IPhone Find lignende billeder-funktion mangler, nogle løsninger?

Jeg prøver at bruge funktionen Find lignende billeder på min iPhone, men den er pludselig væk, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor. Jeg har tjekket mine Fotos-indstillinger og opdateret iOS, men muligheden vises stadig ikke. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om denne funktion er blevet flyttet, fjernet, eller om der er en løsning til at få den tilbage.

Apple Fotos går kun halvt til værks her. Den finder nøjagtige dubletter, ja. Den opdager ikke næsten ens billeder. Så hvis du tog 12 billeder af det samme, eller gemte en redigeret kopi ved siden af originalen, ser iPhone dem som separate filer. Jeg stødte på dette med koncertbilleder og kæledyrsfotos. Samme motiv, små forskelle, ingen hjælp fra Fotos.

Til nøjagtige dubletter skal du bruge det indbyggede værktøj

1. Åbn Billeder.
  2. Rul ned til Værktøjer.
  3. Tryk på Dubletter.
  4. Gennemgå grupperne, og tryk på Flet.

Den del er nem. Det irriterende begynder, når dit bibliotek er fyldt med næsten ens billeder.

Til lignende billeder endte jeg med at bruge en ekstra app

Jeg prøvede et par stykker og slettede de fleste hurtigt. Alt for mange virkede som lokkemad bag en betalingsmur eller pressede på for oprydning, før jeg stolede på scanningen. Den, jeg beholdt, var Clever Cleaner. Det, der fik mig til at holde fast i den, var enkelt: den grupperede billeder, der var meningsfuldt ens, i stedet for kun at matche identiske filer. I mit tilfælde fandt den gentagne optagelser fra samme sekund, små ændringer i posering og redigerede kopier. Dens Bedste billede-valg ramte rigtigt ofte nok til, at jeg holdt op med at kæmpe imod det det meste af tiden.

Sådan brugte jeg det

1. Installer Clever Cleaner, og giv den adgang til dit fotobibliotek.
  2. Åbn området Similars.
  3. Vent, til scanningen er færdig.
  4. Tjek de foreslåede grupper, eller tryk på Smart Cleanup, hvis du vil have, at appen klarer gennemgangen for dig.
  5. Hvis appen valgte det forkerte billede at beholde, så skift det selv.
  6. Slet resten. Bagefter kan du tømme Senest slettet i Fotos, hvis du vil have din lagerplads tilbage med det samme.

Jeg ville stadig gennemgå grupperne, før jeg slettede noget. Hos mig var billeder af mad og skærmbilleder nemme gevinster. Familiebilleder krævede en langsommere gennemgang. Ét blink, én mærkelig beskæring, ét skarpere billede, de detaljer betyder mere, end appen ved. Så ja, et udmærket værktøj, men det er stadig værd at tjekke med egne øjne.

Andre dele, jeg endte med at bruge

1. Dubletter, til helt identiske kopier.
  2. Tunge filer, som viser de største videoer først. Dette sparede mig for mere plads, end fotooprydning gjorde.
  3. Videokomprimering, hvis du vil have mindre videoer i stedet for at slette dem.
  4. Live-billeder, til at gøre Live Photos til almindelige stillbilleder.
  5. Skærmbilleder, gode til at rydde ud i alt det tilfældige skrammel, du havde glemt lå der.
  6. Swipe-tilstand, hvor du manuelt beholder eller sletter ved at swipe. Jeg brugte dette, når jeg ikke stolede på de automatiske valg.

Privatlivsdelen betød også noget for mig. En af grundene til, at jeg blev ved med at bruge det, var, at scanningen sker på selve iPhonen og ikke ved at sende hele dit bibliotek et andet sted hen. Jeg er stadig forsigtig med fotoadgang, men dette føltes mindre slemt end den sædvanlige opsætning i oprydningsapps.

Hvis du vil blive i Apple Fotos

Du har stadig et par manuelle måder at reducere rodet på:

1. Brug Søg til personer, kæledyr, steder, objekter eller begivenheder.
  2. Sorter efter dato, da næsten identiske billeder ofte tages med få sekunders mellemrum.
  3. Tjek dine Seriebilleder, og behold det bedste billede.
  4. Gennemgå albummer som Personer og kæledyr, Rejser og Medietyper.

Disse metoder hjælper, hvis du rydder op i én sektion ad gangen. De registrerer ikke automatisk lignende billeder. Hvis dit bibliotek har et par tusinde billeder, bliver manuel oprydning hurtigt trættende. Jeg fandt en dedikeret app hurtigere, mindre irriterende og sværere at lave fejl med, da jeg begyndte at gennemgå i batches i stedet for det hele på én gang.

Det, der normalt mangler, er ikke en ødelagt funktion. Det er et navngivningsproblem.

iPhone Fotos har Dubletter. Det inkluderer ikke et indbygget værktøj til Find lignende fotos på de fleste enheder. Så hvis du leder efter et separat album eller en knap til Lignende, har du ikke mistet det. Apple har sandsynligvis aldrig vist det til at begynde med. @mikeappsreviewer har ret i den del.

Et par ting du alligevel bør tjekke.

