iPhone-funksjonen Finn lignende bilder mangler, noen løsninger?

Jeg prøver å bruke funksjonen Finn lignende bilder på iPhone-en min, men plutselig er den borte, og jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg har sjekket Bilder-innstillingene mine og oppdatert iOS, men alternativet vises fortsatt ikke. Jeg trenger hjelp til å finne ut om denne funksjonen ble flyttet, fjernet, eller om det finnes en løsning for å få den tilbake.

Apple Bilder går bare halvveis her. Det finner eksakte duplikater, ja. Det oppdager ikke nesten-like treff. Så hvis du tok 12 bilder av det samme, eller beholdt en redigert kopi ved siden av originalen, ser iPhone på dem som separate filer. Jeg støtte på dette med konsertbilder og kjæledyrbilder. Samme scene, små forskjeller, ingen hjelp fra Bilder.

For nøyaktige duplikater, bruk det innebygde verktøyet

1. Åpne Bilder.
  2. Bla til Verktøy.
  3. Trykk på Duplikater.
  4. Se gjennom gruppene og trykk på Slå sammen.

Den delen er enkel. Det irriterende begynner når biblioteket ditt er fullt av nesten like bilder.

For lignende bilder endte jeg opp med å bruke en ekstra app

Jeg prøvde noen få og slettet de fleste raskt. For mange føltes som lokkemat bak betalingsmur eller presset opprydding før jeg stolte på skanningen. Den jeg beholdt var Clever Cleaner. Det som fikk meg til å fortsette å bruke den var enkelt: den grupperte bilder som faktisk lignet hverandre, i stedet for bare å matche identiske filer. I mitt tilfelle fanget den opp gjentatte bilder fra samme sekund, små endringer i positur og redigerte kopier. Valget av Beste bilde var riktig ofte nok til at jeg sluttet å kjempe imot det mesteparten av tiden.

Hvordan jeg brukte det

1. Installer Clever Cleaner og gi den tilgang til bildebiblioteket ditt.
  2. Åpne Liknende-området.
  3. Vent til skanningen er ferdig.
  4. Sjekk de foreslåtte gruppene, eller trykk på Smart Cleanup hvis du vil at appen skal gjøre gjennomgangen for deg.
  5. Hvis appen valgte feil bilde å beholde, bytt det selv.
  6. Slett resten. Etterpå kan du tømme Nylig slettet i Bilder hvis du vil få tilbake lagringsplassen med en gang.

Jeg ville fortsatt gått gjennom gruppene før jeg slettet noe. Hos meg var matbilder og skjermbilder enkle gevinster. Familiebilder krevde en roligere gjennomgang. Ett blunk, ett merkelig utsnitt, ett skarpere bilde, slike detaljer betyr mer enn appen vet. Så ja, greit verktøy, men fortsatt verdt å sjekke med egne øyne.

Andre deler jeg endte opp med å bruke

1. Duplikater, for helt like kopier.
  2. Tunge filer, som viser de største videoene først. Dette sparte meg for mer plass enn opprydding i bilder gjorde.
  3. Videokomprimering, hvis du vil ha mindre videoer i stedet for å slette dem.
  4. Live-bilder, for å gjøre Live Photos om til vanlige stillbilder.
  5. Skjermbilder, bra for å rydde bort alt det tilfeldige rotet du hadde glemt at var der.
  6. Sveipemodus, der du beholder eller sletter manuelt ved å sveipe. Jeg brukte denne når jeg ikke stolte på de automatiske valgene.

Personverndelen betydde også noe for meg. En grunn til at jeg fortsatte å bruke den, var at skanningen skjer på selve iPhonen, ikke ved at hele biblioteket ditt sendes et annet sted. Jeg er fortsatt forsiktig med bildetilgang, men dette føltes mindre ille enn det vanlige oppsettet for ryddeapper.

Hvis du vil holde deg i Apple Bilder

Du har fortsatt noen manuelle måter å redusere rotet på:

1. Bruk Søk etter personer, kjæledyr, steder, objekter eller hendelser.
  2. Sorter etter dato, siden nesten like bilder ofte tas med få sekunders mellomrom.
  3. Sjekk Bildeserie-bildene dine og behold det beste bildet.
  4. Se gjennom album som Personer og kjæledyr, Turer og Medietyper.

Disse metodene hjelper hvis du rydder én seksjon om gangen. De oppdager ikke automatisk lignende bilder. Hvis biblioteket ditt har noen tusen bilder, blir manuell opprydding fort slitsomt. Jeg syntes en dedikert app var raskere, mindre irriterende og vanskeligere å rote til da jeg begynte å gå gjennom i puljer i stedet for alt på én gang.

Det som vanligvis mangler, er ikke en ødelagt funksjon. Det er et navneavvik.

iPhone Bilder har Duplikater. Det inkluderer ikke et innebygd verktøy for Finn lignende bilder på de fleste enheter. Så hvis du leter etter et eget Lignende-album eller en knapp, har du ikke mistet det. Apple viste det sannsynligvis aldri i utgangspunktet. @mikeappsreviewer har rett på det punktet.

Noen ting å sjekke uansett.

1. Sørg for at iCloud-bilder er ferdig synkronisert.
    Hvis Bilder fortsatt indekserer, forblir album som Duplikater skjult. Koble til telefonen, koble til Wi-Fi, lås den, og la den ligge en stund.

