Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden permanent verwijderd op mijn Windows 11-pc, en ze staan niet in de Prullenbak. Ik probeer uit te zoeken of er een manier is om ze te herstellen met ingebouwde hulpprogramma’s of betrouwbare software voor bestandsherstel. Deze documenten en foto’s zijn echt belangrijk, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om permanent verwijderde bestanden in Windows 11 te herstellen voordat ze voorgoed weg zijn.
Ik heb dit eens meegemaakt, en ja, het komt hard aan wanneer een bestand verdwijnt. Een permanent verwijderd bestand in Windows 11 is niet altijd voorgoed weg. Als Windows de ruimte nog niet opnieuw heeft gebruikt, heb je nog een kans.
Het eerste wat ik zou doen
Stop met het gebruiken van de schijf, of beperk het gebruik tot een absoluut minimum. Installeer er geen apps op. Kopieer er geen films naartoe. Verplaats geen mappen in de veronderstelling dat je voorzichtig bent. Elke schrijfactie geeft Windows opnieuw de kans om de blokken te hergebruiken waar je bestand vroeger stond.
Als de schijf een SSD is, zou ik nog sneller handelen. TRIM wist verwijderde gegevens soms op de achtergrond, en zodra dat gebeurt, wordt herstel een stuk lastiger.
Controleer eerst de saaie plekken
Voordat ik hersteltools zou uitvoeren, zou ik vijf minuten besteden aan het controleren van dingen waarvan mensen vergeten dat ze bestaan:
- OneDrive
- Bestandsgeschiedenis
- Vorige versies
- cloudback-ups
- een oude externe schijf die in een lade ligt
Ik heb mensen in paniek zien raken en daarna het bestand terugvinden in de versiegeschiedenis van OneDrive of op een back-upschijf waarvan ze vergeten waren dat ze die vorige maand hadden aangesloten. Veiliger. Ook sneller.
Als back-ups mislukken
Wanneer geen van die opties iets oplevert, zou ik overstappen op herstelsoftware. De eerste die ik zou proberen is Disk Drill. Die vond ik prettig omdat het gemakkelijk te gebruiken was zonder te moeten vechten met de interface, en het haalt vaak verwijderde bestanden terug waarbij de oorspronkelijke bestandsnamen en mappen nog intact zijn. Dat is belangrijker dan mensen denken. Het sorteren van 4.000 bestanden met namen als file0001, file0002, file0003 wordt al snel vervelend.
Hoe ik het zou aanpakken
- Installeer Disk Drill op een andere schijf als je die hebt.
- Scan de schijf waarop de verwijdering heeft plaatsgevonden.
- Gebruik zoeken en filters om de chaos te beperken.
- Bekijk een voorbeeld van de bestanden die voor jou belangrijk zijn.
- Herstel ze naar een andere schijf, nooit terug naar dezelfde.
Op Windows kun je zonder beperkingen scannen en voorbeelden bekijken, en de gratis herstelgrens is 100 MB.
Andere tools die mensen noemen
Als het probleem groter is dan een normale verwijdering, zou ik naar DiskGenius kijken. Het helpt meer wanneer je te maken hebt met een verloren partitie, een RAW-partitie of schade aan het bestandssysteem.
Windows File Recovery is een andere optie. Het is Microsofts eigen tool en het is gratis. Ik heb het één keer geprobeerd. Het werkte, maar het opdrachtregelgedeelte is lastig als je iets eenvoudigs wilt.
Wanneer ik zou stoppen en er niet mee zou rommelen
Als de schijf begint te klikken, willekeurig de verbinding verliest, uit Windows verdwijnt of dingen bevat die je je niet kunt veroorloven te verliezen, zou ik er niet in blijven prikken. Op dat moment zou ik naar een professionele dataherstelservice kijken voordat ik het erger maak.
Het meeste hiervan komt neer op snelheid en terughoudendheid. Gebruik de schijf minder. Begin eerder. Je kansen zijn meestal beter op die manier.
Ja, soms.
Als de bestanden zijn verwijderd met Shift+Delete, of als de Prullenbak is geleegd, verwijdert Windows meestal alleen de bestandsvermelding, niet meteen de gegevens. Herstel werkt het best als je snel stopt met schrijven naar de schijf. Op SSD’s nemen de kansen sneller af omdat TRIM verwijderde blokken wist.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: stop met het gebruiken van de getroffen schijf. Over ingebouwde opties ben ik het wel iets minder eens. Windows File Recovery is gratis, maar voor de meeste mensen is het traag en irritant in gebruik, tenzij je de opdrachtsyntaxis al kent.
Een paar controles die mensen overslaan:
- Zoek op bestandsextensie in Verkenner, zoals .docx of .jpg.
- Controleer verborgen tijdelijke mappen die door apps worden gebruikt, vooral Office, Photoshop en videobewerkers.
