Hvorfor fungerer min KI-e-mailgenerator ikke som forventet?

Jeg har prøvet at bruge en AI-e-mailgenerator til at udarbejde beskeder, men e-mailene bliver ikke, som jeg ønsker. Nogle gange er de irrelevante eller for generelle. Jeg har brug for rådgivning om, hvordan jeg kan forbedre kvaliteten af e-mailene eller fejlfinde almindelige problemer med disse værktøjer.

AI-e-mailgeneratorer burde være en produktivitets tryllestav, men oftere end ikke spytter de indhold ud, som du ville finde i en spammappe. Hvis du vil have, at dine AI-genererede e-mails skal lyde menneskelige – eller i det mindste bare nogenlunde relevante – er der et par ting, du bør prøve, før du smider håndklædet i ringen og går tilbage til håndskrevne breve.

For det første er prompten vigtig. Hvis du beder om “en mail om mødet”, får du en søvnig omgang, som kunne handle om ethvert møde, hvor som helst, med hvem som helst. AI’en er ikke synsk (endnu). Fortæl præcis, hvad du vil have: “Skriv en mail til mit team om at flytte vores projektmøde fra klokken 14 til klokken 15 på grund af en forlænget deadline. Gør den høflig, kortfattet og nævn, at Zoom-linket er uændret.” Jo flere detaljer AI’en får, desto færre vage, pinlige beskeder får du retur.

Anden grund til, at dine e-mails er irrelevante: skrald ind, skrald ud. Hvis du fodrer AI’en med vage noter og halvbagte idéer, afspejler resultatet det. Giv kontekst, oplysninger om modtageren og din foretrukne tone (venlig, formel, undskyldende osv.). Hvis din mail starter med “Kære [Modtager]”, skal du ikke undre dig, hvis du får en Märk-bar-historie tilbage. Udskift pladsholdere med rigtige navne og oplysninger.

For det tredje skal du huske, at de fleste AI-skabeloner er ekstremt generiske. Hvis du vil have lidt personlighed, skal du selv give indholdet et twist, efter udkastet er lavet. Tænk på AI-mailen som et grundlag, du selv skal male og krydre til sidst.

Når du fejlfinder:

• Prøv forskellige AI-værktøjer. Nogle er simpelthen bedre end andre.
  • Justér temperatur- eller kreativitetindstillingerne, hvis dit værktøj tillader det. Lavere = mere nøgternt, højere = mere… ja… kreativt (indimellem lidt for meget).
  • Sæt dine egne punkter direkte ind, så beskeden faktisk dækker det, du ønsker.
  • Hvis AI’en konsekvent kører af sporet, så gennemgå din prompt for klarhed eller tvetydighed.

Til sidst: Tre gange tjek for den klassiske “er det en robot, der har skrevet dette?”-fornemmelse (mærkelige vendinger, forkerte navne, malplaceret smiger). Læs altid korrektur; AI’en redder dig ikke på den front.

Opsummering: Skrald ind, skrald ud. Vær specifik, giv kontekst, redigér resultatet, og stol ikke på, at robotten bærer hele din sociale intelligens.

Ærligt talt, nogle gange skaber disse AI-mailgeneratorer flere problemer, end de løser. Jeg har oplevet det samme—vage, skæve eller smertefuldt robotagtige mails, der får mig til at fremstå som en forvirret personalebot fra 2008. @rejsemesteren nævnte allerede det med kvaliteten af prompten (helt rigtigt, AI’en er ikke tankelæser). Men jeg bliver nødt til at påpege én ting—nogle gange hjælper flere detaljer ikke, hvis AI-modellen bare ikke matcher din stil eller branche. Der er en grænse, hvor super-specifikke prompts bare overbelaster systemet, og du ender med en Franken-mail, der er syet sammen af alt, du har skrevet. Mere er ikke altid bedre.

