang (og måske din fornuft) ned.