- Als het op OneDrive stond, controleer dan de prullenbak op het web, niet alleen de lokale map.
- Als je Windows Backup of systeemimageback-ups gebruikt, koppel dan de back-up en blader erdoorheen.
Als er geen back-up bestaat, gebruik dan herstelsoftware vanaf een andere schijf of een USB-stick. Disk Drill is een van de eenvoudigere opties op Windows 11 omdat je bestanden kunt bekijken vóór herstel en kunt sorteren op type of map. Recuva bestaat nog steeds, maar in mijn tests mist het meer bestanden op nieuwere systemen. PhotoRec vindt veel, maar de bestandsnamen zijn vaak weg, en dat is lastig.
Nog één ding: herstel naar een andere schijf. Herstel op dezelfde schijf is hoe mensen de gegevens overschrijven die ze juist proberen te redden.
Dit is een degelijke uitleg over bestandsherstel in Windows 11 als je een snelle visuele handleiding wilt.
Ja, het is mogelijk, maar ik zou een beetje terugduwen op het idee dat herstelsoftware elke keer je eerste stap zou moeten zijn.
Als de verwijderde bestanden documenten, spreadsheets of projectbestanden waren, controleer dan eerst de app zelf voordat je de hele schijf scant. Word, Excel, Adobe-apps en zelfs sommige code-editors bewaren autosave-, tijdelijke of herstelkopieën op vreemde plekken. Soms is het verwijderde bestand weg, maar staat er nog steeds een automatisch opgeslagen versie. Controleer ook Recente bestanden in de app, niet alleen Verkenner.
Ik ben het met @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles eens over één belangrijk punt: blijf de schijf niet gebruiken. Maar als dit op je primaire Windows 11-SSD is gebeurd, denk ik eerlijk gezegd dat ingebouwd herstel een beetje wisselvallig is, tenzij je vóór het ongeluk al Bestandsgeschiedenis of back-ups had ingeschakeld. Vorige versies klinkt in theorie mooi, maar op veel thuis-pc’s is het eigenlijk leeg.
Wat ik zou doen:
- controleer app-mappen voor automatisch opslaan/tijdelijke bestanden
- controleer de OneDrive-webversiegeschiedenis als synchronisatie aanstond
- kijk in C:\Users\YourName\AppData-paden voor tijdelijke kopieën
- als er niets opduikt, gebruik Disk Drill vanaf een andere schijf of USB
- herstel teruggevonden bestanden ergens anders
Disk Drill is meestal makkelijker dan de opdrachtregeltool van Microsoft, en minder irritant als je previews en mapstructuur nodig hebt. Als de verwijderde bestanden foto’s/video’s waren, kan file carving nog steeds werken, zelfs als de namen verloren zijn gegaan.
Ook de moeite waard om te lezen: Discussie over herstel van verwijderde bestanden op Windows 11-SSD
Als de schijf geluiden maakt, verdwijnt of onstabiel werkt, stop dan met ermee te rommelen. Softwarematig herstel kan een slechte situatie erger maken.
Een kleine onenigheid met @chasseurdetoiles, @jeff en @mikeappsreviewer: voordat ik meteen een volledige herstelscan zou starten, zou ik controleren of de bestanden alleen “logisch” uit een bibliotheek of gesynchroniseerde map zijn verwijderd. In Windows 11 kunnen bestanden verwijderd lijken terwijl ze in werkelijkheid zijn verplaatst, hernoemd, uitgefilterd door de zoekfunctie van Verkenner of in een synchronisatieconflict zijn terechtgekomen.
Een paar dingen die nog niet zijn genoemd:
- Controleer
C:\$Recycle.Bin; afgezien van machtigingen stond het soms in de prullenbak van een ander gebruikersaccount - Kijk naar OneDrive Persoonlijke kluis of kopieën met synchronisatieconflicten
- Als het op een externe schijf stond, sluit die dan opnieuw aan met dezelfde stationsletter
- Controleer de beveiligingsgeschiedenis van Windows-beveiliging als Controlled Folder Access app-opslagen heeft geblokkeerd of verplaatst
- Controleer bij foto’s/documenten de miniatuurcache en Recente items om het oorspronkelijke pad te vinden
Als je wel herstelsoftware nodig hebt, is Disk Drill een redelijke keuze.
Voordelen:
- eenvoudige voorbeeldweergave
- goede sortering op bestandstype
- gebruiksvriendelijker dan opdrachtregeltools
Nadelen:
- gratis herstel is beperkt op Windows
- diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- SSD TRIM verkleint de kans op herstel nog steeds, ongeacht de software
Belangrijkste regel: herstel naar een andere schijf, en als het om bedrijfskritische gegevens ging, sla doe-het-zelf over en schakel snel een lab in.