iPhone funktionen Hitta liknande bilder saknas, några lösningar?

Jag försöker använda funktionen Hitta liknande bilder på min iPhone, men den har plötsligt försvunnit och jag kan inte förstå varför. Jag har kontrollerat mina Bilder-inställningar och uppdaterat iOS, men alternativet visas fortfarande inte. Jag behöver hjälp med att ta reda på om funktionen har flyttats, tagits bort eller om det finns en lösning för att få tillbaka den.

Apple Bilder går bara halvvägs här. Den hittar exakta dubbletter, ja. Den upptäcker inte nästan identiska bilder. Så om du tog 12 bilder av samma sak, eller sparade en redigerad kopia bredvid originalet, ser iPhone dem som separata filer. Jag stötte på detta med konsertbilder och husdjursfoton. Samma scen, små skillnader, ingen hjälp från Bilder.

För exakta dubbletter, använd det inbyggda verktyget

1. Öppna Bilder.
  2. Bläddra till Verktyg.
  3. Tryck på Dubbletter.
  4. Gå igenom grupperna och tryck på Slå ihop.

Den delen är enkel. Den irriterande delen börjar när ditt bibliotek är fullt av nästan likadana bilder.

För liknande bilder använde jag till slut en extra app

Jag testade några stycken och raderade de flesta snabbt. För många kändes som betalväggsbete eller pressade på för städning innan jag litade på skanningen. Den jag behöll var Clever Cleaner. Det som fick mig att hålla fast vid den var enkelt: den grupperade bilder som var meningsfullt lika i stället för att bara matcha identiska filer. I mitt fall hittade den upprepade bilder från samma sekund, små ändringar i posering och redigerade kopior. Dess val av bästa bild var tillräckligt ofta rätt för att jag för det mesta slutade ifrågasätta det.

Så använde jag det

1. Installera Clever Cleaner och ge den åtkomst till ditt bildbibliotek.
  2. Öppna området Liknande.
  3. Vänta tills skanningen är klar.
  4. Kontrollera de föreslagna grupperna, eller tryck på Smart Cleanup om du vill att appen ska hantera genomgången åt dig.
  5. Om appen valde fel bild att behålla, byt den själv.
  6. Radera resten. Efteråt kan du tömma Senast raderade i Bilder om du vill få tillbaka lagringsutrymmet direkt.

Jag skulle ändå granska grupperna innan jag raderade något. För mig var matbilder och skärmdumpar enkla vinster. Familjebilder behövde en långsammare genomgång. En blinkning, en konstig beskärning, en skarpare bildruta, sådana detaljer spelar större roll än appen förstår. Så ja, ett helt okej verktyg, men det är fortfarande värt att kontrollera med egna ögon.

Andra delar som jag till slut använde

1. Dubbletter, för exakta kopior.
  2. Tunga filer, som visar de största videorna först. Det här sparade mer utrymme åt mig än fotostädning gjorde.
  3. Videokomprimering, om du vill ha mindre videor i stället för att radera dem.
  4. Live-bilder, för att göra om Live Photos till vanliga stillbilder.
  5. Skärmdumpar, bra för att rensa bort allt slumpmässigt skräp du hade glömt fanns där.
  6. Svepläge, där du behåller eller raderar manuellt genom att svepa. Jag använde detta när jag inte litade på de automatiska valen.

Integritetsdelen var viktig för mig också. En anledning till att jag fortsatte använda den var att skanningen sker på själva iPhonen, inte genom att hela ditt bibliotek skickas någon annanstans. Jag är fortfarande försiktig med fotoåtkomst, men det här kändes mindre illa än den vanliga upplägget för städappar.

Om du vill stanna kvar i Apple Bilder

Du har fortfarande några manuella sätt att minska röran:

1. Använd Sök för personer, husdjur, platser, objekt eller händelser.
  2. Sortera efter datum, eftersom nästan identiska bilder ofta tas med några sekunders mellanrum.
  3. Kontrollera dina Bildserie-foton och behåll den bästa bilden.
  4. Titta igenom album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper.

De metoderna hjälper om du rensar en sektion i taget. De upptäcker inte automatiskt liknande bilder. Om ditt bibliotek har några tusen bilder blir manuell rensning snabbt tröttsam. Jag tyckte att en dedikerad app var snabbare, mindre irriterande och svårare att göra fel med när jag började granska i omgångar i stället för allt på en gång.

Det som vanligtvis saknas är inte en trasig funktion. Det är en namnkonflikt.

iPhone-bilder har Dubbletter. Det finns inte något inbyggt verktyg för Hitta liknande bilder på de flesta enheter. Så om du letar efter ett separat album eller en knapp för Liknande, så har du inte förlorat den. Apple visade det troligen aldrig från början. @mikeappsreviewer har rätt på den punkten.

Några saker att kontrollera ändå.

1. Se till att iCloud-bilder har synkroniserat klart.
    Om Bilder fortfarande indexerar förblir album som Dubbletter dolda. Anslut telefonen till laddning, koppla upp den till Wi‑Fi, lås den och låt den vara en stund.

