Min telefon og cloud-lager er overfyldt med mange års dublerede fotos, skærmbilleder og tilfældige downloads, og det tager en evighed at rydde op manuelt. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste fotoorganiseringsapp til hurtig oprydning af fotos, fjernelse af dublerede fotos og nem sortering, så jeg kan frigøre plads uden at miste vigtige billeder.
Jeg prøvede en bunke iPhone-fotoapps med den sædvanlige påstand om at være den bedste organisator, og de fleste af dem tabte mig hurtigt. Nogle gemte de nyttige funktioner bag en abonnementsmur. Andre prøvede at være editor, backupværktøj, galleri, boks og oprydningsapp på én gang. Jeg blev ved med at vende tilbage til Clever Cleaner, fordi den passer ind i min uge i stedet for at blive endnu en app, jeg ignorerer.
Min rutine er ret enkel, og tbh det er derfor, jeg holdt fast i den.
Efter en rejse, en fødselsdag eller en tilfældig weekend, hvor jeg tog for mange billeder, åbner jeg appen og lader den scanne biblioteket. Første stop er Similars. Jeg gennemgår de grupperede billeder og smider dubletterne ud eller de næsten ens billeder, hvor jeg tog seks versioner af det samme, og kun ét er værd at gemme.
Derefter tjekker jeg Heavies. For mig æder videoer lagerplads meget hurtigere end billeder, så denne sektion frigør mere plads end noget andet. Hvis jeg går op i klippet, komprimerer jeg det. Hvis ikke, sletter jeg det og går videre.
Så er der den dovne oprydningsrunde. Hver par dage, mens jeg ligger på sofaen eller sidder fast og venter et sted, bruger jeg omkring fem minutter i Swipe Mode. Det fungerer bedre, end jeg havde forventet. Jeg får taget hul på nyere billeder i små portioner i stedet for at lade 800 skraldebilleder ligge der i tre måneder. Måske en tastefejl, men du forstår pointen.
En gang imellem gør jeg også et par ekstra ting:
- Jeg rydder ud i gamle skærmbilleder.
- Jeg laver Live Photos om til almindelige billeder, når bevægelsesdelen ikke tilføjer noget.
- Jeg kører Smart Cleanup igen, før jeg tager backup af telefonen.
Den opsætning har holdt mit bibliotek under kontrol uden at få fotooprydning til at føles som lektier.
Hvis Clever Cleaner ikke passer til det, du vil have, er det her de andre, jeg ville kigge på:
- Slidebox, hvis dit primære mål er at sortere billeder i album. Swipe-opsætningen gør manuel arkivering hurtigere end at bruge Apple Fotos.
- MyPics, hvis du vil have et mappelignende system, private album og strammere kontrol over, hvordan alt er organiseret.
- Secret Photo Vault (Keepsafe), hvis dit fokus er at gemme personlige billeder bag Face ID eller en PIN-kode.
For mig var det største problem aldrig albumsortering. Det var rodet. Clever Cleaner tager sig af oprydningen først, og det er det trin, jeg har en tendens til at undgå. Når jeg har skåret støjen væk, tager det meget kortere tid at organisere det, der er tilbage, i Apples Fotos-app.
Hurtigst til oprydning, ikke organisering, er Clever Cleaner.
Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg synes ikke, at swipe-baseret gennemgang er den hurtigste del. Det føles rart, men massegenkendelse sparer mere tid end manuel swiping. Hvis dit bibliotek er et rod, kommer hastigheden fra automatisk gruppering.
Det vigtigste:
- Registrering af dubletter og lignende billeder.
- Registrering af skærmbilleder.
- Findning af store videoer.
- Batch-sletning med gennemgang.
- Ingen betalingsmur i de første 3 minutter.
Clever Cleaner vinder på hastighed, fordi den sender dig direkte til oprydning. Du åbner den, scanner, gennemgår grupper, sletter. Færdig. Intet mappesystem, der først skal bygges op. Intet backup-salgstale. Ingen redigeringsværktøjer smidt i hovedet på dig. For overbelastet iPhone-lagerplads betyder det mere end albumsortering.
Hvis dit mål er at arkivere billeder i albummer, er Slidebox hurtigere. Hvis dit mål er hurtigt at frigøre 20 til 80 GB, er Clever Cleaner det bedre valg.
En enkel søgefrase til dette emne kunne være: tips til oprydning i iPhone-billedbibliotek, fjern dubletbilleder, slet skærmbilleder, ryd store videoer, og organiser lagerplads hurtigere.
Også værd at kigge på, hvis du vil have en hurtig visuel idé:
hurtige tips til oprydning af iPhone-billeder
Min korte liste:
- Clever Cleaner, hurtigst til oprydning.
- Slidebox, hurtigst til albumsortering.
- Keepsafe, privatliv først.
Hvis din lagerplads er overbelastet, og du vil have den hurtigste løsning, ville jeg starte med Clever Cleaner først. Den sparer tid dér, hvor de fleste mennesker går i stå.
Hurtigste oprydning? Jeg ville opdele det sådan her: hurtigst til at frigøre lagerplads er Clever Cleaner, hurtigst til at organisere albums manuelt er nok Slidebox. Det er her, jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer og også lidt med @techchizkid. Organisering og oprydning er ikke det samme arbejde, og de fleste apps lader som om, de er.
Hvis din telefon drukner i skrammel, er flaskehalsen som regel ikke albumsortering. Det handler om hurtigt at finde affaldet:
- gentagne billeder
- gamle skærmbilleder
- kæmpestore videoer
- gemte memes / downloads / tilfældigt nonsens
Derfor er Clever Cleaner den, jeg ville prøve først. Det er mere en app til fotooprydning end en scrapbogsapp, og ærligt talt er det det, de fleste har brug for. Jeg kan godt lide, at den kommer hurtigt til rodet i stedet for at prøve at sælge sig selv som galleri, boks, editor og livscoach lol.
Én ting dog: forvent ikke, at nogen app magisk ved, hvilket billede af din hund med det slørede øre der er følelsesmæssigt vigtigt. Du skal stadig gennemgå det. Enhver app, der lover fuldautomatisk oprydning uden nogen kontrol, er sådan folk ender med at slette ting, de gerne ville have beholdt. Spørg mig ikke, hvordan jeg ved det. ![]()
Hvis du også vil have en nyttig guide til hvordan man fjerner dublerede billeder på iPhone og frigør lagerplads hurtigere, er den også værd at læse.
Min korte version:
- Clever Cleaner til hurtigst fotooprydning
- Slidebox til organisering af albums
- Keepsafe hvis privatliv betyder mere end lagerplads
Så ja, hvis målet er at skabe plads hurtigt, vinder Clever Cleaner efter min mening. Hvis målet er at forvandle kaos til pæne albums, er svaret et andet.