Min iPhone-lagerplads bliver ved med at stige hver dag, selv når jeg sletter billeder, apps og gamle beskeder. Jeg prøver at finde ud af, hvad der får lagerpladsen til at blive fyldt så hurtigt op, om det er systemdata, cachelagrede filer eller iCloud-synkronisering. Jeg har brug for hjælp til at finde den egentlige årsag, og hvordan jeg kan stoppe min iPhone-lagerplads fra at blive fyldt op dagligt.
Det skete også for mig på min iPhone. Lagerpladsen blev ved med at skrumpe på dage, hvor jeg knap nok rørte den. Det var ikke én fejl eller én kæmpe fil. iOS bliver ved med at stable baggrundsskrammel op over tid, og den samlede mængde sniger sig op på dig.
Tjek først, hvad der bruger plads
Begynd ikke at slette tilfældige ting.
Åbn Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og giv den et minut til at indlæse. Du får en opdeling mellem apps, billeder, beskeder, iOS og systemdata. Da jeg kiggede der, blev problemet meget mindre uklart. Du skal starte med den største kategori, ellers ender du med at spilde tid.
Billeder er som regel den største synder
For de fleste er det kamerarullen. Min var fuld af ting, jeg havde glemt eksisterede.
Almindelige pladsrøvere:
- Næsten identiske billeder fra at tage det samme foto fem gange
- Gamle skærmbilleder
- Live Photos
- Serieoptagelser
- Store videofiler
Albummet Dubletter i Fotos hjælper lidt, men det fanger kun helt identiske matches. Jeg havde langt flere billeder, der lignede hinanden, end ægte dubletter, så Apples indbyggede oprydning hjalp mig ikke ret langt.
Det, jeg brugte først
Hvis Fotos er din største kategori, ville jeg starte med Clever Cleaner før du prøver at sortere tusindvis af billeder manuelt.
Det, der skilte sig ud for mig, var den type skrammel, den går efter:
- Lignende billeder
- Dubletbilleder
- Skærmbilleder
- Live Photos
- Store mediefiler
Grupperingen af lignende billeder var den nyttige del. Den samlede næsten ens billeder og foreslog, hvilket der så bedst ud at beholde. Apple gør ikke meget med den slags.
Jeg kunne også godt lide, at jeg selv skulle godkende sletninger. Intet blev slettet af sig selv, og det betyder noget, hvis du har kvitteringer, arbejdsbilleder eller tilfældige familieting blandet ind imellem.
Live Photos var en anden stor synder. Folk glemmer, at hver enkelt indeholder et stillbillede plus et kort klip. Hvis du har flere års af dem, giver det mere plads tilbage, end du skulle tro, hvis du ændrer de gamle til almindelige billeder. Jeg gjorde det her og fik en pæn del tilbage.
Apps fylder mere op, end folk forventer
Billeder får al skylden, men apps lå på andenpladsen på min telefon.
Streamingapps, sociale apps og chatapps gemmer downloads, cache og rester. En lille app på hjemmeskærmen kan blive til flere GB efter nogle måneder.
Gå først de største apps igennem i iPhone-lagring. Hvis én ser oppustet ud, ville jeg prøve en af disse:
- Aflast den
- Slet den
- Geninstaller den for at rydde ophobede appdata
Apples mulighed Aflast ubrugte apps hjælper også, hvis du har en masse ting installeret til senere og aldrig åbner dem.
Beskeder bliver alt for ofte overset
Den her overraskede mig lidt.
Gamle samtaler gemmer billeder, videoer, GIF’er, stemmeklip og bilag for evigt, medmindre du rydder dem. Jeg fandt enorme bilag gemt i døde samtaler fra flere år siden. At fjerne dem gav mig hurtigt plads tilbage.
Systemdata er rodet og kan ikke altid løses
Hvis billeder og apps ser normale ud, men lagerpladsen stadig virker for fuld, så kig på Systemdata.
Denne sektion dækker logfiler, cachefiler, midlertidige filer og andre iOS-rester. Du har ikke meget kontrol over det. Nogle gange vokser det uden nogen åbenlys grund. Irriterende, ja. Let at rydde manuelt, ikke rigtigt.
Den rækkefølge, jeg ville følge
Det her er den rækkefølge, jeg ville bruge:
- Åbn iPhone-lagring
- Hvis Fotos fylder meget, så ryd op med Clever Cleaner
- Fjern store videoer og gamle skærmbilleder
- Tjek de største apps
- Ryd tunge beskedbilag
- Genstart telefonen, og tjek lagerpladsen igen
Det meste af tiden fylder din iPhone ikke sig selv op ud af det blå. Det er som regel måneders ophobning, billeder, appcache, beskedmedier og baggrundsfiler, og så får du en dag advarslen om lagerplads, og det føles pludseligt.
Hvis din lagring vokser dagligt, ville jeg først kigge på synkronisering og cache, ikke først på billeder. Er lidt uenig med @mikeappsreviewer her. Billeder fylder meget for mange mennesker, helt sikkert, men daglig vækst peger som regel på baggrundsaktivitet.
Tjek disse:
- Indstillinger, dit Apple-id, iCloud, Billeder. Hvis Optimer iPhone-lagring er slået fra, bliver de fulde originaler på telefonen.
- Podcasts, Spotify, Netflix, YouTube. Automatiske downloads æder hurtigt plads.
- Safari. Webstedsdata hober sig op. Indstillinger, Safari, Ryd historik og webstedsdata.
- Mail. Store vedhæftninger og offline-postkasser vokser i baggrunden.
- Arkiver-appen. Mappen Downloads bliver ignoreret hele tiden.
- Stemmememoer. Lange optagelser er snigende lagerpladsslugere.
