Lagringen på iPhone-en min fortsetter å øke hver dag selv når jeg sletter bilder, apper og gamle meldinger. Jeg prøver å finne ut hva som gjør at lagringen fylles så raskt opp, om det er systemdata, hurtigbufrede filer eller iCloud-synkronisering. Jeg trenger hjelp til å finne den egentlige årsaken og hvordan jeg kan stoppe at lagringen på iPhone-en min fylles opp daglig.
Dette skjedde med min iPhone også. Lagringen fortsatte å krympe på dager da jeg knapt rørte den. Det var ikke én feil eller én gigantisk fil. iOS fortsetter å stable opp bakgrunnsrusk over tid, og totalen sniker seg opp på deg.
Sjekk først hva som tar opp plass
Ikke begynn å slette tilfeldige ting.
Åpne Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og gi det et minutt til å laste inn. Du får en oversikt over fordelingen mellom apper, bilder, meldinger, iOS og systemdata. Da jeg så der, ble problemet mye mindre uklart. Du må finne den største kategorien først, ellers ender du opp med å kaste bort tid.
Bilder er vanligvis hovedsynderen
For de fleste er det kamerarullen. Min var full av ting jeg hadde glemt eksisterte.
Vanlige plasssluk:
- Nesten identiske bilder fra å ta samme bilde fem ganger
- Gamle skjermbilder
- Live Photos
- Serieopptak
- Store videofiler
Duplikater-albumet i Bilder hjelper litt, men det fanger bare opp helt identiske treff. Jeg hadde langt flere bilder som lignet enn ekte duplikater, så Apples innebygde opprydding hjalp meg ikke særlig langt.
Det jeg brukte først
Hvis Bilder er den største kategorien din, ville jeg startet med Clever Cleaner før du prøver å sortere tusenvis av bilder for hånd.
Det som skilte seg ut for meg, var typen rot den retter seg mot:
- Lignende bilder
- Duplikatbilder
- Skjermbilder
- Live Photos
- Store mediefiler
Grupperingen av lignende bilder var den nyttige delen. Den la nesten like bilder sammen og foreslo hvilket som så best ut å beholde. Apple gjør ikke mye med slike.
Jeg likte også at jeg måtte godkjenne slettinger selv. Ingenting ble fjernet automatisk, noe som er viktig hvis du har kvitteringer, jobb-bilder eller tilfeldige familieting blandet inn.
Live Photos var en annen stor synder. Folk glemmer at hver av dem inneholder et stillbilde pluss et kort klipp. Hvis du har flere år med slike, frigjør det mer plass enn du tror å endre gamle til vanlige bilder. Jeg gjorde dette og fikk tilbake en grei mengde plass.
Apper eser opp mer enn folk forventer
Bilder får all skylden, men apper var på andreplass på telefonen min.
Strømmeapper, sosiale apper og chatteapper holder på nedlastinger, cache og rester. En liten app på Hjem-skjermen kan bli til flere GB etter noen måneder.
Gå først gjennom de største appene i iPhone-lagring. Hvis en ser oppblåst ut, ville jeg prøvd en av disse:
- Avlast den
- Slett den
- Installer den på nytt for å rydde bort oppsamlede appdata
Apples valg for Avlast ubrukte apper hjelper også hvis du har en haug med ting installert til senere og aldri åpner dem.
Meldinger blir altfor ofte ignorert
Denne overrasket meg litt.
Gamle chatter beholder bilder, videoer, GIF-er, taleklipp og vedlegg for alltid med mindre du rydder dem bort. Jeg fant store vedlegg begravd i døde samtaler fra flere år tilbake. Å fjerne dem ga meg plass tilbake raskt.
Systemdata er rotete, og ikke alltid mulig å fikse
Hvis bilder og apper ser normale ut, men lagringen fortsatt virker for full, se på Systemdata.
Denne delen dekker logger, cachefiler, midlertidige filer og andre iOS-rester. Du får ikke særlig mye kontroll over den. Noen ganger sveller den opp uten noen åpenbar grunn. Irriterende, ja. Enkelt å rydde manuelt, ikke akkurat.
Rekkefølgen jeg ville fulgt
Dette er rekkefølgen jeg ville brukt:
- Åpne iPhone-lagring
- Hvis Bilder er enormt, rydd opp med Clever Cleaner
- Fjern store videoer og gamle skjermbilder
- Sjekk de største appene
- Tøm tunge meldingsvedlegg
- Start telefonen på nytt og sjekk lagringen igjen
Mesteparten av tiden fyller ikke iPhone-en din seg opp av seg selv ut av ingenting. Det er vanligvis måneder med opphopning, bilder, app-cache, meldingsmedier og bakgrunnsfiler, og så får du plutselig lagringsadvarselen en dag og det føles brått.
Hvis lagringsplassen din vokser daglig, ville jeg sett på synkronisering og hurtigbuffer først, ikke bilder først. Litt uenig med @mikeappsreviewer der. Bilder er enorme for mange, klart, men daglig vekst peker vanligvis på bakgrunnsaktivitet.
Sjekk disse:
- Innstillinger, Apple-ID-en din, iCloud, Bilder. Hvis Optimaliser iPhone-lagring er av, blir originale filer i full størrelse værende på telefonen.
- Podkaster, Spotify, Netflix, YouTube. Automatiske nedlastinger spiser plass fort.
- Safari. Nettstedsdata hoper seg opp. Innstillinger, Safari, Tøm historikk og nettstedsdata.
- Mail. Store vedlegg og frakoblede postkasser vokser i bakgrunnen.
- Filer-appen. Nedlastinger-mappen blir ignorert hele tiden.
- Taleopptak. Lange opptak er snikende lagringssluk.