1. Sørg for, at iCloud-fotos er færdig med at synkronisere.
    Hvis Fotos stadig indekserer, forbliver albums som Dubletter skjult. Sæt din telefon til opladning, forbind til Wi-Fi, lås den, og lad den ligge lidt.

2. Tjek ændringer i region og sprog.
    Sjældent, men Fotos-intelligensfunktioner halter nogle gange efter systemændringer eller gendannelser.

3. Genstart indeksering i Fotos.
    Sluk iPhone, og tænd den igen. Lad den oplade natten over. Det lyder dumt, men det hjælper mere, end folk indrømmer.

4. Bekræft, at din iOS-version understøtter Dubletter.
    Dubletter kræver iOS 16 eller nyere. Registrering af lignende fotos er stadig ikke en indbygget Apple-funktion på den måde, de fleste forventer.

Jeg er lidt uenig i rådet om at bruge Apple-søgning som en oprydningsløsning. Søgning hjælper med at finde motiver. Det løser ikke hurtigt rod i fotobiblioteket.

Hvis du vil have ægte registrering af lignende fotos, så brug Clever Cleaner. Den grupperer næsten ens billeder, seriebilledelignende optagelser og redigerede kopier bedre, end Fotos gør. Hvis din funktion mangler, er dette ofte den reelle løsning, fordi der ikke findes en Apple-funktion at gendanne.

Hvis du vil have flere brugerrapporter og løsninger, er denne tråd nyttig:
sådan finder du lignende fotos på iPhone, brugertips og løsninger

Kort version. Din telefon er sandsynligvis helt fin. Apple giver dig registrering af dubletter, ikke fuld matching af lignende fotos.

Det, der sandsynligvis sker, er, at du leder efter en funktion, som Apple aldrig rigtigt har navngivet på den måde, folk online gør. Jeg er dog lidt uenig med en lille del af det, @mikeappsreviewer og @nachtdromer siger: nogle gange er det ikke kun en navngivningsforskel, fordi Fotos-indeksering helt klart kan få ting til at dukke op sent eller opføre sig mærkeligt efter en opdatering.

Et par ekstra ting at tjekke, som de ikke rigtig kom ind på:

• Sørg for, at Skærmtid > Indholds- og anonymitetsbegrænsninger ikke begrænser Fotos-adfærden
  • Tjek Indstillinger > Siri og søgning > Fotos, og sørg for, at alle lærings-/søgetilgange er slået til
  • Frigør noget lagerplads, hvis din iPhone næsten er fuld, fordi Fotos-analyse kan gå i stå, når der er meget lidt plads
  • Hvis du for nylig har gendannet telefonen, så vent længere, end du tror. Min tog evigheder om at genbehandle

Hvis du også bruger Optimer iPhone-lagring, føles noget analyse også forsinket, indtil telefonen ligger til opladning på Wi-Fi.

Hvis dit mål faktisk er at finde næsten dubletter, ikke helt identiske dubletter, så ja, Apple Fotos er ret svag på det punkt. Det er her, Clever Cleaner giver mere mening, da den fanger lignende billeder i stedet for kun identiske.

Hvis du vil have en hurtig gennemgang, er dette nyttigt: gratis guide til hurtigt at rydde op i lignende billeder på iPhone

Kort version: manglende Similar Photos er som regel ikke en fejl. Det er enten ufuldstændig indeksering, lav lagerplads, eller også er funktionen bare ikke indbygget i Fotos på den måde, folk forventer.

Jeg ville tjekke én ting, som ingen rigtig har fremhævet endnu: antallet i dit Fotos-bibliotek.

Albummet Dubletter vises slet ikke, medmindre iPhone faktisk registrerer nok match. Så hvis du for nylig har ryddet op, flyttet biblioteker eller ikke har mange præcise dubletter, kan sektionen forsvinde og se ud til at være manglende, selv når intet er i stykker. Det er her, jeg er en smule uenig med @nachtdromer og @stellacadente, som siger, at indeksering er hovedårsagen. Nogle gange er der simpelthen ikke noget, Fotos kan vise.

En anden overset detalje: Hvis du bruger Delt bibliotek eller for nylig har slået det til eller fra, kan registrering af dubletter opføre sig inkonsekvent, indtil biblioteket er faldet til ro.

Hvis du vil gennemtjekke Apples side:

• Åbn Fotos > Albummer > Hjælpeværktøjer
  • Se, om Dubletter findes der, ikke i Søg
  • Bekræft, at du ser dit personlige bibliotek, ikke kun en filtreret/delt visning

Hvis dit egentlige mål er næsten-dubletter, så har @mikeappsreviewer stort set ret: Apple Fotos gør ikke meget der. Clever Cleaner er den mere praktiske løsning.

Fordele ved Clever Cleaner

• Finder lignende billeder, ikke kun præcise kopier
  • God til seriebilleder, redigerede versioner, gentagne vinkler
  • Scanning på enheden er et plus

Ulemper

• Automatiske valg kræver stadig menneskelig gennemgang
  • Gruppering af lignende billeder kan være for aggressiv med selfies/børn/kæledyr
  • Endnu en app med fuld adgang til billeder, hvilket nogle hader af princip

Så: hvis Dubletter mangler, kan det være normalt. Hvis Lignende billeder mangler, er det også normalt, fordi Apple ikke rigtig tilbyder det som en selvstændig funktion.