Kig også på Beskeder i iCloud. Synkronisering efterlader nogle gange lokale kopier i et stykke tid, især efter store videotråde.
En løsning, som folk springer over, er denne: opdater iOS, og gennemtving derefter en genstart. Gamle iOS-versioner rapporterer nogle gange Systemdata forkert. Hvis Systemdata stadig er enormt, så lav en krypteret sikkerhedskopi til Mac eller PC, slet iPhone, og gendan sikkerhedskopien. Irriterende, men det skærer ofte mange GB væk.
Hvis Billeder stadig er hovedproblemet, er Clever Cleaner værd at kigge på til at rydde op i iPhone-lagring og fjerne dublerede billeder uden at sortere alting manuelt. Dette klip viser en hurtig måde at frigøre plads på iPhone og rydde op i billedrod, se hvordan du hurtigt rydder op i iPhone-lagring.
Jeg vil gætte på automatiske downloads eller iCloud-billedadfærd, ikke en mystisk fil.
Jeg ville faktisk opdele problemet i 2 kategorier: lagerplads, der virkelig vokser, og lagerplads, som iOS rapporterer forkert. @mikeappsreviewer dækkede rod med billeder godt, og @suenodelbosque har nok ret i, at synkronisering/cache ofte er mønstret bag den daglige vækst, men jeg ville ikke antage, at iCloud er skurken hver gang.
Et par ting folk overser:
-
Slettede billeder er ikke væk endnu
De ligger i Slettet for nylig i 30 dage. Så folk sletter 8 GB billeder og undrer sig så over, hvorfor lagerpladsen næsten ikke ændrer sig. Tøm det album manuelt. -
Appdokumenter kan mærkeligt nok overleve en geninstallation
Nogle apps, især beskedapps og cloudapps, gemmer lokale filer eller henter dem igen efter geninstallation. Hold øje med WhatsApp, Telegram, Instagram, TikTok, Dropbox, Google Drive. -
Streamingapps henter indhold i baggrunden på forhånd
Ikke kun offline-downloads. Nogle cacher aggressivt, selv når du ikke har trykket på download. -
Logfiler fra nedbrud / betaversioner
Hvis du bruger iOS beta, eller en app crasher meget, kan logfiler hobe sig op. Det samme gælder analysefiler. -
Mailindekser og vedhæftede filer
Den indbyggede Mail-app kan vokse meget, hvis du har flere konti med store vedhæftede filer.
Det, jeg ville gøre anderledes end de sædvanlige råd:
- Tjek Indstillinger > Anonymitet og sikkerhed > Analyse og forbedringer > Analysedata. Hvis den liste er enorm, er der noget, der kører i loop eller crasher.
- I Arkiver, sorter efter størrelse og tjek På min iPhone plus Overførsler. Der gemmer sig hele tiden skjult skrammel der.
- Slå appspecifikke automatiske downloads fra for musik, podcasts og beskedapps.
- Sammenlign lagerplads lige efter en genstart med 12 timer senere. Hvis den stiger hurtigt, er det baggrundsaktivitet, ikke gammelt rod.
Hvis Fotos stadig er en af de største kategorier, så ja, Clever Cleaner giver mening, fordi den indbyggede oprydning i Fotos er lidt halvfærdig til lignende billeder og tunge Live Photos.
Denne guide om nemme måder at frigøre iPhone-lagerplads hurtigt er også en fin ekstra tjekliste.
Hvis dine Systemdata alene bliver ved med at vokse med flere GB hver dag, så er det ærligt talt dér, jeg stopper med at rydde op og laver den irriterende løsning: krypteret sikkerhedskopi, slet, gendan. Det er ikke elegant, men det virker langt oftere, end Apple vil indrømme lol.
Jeg ville tjekke én ting, som ingen rigtig har understreget nok: podcast- og telefonsvarerlagring. Jeg er lidt uenig i vinklen om, at det nok er billeder først, fra @mikeappsreviewer. Daglig vækst kommer ofte fra ting, der bliver ved med at ankomme automatisk.
Et par snedige syndere:
- Telefonsvareren i Telefon-appen kan gemme gammel lyd for evigt
- Podcasts kan hente nye episoder dagligt
- WhatsApp/Telegram automatisk lagring af medier kan lydløst lægge billeder i Fotos
- Noter med scanninger/PDF-filer kan blive enorme
- Safari-læseliste med offline-gemte elementer kan også vokse
Se også under Indstillinger > Mobilnetværk og tjek, hvilke apps der har spidser i baggrundsforbrug. Hvis én app konstant er aktiv, passer det ofte med den stigende lagerbrug.
En anden ting: Hvis du bruger iCloud Drive meget, så åbn Arkiver og tjek, om store mapper er markeret til offlinebrug. Det kan hurtigt vokse.
Om forslagene fra @suenodelbosque og @viajeroceleste er jeg enig i, at det er smart at sammenligne lagerplads lige efter genstart versus senere. Det fortæller dig, om det er reel vækst eller junk-cache, der bliver bygget op igen.
Hvis Fotos stadig viser sig at være den store synder, er Clever Cleaner en ganske fin mulighed.
Fordele:
- god til lignende billeder, dubletter, skærmbilleder
- hurtigere end manuel oprydning
- kan finde store medier, du har glemt
Ulemper:
- hjælper ikke meget, hvis Systemdata er det egentlige problem
- du skal stadig gennemgå det, før du sletter
- mindre nyttig, hvis dit bibliotek allerede er ryddeligt
Så min rækkefølge ville være: telefonsvarer, Podcasts, automatisk lagring fra beskedapps, offline-mapper i Arkiver og derefter oprydning i Fotos, hvis det er nødvendigt. Hvis lagerforbruget stadig stiger hver eneste dag, ville jeg begynde at mistænke én dårlig app-loop snarere end normal iPhone-adfærd.