En anden ting, som ingen har nævnt: Nogle gange sidder disse generatorer fast i gamle, statiske udskriftsmønstre—de har ikke “lært” din stil. Jeg ved, at man burde personalisere ovenpå, men lad os være ærlige: Hvis grundmailen er skrald, bliver redigeringen kun tidskrævende. Prøv at fodre AI’en med et par af dine tidligere mails som reference eller “tone-prøve,” hvis dit værktøj understøtter det. Nogle lader dig inkludere gamle mails som eksempler, hvilket er et trick for at få den tættere på det rigtige.

Tjek også opdateringshistorikken for dit værktøj, ærligt talt. Hvis det sidst blev “forbedret” i 2021, er det ikke mærkeligt, at det producerer forretningsagtige zombier.

Hvis du er nødt til at bruge én platform, så prøv at bruge den i “chat”-tilstand i stedet for skabelontilstand, eller giv den et udkast at forfine i stedet for bare at bede om en start fra bunden. De dårligste resultater opstår oftest ved “skab fra bunden”-prompten. Brug det mere som redaktør end forfatter, hvis det giver mening.

Om konkurrentråd—@rejsemesteren siger, at du skal redigere meget bagefter, og det er jeg enig i, men nogle gange går det hurtigere bare at skrive selv, medmindre AI’en faktisk bliver klogere over tid. Er det tilfældet, så bliv ved; ellers er det måske et tegn på at skifte og prøve en mere avanceret, måske en med brugertrænede funktioner.

Under alle omstændigheder lever vi ikke i Hun endnu. Nogle gange er det ikke dig, men bare den middelmådige software, du blev påtvunget.

Ved du, hvad ingen egentlig har nævnt? Nogle gange er den kunstige intelligens ikke “dårlig” – den er bare ikke tilpasset din arbejdsgang. Både @kakeru og @voyageurdubois fokuserede på præcision og personliggørelse (helt korrekt), men her afviger jeg: du ønsker ikke altid at sidde fast i en endeløs redigeringssløjfe med at polere kedelige udkast. Det er 2024; dit AI-værktøj bør som minimum tilbyde dynamisk læring, tilpasningsdygtig tone eller brugerprofiler. Hvis du bruger en generisk model uden kontekstuel hukommelse, får du enten kedeligt erhvervs-robotprat eller alt for søde emails uanset hvor præcis din prompt er.

Lad os tale om smertepunkter:

• FORDEL: AI er lynhurtig til brainstorming eller at formalisere gentagende opgaver (kalenderinvitationer, opfølgninger).
  • ULEMPE: Alt der kræver nuancer, er bedre håndlavet – ellers ender du med at doom-skrulle gennem stive udkast.
  • FORDEL: Nogle værktøjer tilbyder integration med dine sædvanlige apps, og indsætter automatisk kontakter og møder.
  • ULEMPE: De fleste er “sort bokse” – du fodrer dem med eksempler, men kaster stadig terninger om, hvorvidt det næste udkast rent faktisk bliver bedre.

Et sjovt trick? Udnyt deres “forfin”-funktioner. I stedet for “skriv en mail til mig”, så prøv: “Omskriv denne, så den passer til min stil, hold den under 120 ord, tilføj et strejf humor, og fokuser på hovedpunktet.” Nogle værktøjer – især dem med nyere opdateringer og adaptiv læring – skinner her. Det gør ikke dem alle; hvis din platforms seneste opdatering var i modem-dagene, er det nok tid til nyt legetøj.

Hvis du sammenligner med det, som foreslået af @kakeru og @voyageurdubois (klassiske råd, ærligt talt), så tænk over, om du ønsker en AI, der bliver klogere, eller en der bare er en skabelon-maskine. De fleste ignorerer, at brugerflade-træthed er en reel ting: hvis du frygter at åbne mailgeneratoren, falder din produktivitet.

Afsluttende tanke: Hvis du modtager generiske eller irrelevante mails, er enten AI-hjernen forældet, dine input er uklare, eller appen investerer ganske enkelt ikke i ægte sprogteknologiske fremskridt. Lad ikke nostalgi holde dig fra at opgradere – selv hvis der er en lille indlæringskurve, er den sparede tid det værd. Din “AI mail-generator” kan være en superkraft eller en papirvægt. Vælg med omtanke.