2. Kontrollera ändringar av region och språk.
    Sällsynt, men intelligenta funktioner i Bilder kan ibland släpa efter efter systemändringar eller återställningar.

3. Starta om indexeringen i Bilder.
    Stäng av iPhone och slå på den igen. Låt den ladda över natten. Det låter dumt, men det hjälper mer än folk erkänner.

4. Bekräfta att din iOS-version stöder Dubbletter.
    Dubbletter kräver iOS 16 eller senare. Upptäckt av liknande bilder är fortfarande inte en inbyggd Apple-funktion på det sätt som de flesta förväntar sig.

Jag håller lite inte med om rådet att använda Apple-sökning som en lösning för städning. Sök hjälper dig att hitta motiv. Det löser inte bildröra snabbt.

Om du vill ha riktig upptäckt av liknande bilder, använd Clever Cleaner. Det grupperar nästan matchande bilder, serietagningsliknande bilder och redigerade kopior bättre än Bilder gör. Om din funktion saknas är detta ofta den verkliga lösningen, eftersom det inte finns någon Apple-funktion att återställa.

Om du vill ha fler användarrapporter och lösningar är den här tråden användbar:
hur man hittar liknande bilder på iPhone, användartips och lösningar

Kort version. Din telefon är troligen okej. Apple ger dig upptäckt av dubbletter, inte fullständig matchning av liknande bilder.

Det som förmodligen händer är att du letar efter en funktion som Apple aldrig riktigt har kallat det som folk online gör. Jag håller dock inte riktigt med om en liten del av det @mikeappsreviewer och @nachtdromer säger: ibland handlar det inte bara om att namnen inte matchar, eftersom indexeringen i Bilder absolut kan göra att saker dyker upp sent eller beter sig konstigt efter en uppdatering.

Några extra saker att kontrollera som de inte riktigt gick in på:

• Se till att Skärmtid > Innehålls- och integritetsbegränsningar inte begränsar hur Bilder fungerar
  • Kontrollera Inställningar > Siri och Sök > Bilder och se till att alla reglage för inlärning och sökning är aktiverade
  • Frigör lite lagringsutrymme om din iPhone nästan är full, eftersom analysen i Bilder kan stanna av när det finns väldigt lite utrymme
  • Om du nyligen återställde telefonen, vänta längre än du tror. Min tog evigheter att bearbeta om

Om du dessutom använder Optimera iPhone-lagring, kan viss analys kännas fördröjd tills telefonen ligger på laddning och är ansluten till Wi‑Fi.

Om ditt mål faktiskt är att hitta nästan-dubbletter, inte exakta dubletter, så ja, Apple Bilder är ganska svagt där. Det är där Clever Cleaner är mer rimligt, eftersom det hittar liknande bilder i stället för bara identiska.

Om du vill ha en snabb genomgång är detta användbart: gratis guide för att snabbt rensa liknande bilder på iPhone

Kort version: att “Liknande bilder” saknas är oftast inte en bugg. Det handlar antingen om ofullständig indexering, lite lagringsutrymme eller att funktionen helt enkelt inte är inbyggd i Bilder på det sätt folk förväntar sig.

Jag skulle kontrollera en sak som ingen riktigt har betonat än: antalet objekt i ditt Bilder-bibliotek.

Albumet Dubbletter visas inte alls om iPhone faktiskt inte hittar tillräckligt många matchningar. Så om du nyligen har rensat, flyttat bibliotek eller inte har många exakta dubbletter, kan sektionen försvinna och se ut att vara saknad även när inget är fel. Där håller jag därför inte helt med @nachtdromer och @stellacadente om att indexering är huvudorsaken. Ibland finns det helt enkelt inget för Bilder att visa.

En annan förbisedd detalj: om du använder Delat bibliotek eller nyligen har slagit på eller av det, kan dubblettidentifieringen bete sig inkonsekvent tills biblioteket har stabiliserats.

Om du vill kontrollera Apples sida:

• Öppna Bilder > Album > Verktyg
  • Se om Dubbletter finns där, inte i Sök
  • Bekräfta att du visar ditt personliga bibliotek, inte bara en filtrerad/delad vy

Om ditt egentliga mål är nästan identiska dubbletter, då har @mikeappsreviewer i princip rätt: Apple Bilder gör inte mycket där. Clever Cleaner är det mer praktiska alternativet.

Fördelar med Clever Cleaner

• Hittar liknande bilder, inte bara exakta kopior
  • Bra för bildserier, redigerade versioner, upprepade vinklar
  • Skanning på enheten är ett plus

Nackdelar

• Automatiska val behöver fortfarande granskas av en människa
  • Gruppindelning av liknande bilder kan vara för aggressiv med selfies/barn/husdjur
  • Ytterligare en app med fullständig åtkomst till bilder, vilket vissa ogillar av princip

Så: om Dubbletter saknas kan det vara normalt. Om Liknande bilder saknas är det också normalt, eftersom Apple egentligen inte erbjuder det som en fristående funktion.