Se også på Meldinger i iCloud. Synkronisering etterlater noen ganger lokale kopier en stund, spesielt etter store videotråder.
En løsning folk hopper over er denne: oppdater iOS, og tvangsstart deretter på nytt. Eldre iOS-versjoner rapporterer noen ganger Systemdata feil. Hvis Systemdata fortsatt er enormt, ta en kryptert sikkerhetskopi til Mac eller PC, slett iPhone, og gjenopprett sikkerhetskopien. Irriterende, men det kutter ofte titalls GB.
Hvis Bilder fortsatt er hovedproblemet, er Clever Cleaner verdt å se på for å rydde i iPhone-lagring og fjerne dupliserte bilder uten å sortere alt for hånd. Dette klippet viser en rask måte å frigjøre plass på iPhone og rydde opp i bilderot, se hvordan du rydder opp i iPhone-lagring raskt.
Jeg vil tippe automatiske nedlastinger eller iCloud-bildeoppførsel, ikke en mystisk fil.
Jeg ville faktisk delt problemet i 2 kategorier: lagring som faktisk vokser, og lagring som iOS rapporterer feil. @mikeappsreviewer forklarte godt om bilde-rot, og @suenodelbosque har sannsynligvis rett i at synk/cache ofte er mønsteret bak daglig vekst, men jeg ville ikke antatt at iCloud er synderen hver eneste gang.
Noen ting folk overser:
-
Slettede bilder er ikke borte ennå
De ligger i Nylig slettet i 30 dager. Så folk sletter 8 GB med bilder, og lurer så på hvorfor lagringen knapt endrer seg. Tøm det albumet manuelt. -
Appdokumenter kan overleve reinstallasjon på merkelige måter
Noen apper, spesielt meldingsapper og skyapper, beholder lokale filer eller laster dem ned på nytt etter reinstallasjon. Følg med på WhatsApp, Telegram, Instagram, TikTok, Dropbox, Google Drive. -
Strømmeapper forhåndshenter i bakgrunnen
Ikke bare nedlastinger for offline-bruk. Noen cacher aggressivt selv når du ikke trykket på nedlasting. -
Logger fra krasj / betabygg
Hvis du bruker iOS-beta eller en app krasjer mye, kan logger hope seg opp. Det samme gjelder analysefiler. -
E-postindekser og vedlegg
Den innebygde Mail-appen kan vokse mye hvis du har flere kontoer med store vedlegg.
Det jeg ville gjort annerledes enn de vanlige rådene:
- Sjekk Innstillinger > Personvern og sikkerhet > Analyse og forbedringer > Analysedata. Hvis den listen er enorm, er det noe som går i loop eller krasjer.
- I Filer, sorter etter størrelse og sjekk På min iPhone pluss Nedlastinger. Skjult søppel ligger der hele tiden.
- Slå av appspesifikke automatiske nedlastinger for musikk, podkaster og meldingsapper.
- Sammenlign lagring rett etter en omstart mot 12 timer senere. Hvis den hopper raskt opp, er det bakgrunnsaktivitet, ikke gammelt rot.
Hvis Bilder fortsatt er en av de største kategoriene, så ja, Clever Cleaner gir mening fordi den innebygde oppryddingen i Bilder er litt halvveis for lignende bilder og tunge Live Photos.
Denne guiden om enkle måter å frigjøre iPhone-lagring raskt på er også en grei ekstra sjekkliste.
Hvis Systemdata alene fortsetter å vokse med flere GB hver dag, ærlig talt, da slutter jeg å rydde og gjør den irriterende løsningen: kryptert sikkerhetskopi, slett, gjenopprett. Det er ikke elegant, men det fungerer mye oftere enn Apple vil innrømme lol.
Jeg ville sjekket én ting som ingen egentlig har understreket nok: lagring av podkaster og talepost. Jeg er litt uenig i vinklingen om at det sannsynligvis er bilder først fra @mikeappsreviewer. Daglig vekst kommer ofte fra ting som fortsetter å komme inn automatisk.
Noen snikende syndere:
- Talepost i Telefon-appen kan beholde gammel lyd for alltid
- Podkaster kan laste ned nye episoder daglig
- WhatsApp/Telegram automatisk lagring av media kan i det stille legge bilder i Bilder
- Notater med skanninger/PDF-er kan bli enorme
- Safaris Leseliste med frakoblede lagringer kan også vokse
Se også på Innstillinger > Mobilnett og sjekk hvilke apper som har topper i bakgrunnsbruk. Hvis én app er konstant aktiv, samsvarer det ofte med den økende lagringsbruken.
En annen ting: hvis du bruker iCloud Drive mye, åpne Filer og sjekk om store mapper er merket for frakoblet bruk. Det kan balle på seg.
Når det gjelder forslagene fra @suenodelbosque og @viajeroceleste, er jeg enig i at det er smart å sammenligne lagring rett etter omstart versus senere. Det forteller deg om dette er reell vekst eller bare søppelbuffer som bygges opp igjen.
Hvis Bilder fortsatt viser seg å være den store synderen, er Clever Cleaner et greit alternativ.
Fordeler:
- bra for lignende bilder, duplikater, skjermbilder
- raskere enn manuell opprydding
- kan finne plasskrevende medier du har glemt
Ulemper:
- ikke nyttig hvis Systemdata er det egentlige problemet
- du må fortsatt gå gjennom før du sletter
- mindre nyttig hvis bildebiblioteket ditt allerede er ryddig
Så min rekkefølge ville være: talepost, Podkaster, automatisk lagring i meldingsapper, frakoblede mapper i Filer, og deretter opprydding i Bilder om nødvendig. Hvis lagringen fortsatt øker hver eneste dag, ville jeg begynne å mistenke en app som har havnet i en dårlig løkke heller enn normal iPhone-oppførsel.