2. Sjekk endringer i region og språk.
    Sjeldent, men intelligente Bilder-funksjoner henger noen ganger etter etter systemendringer eller gjenoppretting.

3. Start indekseringen i Bilder på nytt.
    Slå iPhone av og på igjen. La den stå til lading over natten. Høres dumt ut, men det hjelper mer enn folk innrømmer.

4. Bekreft at iOS-versjonen din støtter Duplikater.
    Duplikater krever iOS 16 eller nyere. Registrering av lignende bilder er fortsatt ikke en innebygd Apple-funksjon slik de fleste forventer.

Jeg er litt uenig i rådet om å bruke Apple-søk som en oppryddingsløsning. Søk hjelper med å finne motiver. Det løser ikke raskt rot i bildebiblioteket.

Hvis du vil ha ekte registrering av lignende bilder, bruk Clever Cleaner. Det grupperer nesten like bilder, seriebildelignende opptak og redigerte kopier bedre enn Bilder gjør. Hvis funksjonen din mangler, er dette ofte den virkelige løsningen, fordi det ikke finnes noen Apple-funksjon å gjenopprette.

Hvis du vil ha flere brukerrapporter og omgåelser, er denne tråden nyttig:
hvordan finne lignende bilder på iPhone, brukertips og løsninger

Kortversjon. Telefonen din er sannsynligvis helt i orden. Apple gir deg duplikatregistrering, ikke full matching av lignende bilder.

Det som sannsynligvis skjer, er at du leter etter en funksjon Apple egentlig aldri ga det navnet folk bruker på nettet. Jeg er litt uenig i én liten del av det @mikeappsreviewer og @nachtdromer sier, da: noen ganger er det ikke bare et navneproblem, fordi indeksering i Bilder absolutt kan gjøre at ting dukker opp sent eller oppfører seg rart etter en oppdatering.

Noen ekstra ting å sjekke som de egentlig ikke gikk så mye inn på:

• Sørg for at Skjermtid > Innhold og personvern ikke begrenser hvordan Bilder fungerer
  • Sjekk Innstillinger > Siri og søk > Bilder og sørg for at alle bryterne for læring og søk er slått på
  • Frigjør litt lagringsplass hvis iPhonen din nesten er full, fordi bildeanalyse kan stoppe opp når det er svært lite plass
  • Hvis du nylig gjenopprettet telefonen, vent lenger enn du tror. Min tok evigheter å behandle på nytt

Hvis du også bruker Optimaliser iPhone-lagring, kan noe analyse føles forsinket til telefonen ligger til lading på Wi‑Fi.

Hvis målet ditt faktisk er å finne nesten-duplikater, ikke eksakte duplikater, så ja, Apple Bilder er ganske svak på det området. Det er der Clever Cleaner gir mer mening, siden den fanger opp lignende bilder i stedet for bare identiske.

Hvis du vil ha en rask gjennomgang, er dette nyttig: gratis guide for å rydde lignende bilder på iPhone raskt

Kortversjon: manglende Similar Photos er vanligvis ikke en feil. Det er enten uferdig indeksering, lite lagringsplass, eller så er funksjonen rett og slett ikke bygget inn i Bilder slik folk forventer.

Jeg ville sjekket én ting som egentlig ingen har understreket ennå: antallet bilder i Bilder-biblioteket ditt.

Albumet Duplikater vises ikke i det hele tatt med mindre iPhone faktisk oppdager nok treff. Så hvis du nylig har ryddet opp, flyttet biblioteker, eller ikke har mange eksakte duplikater, kan seksjonen forsvinne og se ut som om den er manglende selv når ingenting er galt. Der er jeg litt uenig med @nachtdromer og @stellacadente som sier at indeksering er hovedårsaken. Noen ganger er det rett og slett ingenting for Bilder å vise.

En annen ofte oversett detalj: hvis du bruker Delt bibliotek eller nylig har slått det av eller på, kan duplikatgjenkjenning oppføre seg inkonsekvent til biblioteket har stabilisert seg.

Hvis du vil tvangssjekke Apples side:

• Åpne Bilder > Album > Verktøy
  • Se om Duplikater finnes der, ikke i Søk
  • Bekreft at du ser på ditt personlige bibliotek, ikke bare en filtrert eller delt visning

Hvis det egentlige målet ditt er nesten-duplikater, har @mikeappsreviewer i bunn og grunn rett: Apple Bilder gjør ikke så mye der. Clever Cleaner er det mer praktiske alternativet.

Fordeler med Clever Cleaner

• Finner lignende bilder, ikke bare eksakte kopier
  • Bra for seriebilder, redigerte versjoner, gjentatte vinkler
  • Skanning på enheten er et pluss

Ulemper

• Automatiske valg trenger fortsatt menneskelig gjennomgang
  • Gruppering av lignende bilder kan være for aggressiv med selfier/barn/kjæledyr
  • Enda en app med full tilgang til bildene dine, noe noen misliker av prinsipp

Så: hvis Duplikater mangler, kan det være normalt. Hvis Lignende bilder mangler, er det også normalt, fordi Apple egentlig ikke tilbyr det som en separat funksjon.